معرفی خودرو هوشمند کیا EV9 + عکس

0

حدود دو هفته پیش، اولین تصاویر رسمی از EV9 منتشر شد. حالا اطلاعات فنی، ابعاد بدنه، امکانات و حدود قیمت این خودرو مشخص شده است. پلتفرم جدید گروه خودروسازی هیوندای به نام E-GMP شناخته می‌شود. تا امروز، کیا EV6 جنسیس GV60 هیوندای آیونیک ۵ و آیونیک ۶ روی این پلتفرم ساخته شده‌اند. شاسی‌بلند EV9 اولین مدل سه ردیف صندلی روی E-GMP خواهد بود.

مشخصات فنی کیا EV9

از نظر طول و عرض و ارتفاع، مشابهت بسیار نزدیک EV9 و تلوراید وجود دارد اما فاصله محورهای مدل برقی، ۲۰ سانتی‌متر بیشتر خواهد بود. ابعاد کیا EV9 با رینگ‌های ۱۹ اینچ، شامل ارتفاع سقف ۱,۷۵۵ میلی‌متر، طول ۵,۰۱۰ میلی‌متر، عرض ۱,۹۸۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۳,۱۰۰ میلی‌متر است. ضریب درگ EV9 عدد تحسین‌برانگیز  ۰/۲۸ را نشان می‌دهد که عمل مهمی در آیرودینامیک بسیار خوب این شاسی‌بلند پهن پیکر محسوب می‌شود.

خریدار می‌تواند مدل دو ردیفه یا سه ردیفه با طرح صندلی‌های متنوع سفارش دهد. باتوجه به فضای بسیار خوب کابین، امکان نصب صندلی‌های کاپتانی (مبله و جدا از هم) در عقب و جلو وجود دارد. همچنین در مدل‌های ویژه، امکان چرخش ۱۸۰ درجه برای صندلی‌های ردیف اول پیش‌بینی شده است تا روبروی صندلی‌های عقب قرار بگیرد. این حالت برای سرنشین کنار راننده هنگام سفرهای بین شهری، جالب خواهد بود؛ هرچند که راننده فقط در زمان توقف خودرو، امکان چرخش ۱۸۰ درجه خواهد داشت.

مدل پایه از شاسی بلند برقی کیا، تک دیفرانسیل محور عقب است. این نسخه باتری ۷۶/۱ کیلووات ساعتی دارد و با یک موتور الکتریکی، ۲۱۵ اسب بخار با ۳۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. ارزان‌ترین EV9 بازار جهانی، در زمان ۸/۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. شعاع حرکتی این مدل اعلام نشده است. برای EV9 تک موتوره، امکان سفارش باتری ۹۹/۸ کیلووات ساعتی وجود دارد. این مدل، توان پیمایش ۵۴۱ کیلومتر خواهد داشت اما به دلیل وزن بالا، در زمان ۹/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.

کیا EV9 دو موتوره، ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این شاسی بلند برقی دو دیفرانسیل، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه فراهم می‌کند. خریدار این خودرو می‌تواند نسخه‌ی ویژه هم سفارش دهد تا همراه سیستم افزایش قدرت لحظه‌ای، گشتاور ۷۰۰ نیوتن‌متر و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۳ ثانیه داشته باشد.

شرکت کیا هنوز اطلاعات دقیق از شعاع حرکتی EV9 دو موتوره را منتشر نکرده است؛ اما ادعا می‌کند ۱۵ دقیقه شارژ باتری‌ها در ایستگاه ۸۰۰ ولتی اروپا و امریکا، امکان رانندگی تا مسافت ۲۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند. همچنین، شاسی بلند برقی کیا می‌تواند ۳/۶۸ کیلووات انرژی الکتریکی برای مصرف خارج خودرو، مثل یخچال سفری، روشنایی کمپ یا شارژر موبایل و لپ تاپ ارائه دهد.

فناوری‌ها و امکانات کیا EV9

یکی از مهم‌ترین تجهیزات الکترونیک EV9، سیستم HDP مخفف Highway Driving Pilot است که معادل فناوری خودران سطح ۳ عمل می‌کند. شاسی بلند برقی کیا ۱۵ حسگر در اطراف بدنه  و دو رادار پیشرفته لیدار (lidar) دارد. فناوری HDP کیا، اجسام ثابت و متحرک را به صورت ۳۶۰ درجه بررسی می‌کند. این سیستم فقط در نسخه‌ی دو موتوره GT لاین ارائه می‌شود.

دیگر فناوری EV9 امکان نورافشانی متنوع روی جلوپنجره است که البته صرفا جنبه زیبایی دارد. افراد متصل به اپلیکیشن و سیستم سرگرمی خودرو می‌توانند، شکل‌های مختلف روی جلوپنجره تعریف کنند تا در حالت پارک یا حین حرکت، نمایش داده شود. همچنین، سیستم استارت از راه دور، تنظیم نقشه‌ها، مسیریابی اینترنتی و حتی پارک خودرو، بدون حضور راننده پشت فرمان، میسر است. دارنده‌ی اپلیکیشن می‌تواند از طریق اینترنت، بسیاری از امکانات خودرو مثل گرمایش و سرمایش، قفل درها و به‌روزرسانی فنی را انجام دهد.

