قیمت خودروهای ایرانی در بازار عراق از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است

0

برخی از منتقدان صنعت خودرو اینگونه مدعی شدند که قیمت خودروهای ایرانی در کشور عراق در قیاس با ایران بسیار ارزان تر است و همچنین خودروساز ایرانی به مردم عراق برای خرید خودرو تسهیلات پرداخت می کند، اما هیچکدام این موارد صحت ندارد.

ملاک منتقدان، قیمت خودرو در بازار است. از سال ۹۷ و با تحریم صنعت خودرو تولید خودرو کاهشی شد و همین امر سبب شد که فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار در داخل کشور روز بیشتر شود و اکنون می بینیم که در برخی از خودروها این فاصله به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است. سال گذشته در قیاس با سال ۱۴۰۰ تولید خودرو ۴۰درصد رشد یافت اما با توجه به انباشت تقاضا در سال های گذشته (بواسطه کاهش تولید) تولید باید با شتاب بیشتری دنبال تا در راستای افزایش تولید، فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار کاسته شود.

در کنار افزایش تولید، خودروسازان نیم نگاهی هم به صادرات دارند از همین رو تامین نیاز داخل یک معضل جدی برای جاده مخصوصی ها است چرا که تامین نیاز بازار کشور در اولویت است و خودروسازان نمی توانند درآمد ارزی خوبی داشته باشند. با این وجود خودروسازان دست و پا شکسته و نیم بند صادرات خودرو را انجام می دهند؛ حال پیرو صادرات صورت گرفته مطالبی در فضای مجازی منتشر شده که شایعه بر ارزان بودن خودروهای ایران در بازار عراق دارد .

در این گزارش ها قیمت خودروهای ایرانی در بازار عراق از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار اعلام شده است اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا خودروهای ایرانی با چنین قیمتی به دست مردم عراق می رسد؟ طبق واکاوی صورت گرفته، قیمت خودروهای ایرانی بسیار بالاتر از آن چیزی است که برخی ها مدعی می شوند و لذا قیمتی که به آن اشاره شد صرفا مربوط به بخش پیش قسط اولیه است.

به اذعان اهل فن و کسانی که به زبان عربی تسلط بیشتری دارند مشخص شد که قیمت خودروهای نو در عراق بسیار بیشتر از قیمت فروش خودروهای داخلی است و لذا سود شرکت های خودروساز صادر کننده داخلی در این بخش زیاد است.

با کمی تحقیق در سایت های فروش خودرو نظیر السوق المفتوح و IRAQSALES براحتی می توان به این جواب رسید که بانک های متعدد عراق نظیر بالتعاون مع مصرف الصناعی، بالتعاون مع مصرف النهرین الاسلامی، مع مصرف الرشید، مع مصرف الزراعی و غیره اعتبارات مناسبی را برای خرید اقساطی خودرو برای شهروندان خود قائل شدند.

در واقع بین بانک های عراقی، رقابتی برای ارائه خدمات اقساطی خودرو نظیر کم بودن نرخ سود، تنفس چند ماهه اولیه، حذف رقم پیش پرداخت و … وجود دارد. این در شرایطی است که در ایران چنین دیدگاهی وجود ندارد و بانک ها هیچگونه حمایتی از خریداران خودروهای داخلی در قالب ارایه تسهیلات نمی کنند.

منبع:اقتصادآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.