گیربکس های ایران خودرو از گذشته تا آینده

0

گیربکس های شش سرعته دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک جدید ایران خودرو در برابر گیربکس های قدیمی استفاده شده در این شرکت چگونه اند و در چه محصولاتی استفاده می شوند؟

اگر گیربکس پیکان را از محصولات ایران خودرو فاکتور بگیریم می توان ادعا کرد که تمام گیربکس های ایران خودرو از گیربکس های شرکت پژو نشات گرفته است.

استفاده از گیربکس پیکان

 انواع گیربکس  انواع گیربکس CVT  انواع گیربکس اتوماتیک  انواع گیربکس در خودرو  تفاوت گیربکس cvt با AL4  گیربکس al4 ساخت کجاست  مشکلات گیربکس al4  گیربکس 6 سرعته چیست  گیربکس MT6 چیست  آموزش تعمیر گیربکس  گیربکس 6 دنده چیست  گیربکس اتوماتیک چیست  گیربکس 6 دنده اتوماتیک

گیربکس های پیکان وانت، آریسان و کارا هر سه تغییر یافته همان گیربکس پیکان است که با تغییرات برای هر خودرو در ضرایب متناسب سازی شده است.

گیربکس باردو چهار دنده و گیربکس آریسان و کارا پنج دنده هستند، اما هر سه گیربکس ماکزیمم گشتاور 140 نیوتن متری دارند.

سال هاست در کشور با خودروهای شرکت پژو یا مشتقات آن محصولات آشنا هستیم.

 پدر تمام گیربکس های ایران خودرو گیربکس MA و BE پژو است

پس اگر کمی جزئی‌تر به محصولات شرکت ایران خودرو بنگریم و نقشه راه محصولات را بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که گیربکس های استفاده شده در تمامی محصولات ایران خودرو نیز دارای پدری فرانسوی هستند.

در شرکت پژو چندین گروه گیربکس وجود دارد که سه نسخه از آن گیربکس ها با محصولات پژو به ایران راه پیدا کرده است.

اولین گیربکس پژو که وارد ایران شد از نوع BE3 بود که در سال 1379 در ایران تولید شد.

همچنین ایران خودرو طی این سال ها با تغییراتی رو آن نسخه ها به چندین گیربکس برای محصولات خود رسیده است.

انواع گیربکس های ساخت شرکت پژو

یک – گیربکس های دستی: MA – MCM – ML – BE
دو – گیربکس های دستی – اتوماتیک: MCP – MAP
سه – گیربکس های اتوماتیک: AL4

از این مجموعه، گیربکس های MA و BE از گروه گیربکس های دستی و گیربکس AL4 از گروه گیربکس های اتوماتیک با توجه به مدل خودروهای تولیدی شرکت ایران خودرو و موتورهای نصب شده بر روی آنها، در ایران مورد بهره برداری قرار گرفته است.

گیربکس BE

تعمیر گیربکس سمند روغن ریزی گیربکس سمند زوزه گیربکس سمند ef7 گیربکس سمند سورن چیست مشخصات گیربکس سمند موتور و گیربکس سمند مشکلات گیربکس سمند Ef7 قیمت گیربکس al4 قیمت گیربکس اتوماتیک سمند قیمت گیربکس کامل سمند EF7 قیمت گیربکس دنا قیمت گیربکس 405 قطعات استوک چیست قیمت قطعات استوک پراید لیست قیمت قطعات استوک مراکز فروش لوازم استوک ماشین

این گیربکس از نوع محرک جلو(Transverse) و برای انتقال گشتاور از 140 تا 260 نیوتن- متر طراحی شده است.

دارای پنج دنده جلو و یک دنده عقب و سیستم تعویض دنده آن در دو نوع کابلی و اهرمی استفاده شده است.

سیستم کلاچ این نوع گیربکس دارای دو نوع کابلی و هیدرولیک است.

وزن جعبه دنده BE حدود 35 کیلوگرم است و این گیربکس بیشترین تعداد تولید در ایران را داشته و در بیشتر محصولات ایران خودرو از آن استفاده می شود.

با ایجاد برخی تغییرات در نوع پوسته و نسبت دنده های گیربکس BE، این گیربکس قابلیت نصب بر روی انواع مدل های خودرو با موتورهای مختلف را پیدا کرده است.

