مهم ترین نشانه های سوختن و خراب شدن واشر سر سیلندر

0

دلایل خرابی واشر سر سیلندر

پیش از آنکه به مبحث اصلی یعنی دلایل خرابی واشر سر سیلندر بپردازیم بهتر است نگاهی گذرا به این قطعه مهم و کاربردی داشته باشیم.

علائم سوختن واشر سر سیلندر دلایل سوختن واشر سر سیلندر علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر عیوب واشر سر سیلندر هزینه تعمیر واشر سر سیلندر علائم سوختن واشر سر سیلندر سمند نحوه تعویض واشر سر سیلندر پیکان انواع واشر سرسیلندر وظیفه واشر چیست دلایل کم کردن آب رادیاتور ماشین دلایل جوش آوردن 206 دلایل جوش اوردن خودرو جوش آوردن خودرو دلیل جوش آوردن ماشین

واشر سر سیلندر قطعه ای است که محل قرار گیری آن بین سیلندر و سر سیلندر می باشد و وظیفه آن، ایجاد آب بندی در سیستم های مختلف خودرو مانند روغن رسانی، آب و احتراق موتور است.جنس این قطعه شامل پنبه نسوز، فولاد و مس است و از نشت آب و روغن جلوگیری میکند.

متاسفانه برخی از عوامل منجر به سوختن واشر سر سیلندر یا به اصطلاح دفورمه شدن آن می شوند و این مسئله باعث اختلال در آب بندی سیستم های مختلف ماشین میشود.در ادامه به مهم ترین دلایل سوختن و خراب شدن این قطعه میپردازیم.

مهم ترین نشانه های سوختن و خراب شدن واشر سر سیلندر

مکانیک وعیب یابی خودرو

 حباب روی سطح آب رادیاتور

زمانی که واشر سر سیلندر آسیب میبیند باعث بروز حباب هایی روی سطح آب رادیاتور یا به اصطلاح، کف کردن رادیاتور میشود.همچنین وجود این حباب ها باعث کاهش راندمان سیستم خنک کننده خودرو میگردد که دلیل آن، ممانعت در برابر تبادل حرارت است. اگر دمای آب موجود در رادیاتور افزایش پیدا کند این حباب ها باعث سر ریز شدن آب می شوند.

تغییر رنگ روغن موتور ماشین

یکی دیگر از علائم سوختن واشر سر سیلندر وقتی است که دمای موتور افزایش پیدا میکند اگر گیج روغن را بیرون بکشید مشاهده می کنید که رنگ روغن تغییر کرده است. این تغییر رنگ در شرایط عادی اتفاق نمی افتد و فقط وقتی واشر سر سیلندر دچار خرابی یا سوختگی می شود این مسئله مشاهده میگردد.

عدم کارکرد صحیح موتور خودرو

زمانی که این قطعه خراب میشود فرآیند آب بندی اتفاق نمیفتد و باعث کاهش راندمان خودرو میشود. عدم آب بندی موجب میشود تا روغن یا آب وارد سیلندر شوند.

افزایش بیش از اندازه دمای موتور

ممکن است در برخی مواقع دمای موتور خودروی شما بیش از حد بالا رود تا اندازه ای که موتور را به نقطه جوش برساند از مواردی که باعث افزایش ناگهانی این دما میشود سوختن واشر سر سیلندر است. رانندگی در مدت زمان طولانی موجب افزایش دمای ماشین شده و نهایتا منجر به سوختن واشر سیلندر میشود.

خارج شدن دود سفید از اگزوز

یکی از نشانه های خرابی واشر سر سیلندر، خروج گاز سفید از اگزوز می باشد. این دود نمایانگر این است که در محفظه احتراق، آب وجود دارد. وقتی که خودرو را روشن می کنید میتوانید این دود را مشاهده کنید و متوجه خرابی واشر سر سیلندر شوید.

کاهش سطح مایع خنک کننده در موتور

چنانچه به صورت ناگهانی و بدون هیچ دلیلی سطح آب موتور کم شود میتواند خبر از خرابی واشر سر سیلندر بدهد. به علت اینکه این آب به خاطر وجود نشتی از موتور ماشین خارج می شود و در جهت محفظه سر سیلندر یا هر بخش دیگری حرکت می کند باعث کاهش پیدا کردن آن میشود.

پوسیدگی واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر نیز مانند هر قطعه دیگری بعد از مدتی دچار پوسیدگی و فرسایش میشود. از عواملی که می توانند باعث پوسیدگی این قطعه شوند نوسان های دمایی در فصول مختلف سال است. رسوب هایی که در این قسمت وجود دارند نیز به علت گازهای تولیدی از احتراق بعد از مدتی باعث فرسودگی واشر سر سیلندر خودرو میگردند.

خروج دود آبی از اگزوز

زمانی که واشر سر سیلندر می سوزد، روغن وارد محفظه احتراق می شود و همراه بنزین و آب میسوزد و باعث میشود دودی که از اگزوز خارجی میشود به رنگ آبی باشد. هر چقدر درصد آسیب دیدگی این قطعه بیشتر باشد روغن بیشتری نشت کرده و رنگ دود خروجی نیز آبی تر میگردد.

دیر روشن شدن ماشین

از دیگر علائم سوختن واشر سر سیلندر که در زمان مشاهده، باید به خرابی واشر سر سیلندر شک کنید این است که ماشین پس از استارت های پشت هم روشن نمی شود و لازم است تا چندین بار استارت بزنید.

نقص فنی در واتر پمپ

واتر پمپ یکی از مهم ترین قطعات ماشین به شمار میرود که وظیفه به گردش درآوردن آب و دیگر مایعات را درون موتور بر عهده دارد.زمانی که واشر سر سیلندر دچار نشتی میشود و آب درون آن به هدر میرود، موجب ایجاد نقص در این پمپ میگردد.

وجود نشتی داخلی

پیدا کردن این مشکل ممکن است کمی چالش بر انگیز باشد و در بیشتر مواقع مشخص نمودن مکان دقیق آن بسیار سخت است. به علت اینکه شما نمی توانید با چشمانتان، اتفاقات داخل موتور را ببینید کنید. زمانی که روغن موتور وارد مسیرهای مایع خنک کننده میشود در مخزن ذخیره آب مربوط به رادیاتور مایعی مشاهده میشود که عموما مشابه سس مایونز و رنگ قهوه ای روشن می باشد. این اتفاق میتواند یکی از علائم خرابی واشر سر سیلندر باشد.

صدای غیر طبیعی

از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر شنیدن صدای غیر طبیعی است.

اگر صدایی غیر طبیعی مانند شر شر آب از قسمت پشت داشبورد به گوشتان رسید آن را جدی بگیرید چرا که ممکن است یکی

از نشانه های خرابی این قطعه باشد.

لرزیدن موتور

اگر پس از روشن کردن ماشین، لرزش موتور را احساس کردید و همزمان دود سفید از آن خارج شد، ممکن است مشکل از واشر سر سیلندر باشد.

نتیجه گیری

تمام علائمی که بیان شد میتوانند باعث خرابی واشر سر سیلندر باشند که لازم است به آن ها دقت کنید. و در جهت رفع این مشکلات اقدام نمایید. جلوگیری از خرابی این قطعه بسیار مقرون به صرفه تر از تعمیر و تعویض آن است.برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است به صورت ماهانه سیستم داخلی موتور را چک کنید و از ایرادات آن آگاه شوید.توصیه ما به شما این است وقتی که با یک نقص فنی رو به رو شدید حتما از ادامه رانندگی خودداری کنید و در کمترین زمان خود را به یک تعمیرگاه برسانید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.