پنج خودرو داخلی توقف تولید شدند

0

اطلاع از صلاحیت فنی خودرو با QR کد

اردیبهشت 1402: مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، اعلام کرد خریداران خودرو با اسکن QR کد موجود در شناسنامه خودرو از صلاحیت فنی خودرو مطلع شوند. وی توضیح داد QR کد در واقع سند مالکیتی است که صلاحیت فنی خودرو را به خریداران خودرو نشان می‌دهد، درج این سند فنی در شناسنامه خودرو و کاربرگ خرید برای مصرف کننده قابل رصد و برای ما به عنوان سازمان ملی استاندارد قابل پایش است.

وی درباره نحوه استفاده از کیو آر کد برای دارندگان خودرو گفت QR کد قابل خواندن است و در سند درج شده است. دارندگان خودرو می‌توانند با اسکن، مشخصات فنی را رؤیت کنند و هنگام رویت از سوی مصرف کننده ما هم مطلع می‌شویم، او می‌تواند رضایت و یا دلایل نبود رضایتش را گزارش کند. پایش و نظارت ما بر شرکت‌های خودروسازی به صورت پیوسته ادامه دارد.

گفتنی است خودروسازان داخلی از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ به ایجاد رمزینه پاسخ سریع (QR – CODE) بر روی سند مالکیت و برگه ضمانت خودرو برای پایش اطلاعات خودرو ملزم شدند. با ایجاد این سامانه فناورانه علاوه بر ثبت اطلاعات محصول، سوابق تعمیر و نگهداری، رویت مدارک و فیلم‌های آموزشی خودرو توسط مصرف کننده نهایی و میزان رضایتمندی مشتری از کیفیت خودروهای تولید داخل توسط سازمان ملی استاندارد نیز مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

پنج خودرو داخلی توقف تولید شدند

فروردین 1402: سید محمود هاشمی، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران، در نشست هم‌اندیشی تبیین سیاست‌های استاندارد و کیفیت با مدیران واحدهای تولیدی، صنعتگران و مدیران کنترل و کیفیت خراسان جنوبی، که روز ششم فروردین‌ماه برگزار شد، عنوان کرد سال گذشته پنج خودرو بی‌کیفیت از درجه اعتبار ساقط شده و تولید آن متوقف شد. در سال جاری یک خودروی پنج ستاره متعلق به ایران خودرو نیز در صورت پاس نکردن استانداردها از درجه اعتبار ساقط می‌شود.

براساس گفته‌های وی، در زمینه کیفیت خودرو طی سال گذشته سازمان ورود جدی داشته و در این خصوص هزینه سنگین نیز شده، چرا که آزمون‌های ۸۵گانه همه انجام نمی‌شد. در سال جاری از خودروسازان خواسته شده که کیفیت خودروهای خودشان را در شان مردم ایران دنبال کنند و به تراز کیفیت برسند. بحث کم فروشی یکی از مباحث مهم و جدی است که سازمان ملی استاندارد دنبال می‌کند. مرکز اندازه‌شناسی سازمان ملی استاندارد ایران در این خصوص ورود پیدا کرده و حد رواداری وزن محصولات را حذف کرد.

آقای هاشمی ادامه داد در بحث قانون هوای پاک، سازمان ملی استاندارد ورود کرده و بیش‌ترین فشار به سازمان از ناحیه همین موضوع است که در راستای استقرار هوای پاک به رسالت خود به خوبی عمل کند. همچنین حد مجاز آلاینده‌ها به خصوص در محصولات کشاورزی به دلیل پرمصرف بودن آن‌ها در دستورکار جدی است. تمام تولیدات صادرکنندگان اگر به دنبال هستند که محصولات خود را صادر کنند باید محصولات آنان در کشور ثالث آزمون شود. یک سالی است که مرکز ملی تایید صلاحیت ایران تلاش دارد که بتوانند عضو هایتک شود تا نمونه‌هایی که در کشور آزمون شود در تمام دنیا اعتبار کیفی داشته باشد. در آذرماه امسال از سوی هایتک مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و در صادرات هایتک محصولات تولیدکنندگان با گواهی بازرسی و کیفی داخلی و بدون نیاز آزمون در کشور ثالث به دنیا صادر خواهد شد. این اعتبار بخشی بین المللی زمینه ساز گشایش در تولید و صادرات خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.