روش تشخیص بهترین زمان تعویض روغن گیربکس

0

تعیین بهترین زمان تعویض روغن گیربکس از نوع دستی به صفحه کلاچ و دیسک خودرو بستگی دارد.

به‌طور کلی به رانندگان توصیه می‌شود همزمان با تعویض صفحه کلاچ و دیسک روغن گیربکس را هم عوض کنند. عمر مفید صفحه کلاچ و دیسک حدود 65 تا 80 هزار کیلومتر است.

شرایط تعویض روغن گیربکس اتوماتیک کمی متفاوت است. به توصیه کارشناسان بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک بعد از مسافت 60 هزار کیلومتر است.

کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک بعد از مدتی کاهش می‌یابد و باید هر چه زودتر تعویض شود.

نکات کلیدی 

  • در وسیله نقلیه اتوماتیک، روغن گیربکس اتصالی بین خروجی موتور و دنده‌های گیربکس ایجاد می‌کند.
  • روغن گیربکس با کیفیت پایین یا رانندگی بدون روغن گیربکس می‌تواند باعث مشکلاتی مانند خرابی گیربکس، لیز خوردن دنده، تعویض سخت دنده و موارد دیگر شود.
  • گیربکس‌های دستی با نگهداری و استفاده مناسب می‌توانند بیش از 200000 کیلومتر دوام بیاورند.
  • تعویض منظم روغن گیربکس، به خصوص زمانی که سیاه شده راه عالی برای بهبود مصرف سوخت است.

نقش روغن گیربکس چیست؟

قبل از بررسی بهترین زمان تعویض روغن گیربکس بهتر است با عملکرد این روغن آشنا شویم. نقش اصلی روغن گیربکس روانکاری است.

صرف نظر از نوع گیربکس، خودروی شما به روغن کاری توسط روغن گیربکس نیاز دارد تا به خوبی کار کند و چرخ دنده‌ها ساییده نشوند. در خودروهای اتوماتیک از نوع مناسب روغن گیربکس استفاده می‌شود.

با این حال در برخی موارد، روغن گیربکس اتوماتیک را می‌توان برای خودروهای مدرن گیربکس دستی استفاده کرد. در مجموع روغن گیربکس برای کمک به خودرو برای بهبود عملکرد آن طراحی شده است.

تشخیص بهترین زمان تعویض روغن گیربکس| کمک به عملکرد بهتر خودرو و جلوگیری از ساییدگی چرخ دنده‌ها

روغن گیربکس اتوماتیک علاوه بر روانکاری چرخ دنده‌ها، به عملکرد مبدل گشتاور، بدنه سوپاپ و اصطکاک کلاچ کمک می‌کند. اگر گیربکس بیش از حد گرم شود آلودگی‌ها را جذب کرده و باعث فرسودگی قطعات چرخ دنده‌ها می‌شود.

برای گیربکس دستی از روغن سنگین‌تری استفاده می‌شود که نباید در وسیله نقلیه اتوماتیک به‌کار رود. بنابراین باید بدانید خودروی شما به کدام نوع روغن نیاز دارد.

البته بهتر است در قدم اول بررسی کنید که بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است و سپس برای تعویض روغن اقدام نمایید.

اگر خودروی شما دارای گیربکس CVT با کلاچ دوگانه است احتمالاً باید از روغن گیربکس مصنوعی استفاده کنید.

این نوع روغن به گونه‌ای طراحی شده است که مقاومت بهتری در برابر گرما، سرما و اکسیداسیون دارد. هزینه آن بالاتر است اما ماندگاری بیشتری دارد.

روغن گیربکس چند وقت یکبار باید عوض شود؟

آموزش تعویض روغن گیربکس آموزش تعویض روغن گیربکس اتومات از کجا روغن گیربکس میره انتخاب روغن گیربکس انواع روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک بهترین روغن گیربکس اتوماتیک 206 بهترین روغن گیربکس پژو ۲۰۷ بهترین زمان تعویض روغن گیربکس تعویض روغن گیربکس اتوماتیک تعویض روغن گیربکس تویوتا رنگ روغن گیربکس چیست انواع روغن هیدرولیک روغن هیدرولیک چیست روغن هیدرولیک مناسب 206 مجله مکانیک مجله خودرو کارستان تعمیر و نگهداری خودرو آموزش تعمیر خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران آدرس تعویض روغنی های تهران

آگاهی از بهترین زمان تعویض روغن گیربکس نقش مهمی در حفظ و نگهداری آن دارد. روغن گیربکس می‌تواند به روغن کاری و تمیز کردن کل سیستم گیربکس کمک کند.

