ونوسیا استار ؛ لوکس ترین شاسی بلند چینی در ایران

0

ونوسیا استار ؛ مشخصات، امکانات و قیمت

ونوسیا، یک شرکت خودروسازی جدید تحت مالکیت دانگ فنگ -نیسان است. خودروی استار از این برند، هم‌اکنون در ایران وجود دارد و مراحل پیش‌تولید را می‌گذارند.
شرکت ونوسیا (Venucia) سال ۲۰۱۰ تاسیس شد و تا امروز، زیرمجموعه دانگ فنگ باقی مانده است. بعضی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که خودروهای ونوسیا، محصول مشترک دانگ فنگ چین و نیسان ژاپن هستند؛ درحالی‌که شرکت دیگری به نام دانگ فنگ –نیسان، با سرمایه‌گذاری مشترک دانگ فنگ و نیسان، ونوسیا را بنیان نهاده است. به همین دلیل، تمام فرایند طراحی و تولید خودروهای ونوسیا، در چین انجام می‌شود. صرفا پلتفرم مشترک با محصولات نیسان در بعضی از تولیدات قدیمی ونوسیا وجود داشته و امروزه خبری از قطعات ژاپنی در مدل‌هایی مثل استار نیست.

ونوسیا سعی می‌کند تا برند لوکس در میان خودروسازان چینی باشد. باوجود کیفیت قابل قبول و طراحی راضی‌کننده به نسبت خودروهای چینی، تولیدات ونوسیا عموما مخصوص بازار داخلی هستند و صادرات چندانی به بازارهای مهم، مثل استرالیا و روسیه ندارند.

ونوسیا استار در چین با نام ژینگ (Xing) فروخته می‌شود. این مدل، سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و خودرویی نسبتا جدید است. پلفترم ونوسیا استار به شرکت ونوسیا تعلق دارد و مشترک با تولیدات نیسان نیست.

طراحی بدنه و نمای بیرونی ونوسیا استار

در نگاه اول، شباهت زیادی بین ونوسیا استار و کراس‌اور پرچمدار دی اس DS7 دیده می‌شود؛ چراکه ابعاد جلوپنجره و چراغ‌ها در خودروی فرانسوی و چینی، مشابه است.

ونوسیا استار در کلاس محصولات چینی، طراحی بسیار خوب و منسجم دارد. استفاده از پلاستیک ارزان قیمت سیاه‌رنگ برای سپر جلو، بسیار کم و قابل قبول است. برای جلوپنجره نیز، چندضلعی‌هایی استفاده شده تا یکنواخی این بخش، کمتر دیده شود. فرم چراغ‌های جلو و بدنه، حالتی هم‌سطح دارند و حس اسپرت خودرو را به خوبی تقویت می‌کنند.

حجم‌دهی بدنه در قسمت زیر چراغ و طرفین سپر، بسیار خوب انجام شده است. روی کاپوت جلو نیز، خطوط چشم‌گیر وجود دارند. دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی ونوسیا استار، کشیدگی درپوش موتور تا لبه‌ی جلوپنجره و شکل‌دهی حرف V در مرکز جلوپنجره است که شخصیت‌سازی برای محصولات شرکت سازنده را به خوبی نشان می‌دهد.

طرح ستون‌های باریک و درهای ورودی، نمای جانبی ونوسیا استار را شکل داده‌اند. از این زاویه، سادگی بدنه و فقدان خطوط حجم‌دهنده به وضوح دیده می‌شوند. مشابه دیگر خودروهای چینی، رنگ سیاه برای قاب پنجره، سقف و آینه بغل‌ها وجود دارد؛ ضمن اینکه ادوات پلاستیکی در گلگیرها و رکاب، کم‌حجم هستند.

نمای پشت ونوسیا استار، طراحی منسجم و خوشایند دیده شده در چهره‌ی اصلی خودرو را فراهم نمی‌کند. چراغ‌های عقب با ساختار سرتاسری، کاملا ساده و یکنواخت هستند. حالت رو به پایین و زیگزاگ در طرفین چراغ‌ها نیز، چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. همچنین از حجم‌دهی درپوش صندوق و سپر عقب نمی‌توان رضایت داشت.

در مجموع، می‌توان ونوسیا استار را از نظر طراحی بدنه و رعایت اصول کلی خودروسازی مدرن، دارای نکات مثبت دانست و این مدل را یکی از زیباترین مدل‌های چینی وارد شده به ایران توصیف کرد.

ابعاد بدنه شامل طول ۴,۶۹۱  میلی‌متر، عرض ۱,۹۰۵  میلی‌متر، ارتفاع ۱,۶۹۴ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۷۵۶  میلی‌متر است.  با این شرایط، ونوسیا استار اندازه‌ای کاملا مشابه هیوندای سانتافه نسل سوم (آخرین مدل موجود در ایران) دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین ونوسیا استار

ادوات داشبورد و نمایشگر اصلی با الهام از سبک طراحی تسلا، شکل گرفته‌اند تا حس یک خودروی مدرن و فناوری‌‌محور را برای ونوسیا استار فراهم کنند. این خودروی چینی، از نظر طرح و رنگ صندلی، کیفیت تودری و چرم استفاده شده در مدل‌های مختلف، تفاوت دارد.

نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچ در مرکز و پوشش چرم پیرامون داشبورد، حس لوکس ونوسیا استار را تقویت می‌کند. پنل دیجیتال و فرمان چرم با طرح D و کلیدهای لمسی نیز، به‌خوبی از نمونه‌های اروپایی الگوبرداری شده است. همچنین برای دسته‌دنده و کلید استارت پیشرانه، طراحی اختصاصی وجود دارد.