 گیربکس ME چیست  گیربکس BE4 چیست  گیربکس BE3 چیست  فرمول محاسبه نسبت دنده  اجزای سیستم انتقال قدرت  افزایش قدرت موتور  دانستنی های فنی خودرو  دانستنی های ماشین  تفاوت گیربکس be3 و be4  آموزش تعمیر خودرو  آموزش عیب یابی خودرو  انواع گیربکس در خودرو  انواع گیربکس  آموزش تعمیر گیربکس

مشخصات فنی

خانواده گیربکس BE خودرو موتور
BE3 سمند، پژو پارس، پژو 405 XU7
BE4(R2) سمند، پژو پارس، پژو 405 TU5
BE1 پژو 206 و رانا و پژو 206SD TU5،TU3

گیربکس EF7 نیز که بر روی خودروهای مجهز به موتور ملی نصب شده است، نیز از مشتقات  گیربکس BE است که متناسب با موتور ملی تغییر داده شده است.

ماکزیمم گشتاور BE حدود 142 نیوتن متر است که برای موتور EF7 به 155نیوتن متر و برای موتور EF7 توربو 215 نیوتن متر شده است.

گیربکس MA

MA5 یک گیربکس دستی پنج سرعته (بجز دنده عقب) از نوع محرک جلو (Transverse) است.

که روی محصولات ایران خودرو با موتور خانواده TUمورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم تعویض دنده آن از نوع اهرمی و سیستم کلاچ گیری کابلی است.

این گیربکس در نوع AMT (جعبه دنده دستی اتومات شده) نیز وجود دارد که در ایران استفاده نشده است.

 گیربکس ME چیست  گیربکس BE4 چیست  گیربکس BE3 چیست  فرمول محاسبه نسبت دنده  اجزای سیستم انتقال قدرت  افزایش قدرت موتور  دانستنی های فنی خودرو  دانستنی های ماشین  تفاوت گیربکس be3 و be4  آموزش تعمیر خودرو  آموزش عیب یابی خودرو  انواع گیربکس در خودرو  انواع گیربکس  آموزش تعمیر گیربکس

گیربکس اتوماتیک AL4

AL4 گیربکس اتوماتیک چهار سرعته (بجز دنده عقب) شرکت پژو و از نوع محرک جلو (Transverse) است که قابلیت نصب روی خودروهای با موتور TU5 را دارا است. این گیربکس روی پژو 206 اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک نصب شده است.

تفاوت گیربکس cvt با AL4 قیمت گیربکس al4 معایب و مزایای گیربکس AL4 مشکلات گیربکس al4 گیربکس al4 ساخت کجاست قیمت توربین گیربکس اتوماتیک AL4 مشکلات گیربکس اتوماتیک 206 اجرت تعمیر گیربکس پژو 206 تعمیر معایب گیربکس اتوماتیک پژو 206 تعمیر معایب گیربکس اتوماتیک پژو 207 معایب گیربکس اتوماتیک پژو 207 اجرت تعمیر گیربکس اتوماتیک پژو 207 آموزش عیب یابی گیربکس اتومات

گیربکس 6 دنده دستی MT6

در انتهای سال 99 ایران خودرو از گیربکس جدید شش سرعته دستی خود رونمایی کرد.

گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو روی محصولاتی چون رانا پلاس، پژو ۲۰۷، دنا پلاس دستی و… نصب خواهد شد.

 گیربکس ME چیست  گیربکس BE4 چیست  گیربکس BE3 چیست  فرمول محاسبه نسبت دنده  اجزای سیستم انتقال قدرت  افزایش قدرت موتور  دانستنی های فنی خودرو  دانستنی های ماشین  تفاوت گیربکس be3 و be4  آموزش تعمیر خودرو  آموزش عیب یابی خودرو  انواع گیربکس در خودرو  انواع گیربکس  آموزش تعمیر گیربکس

این جعبه دنده وظیفه پایین نگهداشتن دور موتور در سرعت های بالا را برعهده دارد.

ایران خودرو همچنین عنوان کرد گیربکس شش سرعته جدید موجب کاهش مصرف سوخت و کاهش فشار روی موتور در دورهای بالا خواهد شد.

خودرو در هر دنده اقدام به شتاب گیری مجدد می کند. هرچه بازده دنده ها طولانی تر باشد، شتاب گیری تا رسیدن به سرعت های بالا، بیشتر طول می کشد.

اما در خودروهایی با موتورهای سبک و کم حجم مانند محصولات ایران خودرو، این شتاب گیری با تعداد دنده بیشتر افزایش خواهد یافت.

گیربکس شش سرعته ایران خودرو از مکانیزم تعویض دنده کابلی استفاده می کند.

این مکانیزم با هدف کاهش نویزهای انتقالی به درون کابین و کاهش لرزش دسته دنده کارایی دارد و احتمال خارج شدن دنده در آن پایین است.

