یاتاقان زدن خودرو یعنی چه؟

0

از علائم یاتاقان زدن می توان به روشن ماندن و چشمک زدن چراغ روغن اشاره کرد. با افزایش دور موتور به بیش از ۱۲۰۰ rpm صدای یاتاقان ها و برخورد دو فلز به گوش می رسد. در صورت یاتاقان زدن باید میل لنگ را برای تعمیر به تراشکاری برده و بر اساس استاندارد ها تعمیر شود.

یاتاقان چیست؟

اجزای یاتاقان چیست آموزش تعویض یاتاقان انواع یاتاقان چگونه ماشین یاتاقان می زند دلایل یاتاقان زدن موتور صدای یاتاقان پراید یاتاقان ثابت و متحرک یاتاقان چیست وظیفه یاتاقان چیست علائم خرابی میل لنگ دلایل روشن شدن چراغ روغن آموزش تعمیر خودرو مجله مکانیک

یاتاقان در واقع نوعی بیرینگ به شکل ورقه فلزی نسبتا باریک است که ضمن تنظیم لقی میل لنگ و شاتون ها، حرکت روان آنها حین روشن بودن موتور را تضمین می کند.
یاتاقان ها در موتورهای احتراقی به دو نوع ثابت و متحرک دسته بندی می شوند؛ یاتاقانهای ثابت بین محل تماس میل لنگ با بلوک سیلندر و کپه های آن قرار گرفته و لقی عمودی میل لنگ نسبت به بدنه را تنظیم می کنند. یاتاقان متحرک نیز به گونه ای مشابه در محل تماس میل لنگ و دسته شاتون ها نصب شده و لقی شاتون نسبت به میل لنگ را تنظیم می کند. معمولا یک یا دو جفت بغل یاتاقان نعلی شکل نیز برای تنظیم لقی افقی میل لنگ در پیشرانه های احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

زمانی که موتور خودرو روشن می شود، لایه نازکی از روغن در فضای باریک میان یاتاقان ها و میل لنگ تشکیل شده و موجب از بین رفتن اصطکاک این قسمت ها می شود تا میل لنگ بتواند حرکت دورانی خود را به سهولت تداوم بخشیده و پیشرانه خودرو به کار خود ادامه دهد.

منظور از یاتاقان زدن چیست؟

اصلی ترین قسمت مربوط به چرخش موتور یاتاقان ها هستند و باعث از بین رفتن اختلالات و اصطکاک بین فلزات و آلیاژ های خورو می شوند. وظیفه یاتاقان این است که با حرکت بر روی لایه ی روغن ، تماس میل لنگ با شاتون را برقرار می کنند. و در صورت از بین رفتن لایه روغن و تماس مستقیم فلزات با یکدیگر، صدمات جبران ناپذیری به مکانیزم چرخشی خودرو وارد خواهد شد. در صورتی که این تماس مستقیم بین فلزات بر قرار شود، گرمای زیاد تولید شده سبب از بین رفتن لایه هایی از داخل یاتاقان می شود و در این صورت راننده باید از صدای تلق و تلق خودرو متوجه شده و فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کند. همچنین در صورت ذوب شدن زیاد بابیت ها و پس از سرد شدن موتور، بابیت ها به میل لنگ چسبیده و از روشن شدن خودرو جلوگیری می کند و اما اگر میزان ذوب شدن زیاد نباشد، موتور روشن شده اما صدای تلق تلق خواهد داد. به این نکته توجه کنید که در صورت یاتاقان زدن بلافاصله ماشین را خاموش کنید.

اگر براده در پایین سطح کارتل روغن جمع شود موجب تجمع پلیسه ها و رسوب ها در توری فیلتر روغن می شود. همچنین اجزای دیگری مانند cvvt و سفت کن ها جرم می گیرند. و پس از باز کردن موتور خواهید دید که بابیت ها از بین رفته اند.

علائم نشان دهنده یاتاقان زدن

از علائم یاتاقان زدن می توان به روشن ماندن و چشمک زدن چراغ روغن اشاره کرد. با افزایش دور موتور به بیش از ۱۲۰۰ rpm صدای یاتاقان ها و برخورد دو فلز به گوش می رسد. در صورت یاتاقان زدن باید میل لنگ را برای تعمیر به تراشکاری برده و بر اساس استاندارد ها تعمیر شود. البته اگر قبلا میل لنگ را به تراشکاری برده باشید، دیگر قابلیت تعمیر مجدد وجود ندارد. همچنین یاتاقان زدن علت هایی هم دارد.

دلایل یاتاقان زدن :

افزایش عمر باتری ماشین آموزش عیب یابی ماشین آموزش مکانیک و برق خودرو افزایش عمر موتور ماشین دلایل یاتاقان زدن موتور انواع صداهای ماشین صدای خرخر ماشین از کجاست چرا موتور می کوبد دانستنی های فنی خودرو

  • خراب شدن پمپ روغن
  • تمام شدن آب موتور و راندن خودرو در این صورت و داغ شدن بیش از حد موتور به هر علتی مانند سوختن واشر سرسیلندر
  • کهنه شدن بیش از حد روغن موتور و حتی کثیف بودن فیلتر روغن
  • رانندگی با سرعت های بالا در محدوده قرمز دور موتور
  • خوردگی در یاتاقان های غلتشی ممکن است به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد.
  • استفاده کردن از روغن موتور نامرغوب
  • لقی شاتون
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.