دلایل روشن نشدن ماشین

0

روشن نشدن ماشین ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. در این مقاله دلایل روشن نشدن ماشین را با هم بررسی میکنیم در پایان نیز فلوچارت گام به گام عیب‌یابی خودرو در حالت روشن نشدن را قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید تا برای روشن کردن خودرو به شما کمک کنیم.

دلایل روشن نشدن ماشین

به طور کلی روشن نشدن ماشین دو حالت کلی دارد:

1- خودرو استارت نمیخورد.
2-خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود.

دلایل و عیب‌یابی هر کدام از این حالتها با هم متفاوت است.

خودرو استارت نمیخورد

اگر خودرو استارت نمیخورد یک راهکار اضطراری این است که با هل دادن خودرو را روشن کنید.

در حالتهای زیر، هل دادن نمیتواند به شما کمک کند و باید راهکار دیگری بجوئید:

1-اگر از حدود یک ساعت قبل، چراغ دینام شما روشن شده باشد: در این حالت دینام خراب شده و باتری خوابیده است و خودرو حتی با هل هم روشن نمیشود.

2-اگر خودرو شما جام شده باشد: این حالت نادر است یعنی در اثر نرسیدن روغن قطعات موتور قفل شده باشند.

اگر خودرو استارت نمیخورد میتوانید با هل دادن خودرو را روشن کنید و تا اولین تعمیرگاه رانندگی نمائید.

استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

 استارت خوردن و روشن نشدن ماشین
 استارت خوردن و روشن نشدن پراید
 دلایل روشن نشدن خودرو
 روشن نشدن 206
 روشن نشدن ال 90
 روشن نشدن 405
 روشن نشدن خودرو از چیست
 استارت نخوردن پژو پارس

اگر خودرو استارت میخورد ولی روشن نمیشود مسئله کمی پیچیده‌تر است. در ادامه حالتهای مختلف روشن نشدن ماشین را بررسی میکنیم:

نکته: زیاد استارت نزنید. استارت زدن پیاپی باعث روشن شدن خودرو نخواهد شد تنها باعث تخلیه باتری و خفه شدن موتور می‌شود و مشکل را بیشتر می‌کند. تنها زمانی استارت بزنید که بخواهید تغییری را تست کنید.

یه طور کلی روشن نشدن ماشین ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

1-پمپ بنزین

اگر بنزین سر سوزنهای انژکتور نرسد، خودرو روشن نمیشود. این حالت ممکن است به دلیل خالی بودن باک یا کار نکردن پمپ بنزین باشد. در خودروهای انژکتوری، پس از باز کردن سوئیچ به مدت 3 تا 5 ثانیه باید صدای پمپ بنزین شنیده شود. اگر با باز کردن سوئیچ، صدای پمپ بنزین شنیده نمیشود ممکن است پمپ بنزین خراب باشد یا برق سر پمپ بنزین نرسد.

ممکن است فیوز پمپ بنزین سوخته باشد. احتمال دیگر این است که فیوزی که برق ورودی رله دوبل را تامین میکند سوخته باشد. بنابراین فیوزهای خودرو را بررسی کنید.

به کمک یک لامپ تست برق ورودی پمپ بنزین را بررسی کنید. برای این کار باید مبل عقب را کنار زده و سوکت پمپ بنزین را جدا کنید. اگر تخصصی در این زمینه ندارید بهتر است از خدمات امداد خودرو استفاده کنید.

اگر برق ورودی پمپ بنزین برقرار باشد و پمپ کار نکند به احتمال زیاد پمپ بنزین سوخته است و باید تعویض شود.

2-رله دوبل

رله دوبل وظیفه تامین برق مثبت قطعات سیستم انژکتوری را به عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود برق مثبت قطعات تامین نشده و خودرو روشن نمیشود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رله دوبل، مقاله رله دوبل را مشاهده کنید.

3-سیستم ضد سرقت

 استارت خوردن و روشن نشدن ماشین
 استارت خوردن و روشن نشدن پراید
 دلایل روشن نشدن خودرو
 روشن نشدن 206
 روشن نشدن ال 90
 روشن نشدن 405
 روشن نشدن خودرو از چیست
 استارت نخوردن پژو پارس

چنانچه مشکلی در سیستم ایموبلایزر یا ضد سرقت خودرو شما پیش آمده باشد نیز باعث روشن نشدن ماشین میشود. در خودروهائی که به این تکنولوژی مجهزند یک چیپ الکترونیکی کوچک داخل پوسته سوئیچ قرار دارد.

این چیپ الکترونیکی حاوی کدی است که توسط ایسیو خودرو خوانده میشود. اگر این کد از حافظه ایسیو حذف شود به اصطلاح خودرو کد پرانده و ایسیو قفل میشود. در این حالت خودرو روشن نمیشود. تعریف مجدد کد توسط دستگاه دیاگ انجام میشود. چنانچه چیپ گم شود نیز خودرو روشن نمیشود. ممکن است در اثر افتادن سوئیچ، چیپ از سوئیچ خارج شده و باعث روشن نشدن خودرو شده است.

4- سنسور دور موتور

چنانچه سنسور دور موتور، اطلاعات مربوط به چرخیدن فلایویل را به ایسیو ارسال نکند، ایسیو متوجه استارت خوردن خودرو نشده و دستورات لازم را صادر نمیکند. در این حالت نیز خودرو روشن نمیشود. در صورتی که در زمان استارت زدن عقربه دور موتور هیچ گونه حرکتی نداشته باشد احتمال خرابی سنسور دور موتور وجود دارد.

در ادامه فلوچارت عیب‌یابی خودرو در حالت روشن نشدن ماشین را قرار داده‌ایم. اگر خودروتان روشن نمیشود، موارد زیر را به صورت گام به گام بررسی کنید!

 استارت خوردن و روشن نشدن ماشین
 استارت خوردن و روشن نشدن پراید
 دلایل روشن نشدن خودرو
 روشن نشدن 206
 روشن نشدن ال 90
 روشن نشدن 405
 روشن نشدن خودرو از چیست
 استارت نخوردن پژو پارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.