دلایل ترکیدن تایرها در فصل تابستان چیست ؟
علت ترکیدن لاستیک عقب ،فیلم ترکیدن لاستیک ماشین ،ترکیدن لاستیک تیوبلس ،خطرات ترکیدن لاستیک عقب ،ترکیدن لاستیک پراید ،ترکیدن لاستیک در سرعت بالا ؛ترکیدن لاستیک گلدستون ، ترکیدن لاستیک عقب خطرناک است یا جلو
ترکیدن لاستیک یکی از اصلیترین دلایل تصادفات رانندگی است. نزدیک به ۷۵ درصد تصادفات مربوط به ترکیدن تایر خودرو و آسیبهای وارد شده به آن است.
تا به همین جا با نقش حیاتی و مهم لاستیک در عملکرد خودرو آشنا شدیم. به نظر شما چه دلیلی دارد لاستیک خودرو بترکد؟ تابهحال با ترکیدن لاستیک ماشینتان مواجه بودهاید؟
اگرچه استفاده صحیح از لاستیک خودرو، رانندگی کمخطر یا تیکآف نکشیدن، تعویض لاستیک در بازههای زمانی مقرر و استفاده از لاستیکهای استاندارد از برندهای معتبر خیلی عالی است؛ اما شما را از خطر ترکیدن لاستیک در امان نگه نمیدارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا دلایل ترکیدن لاستیکهای ماشین، اقدامات لازم در زمان ترکیدن تایر و راههای پیشگیری از آن را بهطور کامل برایتان بگوییم.
دلایل ترکیدن لاستیک خودرو
فهرست مطالب
لاستیک، نقطه برخورد خودرو با زمین است. این مرکز اتکا و سطح تماس باید در حالت اصولی و بهینه قرار بگیرد. هرگونه عامل داخلی و خارجی که برهمزننده عملکرد صحیح لاستیکهای خودرو شود، در نهایت پارگی و ترکیدن لاستیک را بهدنبال خواهد داشت.
برای افزایش دوام و طول عمر لاستیک، داخل آن را با مادهای شیمیایی به نام سوپر کربن پُر میکنند. این ماده در واقع دوام و مقاومت تایر خودرو را در برابر گرما و سرمای زیاد بالا میبرد. در کنار سوپر کربن، سیم، دوده، نخ و کائوچوی طبیعی و مصنوعی نیز در ساخت لاستیک بهکار میرود.
تا الان یکی از دلایل ترکیدن لاستیکهای خودرو مشخص شد و آن هم خریدن لاستیک نامناسب با طول عمر پایین است.
بیایید عوامل مختلفی را که سبب ترکیدن و پارگی لاستیک خودرو در حین رانندگی میشوند، کاملتر بررسی کنیم:
۱. اتمام طول عمر لاستیک
سؤالی که مطرح میشود این است: مگر طول عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟
اگر بهطور میانگین ۲۵ هزار کیلومتر در سال با خودروی خود رانندگی میکنید، طول عمر مفید لاستیک شما ۳ الی ۴ سال است. اما در حالت کلی توصیه میشود بعد از ۴ تا ۶ سال از زمان خرید، لاستیک خودرو را تعویض کنید. البته این اعداد بسته به اینکه لاستیک اصل ژاپنی، کُرهای یا آمریکایی خریده باشید شاید بیشتر یا کمتر شود. پس در هنگام خرید لاستیک از صنایع لاستیکسازی دفترچه سلامت لاستیک و طول عمر آن را با دقت بخوانید.
نکته: در زمان خرید لاستیک خودرو حتما به تاریخ تولید یا DOT دقت داشته باشید.
۲. برخورد با موانع بُرنده و تیز
این همان دلیلی است که حتی اگر همه نکات را هم رعایت کرده باشید، کار خود را میکند و موجب ترکیدن لاستیک خودرو خواهد شد. بهعنوان یک راننده باید همیشه حواستان به مسیر و سطح جاده باشد. بهخصوص زمانیکه در جادههای ناآشنای خارج شهر و روی سطحی غیر از آسفالت در حال حرکت هستید. برخورد تایر خودرو با هر جسم تیز و بُرنده به سبب نفوذ آن به لایههای فشرده لاستیک خطر تخلیه تدریجی هوای داخل لاستیک و درنهایت ترکیدن آن را بهدنبال خواهد داشت. به این صورت که احتمال دارد بخشی از تایر جدا شود یا پارگی سطحی اتفاق بیفتد و تایر بترکد.