زوزه گیربکس سمند ef7 مشکلات گیربکس سمند Ef7 تعمیر گیربکس سمند روغن ریزی گیربکس سمند گیربکس سمند سورن چیست مشخصات گیربکس سمند قیمت گیربکس اتوماتیک سمند ef7 افزایش شتاب سمند EF7 تعمیرات تخصصی سمند EF7 مجله مکانیک

در این پروژه ۸۵ درصد قطعات نسبت به گیربکس BE پژو تغییر و بهبود یافته و عمق داخلی سازی این محصول در حال حاضر ۹۵ درصد است.

گیربکس شش دنده قابلیت نصب در تمام محصولات ایران خودرو را دارد

بطوریکه پوسته گیربکس برای تمام موتورهای یکسان اما سه پوسته کلاچ برای موتورهای خانواده XU7، EF7 و TU5 به صورت جداگانه طراحی شده است.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو، در مورد میزان و زمان تولید این گیربکس شش سرعته دستی گفت:

در سال 1400 حدود 85 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به این گیربکس مجهز خواهند شد.

 انواع گیربکس  انواع گیربکس CVT  انواع گیربکس اتوماتیک  انواع گیربکس در خودرو  تفاوت گیربکس cvt با AL4  گیربکس al4 ساخت کجاست  مشکلات گیربکس al4  گیربکس 6 سرعته چیست  گیربکس MT6 چیست  آموزش تعمیر گیربکس  گیربکس 6 دنده چیست  گیربکس اتوماتیک چیست  گیربکس 6 دنده اتوماتیک

گیربکس 6 دنده نیمه اتوماتیک AMT6

گیربکس نیمه اتوماتیک به این معناست که در خودرو پدال کلاچ حذف شده است اما دنده ها بصورت دستی تعویض می شوند.

طبق نقشه راهی که ایران خودرو اعلام کرده است به زودی شاهد تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک و در کنار آن گیربکس شش سرعته اتوماتیک خواهیم بود.

در سال ۱۴۰۰ گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک تولید خواهد شد و در همین سال گیربکس شش سرعته اتوماتیک با ۳۰ درصد داخلی سازی اجرا می‌ شود.

البته فعلا طرح های تحقیقاتی روی گیربکس های پنج سرعته درحال انجام است تا بتوانند این گیربکس هارا نیمه اتوماتیک کنند.

برای انجام این کار روی گیربکس های دستی چند موتورالکتریکی نصب شده است تا بوسیله یک کامپوتر دنده ها را تغییر دهد.

هرچند برای نصب چنین گیربکسی روی خودرو های موجود نیاز به تغییراتی در بخش های دیگر مانند ترمز خودرو وجود دارد.

برای گیربکس های نیمه اتوماتیک باید سیستم ترمز کمکی نصب شود زیرا کلاچ به صورت اتوماتیک عمل می کند و اگر زیاد درحالت نیم کلاچ در مسیر های شیب دار قرار بگیرد ممکن است به گیربکس آسیب برساند.

گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT6

گیربکس شش سرعته اتوماتیک برای اولین بار در ایران خودرو در سال 1399 تولید و روی خودرو دناپلاس توربو نصب شد.

در آینده نیز قرار است این گیربکس روی خودرو تارا نیز نصب شود.

این گیربکس برای شرکت DAE چین است که در حال حاضر در ایران مونتاژ می شود.

ایران خودرو سعی در داخلی سازی این گیربکس نیز دارد تا بتواند از آن در محصولات آینده خود استفاده کند.

گیربکس A6F5 شرکت DAE از نوع شش دنده جلو است که وزنی حدود 77 کیلوگرم دارد.

همچنین این گیربکس برای گشتاوری در حدود 250 تا 280 نیوتن متر طراحی شده است.

گیربکس دوکلاچه DCT

 قدرت موتور EFP  مشخصات دنا پلاس EFP  مشخصات موتور EFP  موتور EFP چند اسب بخار  موتور EFP چیست  قیمت دنا جوانان  مشخصات دنا جوانان  محصولات جدید ایران خودرو  تازه های خودرو در ایران

طبق گفته های مدیرعامل شرکت ایران خودرو  هدف اصلی دست یابی به گیربکس دو کلاچه یا همان DCT است که امیدواریم تا سال 1402 محقق شود.

 انواع گیربکس  انواع گیربکس CVT  انواع گیربکس اتوماتیک  انواع گیربکس در خودرو  تفاوت گیربکس cvt با AL4  گیربکس al4 ساخت کجاست  مشکلات گیربکس al4  گیربکس 6 سرعته چیست  گیربکس MT6 چیست  آموزش تعمیر گیربکس  گیربکس 6 دنده چیست  گیربکس اتوماتیک چیست  گیربکس 6 دنده اتوماتیک

منبع:بیت ران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.