فرق سیستم انتقال قدرت ME با BE4 و BE3 در چیست؟کدام بهتر است
فرق سیستم انتقال قدرت ME با BE4 و BE3 در چیست؟کدام بهتر است
جعبه دنده هاي مختلف كه براي شناسايي در زنجيره تامين قطعات ازكدهاي متفاوتي استفاده مي كنند، براي محصولات مختلف و پيشرانه هاي متناسب با خود طراحي شده اند. در واقع تفاوت ميان جعبه دنده هاي مختلف، در تعداد دنده و ضرايب و نسبت هاي آن هاست تا در خودروهاي متنوع قابليت استفاده داشته باشند؛مثال تفاوت گيربكس پيكان سواري با پيكان وانت اين است كه ضريب دنده ها در پيكان وانت سنگين تر است تا خودرو بتواند بار سنگيني را كه بر آن قرار گرفته حمل كند و در عوض به دليل زياد بودن نسبت دنده ها، حداكثر سرعت كم تري نسبت به مدل سواري دارد.
پدر تمام گیربکس های ایران خودرو گیربکس MA و BE پژو است
فهرست مطالب
پس اگر کمی جزئیتر به محصولات شرکت ایران خودرو بنگریم و نقشه راه محصولات را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که گیربکس های استفاده شده در تمامی محصولات ایران خودرو نیز دارای پدری فرانسوی هستند.
در شرکت پژو چندین گروه گیربکس وجود دارد که سه نسخه از آن گیربکس ها با محصولات پژو به ایران راه پیدا کرده است.
اولین گیربکس پژو که وارد ایران شد از نوع BE3 بود که در سال 1379 در ایران تولید شد.
همچنین ایران خودرو طی این سال ها با تغییراتی رو آن نسخه ها به چندین گیربکس برای محصولات خود رسیده است.
انواع گیربکس های ساخت شرکت پژو
یک – گیربکس های دستی: MA – MCM – ML – BE
دو – گیربکس های دستی – اتوماتیک: MCP – MAP
سه – گیربکس های اتوماتیک: AL4
از این مجموعه، گیربکس های MA و BE از گروه گیربکس های دستی و گیربکس AL4 از گروه گیربکس های اتوماتیک با توجه به مدل خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو و موتورهای نصب شده بر روی آنها، در ایران مورد بهره برداری قرار گرفته است.
گیربکس BE
این گیربکس از نوع محرک جلو(Transverse) و برای انتقال گشتاور از 140 تا 260 نیوتن- متر طراحی شده است.
دارای پنج دنده جلو و یک دنده عقب و سیستم تعویض دنده آن در دو نوع کابلی و اهرمی استفاده شده است.
سیستم کلاچ این نوع گیربکس دارای دو نوع کابلی و هیدرولیک است.
وزن جعبه دنده BE حدود 35 کیلوگرم است و این گیربکس بیشترین تعداد تولید در ایران را داشته و در بیشتر محصولات ایران خودرو از آن استفاده می شود.
با ایجاد برخی تغییرات در نوع پوسته و نسبت دنده های گیربکس BE، این گیربکس قابلیت نصب بر روی انواع مدل های خودرو با موتورهای مختلف را پیدا کرده است.
مشخصات فنی
خانواده گیربکس BE | خودرو | موتور |
BE3 | سمند، پژو پارس، پژو 405 | XU7 |
BE4(R2) | سمند، پژو پارس، پژو 405 | TU5 |
BE1 | پژو 206 و رانا و پژو 206SD | TU5،TU3 |
گیربکس EF7 نیز که بر روی خودروهای مجهز به موتور ملی نصب شده است، نیز از مشتقات گیربکس BE است که متناسب با موتور ملی تغییر داده شده است.
ماکزیمم گشتاور BE حدود 142 نیوتن متر است که برای موتور EF7 به 155نیوتن متر و برای موتور EF7 توربو 215 نیوتن متر شده است.
گیربکس MA
MA5 یک گیربکس دستی پنج سرعته (بجز دنده عقب) از نوع محرک جلو (Transverse) است.
که روی محصولات ایران خودرو با موتور خانواده TUمورد استفاده قرار می گیرد.
سیستم تعویض دنده آن از نوع اهرمی و سیستم کلاچ گیری کابلی است.
این گیربکس در نوع AMT (جعبه دنده دستی اتومات شده) نیز وجود دارد که در ایران استفاده نشده است.
گیربکس اتوماتیک AL4
AL4 گیربکس اتوماتیک چهار سرعته (بجز دنده عقب) شرکت پژو و از نوع محرک جلو (Transverse) است که قابلیت نصب روی خودروهای با موتور TU5 را دارا است. این گیربکس روی پژو 206 اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک نصب شده است.
گیربکس 6 دنده دستی MT6
در انتهای سال 99 ایران خودرو از گیربکس جدید شش سرعته دستی خود رونمایی کرد.
گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو روی محصولاتی چون رانا پلاس، پژو ۲۰۷، دنا پلاس دستی و… نصب خواهد شد.
این جعبه دنده وظیفه پایین نگهداشتن دور موتور در سرعت های بالا را برعهده دارد.
ایران خودرو همچنین عنوان کرد گیربکس شش سرعته جدید موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار روی موتور در دورهای بالا خواهد شد.
خودرو در هر دنده اقدام به شتاب گیری مجدد می کند. هرچه بازده دنده ها طولانی تر باشد، شتاب گیری تا رسیدن به سرعت های بالا، بیشتر طول می کشد.
اما در خودروهایی با موتورهای سبک و کم حجم مانند محصولات ایران خودرو، این شتاب گیری با تعداد دنده بیشتر افزایش خواهد یافت.
گیربکس شش سرعته ایران خودرو از مکانیزم تعویض دنده کابلی استفاده می کند.
این مکانیزم با هدف کاهش نویزهای انتقالی به درون کابین و کاهش لرزش دسته دنده کارایی دارد و احتمال خارج شدن دنده در آن پایین است.در این پروژه ۸۵ درصد قطعات نسبت به گیربکس BE پژو تغییر و بهبود یافته و عمق داخلی سازی این محصول در حال حاضر ۹۵ درصد است.