دلایل ایجاد پوسیدگی و ترک در لاستیک‌ چیست ؟

0

یگی از مشکلات مهمی که ممکن است خودروی شما را تهدید کند؛ پوسیدگی خشک در لاستیک‌ها است که در صورت نادیده گرفتن آن ممکن است لاستیک در حین حرکت منفجر شده و جان شما را تهدید کند.

بخشی مهم خرید و نگهداری یک وسیله نقلیه این است که باید از تمام بخش‌های  آن مراقبت کنید؛ در حالی که موتور، گیربکس، ترمزها و سایر قسمت‌های اصلی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند، راننده‌ها به لاستیک‌ها توجه زیادی نمی‌کنند.

اما لاستیک‌ها بخش مهمی از وسیله نقلیه شما هستند و شما باید هر از چندگاهی آج‌های آن را بررسی کرده و از آن مراقبت کنید.

پوسیدگی خشکی لاستیک یک مشکل جدی و رایج است که باید مراقب آن باشید.

 علت ترک خوردن لاستیک  پوسیده شدن لاستیک  راه های افزایش عمر لاستیک  دلایل ترکیدن لاستیک  علت ترکیدن لاستیک ماشین  مجله مکانیک  مجله خودرو کارستان  آموزش نکات فنی خودرو

اما منظور از پوسیدگی لاستیک چیست، چگونه متوجه شویم لاستیک‌های خودرو دچار پوسیدگی خشک شده‌اند و  چگونه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد؟ ما در این مقاله به تمام سوالات شما در این باره پاسخ می‌دهیم.

پوسیدگی خشک تایر چیست؟

پوسیدگی و پوسیدگی خشک تایر دو حالت کاملاً متفاوت هستند. پوسیدگی به رشد قارچ ناشی از رطوبت اشاره دارد. اما این نوع پوسیدگی خشک ربطی به لاستیک ندارد.

پوسیدگی خشک در لاستیک‌ها در واقع یک ترک دیواره است، زمانی رخ می‌دهد که بافت لاستیکی در تایر شروع به شکستن کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، لاستیک شروع به شکافتن می‌کند. پوسیدگی خشک تایر به دلیل بالا رفتن عمر آن رخ می‌دهد؛ اما برخی عوامل می‌توانند روند آن را سریع‌تر کنند.

پوسیدگی خشک تایر چگونه است؟

پوسیدگی خشک تایر مانند ترک‌های کوچک در دیواره لاستیک شروع می‌شود.

این ترک‌ها در ابتدا کوچک هستند، اما با گذشت زمان گسترش می‌یابند و به ترک‌های بزرگ‌تر و عمیق‌تر تبدیل می‌شوند.

پوسیدگی خشک لاستیک همیشه در دیواره جانبی لاستیک اتفاق می‌افتد، اما گاهی بین آج یا روی خود بلوک آج نیز مشاهده می‌شود.

در برخی موارد نادر پوسیدگی خشکی لاستیک از داخل لاستیک شروع می‌شود، بنابراین زمانی که نشانه‌ای را از بیرون می‌بینید، احتمال زیادی وجود دارد که پوسیدگی خشک در داخل لاستیک وجود داشته باشد.

سلامت و بهداشت خودرو افزایش عمر صفحه کلاچ افزایش عمر باتری ماشین افزایش عمر مفید خودرو راه های افزایش عمر لاستیک تعمیر و نگهداری خودرو دانستنی های فنی خودرو اطلاعات عمومی خودرو سایت تخصصی خودرو اصول نگهداری از خودرو مجله خودرو

چه چیزی باعث پوسیدگی خشک لاستیک می‌شود؟

پوسیدگی خشک روی لاستیک‌ها به دلیل بالا رفتن عمر لاستیک‌ها است. چه یک تایر از لاستیک‌های طبیعی یا مصنوعی استفاده کند، یک فرآیند و طول عمر دارد که به لاستیک‌ها استحکام و شکل لازم را می‌دهد.

با افزایش سن لاستیک‌ها، ترکیبات داخل لاستیک شروع به تجزیه شدن می‌کنند و باعث جدا شدن پلیمرها از هم می‌شوند. این به صورت ترک‌های کوچک ظاهر می‌شود که ما به آن پوسیدگی خشک می‌گوییم.

