دلایل خرابی میل لنگ چیست و چرا تعویض می کنیم ؟

0

میل لنگ چیست ؟

 انواع میل لنگ  تعمیر میل لنگ  دلایل بریدن میل لنگ  دلایل خرابی میل لنگ  علت تاب برداشتن میل لنگ  علائم خرابی پولی سر میل لنگ  علائم خرابی میل لنگ  میل لنگ چیست  قطعات خودرو

میل لنگ موتور که به ستون فقرات خودرو نیز معروف است، قطعه ای است که به صورت طولی و از طریق چند یاتاقان به بلوک متصل می شود. این قطعه با اتصال به پیستون حرکت خطی آن را به حرکت دورانی تبدیل می کند تعداد میل لنگ هر خودرو بستگی به نوع موتور آن دارد و در خودروهایی که موتور خطی دارند به تعداد سیلندرها، میل لنگ وجود دارد و در خودروهایی با موتور خورجینی تعداد میل لنگ ها بستگی به نصب تعداد سیلندرها دارد.

در گذشته که خودروها به وسیله هندل روشن می شدند بخشی از میل لنگ خارج از موتور قرار داشت و با چرخش هندل میل لنگ داخل موتور به صورت دورانی حرکت می کرد و اتومبیل روشن می شد. جالب است بدانید سامانه میل لنگ برای اولین بار توسط بدیع الزمان جزری ، مخترع ایرانی در سال 1200 میلادی اختراع شده است و در دستگاهی برای بالا بردن آب از آن استفاده می شده است.

امروزه خرابی میل لنگ به مشکلی شایع بدل شده و از دغدغه های دارندگان خودرو محسوب می شود از این رو در این مقاله به علائم و دلایل خرابی میل لنگ می پردازیم

اجزای میل‌لنگ

 انواع میل لنگ  تعمیر میل لنگ  دلایل بریدن میل لنگ  دلایل خرابی میل لنگ  علت تاب برداشتن میل لنگ  علائم خرابی پولی سر میل لنگ  علائم خرابی میل لنگ  میل لنگ چیست  قطعات خودرو

میل لنگ دارای نقاط اتصال ثابت و متحرک می‌باشد که به آنها لنگ می گویند، لنگ‌های ثابت فقط حرکت چرخشی دارند، و به وسیله یاتاقان‌های ثابت روی بلوک سیلندر محکم می‌شوند. لنگ‌های متحرک علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند آنها به وسیله یاتاقان متحرک به شاتون متصل می‌شوند.

شاتون نیز به پیستون متصل است و به این طریق حرکت رفت ئو برگشت پیستون به حرکت دورانی تبدیل می‌شود. در یک سر میل لنگ یک چرخ دنده میل بادامک را به حرکت در می آورد و یک سر دیگر فلایویل ارتعاشات را خنثی کرده و به دیسک و کاور کلاچ متصل می شود و نیرو را به گیربکس و در نهایت به چرخها منتقل می کند

پولی نصب شده در قسمت جلوی چرخ دنده دینام، پمپ هیدرولیک ، کولر و واتر پمپ را به حرکت ئدر می آورد. لنگهای ثابت از طریق سوراخهایی که روی آنها وجود دارد به لنگهای متحرک راه دارند که امکان روغن کاری یاتاقانهای متحرک را به وسیله روغن موتور فراهم می کند.

نگهداری از میل لنگ

دمای آب رادیاتور در سالم ماندن و طول عمر میل لنگ بسیار موثر است. همواره باید دقت داشت دمای آب رادیاتور از حد مشخصی بالاتر نرود. زیرا گرم شدن میل لنگ باعث خمیده شدن میل لنگ می شود . دقت داشته باشید در صورتی که موتور خودرو جوش آورد هرگز آن را خاموش نکنید .

ابتدا با ریختن آب روی رادیاتور دمای آن را کاهش دهید و سپس درب رادیاتور را باز کرده و میزان آب را کنترل کنید. پس از اضافه کردن آب به رادیاتور حتما آن را هواگیری کنید .

جهت حفظ سلامت میل لنگ از کیفیت قطعات و سیستم روغنکاری خودرو اطمینان حاصل نمایید زیرا در صورتی که روغن به طور مطلوبی دور موتور تزریق نشود قطعات متحرک کارکرد خشک داشته و باعث خرابی آنها می شود.

علائم خرابی میل لنگ

آموزش مکانیک و برق خودرو ترتیب احتراق موتور ترتیب احتراق موتور 6 سیلندر خطی ترتیب احتراق موتور پراید آموزش تعمیر موتور خودرو آدرس تعمیرگاه های تهران ترتیب احتراق موتور پژو نحوه چیدن وایر شمع موتور ترتیب چیدن وایر پژو 405 ترتیب چیدن وایر پراید

برخی از علائم خرابی میل لنگ به شرح زیر می باشد.