۳. رانندگی پرخطر
قاعدتا شما بهعنوان راننده باید با دستهبندی لاستیکهای خودرو آشنایی داشته باشید و نوع رانندگی و انتظارات خود را با مکانیزم آنها تنظیم کنید. در حال حاضر انواع لاستیک چهارفصل یا آل سیزن، لاستیک تابستانی، لاستیک زمستانی، لاستیک آفرود، لاستیک تمامزمینی، لاستیک گلولای، لاستیک مسابقات، لاستیک با کارکرد بالا، لاستیک بزرگراه، لاستیک پنچررو، لاستیک وانت و شاسیبلند و … در بازار موجود است. هر کدام از این لاستیکها ویژگیها و مکانیزم عملکردی خاص خود را دارند.
پس اگر با لاستیکهای معمولی خودروی خود، تیکآفهای زیاد، سرعتهای بالا و رانندگی در معابر سخت را امتحان میکنید، همین روزهاست که ترکیدن لاستیک به لیست تجربههایتان اضافه شود.
۴. گرمای هوا
اگر هوا گرم باشد، قاعدتا شاهد حرارت زیادی در نقطه تماس لاستیک با زمین هستیم. با تنظیم باد لاستیک، سطح مقطع طوری تنظیم میشود که تایر در زمان حرکت، فرصت خنک شدن داشته باشد.
اما اگر تایر کمباد باشد یا باد آن بیشتر از استاندارد باشد، امکان دارد تایر بهموقع خنک نشود یا اینکه بهدلیل گرمای هوا، هوای داخل لاستیک بیشازحد منبسط شود و در نهایت به ترکیدن لاستیک و انهدام آن بینجامد. ترکیب آسفالت داغ و گرمای آفتاب بهخصوص در فصول گرم و مناطق گرمسیر زمینه ترکیدن لاستیک خودرو و منحرف شدن آن به اطراف را فراهم میکند.
۵. تنظیم نبودن فشار هوای لاستیک خودرو
چک کردن باد لاستیک و تنظیم فشار هوای داخل آن از کارهایی است که هر هفته باید انجام دهید. نکته مهم این است که تنظیم فشار باد داخل لاستیک خودرو باید مطابق با مقدار اعلامشده از سوی کارخانه سازنده باشد.
فشار باد تایر خودرو بر روی عملکرد صحیح خودرو، میزان مصرف سوخت و دوام و عملکرد صحیح لاستیک تأثیرگذار است. در برخی جاهای حساس این فشار باد مناسب به کمک انعطافپذیری سطح آج و دیواره تایر نیز خواهد آمد.
جالب است بدانید که کم بودن فشار باد تایر به میزان ۵ درصد مصرف سوخت را افزایش میدهد و با ایجاد حالت تنبلی در خودرو موجبات ترکیدن لاستیک و از دست رفتن کارایی آن را فراهم خواهد کرد.
البته بر روی صفحه نمایش برخی خودروها علامتی تحت عنوان TPMS وجود دارد. این علامت یک سیستم امنیتی متصل به سنسورهای متصل به لاستیک است. اگر هشداری از این بخش دریافت کردید، نسبت به تنظیم فشار باد لاستیک اقدام کنید. بهترین زمان برای تنظیم فشار هوای لاستیک خودرو حالت سرد است یا زمانی که حداقل ۲ ساعت خودرو در یک جا ثابت مانده است.
۶. اضافهوزن و بار سنگین خودرو
فناوری نوین نسل جدید تایرهای خودرو بهگونهای است که ۵ درصد وزن خودرو را لاستیک و ۹۵ درصد را فشار هوای داخل لاستیک تحمل میکند.
وزن کلی خودرو، سرنشینان و بار داخل آن به لاستیکها وارد میشود. اگر بار روی ماشین بیشتر از حداکثر توان و مقاومت قابلتحمل لاستیکها باشد، در نهایت عوارضی مانند خم شدن دیوارههای کناری تایر و ترکیدن لاستیک را رقم خواهد زد.
۷. رانندگی در جاده ناهموار و غیراستاندارد
در زمان رانندگی بر روی سطوح ناهموار، چاله و دستانداز یا متریالی غیر از آسفالت و خاک کوبیده شده مناسب باید حواستان به ترکیدن ناگهانی لاستیک باشد. بریدگیهای مختلفی که بهدلیل رانندگی روی سطوح نامناسب روی تایر میافتد، در طولانیمدت منجر میشود لاستیک بترکد.
