طرح جدید پلیس برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌

0

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا از اجرای طرحی جدید برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران خبر داد.

موتورسیکلت‌ همواره یکی از چالش‌های حوزه ترافیک در سطح کشور است چرا که این وسیله سهم قابل توجهی از قربانیان سالانه حوادث رانندگی در کشور را به خود اختصاص داده و علاوه بر آن ارتکاب تخلفاتی نظیر حرکت از پیاده‌رو، حرکت در خطوط ویژه، انجام حرکات نمایشی، حمل بار غیر متعارف و … نیز سبب شده تا همواره طرح‌های مختلفی برای ارتقاء ایمنی و رفتار ترافیکی موتورسیکلت سواران اجرا شود. طرح‌هایی که برخی از آنها متوقف شد و برخی دیگر مانند طرح موتوریار همچنان در حال اجراست.

حالا سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا در گفت‌وگو با ایسنا از اجرای طرحی جدید برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران خبر داده است. او گفت: قبل از هرچیز باید تاکید کنم که نباید درمورد موتورسیکلت سواران از واژه‌ها و عباراتی مانند جمع‌آوری و ساماندهی و … استفاده کنیم. طرح‌هایی که اجرا می‌کنیم باید در راستای فرهنگ‌سازی و برخورد با تخلفات باشد. در واقع یعنی طرحی را اجرا کنیم که هم رفتارهای ایجابی در آن تعریف شده باشد و هم رفتارهای سلبی.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز طرح‌ها و پیشنهادات مختلفی برای برخورد با تخلفات موتورسیکلت‌سواران بررسی کردیم. همچنین طرح‌هایی را که در گذشته اجرا شده بود، بررسی و آسیب‌شناسی کردیم و دلایل عدم موفقیت هرکدام را مورد توجه قرار دادیم، در نهایت طرحی به نام غدیر تدوین شد که این طرح به زودی برای ساماندهی موتورسیکلت سواران اجرایی خواهد شد.

حسینی با بیان اینکه رویکرد اصلی در طرح غدیر، توجه به اقدامات ایجابی است؛ گفت:‌ یکی از تجربه‌های نه چندان خوب ما در طول سال‌های گذشته این بود که فقط و فقط شروع کردیم به جمع آوری موتورسیکلت‌ها و آنها راه به پارکینگ بردیم، مدتی بعد پارکینگ‌ها از موتورهای توقیفی پر شد و در واقع موتور ها آنجا رسوب کردند که این چرخه، یک چرخه معیوب بود.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با تاکید بر اینکه تلاش شد که اقدامات پلیس راهور در این حوزه اقدامات اثر بخشی باشد، گفت:‌این اثربخشی نیز از طریق انجام اقدامات ایجابی و سلبی انجام خواهد شد. به هرحال ما باید بپذیریم که موتور سیکلت وسیله نقلیه‌ای با قدرت مانور بالاست و باید در یک چهارچوبی قرار بگیرد و راکب آن نسبت به رعایت قوانین و مقررات حساس باشد و از بی‌نظمی پرهیز کند. برای تحقق این امر هم باید کار سلبی کنیم و هم باید اقداماتی از جنسی اجرای مقررات و برخورد با تخلفات را انجام دهیم.

حسینی با بیان اینکه در طرح غدیر تخلفاتی مانند حرکت از خطوط ویژه، حرکت خلاف جهت، حرکت از پیاده‌رو، مخدوش کردن پلاک و … مورد توجه است، گفـت: در فازهای بعدی به تخلفات دیگر نیز رسیدگی خواهد شد. جزئیات این طرح را به زودی به طورکامل اعلام خواهیم کرد. در این طرح موضوع آموزش بسیار مورد توجه است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا به شرکت‌های به‌کارگیرنده موتورسیکلت سواران نیز اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها نیز باید هم نسبت به جان و ایمنی کارمندان خود حساس و مسئول باشند و هم نسبت به آموزش و نحوه رانندگی و استفاده این افراد از موتورسیکلت حساسیت لازم را داشته باشند.

وی درباره ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی نیز گفت: از سال ۹۸ طرحی برای موتورسیکت‌های رسوبی اجرا شد. قسمتی ترخیص شدند و یک درصدی هم مانده که کسی سراغشان نیامده است، این‌ها هم به زودی بر اساس قانون تعیین تکلیف خواهند شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.