هواپیمای ساخت ایران در حال آماده شدن برای پرواز

0

با تعیین تکلیف ایران 140 و تغییر پلتفرم سیمرغ، هواپیمای مسافری ساخت داخل، در مرحله نهایی برای انجام پرواز است.
خرداد سال گذشته رئیس جمهور در بازدید از شرکت هواپیماسازی ایران(هِسا) در اصفهان، بر طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، تأکید کرد.

انواع هواپیمای نظامی اخبار اصفهان دستاورد مهم دفاعی محمدرضا قرایی آشتیانی کیست وزیر دفاع کیست اخبار وزارت دفاع اخبار ارتش جمهوری اسلامی ایران اولین هواپیمای ایران ناوگان هواپیمایی ایران

سید ابراهیم رئیسی، همچنین تابستان سال گذشته و در روز صنعت دفاعی، نوآوری‌ها در زمینه ساخت انواع پرنده‌ها در صنایع دفاعی را بسیار افتخارآمیز دانست و با اشاره به بازدید خود از صنایع هواپیماسازی ایران تصریح کرد: دانشمندان و نخبگان ما در این وزارتخانه تا یک قدمی ساخت هواپیمای مسافربری رسیده‌اند و از آنها خواسته‌ام که این مسیر را تا حصول نتیجه با قدرت و قوت ادامه دهند.

اکنون پس از یک سال، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تست‌های نهایی هواپیمای کوچک مسافری ساخت داخل خبر داده است.

محمد محمدی‌بخش در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: جزئیات بیشتر درخصوص ویژگی هواپیمای مسافری ساخت داخل و زمان دقیق پرواز آن هفته آینده اعلام می‌شود.

وزارت دفاع (صنایع هوایی)، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروه ساخت هواپیمای مسافری را تشکیل می‌دهند. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای مسافری براساس برنامه تعیین تکلیف هواپیمای ایران 140 و تغییر پلتفرم هواپیمای سیمرغ ساخته شده است.

هواپیمای ترابری سبک سیمرغ توسط سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع ساخته شده و اردیبهشت سال گذشته از آن رونمایی شد. محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع در مراسم رونمایی از سیمرغ اظهار کرده بود که «هواپیمای ترابری سبک سیمرغ بازطراحی‌شده و زمینه تازه‌ای برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته‌تر را در داخل کشور بوجود آورده است.»

محمدی‌بخش درباره ساخت هواپیمای بومی گفت: کمیته مشترکی شامل معاونت علمی فناوری، وزارت صمت، وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی که سازمان هواپیمایی کشوری متولی آن است مأمور ساخت هواپیمای مسافری است، البته مجموعه‌های دانش‌بنیان و کارگروه‌های دیگر هم در این کمیته حضور دارند که مسئولیت ساخت و هدایت هواپیمای مسافربری را در کشور به عهده دارند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه ساخت هواپیما براساس تحول صنعت هوایی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: هواپیماهای مسافری داخلی 70 تا 150 صندلی دارد و براساس گزارش وزارت دفاع ساخت نخستین هواپیما پیشرفت خوبی داشته و تست‌های مختلف را پشت سرگذاشته و آماده پرواز است.

از اواخر دهه 60 هواپیماهای سبک آموزشی، جنگی، بدون سرنشین در کشور ساخته می‌شود و همچنین هواپیمای مسافری به نام ایران 140 با مشارکت اوکراین، در کشور ساخته شده است اما با خروج اوکراین از این مشارکت، ساخت هواپیمای مسافری با ویژگی‌های جدید در دستور کار قرار گرفته اما اوایل دهه گذشته و در دولت قبل از دستور کار خارج شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: گزارش وزارت دفاع حاکی از آن است که ساخت این هواپیما پیشرفت خوبی داشته و آماده پرواز است. با توجه به نیاز صنعت هوایی به حدود ۵۵۰ هواپیما برای پاسخ به تقاضای موجود، 3 برنامه ساخت هواپیما، تعمیر هواپیماهای زمینگیر و واردات هواپیمای کارکرده، 3 دستورالعمل توسعه و تحول صنعت هوایی است.

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به این برنامه‌ها گفت: همزمان با برنامه ساخت هواپیما، تعمیر هواپیما در داخل نیز پیشرفت چشمگیری دارد و در حال حاضر موتور هیچ نوع هواپیمایی برای تعمیر به خارج از کشور فرستاده نمی‌شود؛ در این زمینه تقریباً خودکفا هستیم و فقط به واردات برخی قطعات نیاز داریم که در حال انجام است.

به گفته محمدی بخش، علاوه بر روسیه برخی کشورهای دیگر نیز تعمیر هواپیمای خود را در ایران انجام می‌دهند. اخیراً توافقنامه به منظور تعمیر و تأمین قطعات هواپیما به‌صورت مشترک بین ایران و روسیه به امضا رسید. محمدی‌بخش در خصوص این توافقنامه گفت: تمام تأییدیه‌های ایران و روسیه در حوزه‌های هوایی از جمله استاندارد، بخش‌های تعمیر و نگهداری، آموزش، دفاتر طراحی و ساخت و تولید محصولات، مورد تأیید دو کشور گرفته است، به این نحو که می‌توانیم همه محصولاتمان را در حوزه تعمیر و نگهداری و تعمیر قطعات و تأمین قطعات به‌صورت مشترک استفاده کنیم.

محمدی بخش افزود: مهم‌ترین موضوع بحث افزایش پروازهای طرفین و توسعه همکاری‌های حوزه هوایی و هوانوردی، هماهنگی در حوزه بررسی سوانح و مشارکت طرفین بود؛ همچنین استفاده از زیرساخت‌های آموزشی، مراکز تعمیر و نگهداری در قالب تفاهمنامه‌ها و قراردادهای دوجانبه بین ایران و روسیه در عالی‌ترین سطح امضا شد.
وی افزود: با برنامه تعمیر هواپیماها در داخل، برخی هواپیماها که سال‌ها زمینگیر بودند تعمیر شده و به چرخه پروازی وارد شده‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به خرید هواپیما گفت: خرید هواپیماهای دست دوم توسط شرکت‌های هوایی در حال انجام است و امسال در حوزه خرید شاهد تحول خواهیم بود.

محمدی‌بخش همچنین از افزایش پروازهای خارجی خبر داد و گفت: امسال پرواز به سوریه، روسیه، ترکیه، امارات، افغانستان، پاکستان، چین و برخی کشورهای اروپایی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به جابه‌جایی 2.8 میلیون مسافر و انجام 23 هزار پرواز در نوروز امسال، گفت: امسال با پروازهای حج تمتع افزایش پروازها را خواهیم داشت علاوه بر آن با روابط جدید ایران و عربستان، برقراری حج عمره نیز در حال پیگیری است و ما آمادگی انجام این پروازها را داریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.