چراغ های اتومبیل شما روشن نمی شود ایراد از کجاست ؟

0

روشن نشدن چراغ های خودرو دلایل زیادی دارد. بنابراین نمی توان این مشکل را تنها به یک دلیل محدود کرد. در این بخش رایج ترین دلایل روشن نشدن چراغ های ماشین را بررسی می کنیم.

چراغ های اتومبیل شما روشن نمی شود؟

خرید هدلایت

این مشکل ممکن است برای خیلی از صاحبان اتومبیل اتفاق بیفتد، مخصوصا کسانی که اتومبیل های قدیمی و مدل پایین دارند. چراغ های جلو و عقب ماشین نقش مهمی در ایمنی شما و سرنشینان اتومبیل دارد. زمانی که در شب و با چراغ خاموش رانندگی می کنید، سایر رانندگان نمی توانند شما را ببینند و این موضوع بسیار خطرناک است.

نحوه عیب یابی روشن نشدن چراغ های جلو و عقب ماشین

آموزش مکانیک خودرو آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش نکات فنی خودرو آموزش عیب یابی خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران دانستنی های فنی خودرو آموزش برق خودرو آموزش برق پژو 206 آموزش برق خودرو سمند دلیل سوختن لامپ خودرو سوختن لامپ پراید علت سوختن لامپ مه شکن 206 علت سوختن لامپ های led

عیب یابی دقیق روشن نشدن چراغ های اتومبیل نقش مهمی در برطرف کردن سریع مشکل و کاهش هزینه تعمیر یا تعویض چراغ یا قطعات معیوب اتومبیل دارد. عیب یابی قسمتهای برقی ماشین کار فنی و پیچیده ای است و باید توسط یک تعمیرکار مجرب انجام شود. با این وجود، شما هم می توانید با بررسی برخی موارد بفهمید مشکل از کجا است و نوع خرابی را پیدا کنید.

1- لامپ سوخته است

سوختن لامپ شایع ترین دلیل روشن نشدن چراغ های جلو یا عقب اتومبیل است. سیم پیچ داخل لامپ از فلز تنگستن است. این سیم پیچ بر اثر حرارت زیاد به نقطه ذوب نزدیک می شود. حال اگر در این شرایط ولتاژ برق به طور ناگهانی تغییر کند، درجه حرارت سیم پیچ بالاتر رفته و سیم ذوب و پاره می شود. این موضوع باعث خاموش شدن ناگهانی لامپ یا به اصطلاح سوختن آن می شود. هر چه لامپ خودرو باکیفیت تر باشد، مقاومت بالاتری در برابر سوختن خواهد داشت.

2- نصب لامپ اشتباه

به هنگام تعویض چراغ های ماشین توجه داشته باشید که همیشه از یک مدل لامپ برای خودرویتان استفاده کنید. نصب لامپ اشتباه می تواند باعث روشن نشدن چراغ های جلو یا عقب ماشین شود. توان مصرفی لامپ جدیدی که قرار است بر روی خودروی خود نصب کنید باید طبق دفترچه راهنمای خودرو و مطابق با استاندارد کارخانه سازنده، با آمپر و ولتاژ درج شده بر روی دینام و باتری اتومبیل هماهنگی داشته باشد. اگر هنوز لامپ قدیمی خودروی خود را دارید، لامپ جدید را با توجه به شماره کالای لامپ قدیمی خریداری کنید.

چراغ جلوی اتومبیل در برخی از مدل ها دوکانتکت و در برخی دیگر تک کانتکت است. چراغ جلوی دوکانتکت به طور همزمان دارای دو رشته نور بالا و پایین است. اما چراغ جلوی تک کانتتک تنها برای نور بالا یا نور پایین استفاده می شود. به هنگام تعویض لامپ چراغ های جلوی ماشین باید به این نکته توجه داشته باشید.

3- فیوز سوخته

سوختن جعبه فیوز چراغ جلو یا عقب، نیز علت روشن نشدن چراغ های اتومبیل است. وجود اتصالی در مدارات، خراب شدن دینام، اضافه کردن تجهیزات غیراستاندارد به اتومبیل از دلایل سوختن فیوزها است. برای اطمینان از سوختن فیوز می توانید سالم بودن آن را با یک چراغ تست یا مولتی متر بررسی کنید. اگر فیوز سالم باشد، مقاومت بین دو سر تقریبا نزدیک صفر خواهد بود.

4- سوئیچ کنترل معیوب

سوئیچ کنترل نقش اساسی در روشن شدن چراغ های جلو و عقب اتومبیل دارد. در واقع، سوئیچ کنترل فرمان روشن شدن چراغ های اتومبیل را صادر می کند. بنابراین، اختلال در عملکرد این قطعه باعث اختلال در عملکرد چراغ های خودرو می شود.