علائم ترکیدن لاستیک
عموما سنگین شدن وزن خودرو نسبت به حالت عادی، متمایل شدن خودرو به سمت چپ یا راست و سخت شدن کنترل و هدایت خودرو به جلو از نشانههای ترکیدن یکی از لاستیکهاست. حرکات لغزشی و مارپیچی نیز خبر از ترکیدن تایرهای رینگ عقبی میدهند.
سفت شدن و لرزش فرمان و کمبادی تایر نیز میتواند نشانهای دیگر از ترکیدن آن باشد.
چرا تایرها در فصل تابستان میترکند؟ و چه راهکاری دارد؟
اینکه در روزهای گرم سال و در جادههای متفاوت با لاستیکهای پاره شده و خرابی در کنار جادهها روبرو بشویم، امر چندان عجیب و غیرمعمولی نیست. در روزهای گرم فصل تابستان، میتوانیم بزرگراهها و جادههایی که شهرها را به یکدیگر متصل میکند، به چشم یک قبرستان برای این تایرهای بیچاره نگاه کنیم.
در طول این روزهای گرم سال، اتفاقات زنجیرواری میتواند برای تایرها بیفتد که در نهایت آنها را به این روز انداخته و تنها کارکرد آنها، رها شدن کنار جاده است. در واقع، رانندگی با خودرویی که تایرهای آن کمتر از میزان نیاز باد شده است، میتواند منجر به بالا رفتن بیش از حد دما داخل لاستیک و افزایش احتمال ترکیدن آن به خصوص در هنگامی شود که دمای جاده نیز تا حد زیادی بالا است.
اگرچه ترکیدن لاستیکها به خاطر کم بودن باد تایرها میتواند در هر موقعی از روزهای سال اتفاق بیفتد اما این ترکیب داغ بودن سطح جاده و کمتر از حد نرمال بودن باد تایرها است که خودرو را در معرض چنین اتفاقی قرار میدهد.
اگر خودرو در حال رانده شدن در مسیر یک جاده باشد، دیوارههای کناری تایرها که در حال منقبض شدن (خم شدن و تماس با سطح آسفالت) هستند میتوانند گرما ایجاد کنند. در این مواقع اگر فشار تایرها خوب باشد، آنگاه گرمای ایجادشده توسط این سطوح جانبی تایرها نیز به حداقل مقدار خود میرسد؛ اما اگر فشار تایر کم باشد، آن وقت، این سطوح جانبی مجبور هستند که انقباض بیشتری پیداکرده و در نتیجه آن، گرمای بسیار بیشتری نیز تولید می شود. حالا همه این موارد در کنار داغ بودن هوا و تابیده شدن نور گرم آفتاب روی آسفالت، میتواند در نهایت منجر به ترکیدن لاستیک و ایجاد حادثه شود.
باید بدانید که ترکیدن تایر خودرو خیلی بیشتر از ایجاد یک احساس ناراحتی میتواند مشکلساز شود. بر اساس گفتهها و تخمین اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهها در آمریکا NHTSA، حداقل چیزی حدود 11,000 حادثه در هر سال، به خاطر همین ترکیدن تایرها ایجاد میشود که در سال 2016، منجر به فوت 733 نفر در این کشور شده است. البته همه ی این موارد فوتی تنها به خاطر ترکیدن تایرها نبوده ولی نقش آنها در این طور حوادث بسیار پر رنگ بوده است.
در اینجا میتوانید تعدادی از توصیههایی را مشاهده نمایید که برای جلوگیری از کم بودن فشار تایرها مناسب هستند:
–اینکه تایر خودروی شما بسته به شرایط متفاوت رانندگی باید تا چه میزان و فشاری باد داشته باشد، معمولاً داخل دفترچه خودرو و قسمت راهنما ذکرشده است.
–فشار باد تایرها را به صورت ماهانه بررسی کنید. تایرها به صورت معمول، چیزی حدود 1 psi (پوند در اینچ مربع) از فشارشان کاسته میشود. همچنین به ازای هر 10 درجه فارنهایت کم شدن دما،1 psi از فشار آنها کاسته میشود.
–یک فشارسنج مناسب برای خودتان تهیه کنید. با این کار میتوانید هر وقت که دوست داشتید و احساس کردید که باد تایر خودروی تان کم و یا زیاد است، آن را بررسی کرده و آن را به حد نرمال خود برسانید.
