گشتاور پیشرانه خودرو یعنی چه؟

0

در بحث شتاب اولیه گشتاور خودرو تاثیر بیشتری دارد. در واقع این‌که یک موتور بتواند در دور پایین نیروی دورانی بیشتری به محور خود وارد کند موجب حرکت سریع‌تر خودرو می‌شود؛ بنابراین خودروهایی سنگینی مانند شاسی بلندها به علت وزن بالای بدنه موتورها باید از گشتاور بیشتری به نسبت سدان برخوردار باشند.

قیمت تویوتا پرادو ۲۰۲۳ مشخصات تویوتا پرادو ۲۰۲۳ بهترین شاسی بلند بهترین شاسی بلند در جهان قیمت تویوتا پرادو مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱8 معایب و مزایای تویوتا پرادو قیمت موتور تویوتا پرادو محصولات جدید تیگو معرفی شاسی بلند

قدرت و گشتاور پیشرانه خودرو به طور مستقیم به سرعت و شتاب اولیه ماشین مرتبط است. خریداران حرفه ای خودرو به طور حتم هنگام انتخاب به این دو پارامتر و توازن آنها با یکدیگر دقت می کنند.

اسب بخار به معنای قدرت تولیدشده در موتور خودرو است که تاثیر مستقیم بر سرعت آن می گذارد. در مقابل گشتاور در معنای فیزیکی به معنایی نیرویی است که در حالت دورانی به یک جسم وارد می کنیم.
در بحث شتاب اولیه گشتاور خودرو تاثیر بیشتری دارد. در واقع این که یک موتور بتواند در دور پایین نیروی دورانی بیشتری به محور خود وارد کند موجب حرکت سریع تر خودرو می شود؛ بنابراین خودروهایی سنگینی مانند شاسی بلندها به علت وزن بالای بدنه موتورها باید از گشتاور بیشتری به نسبت سدان برخوردار باشند.

افزون بر این پیکاپ های غول پیکر و کامیون های باربری نیز به گشتاور بالایی نیاز دارند. این خودروها علاوه بر وزن خود باید باری بیشتر از وزن بدنه را نیز حمل کنند؛ بنابراین در چنین خودروهایی سرعت چندان اهمیت ندارد اما قدرت کشندگی بار به خصوص در ابتدای حرکت بسیار مهم است.

البته امروزه در سرتاسر دنیا مسابقات پرهیجان کامیون رانی نیز برگزار می شود. طراحان این کامیون تا با تغییر فاکتورها و تعویض قطعات پیشرانه با حفظ گشتاور، قدرت خودرو را نیز افزایش می دهند.

از سوی دیگر در خودروهای مسابقه ای و سوپراسپرت ها، بیش از شتاب اولیه سرعت یا قدرت خودرو اهمیت دارد؛ بنابراین هر چه عدد مقابل اسب بخار در این خودروها بیشتر باشد به معنای سرعت ثانویه بالاتر است.

حجم موتور و ارتباط آن با قدرت و گشتاور

هر چه حجم موتور کاهش یابد گشتاور و قدرت تولیدی توسط آن نیز محدودتر می شود. نکته مهم در انتخاب خودرو توازن میان قدرت و گشتاور پیشرانه است. خودرویی که تنها گشتاور بالایی داشته باشد اما از قدرت مناسبی برخوردار نباشد عملکرد قابل قبولی را به نمایش نمی گذارد. در خودروهای مسابقه ای این دو عدد همواره باید به هم نزدیک باشد اما در خودروهای سواری قدرت یا اسب بخار موتور اهمیت بیشتری دارد.

عوامل کاهش قدرت ماشین

ظاهراً امکانات قابلیت های خودروها به ویژه محصولات داخلی جوابگوی انتظارات خریداران نیست و تغییر و افزایش قدرت خودرو به امری عادی و معمولی بدل شده است. تغییراتی که اغلب موجب زیباتر شدن خودرو می شوند اما مشکلاتی را نیز با خود به همراه می آورند.

مهندسان و خودروسازان پیش از نصب قطعات مختلف بر روی خودروها، آزمایش ها و محاسبات مختلفی را انجام می دهند. تیونینگ خودرو امروزه شامل تغییر در لوازم و قطعات داخلی و خارجی می شود که هر یک از این موارد می تواند اثرات جانبی فراوانی بر عملکرد خودرو داشته باشد. در هر حال عواملی هستند که با وجود هزینه های سنگینی که بر دوش شما می گذارند همواره باعث کاهش قدرت خودرو می شوند.

رینگ و لاستیک های بزرگ تر

چرخ های 22 اینچی امروزه از محبوبیت بالایی برخوردارند. اما سؤال اینجاست که این لوازم که به زیبایی خودرو می افزایند به جز هزینه سنگین چه چیزی را عاید مشتریان می کند؟ جواب این سؤال شتاب گیری کندتر، خط ترمز طولانی تر، لاستیک های گران تر، خرابی سیستم تعلیق و تاب برداشتن رینگ خودرو در صورت افتادن در چاله های خیابان است.

اگر خودروی شما در مسابقات شرکت می کند استفاده از چرخ های 22 اینچی امری معقولانه تر به نظر می رسد چرا که هلدینگ خودرو را آسان تر می کند اما در عوض از شتاب خودرو می کاهد و خط ترمز چرخ ها را افزایش می دهد. همچنین افزایش وزن خودرو نیز از دیگر مصائب این چرخ ها است که به طور مستقیم بر کاهش قدرت خودرو اثر می گذارد.

لاستیک های ارزان

تجارت لاستیک قاچاق یکی از پردرآمدترین کارهای این روزگار است چراکه بازار مصرف آن انتها ندارد. این بازار مصرف به دلیل استهلاک و خرابی زودهنگام لاستیک های بی کیفیت همواره پر رونق است اما تعجب آنکه بسیاری از رانندگان همچنان به خرید این محصولات تمایل دارند.

تایر یکی از قطعات حیاتی خودرو محسوب می شود، چیزی که خودرو را به حرکت درآورد، متوقف می کند و موجب حفظ تعادل آن می شود. فرسودگی این قطعه می تواند به قیمت از دست رفتن جان شما تمام شود. مسلماً راه های زیادی برای کاهش هزینه خودرو وجود دارد اما خرید لاستیک ارزان و بی کیفیت بهترین راه نیست. افزون بر این استفاده از این لاستیک موجب بر هم ریختن سیستم جلوبندی و بالانس چرخ ها می شود که بر مصرف سوخت و کاهش قدرت خودرو اثرگذار است.

لوله اگزوز نامناسب

به طور خلاصه اگزوز وظیفه تخلیه دود ناشی از احتراق در موتور خودرو را بر عهده دارد و لوله اگزوزهای بزرگ تر اگرچه در صورت انتخاب صحیح می تواند توان موتور را افزایش دهد اما در بازار آشفته تیونینگ خودرو بعید به نظر می رسد. از سوی دیگر اگر سایز لوله اگزوز متناسب با منبع اگزوز یا منیفولد دود نباشد به طور معکوس توان زیادی را از خودرو می گیرد.

مکنده هوای سرد

برخی فروشندگان لوازم تیونینگ خودرو به دلیل دانش کم برای افزایش قدرت موتور استفاده از مکنده هوای سرد را پیشنهاد می کنند حال آنکه این قطعه تنها برای خودروهایی که در منیفولد هوا دچار مشکل هستند مناسب است.

منبع:ساعدنیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.