برای خرید خودرو اقدام کنیم یا منتظر بمانیم؟

0

بازار خودرو در سال‌های گذشته به گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد. حال با شروع کار بازار در سال جدید این مساله مطرح می‌شود که آیا امسال هم زمان مناسبی برای خرید خودرو هست یا خیر؟

خودرو طی سال‌های گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون افزایش نرخ دلار، تورم و سیاست‌گذاری‌های نادرست تبدیل به کالایی سرمایه‌ای و قیمت آن با افزایشی بی‌سابقه همراه شد.

سال گذشته نیز بازار به روند صعودی خود ادامه داد و قیمت‌ها رکوردهای جدیدی را در کارنامه خود ثبت کردند. حال با شروع کار بازار در سال جدید این مساله مطرح می‌شود که آیا امسال زمان مناسبی برای خرید خودرو هست یا خیر؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: سه عامل مهم در تعیین قیمت‌ها و روند بازار تاثیر گذار است. طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته سال ۱۴۰۲ شاهد تورم ۴۰ الی ۵۰ درصدی خواهیم بود. از سوی دیگر، مهم‌ترین پارامتر تعیین‌کننده قیمت‌ها نوسانات ارزی است.

او افزود: آخرین عاملی که شوک جدیدی به بازار وارد می‌کند افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای است که قرار است به‌زودی اعلام شود. در این بین بعید است که دستورالعمل جدید همراه با کاهش قیمت باشد. چراکه در این صورت ادامه حیات خودروسازان با مشکل مواجه می‌شود. در نتیجه با توجه به این سه عامل می‌توان گفت که خودرو به طور قطع امسال هم گران خواهد شد.

کاهش قیمت‌ها تنها به یک شرط

صدرایی درباره فرضیه احتمال کاهش قیمت خودرو توضیح داد: در میان افزایش قیمت‌ها همیشه این مساله مطرح می‌شود که گران‌شدن یک کالا چه تاثیری بر روند بازار می‌گذارد؟ بازار همیشه در اوایل سال یک رکود کوتاه‌مدتی را تجربه می‌کند. در واقع خریداران و فروشندگان منتظر جهت‌گیری‌های مسائل اقتصادی هستند تا پیش‌بینی درست‌تری در خرید و فروش خودروهای خود داشته باشند. اگر روال بازار مانند سال گذشته باشد، خودروها قطعاً با افزایش قیمت همراه می‌شوند. اما اگر تغییرات کلانی در مولفه‌های سیاسی و اقتصادی ایجاد شود، قیمت خودروها در همین حدود باقی می‌ماند.

این کارشناس تاکید کرد: تجربه ثابت کرده که اگر فردی قصد خرید دارد، می‌تواند خرید خود را انجام دهد. زیرا هر اتفاقی که رخ دهد بر اساس مولفه‌های اقتصادی ریزش جدید قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و این‌گونه نیست که قیمت‌ها ۳۰ درصد کاهش داشته باشند. در بهترین حالت قیمت‌ها در همان بازه ثابت می‌مانند.

خریداران به کدام بازارها مراجعه کنند؟

حال این مساله مطرح می‌شود که کدام بازار برای خرید خودرو مناسب است؟

صدرایی در پاسخ به این سوال بیان کرد: سال گذشته شرایطی پیش آمد که هر خودرویی در کشور بازار خود را ایجاد کرده بود و متقاضی خاص خود را داشت. خودروهای خارجی و وارداتی که در سال‌های گذشته وارد بازار ایران شده‌اند، قیمتی غیرعادلانه و غیرمنصفانه دارند و همین عامل باعث شده تا گزینه خوبی برای خرید خودروی باکیفیت نباشد. به همین دلیل است که بازار خودروهای مونتاژی در کشور رونق خوبی دارد.

او ادامه داد: یک سری از خودروهای داخلی موجود در بازار نیز قدیمی هستند و کیفیت مناسبی ندارند. این خودروها به مرور از رده خارج می‌شوند.

این کارشناس توضیح داد: در این بین برخی از خودروهای تولید داخل نسبت به سایر خودروهای ایرانی از کیفیت مناسب‌تری برخوردارند. همچنین خودروهای مونتاژی که از برند و شرکت شناخته‌شده‌ای هستند و خدمات پس از فروش مناسب، تیراژ تولید و قیمت مناسبی نسبت به سایر شرکت‌های مونتاژکننده دارند برای خرید مناسب هستند و می‌توانند برای خرید مناسب باشند.

خودرو؛ بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری

صدرایی در رابطه با خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری به این نکته اشاره کرد: تا زمانی که قیمت دلار نوسان دارد و ثبات به بازارهای ارزی بازنگشته است، مردم از اینکه سرمایه خود را به صورت نقد نگه دارند خودداری می‌کنند. ترس آن‌ها از ریزش ارزش سرمایه خود باعث می‌شود که به بازارهای مختلف مراجعه کنند.

این کارشناس یادآور شد: طی چند دهه اخیر یکی از بازارهایی که مردم برای سرمایه‌گذاری به آن مراجعه می‌کنند، بازار خودرو بوده است. چراکه نگهداری این کالا راحت و همچنین یکی از نیازهای مردم است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذاری در این بازار اقدامی درست است یا خیر؟ پاسخ داد: اگر دلار در سال جدید ثبات داشته باشد، خودرو دیگر جنبه سرمایه‌ای پیدا نمی‌کند. اما اگر قیمت ارز مجدداً با جهش همراه باشد، این کالا دوباره جنبه سرمایه‌ای به خود می‌گیرد.

تجارت‌ نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.