آیا تایرهایی که دچار پوسیده خشک شده‌اند؛ قابل تعمیر هستند؟

 

جواب این سوال بستگی به میزان پوسیدگی خشک دارد، اما در بیشتر موارد، تعمیر لاستیک توصیه نمی‌شود. این به این دلیل است که لاستیک‌ها اغلب از داخل به بیرون پوسیدگی می‌شوند، بنابراین اگر پوسیدگی خشک را در قسمت بیرونی لاستیک مشاهده کردید، به احتمال زیادی پوسیدگی خشک در داخل نیز وجود دارد.

برای پوسیدگی خشک جزئی‌تر، یک متخصص می‌توانند از درزگیر برای تعمیر لاستیک استفاده کند، اما برای موارد شدیدتر پوسیدگی خشک، توصیه می‌کنیم لاستیک را تعویض کنید.

آیا رانندگی با تایرهایی با پوسیده خشک ایمن هستند؟

خیر. لاستیک‌ها با پوسیدگی خشک نمی‌توانند هوا را به خوبی لاستیک‌های سالم نگه دارند. هنگامی که لاستیک‌ها با پوسیدگی خشک از کار می‌افتند، ممکن است مقدار کمی هوا از طریق ترک‌ها نشت کند، اما گاهی اوقات این اتفاق به یک باره می‌افتد.

این زمانی اتفاق می‌افتد که هوا شروع به عبور از شکاف می‌کند و نیروی هوا، ترک را بیشتر می‌کند. این امر منجر به از دست دادن هوای درون تایر می‌شود که فشار بیشتری را به لاستیک وارد می‌کند و ترک را بیشتر می‌کند.

در نهایت، یکپارچگی لاستیک از بین می‌رود و در حین رانندگی در جاده، لاستیک منفجر می‌شود.

چگونه از پوسیدگی خشک تایر جلوگیری کنیم؟

در ابتدا بهتر است بدانید که چگونه از آن در وهله اول جلوگیری کنید. در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از پوسیدگی خشک لاستیک‌ها وجود ندارد، اما می‌توانید پوسیدگی خشک را کاهش دهید.

در این قسمت  ما پنج نکته را ذکر کرده اید که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی لاستیک‌ها رعایت کنید.

شماره ۱ – تایرها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید

اگر لاستیک‌ها را برای مدت طولانی  در یک مکان نگهداری می‌کنید و  یا وسیله نقلیه خود را در طول روز در بیرون پارک می‌کنید، یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی خشک انجام دهید این است که آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

بهتر است خودرو را در یک فضای سر بسته پارک کنید و در زیر نور خورشید قرار ندهید.

شماره ۲ – لاستیک‌ها را خشک کنید

اگر لاستیک‌ها را از خودروی خود خارج می‌کنید و آنها را در انبار قرار می‌دهید، بهتر است که قبل از ذخیره‌سازی آنها را خشک کنید. آب راکد یکی از دلایل اصلی پوسیدگی خشک است و اکثر گاراژها تهویه مناسبی برای تبخیر کامل آب ندارند.

شماره ۳ – تایرها را در دمای ثابت نگه دارید

هر چه بیشتر بتوانید لاستیک‌های خود را در دمای ثابت نگه دارید، احتمال پوسیدگی خشک کمتر می‌شود. وقتی در جاده هستید نمی‌توانید دمای لاستیک‌ها را کنترل کنید، اگر وسیله نقلیه خود را در گاراژ پارک کنید، این ترفند می‌تواند به شما کمک کند.

در حالت استاندارد، دما را بین ۴۵ تا ۶۸ درجه فارنهایت نگه دارید تا پوسیدگی خشک را کاهش دهید.

شماره ۴ – از لاستیک‌ها استفاده کنید

یکی از دلایل اصلی پوسیدگی خشک روی لاستیک‌ها، قرار دادن آن‌ها در یک انبار برای مدت طولانی بدون استفاده است. اگر به طور مداوم از لاستیک‌ها استفاده می‌کنید، احتمال پوسیدگی خشک بسیار کمتر است.

با این حال، اگر وسیله نقلیه تان بیش از سه ماه بدون حرکت در گاراژ می‌ماند، توصیه می‌کنیم لاستیک‌ها را از خودرو خارج کرده و آن‌ها را به روش درستی نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی خشک را کاهش دهید.

شماره ۵ – لاستیک‌ها را در کیسه‌های دربسته قرار دهید

اگر لاستیک‌ها را در انبار نگه می‌دارید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی خشک انجام دهید این است که آن‌ها را در کیسه‌های دربسته در مکان خنک و تاریک نگهداری کنید. این عوامل پوسیدگی خشک را کاهش می‌دهد.

منبع:مسترماشین باز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.