آموزش نصب چراغ هدلایت پایه لامپ هدلایت تفاوت هدلایت و زنون نصب لامپ هدلایت پراید نصب لامپ هدلایت پژو پارس آموزش برق خودرو آموزش برق پژو 206 آموزش برق و انژکتور خودرو آموزش تعویض لامپ تویوتا کمری تعویض لامپ پژو پارس تعویض لامپ دنا آموزش نصب لامپ زنون انواع لامپ خودرو Diag دیاگ چیست آموزش دیاگ آموزش پاک کردن خطا با دیاگ آموزش تعمیر خودرو

5- ضعیف شدن باتری

چراغ های ماشین برای اینکه روشن شوند به جریان الکتریسیته نیاز دارند. باتری اتومبیل جریان الکتریکی مورد نیاز چراغ های خودرو را تامین می کند. بنابراین یکی از دلایل روشن نشدن یا کم نور بودن چراغ های خودرو، ممکن است ضعیف بودن باتری اتومبیل یا خراب شدن آن می باشد.

5- ضعیف شدن باتری

خرابی سوکت یکی دیگر از دلایل روشن نشدن چراغ های جلو یا عقب ماشین است. عواملی مانند خوردگی، رطوبت یا اتصال ضعیف سیم ها می تواند باعث خرابی سوکت شوند. بررسی منظم سوکت نقش موثری در طول عمر چراغ های اتومبیل دارد. بهترین زمان برای چک کردن سوکت ها، به هنگام تعویض لامپ خودرو است.

سوکت های خراب اغلب پین های شکسته یا خمیده دارند. تغییر رنگ سوکت به رنگ سفید، قهوه ای یا آبی یکی دیگر از نشانه های خراب شدن آن است. اگر بر روی سوکت آثار خوردگی مشاهده کردید، می توانید با استفاده از یک برس سیمی WD-40 سوکت را تمیز کنید.

9- سنسور معیوب

در ماشین های مدل بالا خرابی سنسور چراغ های پارک می تواند باعث از کار افتادن و روشن نشدن چراغ های ماشین شود. این سنسورها چراغ های پارک ماشین را به صورت اتوماتیک به هنگام شب روشن و در روز خاموش می کنند.

7- لمس قسمت شیشه ای لامپ هنگام تعویض

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما لمس بخش های شیشه ای لامپ چراغ های ماشین به هنگام تعویض می تواند موجب سوختن لامپ و در نتیجه روشن نشدن چراغ های جلو یا عقب ماشین شود. چربی روی انگشتان دست باعث می شود حرارت در یک نقطه حباب شیشه ای تمرکز پیدا کند و لامپ زوتر خراب شود. بنابراین هنگام تعویض لامپ ها، تا جایی که امکان دارد از لمس کردن قسمتهای شیشه ای لامپ خودداری کنید.

8- نقص در مدار سیم کشی

وجود ایراد در سیم کشی یا فرسودگی سیستم برق از دیگر دلایل است. معمولا در اتومبیل های قدیمی و مدل پایین به دلیل خردگی زیاد، فرسودگی در بخشی از سیم کشی موتور خودرو زیاد دیده می شود. این موضوع می تواند باعث از کار انداختن چراغ های جلو یا عقب ماشین شود.

چگونه طول عمر لامپ چراغ های ماشین را بالا ببریم؟

برای اینکه بتوانید طول عمر لامپ چراغ های اتومبیل تان را افزایش دهید و از خراب شدن شان جلوگیری کنید باید یک سری اقدامات را انجام دهید. در ادامه مهمترین این موارد را برای شما لیست کرده ایم.

  1. از لامپ های برندهای معتبر استفاده کنید
  2. در طول روز از روشن کردن چراغ های ماشین یا چراغ زدن های بی مورد خودداری کنید
  3. به هنگام رانندگی در شب، کمتر از چراغ های نوربالا استفاده کنید.
  4. از تغییر حالت مکرر و ممتد نور بالا به پایین لامپ ها و بالعکس در رانندگی شب خودداری کنید
  5. به هنگام رانندگی در شب، چراغ های ماشین را بیشتر از 5 ساعت روشن نگذارید
  6. هر چند وقت یکبار عملکرد تمام چراغ های جلو، عقب و ترمز را تست کنید

چنانچه یکی از چراغ های جلوی ماشین بسوزد، به دلیل اینکه میزان جریان برق روی لامپ دیگر بیشتر می شود، احتمال اینکه چراغ دیگر نیز بعد از مدتی بسوزد وجود دارد. بنابراین توصیه می کنیم، در صورت سوختن یکی از آنها، هر دو لامپ را همزمان تعویض کنید.

منبع : پایتخت فناوری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.