تفاوت میدرنج و باند در چیست؟

0

در این مقاله برای شما عزیزان تفاوت میدرنج و باند را آماده کرده ایم. شما میتوانید با مطالعه این مقاله به طور کامل بر تفاوت میدرنج و باند مسلط بوده و به راحتی انتخاب کنید.

تفاوت میدرنج و باند در چیست؟

 ساب میدرنج چیست  بهترین میدرنج خودرو  آموزش نصب سیستم صوتی  سیستم صوتی خودرو  آموزش نصب باند  بهترین باند ماشین  آموزش تنظیم ضبط خودرو  آمپلی فایر چیست  ساب ووفر چیست

برای فهمیدن تفاوت های میدرنج و باند لازم است که هر یک را کامل توضیح دهیم و بتوانیم با هم مقایسه کنیم.

بلندگو (اسپیکر یا باند):

برای پخش کردن صدا کدر خودرو از بلندگوها استفاده می شود. باندها را می توان به ۲ گروه کلی تقسیم می شوند. باندهای گرد و باندهای بیضی (خربزه ای) تقسیم نمود.

باند گرد

باندهای گرد خود به سه دسته ۱۰، ۱۳ و ۱۶ تقسیم می شوند.

#باند ۱۰ کوچکتر است و برای داشبورد ماشین بکار می رود.

_باند ۱۳ برای درب های عقب خودرو کاربرد دارد.

؛باند ۱۶ برای درب های جلو (داخل درب) استفاده می شود.

هرچند بلندگوهای بیشتر خودروها به صورت فابریک گرد هستند اما جایگزین کردن آن به یک باند بیضی می تواند صدای بسیار مناسبتری در ماشین ایجاد می کند.

باند بیضی

باندهای بیضی نیز خود به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

آن دسته که آمپلی فایر را ساپورت نمی کنند:

معمولا بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ وات قدرت دارند و توان ساپورت آمپلی فایر را ندارند.

این باندها در صداهای زیاد دچار نویز می شوند.

قابلیت استفاده از حداکثر صدا برای آنها وجود ندارد.

آن دسته که توانایی ساپورت آمپلی فایر را دارند:

این نوع از باندهای خربزه ای کیفیت بالاتری از باندهای معمولی دارند.

مهم تر از آن در صدای بالا دچار مشکل و صدای نویز نمی شوند.

میدرنج چیست ؟

+برای فهمیدن تفاوت میدرنج و باند حالا با تعریف میدرنج آشنا می شویم.

بلندگو میدرنج یک درایور بلندگو است که صدا را در بازه فرکانس از 250 تا 2000 هرتز تولید می کند. همچنین به عنوان اسکواش شناخته می شود.

درایورهای میدرنج معمولاً انواع مخروط یا معمولاً نوع گنبدها یا درایورهای شاخ فشرده سازی هستند.

درایورهای میدرنج معمولاً در سیستم بلندگوهای چند درایور چند طرفه استفاده می شوند.

بنابراین ملاحظات ویژه ای درگیر در پیوستن آکوستیک بین میانه و محدوده فرکانس پایین (woofers) و درایورهای با فرکانس بالا (صدای جیر جیر) وجود دارد.

ماهیت رانندگان در هر دو طرف میدرنج و خود برد متوسط نیز در انتخاب فرکانس و شیب متقاطع تأثیر می گذارد.

تقریباً تمام کراس اوورها مدارهای منفعل هستند که برای مطابقت با مشخصات رانندگان و نصب آنها طراحی شده اند و از خازن ها ، سلف ها و مقاومتها ساخته شده اند.

کراس ویورهای فعال یا ‘الکترونیکی‘ در برخی بلندگوهای با کارایی بالا و در سیستم های تقویت صدا حرفه ای استفاده می شوند.

توضیح به زبان ساده:

به طور ساده باند یا بلندگو های اتومبیل که به صورت فابریک کارخانه بر روی ماشین نصب می‌شود همان باند یا اسپیکر گفته می‌شود،

که کیفیت باند ها نصب به کشور سازنده خودرو متفاوت است،

چرا که برند های خودرو ساز مطرح دنیا، سیستم صوتی اتومبیل را با برگزیده ترین  شرکت های طراح سیستم صوت و تصویر، قرارداد چندین ساله بسته اند،

تا با کیفیت ترین و زنده تر صدا را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

سیستم های صوتی چون JBL , جی بی ال ، Harman , هارمن ،و غیره که جز بهترین ها هستند، کاملا رازی کننده هست و نیازی به تعویض نیست.

ولی خودرو های داخلی با سیستم صوتی ضعیف و نا مطلوب نیازمند ارتقا وضوح صدا و کیفیت پخش میباشد، که برای ارتقا به سراغ باند آمپلی فایر و ساب ووفر باید رفت،

حالا بسته به علاقه سرنشینان خودرو به سراغ سیستم های متوسط و حرفه ای می‌رویم،

1_اگر بخواهیم که صدا از فابریک اتومبیل کمی بهتر باشد، استفاده از باند های گرد و بیضی تویتر دار معمولی می‌رویم که با ضبط فابریک خودرو همخوانی دارد.( هزینه کم) و فقط استفاده از باند توصیه می‌شود.

2_ اگر بخواهیم صدا با کیفیت تر و قوی تر باشد، راديو پخش خودرو یا هد یونیت را باید از حالت فابریک تعویض کنیم و یک ضبط با کیفیت مثلا پایونیر نصب کنیم،

در این حالت باند های گرد تویتر دار قدرتمند تر و باند های بیضی 3way یا سه خروجی صدا زیر و بم را نصب میکنیم. و فقط مجدد باند را توصیه می‌کنیم. (هزینه متوسط)

3_ اگر بخواهیم سیستم حرفه ای و قدرتمند نصب کنیم، در اینجا دو حالت دارد

3_1_ استفاده از ضبط حرفه ای نظیر پایونیر  آلپاین کنوود جی وی سی، ونصب باند گرد و کامپونت در درب هاو بیضی در عقب خودرو همراه با آمپیلی فایر و ساب ووفر، که در این سیستم صدا ملایم تر و دلنشین تر برای خانواده میباشد.

3_2_ استفاده از ضبط حرفه ای نظیر پایونیر  آلپاین کنوود جی وی سی، و نصب میدرنج در درب ها و عقب خودرو و استفاده از سوپر تویتر، آمپلی فایر و ساب ووفر،

در 70 درصد مواقع سوپر تویتر را باید همراه با میدرنج نصب کرد، چرا که صدای زیر و بم باید کنار هم تکمیل شود،

و در 30% مواقع میدرنج هایی با فرکانس های بالا یا همان صدای زیر وجود دارد که نیاز به نصب سوپر تویتر نیست.،

نکته مهم اینکه حتما با نصب میدرنج شما باید ساب ووفر هم نصب کنید

چرا که شما فقط با نصب میدرنج صدا را دارید و بیس ی وجود ندارد.

خلاصه مطلب:

1_نصب میدرنج فقط برای سیستم حرفه ای هست که حتما نیازمند ساب ووفر میباشد، و استفاده خالی اصلا توصیه نمی‌شود.

2_صدای میدرنج و سوپر توییتر خیلی فرکانس های بالایی دارد با به اصطلاح جیق است که باز هم قابل تنظیم از ضبط خودرو میباشد،

ولی در کل میدرنج برای فضای کوچکی چون اتومبیل، صدای بسیار زیادی دارد،

3_ باند ها صدای ملایم تری دارند چون در خود هم صدای بم و زیر، هردو را داراست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.