علاوه بر این از گیربکس محافظت می‌کند و عمر مفید آن را افزایش می‌دهد. بنابراین باید به‌طور مرتب تعویض شود.

برای تعویض روغن گیربکس باید نوع روغن، میزان استفاده از وسیله نقلیه، مدل خودرو و ساختار گیربکس را مورد توجه قرار دهیم.

به‌طور کلی خودروها به دو دسته گیربکس دستی و گیربکس اتوماتیک تقسیم می‌شوند. توصیه می‌شود روغن گیربکس اتوماتیک در 50 تا 70 هزار کیلومتر بررسی و تعویض شود.

گیربکس‌های دستی ساختار ساده‌تری دارند و روغن آن در 65 هزار کیلومتر قابل بررسی و تعویض است.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس| توجه به میزان استفاده از وسیله نقلیه، مدل خودرو و ساختار گیربکس

همانند مایعات دیگر خودرو، روغن گیربکس دارای تاریخ انقضا است؛ بنابراین باید به آخرین زمان تعویض آن توجه کنید. نیازی نیست روغن گیربکس به اندازه روغن موتور تعویض شود. اما باید مراقب آن باشید و به طور مرتب آن را چک کنید.

در حالت کلی گیربکس اتوماتیک معمولاً به تعویض روغن بیشتری نسبت به گیربکس دستی نیاز دارد. گیربکس اتوماتیک گرمای بیشتری تولید می‌کند و روغن آن باید زود به زود تعویض شود.

بهترین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

توجه داشته باشید که این موارد فقط دستورالعمل هستند.

اگر از ماشین خود در شرایطی استفاده می‌کنید که نیاز بیشتری به گیربکس دارد مانند یدک کشی وسایل نقلیه یا رانندگی در شهر که مرتب دنده را عوض می‌کنید یا رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت باید روغن گیربکس را زود به زود تعویض کنید.

از کجا بفهمیم بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه وقتی است؟

بررسی و تعویض روغن گیربکس در برنامه‌ای منظم، بخش مهمی از عملکرد درست خودروی شماست. اگر مقدار روغن گیربکس خودروی شما کم است باید بدانید مشکل از کجاست.

در ادامه هفت علامتی را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند باید روغن گیربکس خودروی خود را چک کنید. برای بررسی روغن گیربکس باید علت هر نشتی زیر ماشین را تشخیص دهید و عیب‌یابی کنید.

اگر زمانی که سرعت می‌گیرید صدای غرش می‌شنوید نشان‌دهنده کم بودن میزان روغن گیربکس است. در برخی خودروها این صدا ممکن است بیشتر شبیه وزوز باشد.

اگر ماشین شما در عوض کردن دنده مشکل دارد وقت آن است که روغن گیربکس خودرو را بررسی کنید.

اگر زمانی که شروع به رانندگی می‌کنید صدای سایش می‌شنوید می‌تواند نشانه‌ای از چندین مشکل از جمله کم بودن روغن گیربکس باشد.

نحوه بررسی سطح روغن گیربکس

برای این که بدانید روغن گیربکس چند وقت یکبار باید عوض شود باید درباره نحوه بررسی سطح آن آگاهی داشته باشید. بهترین روش برای سنجش سلامت روغن گیربکس بررسی رنگ آن است.

روغن‌های جدید به رنگ‌های روشن معمولا قرمز و نیمه شفاف هستند. اما با تخریب یا تجمع رسوب، رنگ تیره‌تری پیدا می‌کنند. شفافیت خود را از دست می‌دهند و در اثر اکسیداسیون بوی سوختگی می‌دهند.