چرم باکیفیت و دوخت سه‌بعدی برای صندلی‌ها، ونوسیا استار را فراتر از خودروهای چینی معمول در ایران، نشان می‌دهد. حتی برای تودری‌ها نیز، حالت مبله و مملو از چرم استفاده شده است؛ ضمن اینکه ادوات یا کلیدهای فلزی هم در کابین دیده می‌شوند.

در مجموع، طراحی داخلی ونوسیا استار و مواد استفاده شده برای صندلی‌ها، رضایت بخش هستند. ابعاد کابین به گونه‌ای است که راحتی کافی برای چهار سرنشین بالغ فراهم می‌کند و ۷۰۰ لیتر فضای صندوق عقب دارد.
پیشرانه و تجهیزات فنی ونوسیا استار

سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانه هیبرید، نکات جالب ونوسیا استار هستند. مشابه بسیاری دیگر کراس‌اورهای ساخت چین، پیشرانه ۱/۵ لیتر توربوشارژ وجود دارد؛ اما موتور/ ژنراتور ۴۸ ولت در سیستم هیبرید ساده (Mild Hybrid) کار می‌کند. به بیان بهتر، موتور برقی نقش کمکی دارد و هنگام شروع حرکت وارد چرخه محرک می‌شود. به همین دلیل، ونوسیا استار نمی‌تواند رانندگی تمام برقی داشته باشد.

ونوسا استار ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.  گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته مجهز به دبل کلاچ برای این خودرو استفاده شده است. این شرایط، میانگین مصرف سوخت ۷ تا ۸ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کنند که برای خودرویی با وزن ۱۶۰۰ کیلوگرم، قابل قبول به نظر می‌رسد. از آمار منتشر شده می‌توان نتیجه گرفت که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ونوسیا استار، حدود ۱۰ ثانیه باشد.

ظاهرا، سیستم هیبرید برای ونوسیا استار، چندان کارآمد نیست؛ چراکه تاثیر چندانی بر شتاب، قدرت و مصرف سوخت این خودرو ندارد. مقایسه‌ی آمار فنی ونوسیا استار با لاماری ایما به خوبی نشان می‌دهد که لاماری با ۱۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، فاقد سیستم دو دیفرانسیل و فناوری هیبرید است اما شتاب‌گیری بهتر و مصرف سوخت کمتر دارد. جالب‌تر اینکه هر دو خودرو، ساخت زیرمجموعه‌های دانگ‌فنگ هستند.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی ونوسیا استار

علاوه‌بر ترمز ضد قفل (ABS)،  توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) که همراه با کنترل لغزش (TCS) سیستم نگهدارنده در سربالایی و سرازیری (HCA) که تجهیزات ایمنی معمول در خودروهای مدرن امروزی هستند؛ ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، ترمز خودکار و سنسورهای متعدد پیرامون خودرو هم برای ونوسیا استار ارائه می‌شوند.

فرمان برقی، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید (Key less)، نمایشگر لمسی ۱۵.۶ اینچ با رابط بلوتوث، درگاه USB و AUX صندلی‌های برقی در جلو مجهز به گرمکن، آینه‌های تاشو برقی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل با کاهش خودکار سرعت هنگام نزدیک شدن به اجسام، دوربین پارک و دید ۳۶۰ درجه، تهویه‌مطبوع سه‌گانه و پرده برقی، مهم‌ترین امکانات رفاهی در ونوسیا استار هستند.
قیمت ونوسیا استار در بازار جهانی و هزینه خرید در ایران

در کلاس خودروهای چینی، ونوسیا محصول نیمه لوکس محسوب می‌شود و امکانات نسبتا کاملی از تجهیزات ایمنی یا رفاهی ارائه می‌دهد. ابعاد این خودرو نیز، مشابه تیگو ۸ و هیوندای سانتافه است؛ پس طبیعتا گران‌تر از خودروهای چینی معمول در ایران، مثل جک S5 یا لاماری ایما خواهد بود.

قیمت ونوسیا استار در بازار چین، ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار است. با این شرایط، قیمت کارخانه‌ای برای مردم ایران، بیش از ۲ میلیارد تومان خواهد بود و هزینه خرید در بازار آزاد هم ارقام ۲/۵ تا ۳ میلیارد تومان را پوشش خواهد داد.

محصولات مختلف ونوسیا و خصوصا شاسی بلند استار، موفق به جذب مشتری در بازار چین نشده‌اند. میانگین فروش سالانه این خودرو، بسیار کمتر از رقبای شناخته شده از جیلی، هاوال، بی‌وای‌دی و حتی چری بوده است. ظاهرا برند ناشناخته و تازه‌وارد ونوسیا برای مردم چین، جذابیت ندارد و البته قیمت نهایی، نمی‌تواند خریدار چینی را با انبوهی از حق انتخاب، راضی کند.

در بازار ایران هم، می‌توان اطمینان داشت که ابعاد بزرگ و ادوات لوکس داخل کابین ونوسیا استار برای مردم ما جالب باشد؛ اما تاثیری بر تقاضای بالا برای لاماری ایما و تیگو ۸ نگذارد. دیگر نکته مهم اینکه، هنوز معلوم نیست مکس موتور نماینده رسمی برند ونوسیا در ایران شود یا شرکت تازه تاسیس نوراموتور.

منبع:پدال

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.