اغلب، اگر تایرها در آستانه ترکیدن و ایجاد حادثه باشند، میتوان با نگاه کردن به آنها، این قضیه را پیشبینی کرد. سازمان NHTSA پیشنهاد میکند که باید تایرها به صورت اصولی باد شده و تنظیم شوند و هیچ گونه برآمدگی، سایش، بریدگی یا خسارت ناشی از جابجایی تایر زاپاس روی آن ایجاد نشود.
همچنین، بهترین موقع برای بررسی باد تایرها، زمانی است که آنها سرد باشند؛ یعنی حداقل به مدت چند ساعت خودرو پارک بوده باشد از آن استفادهای نشده باشد. اگر تایرها داغ باشند و بلافاصله اقدام به سنجیدن فشار آنها کنید، فشارسنج عدد درست را به شما نشان نخواهد داد. برخی از خودروهای جدیدتر نیز دارای چراغ هشداری هستند که در صورت کم بودن باد تایرها (25 درصد پایینتر از حد استاندارد) به راننده هشدار میدهد.
اما شما درصورت وجود چنین امکانی روی خودرویتان، بازهم نباید به صورت کامل به آن اطمینان کنید؛ زیرا شاید تا زمانی که شما متوجه آن چراغ شوید، باد تایرهای خودرو تا حد زیادی کم شده باشند. پس همان بررسی منظم سنتی، بازهم شیوه خوب و قابل قبولی برای این کار است.
اگر هم در نهایت تمام این موارد، چنین اتفاقی افتاد و شما خود را در چنین موقعیتی دیدید، بهترین کار حفظ خونسردی و تبعیت کردن از یک سری قوانین ساده است.
باید با قدرت فرمان خودرو را چسبیده و اجازه ندهید تا حد امکان خودرو، حرکت نوسانی پیدا کند. در واقع تا جای ممکن باید مسیر مستقیم را برای خودرو در چنین موقعیتی ایجاد کنید. همچنین باید تا زمانی که سرعت خودرو به 40 کیلومتر بر ساعت نرسیده است، از ترمز کردن نیز خودداری کنید تا منجر به حادثه دیگری نشوید.
سپس یک مکان ایمن پیداکرده تا خودرو را بهآرامی از جاده خارج کنید. اگر امکانش هست تا 1.5 متر از جاده اصلی فاصله بگیرید تا بهترین فضای ممکن ایمن برای خودرو ایجاد شود. حالا که از پارک شدن ایمن خودرو مطمئن شدید، چراغهای چشمکزن هشدار را روشن کرده و تا زمانی که کسی برای کمک نیامده یا خودتان اقدام به تعویض لاستیک نکردهاید، همه را از خودرو پیاده کنید.
دوست عزیز اینهمه زحمت کشیدید افسوس که از تجربه رانندگان با سابقه که سالها در جاده ها با این پدیده وحشتناک روبرو هستند استفاده نکرده اید ، لاستیک با توجه به خواص انعطاف پذیری که دارد میتواند خود را بادگرمای تابستان سازگار کند، و پدیده رایج ترکیدن لاستیک که کمتر از یک دهه در کشور ما روئیت میشود مختص فصل سرماست که لاستیک را منقبض میکند، در ادامه خودم شخصا دومرتبه دچار این سانحه شده ام و با تمام تجربه سالها باید به صراحت بگوییم که هرچند در بدترین و خطرناکترین شرایطی که میتوان متصور شد
تمام سعی و تلاشم در محار ماشین بی فایده بوده ،هر چند در هر دو حادثه جز خسارت مربوطه متحمل خساراتی که جز معجزه و خواست خداوند بوده متحمل شراید بسیار بدی که در انتظارم بود نشدم.
شاید کمی در محار وقتی که در لاستیک ۸۰ درصد بارز تیوپ ترکید و بسیار در کنترل ماشین سعی کردم و شاید مفید واقع شد ..اما در مورد اول که لاستیک ۷۰ درصد گلدستون به ناگاه تبیدیل به چند قطعه کوچک چند ده سانتی شد و اثر از تیوب و نوار و ذره ای از لاستیک رو رینگ لخت باقی نماند هیچ فرصت برای چگونگی مهار ابتدایی نداشتم و فقط با کمک خداوند توانستم بل رینگ خالی در بهبهوه شلوغی اوتوبان کرج تهران خود را به کناره جاده بکشانم.. باید اضافه کنم هر دو مورد مربوط به طایرهای عقب و همراه با ظرفیت حدااکثری برای کامیونت های دو چرخ در عقب بوده..