برای بررسی روغن گیربکس مراحل زیر را انجام دهید:

  • کاپوت را باز کرده و میله گیربکس را پیدا کنید.
  • اگر خودروی شما میله گیربکس ندارد احتمالاً مجبور خواهید بود اتومبیل خود را با استفاده از جک یا بالابر بالا بیاورید. سپس درپوش پرکننده گیربکس که روی مجموعه گیربکس قرار دارد را با دقت بردارید.
  • میله اندازه گیری را از لوله پرکننده بیرون بکشید. اگر ماشین خود را بالا آورده‌اید از خط کش، پیچ گوشتی یا ابزار دیگر برای نمونه گیری روغن در سیستم استفاده کنید.
  • رنگ روغن گیربکس را بررسی کنید.
  • اگر روغن قهوه‌ای تیره، سیاه یا صورتی روشن است باید بگوییم که بهترين زمان تعويض روغن گيربکس رسیده است و روغن باید عوض شود. روغن قرمز مایل به قهوه‌ای و نیمه شفاف تا حدی هشداردهنده است؛ اما لزوماً نشان‌دهنده نیاز به تعویض روغن نیست.

جمع‌بندی

روغن گیربکس خودروی شما دائماً در تلاش است تا تنش‌های وارد شده به گیربکس را کاهش دهد و آن را در اوج کار خود نگه دارد. اما مانند بسیاری از روان‌کننده‌ها در نهایت نیاز به تعویض دارد.

برای آگاهی از بهترین زمان تعویض روغن گیربکس باید علائمی چون تغییر رنگ روغن را بررسی کنید. با عدم تعویض روغن تجمع رسوبات می‌تواند به مسدود شدن فیلتر گیربکس روغن منجر شود و به اجزای آن آسیب برساند.

سوالات متداول

اگر روغن گیربکس را تعویض نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر روغن گیربکس خودرو را تعویض نکنیم مانند روغن موتور خراب می‌شود و خاصیت روان کنندگی و تمیز کنندگی خود را از دست می‌دهد. این اتفاق منجر به تجمع لجن و اصطکاک بیش از حد می‌شود و می‌تواند به موتور خودرو آسیب برساند.

اگر روغن گیربکس را تعویض نکنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر روغن گیربکس خودرو را تعویض نکنیم مانند روغن موتور خراب می‌شود و خاصیت روان کنندگی و تمیز کنندگی خود را از دست می‌دهد. این اتفاق منجر به تجمع لجن و اصطکاک بیش از حد می‌شود و می‌تواند به موتور خودرو آسیب برساند.

آیا تعویض روغن گیربکس ضروری است؟

به دلیل کار مداوم در سرعت‌های بالا و تولید گرما روغن گیربکس خراب می‌شود. در نتیجه خاصیت روانکاری خود را از دست می‌دهد و از این رو هر 20 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد. روغن تازه عملکرد گیربکس را روان‌تر می‌کند.

روغن گیربکس چند وقت ماندگاری دارد؟

در گیربکس‌های دستی معمولاً هر 60 تا 80 هزار کیلومتر روغن گیربکس باید تعویض شود. گیربکس‌های اتوماتیک معمولاً فواصل تعویض روغن گیربکس بین 50 تا 70 هزار کیلومتر دارند. بهتر است فیلتر روغن گیربکس خود را همزمان با روغن آن تعویض کنید.

چگونه روغن گیربکس را چک کنیم؟

کاپوت خودرو را باز کنید و میله روغن گیربکس را پیدا کنید. این میله معمولاً در نزدیکی قسمت پشتی موتور قرار دارد. میله را بیرون بکشید و آن را با پارچه یا حوله تمیز کنید. سپس میله را دوباره داخل آن قرار دهید. حالا میله را بیرون بیاورید و روغن را چک کنید.

مزایای تعویض روغن گیربکس چیست؟

روغن گیربکس قدیمی چرخ دنده‌ها را مسدود می‌کند. روغن گیربکس تمیز، حرکت چرخ دنده‌ها را راحت کرده و با تعویض دنده بدون هیچ مشکلی می‌توانید سرعت را کم و زیاد کنید.

آیا می‌توانیم روغن موتور را در گیربکس خودرو بریزیم؟

خیر. اکثر گیربکس‌ها به روان‌کننده فرموله شده خاصی برای سیستم انتقال نیاز دارند. مانند روغن موتور، روغن گیربکس باید مطابق با دستورالعمل‌های شرکت سازنده استفاده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.