  • قفل شدن موتور که در این صورت موتور روشن نخواهد شد.
  • صدای شدید تق تق موتور در هنگام سرعت گرفتن و یا گاز دادن که در اصطلاح به آن یاتاقان زدن می گویند.
  • ضربات موتور تحت بار کم و موتور گرم که علت آن می تواند لقی بیش از حد یاتاقان های متحرک باشد.
  • کاهش فشار روغن که این امر می تواند به علت لقی بیش از حد یاتاقان های متحرک و یا ثابت رخ دهد.

دلایل خرابی میل لنگ

در اینجا به مهمترین دلایل خرابی میل لنگ اشاره می کنیم:

  • استفاده از روغن غیر استاندارد یا روغن کاری نادرست
  • مونتاژ نادرست و برخورد ضربات ناگهانی شاتون
  • لقی افقی بیش از حد میل لنگ
  • ورود ذرات خارجی یا ایجاد پلیسه به داخل کارتر و روغن موتور
  • تنظیم نبودن موتور
  • نگهداری نامناسب در هنگام تعمیر
  • عدم تعادل در فشار سیلندرها
  • بستن نامیزان ثابت ها، یکنواخت نبودن تزریق سیلندر به علت خرابی انژکتور
  • ساییدگی قطعه به علت لقی غیرمجاز یاتاقانها
  • فشار کم روغن

دلایل تعویض میل لنگ

جام كردن موتور علائم یاتاقان زدن خودرو قفل شدن ماشین دلیل شاتون زدن موتور علت ذوب شدن پیستون آموزش مکانیک خودرو دانستنی های فنی خودرو بهترین مکانیک تهران مجله خودرو کارستان عیب یابی خودرو به زبان ساده آموزش عیب یابی ماشین

به طور رایج مهمترین علت خرابی میل لنگ نرسیدن روغن به آن است و در واقع سیستم روغن کاری موتور باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ایراداتی که در بالا ذکر شد با تعمیرات امکان بر طرف شدن دارند. اما گاهی برخی ایرادات با تعمیرات درست نمی شوند و نیاز است قطعات جدید با قطعات معیوب تعویض شوند ، برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی میل لنگ
  • تابیده شدن بیش از حد مجاز
  • سوختگی لنگ های متحرک و ثابت میل لنگ
  • تغییر ابعاد محورهای لنگ تا جایی که امکان تراش نداشته باشند.
  • ترک خوردگی عرضی در محورها که با تراش قابل رفع نباشد.
  • خمیدگی بیش از حد که قابل تعمیر نباشد.
  • ایجاد خراش عمیق روی محورها که قابل رفع نباشد.

میل لنگ را معمولا از ترکیب فولاد و کربن یا آلیاژ فولاد با فلزهایی مانند نیکل و کروم می سازند. همچنین در ساخت میل لنگ از وانادیوم استفاده می کنند تا در تماس با هوا به سرعت خنک شود .

نکات مهمی که در زمان خرید میل لنگ باید در نظر بگیرید:

نوع میل‌لنگ:

میل لنگ ها در دو نوع تخت و ضربدری تولید می شوند. نوع ضربدری زمانی مناسب است که از موتور خودرو قدرت بیشتری بخواهید و میل لنگ تخت برای کسانی مناسب است که از موتور خودرو انتظار شتاب و سرعت بیشتری دارند. ذکر این نکته ضروری است که میل لنگ ضربدری به علت داشتن وزنه های تعادلی لرزش کمتری را ایجاد و منتقل می کند . با توجه به مطالبی که بیان شد بهتر است قبل از خرید میل لنگ نوع مورد نظر را انتخاب کنید.

جنس میل‌لنگ:

جنس میل لنگ نیز از فاکتور های مهم در انتخاب است. میل لنگهایی که از ترکیب فولاد با کربن و نیکل تولید می شوند امکان شکنندگی بیشتری در دور موتور بالا دارند.

برند محصول:

بهتر است از نام های تجاری مطرح که بیشتر مورد استقبال و آزمایش بودند استفاده کنید و کمتر سراغ برندهای ناشناس که دارای بازخورد کمتری هستند بروید

قیمت میل‌لنگ:

یکی از عوامل مهم در انتخاب میل لنگ قیمت آن است. بهتر است با کمی جستجو در بازار و بررسی بازه قیمتی این قطعه ابتدا میزان بودجه ای که برای خرید آن در نظر می گیرید را مشخص کنید در این صورت می توانید از میان گزینه های بسیار ، تعدادی را حذف و انتخاب را راحت تر کنید .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.