کیا EV9 از نظر فناوری‌های ایمنی، بالاترین خودرو در سبد شرکت سازنده خواهد بود. سیستم‌های کمک راننده (ADAS) برای این شاسی بلند برقی، فهرست بزرگی از سیستم‌ها و تجهیزات فنی فراهم می‌کند. هشدار برخورد از طرفین، ترمز خودکار، هدایت خودرو بین خطوط و کروز کنترل هوشمند با قابلیت انتخاب مسیر طبق هدف تعیین شده روی نقشه (NSCC) برای EV9 ارائه می‌شود.

قیمت و زمان عرضه کیا EV9

اواسط سال جاری میلادی، EV9 تک موتوره به بازار کره جنوبی می‌رسد و پاییز ۲۰۲۳ در امریکا یا دیگر نقاط جهان عرضه می‌شود. این مدل، آستانه قیمت ۵۶ هزار دلار خواهد داشت. نسخه‌ی دو موتوره و مدل فول آپشن GT لاین، نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تولید خواهند شد. قیمت این خودروها حدود ۷۵ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

EV9 شاسی‌ بلند الکتریکی پرچم‌دار کیا است که از پلت‌فرم E-GMP استفاده می‌کند و با ظرفیت حمل شش یا هفت نفر، برادر برقی تلوراید محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۲۱ کیا با رونمایی از کانسپت EV9، پیش‌نمایشی از کراس‌اوور الکتریکی پرچم‌دار خود را ارائه کرد و حالا نسخهٔ تولیدی این خودرو معرفی شده که کاملاً به کانسپت قبلی وفادار مانده است. این ماشین هنوز هم ظاهر جسورانه و لوکسی دارد که شبیه تلوراید الکتریکی به نظر می‌رسد. در جلوی EV9 شاهد همان فرم پوزهٔ ببر کیا هستیم که چراغ‌های عمودی با دی‌لایت در طرفین آن جای گرفته‌اند. ورودی هوای عریضی در پایین و یک صفحه محافظ تزئینی هم از دیگر ویژگی‌های بخش جلویی کراس‌اوور الکتریکی بزرگ کیا هستند.

EV9 در قسمت جانبی هم با ترکیبی از منحنی‌های نرم و خطوط تیز، نمای بسیار جذابی دارد. در اینجا گلگیرهای چندضلعی بلافاصله توجهات را به خود جلب می‌کنند و با کمی دقت می‌توان متوجه جزئیات جالب دیگری مثل دستگیرهٔ مخفی درها، ستون‌های مشکی و سقف شناور هم شد. رینگ‌های چهارپرهٔ EV9 نیز شکل آئرودینامیک و طرح دورنگ دارند. طراحی چشمگیر این خودرو با چراغ‌های عمودی منحصربه‌فرد، اسپویلر بزرگ و سپر مشکی و نقره‌ای، در عقب هم ادامه پیدا کرده است.

EV9 یکی از معدود کراس‌اوورهای الکتریکی سه ردیفهٔ بازار خواهد بود و در نسخه‌های شش و هفت‌نفره به بازار عرضه خواهد شد. به گفتهٔ کیا، این ماشین فضای سخاوتمندانه‌ای را در اختیار همهٔ سرنشینان قرار می‌دهد. ویژگی جذاب داخل کراس‌اوور پرچم‌دار جدید کیا صندلی‌های ردیف دوم آن است که می‌توانند ۱۸۰ درجه بچرخند و امکان گفتگو با سرنشینان ردیف سوم را فراهم کنند. این شرکت همچنین برای سرنشینان ردیف سوم هم جا لیوانی و پورت‌های شارژ را تدارک دیده است.

از صندلی‌ها که بگذریم، مقابل راننده هم داشبورد شناوری قرار گرفته که یک صفحه‌نمایش عریض را در خود جای داده است. این شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و یک نمایشگر ۵ اینچی بین آن‌ها می‌شود. کیا حرفی در مورد کارکرد این نمایشگر کوچک نزده است اما به نظر می‌رسد به کنترل‌های سیستم تهویه اختصاص داشته باشد.

ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه EV9 نیز می‌توان به دکمه‌های دیجیتالی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، نورپردازی داخلی، طرح دورنگ دل‌باز، شیفتر روی ستون فرمان و تریم‌های فلزی اشاره کرد.
کیا فعلاً مشخصات فنی EV9 را اعلام نکرده است ولی میدانیم که این خودرو روی پلت‌فرم E-GMP کره‌ای‌ها ساخته شده و احتمالاً بیش از ۴۸۰ کیلومتر برد خواهد داشت. انتظار می‌رود تولید این کراس‌اوور الکتریکی بزرگ در پاییز آینده آغاز شود و هرچند قیمت آن هنوز مشخص نیست ولی با توجه به گزارشات قبلی، EV9 احتمالاً با قیمتی از حدود ۵۶ هزار دلار تا بیش از ۷۰ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو همچنین فقط محدود به بازار ایالات‌متحده نخواهد بود و در اروپا هم به فروش خواهد رسید. قرار است فروش کراس‌اوور الکتریکی پرچم‌دار کیا اواخر امسال در بریتانیا آغاز شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.