چراغ بدرقه خودرو چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

0

چراغ بدرقه 207 ،فعال سازی چراغ بدرقه ساینا ،چراغ بدرقه ساینا کجاست ،چراغ بدرقه پژو پارس ،غیر فعال سازی چراغ بدرقه هایما ،چراغ بدرقه کوییک ،چراغ بدرقه هایما s7 ،فعال سازی چراغ بدرقه هایما s7

چراغ بدرقه خودرو یکی از آپشن ‌هایی است که در لیست بلند بالایی از آپشن‌ های خودرو های سطح متوسط به بالا و خودروهای  خارجی وجود دارد . این امکان اضافه که با نام‌ های مختلف از جمله چراغ بدرقه خودرو ، سیستم همراهی چراغ تا درب منزل ، مرا تا خانه همراهی کن و نامه‌ ای متفاوتی از این قبیل شناخته می ‌شود مترادف آپشن Follow  me home  در کاتالوگ‌ های خارجی است . چراغ بدرقه خودرو یکی از امکاناتی است که سعی بر افزایش ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان خودرو دارد .

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم خودروهای قدیم یک هدف داشتند و آن هم حمل و نقل افراد بود . در آن زمان برای خرید خودرو بایستی عمر مفید خودرو ، حجم موتور ، میزان مصرف ، حداکثر سرعت  و مسائلی مانند اینها بررسی می ‌شد . امروزه مسائل فنی یکی از هسته های اولیه خودرو می ‌باشد به این معنی که تمامی خودروها بایستی حداقلی از کیفیت را در مسائل فنی خود داشته باشند .

ولی آپشن ‌ها می‌ توانند مزیت ‌های رقابتی هر خودرو نسبت به خودروی دیگر محسوب شده و باعث ایجاد ترجیح در انتخاب و خرید خودرو مورد نظر شوند . اگر اندکی به بررسی خودرو ها با برند های مختلف بپردازید خواهید دید که شرکت ‌های اتومبیل ‌سازی نیز ضمن توضیح مختصر در مورد شرایط فنی و اولیه خودرو سعی بر جذب مشتری از طریق خدمات و آپشن ‌های اضافه بر روی خودرو دارند . یکی از این آپشن ‌هایی که در برخی از موقعیت‌ ها نیز ضروری به نظر می ‌رسد چراغ بدرقه خودرو است .

چراغ بدرقه خودرو چیست ؟

 چراغ بدرقه پراید
 چراغ بدرقه خودرو چیست
 چراغ بدرقه دنا
 چراغ بدرقه هایما
 چراغ بدرقه پژو پارس
 آپشن های 206 تیب 2
 آپشن خودرو چیست

چراغ بدرقه خودرو یکی از آپشن ‌هایی است که در لیست بلند بالایی از آپشن‌ های خودرو های سطح متوسط به بالا و خودروهای  خارجی وجود دارد . این امکان اضافه که با نام‌ های مختلف از جمله چراغ بدرقه خودرو ، سیستم همراهی چراغ تا درب منزل ، مرا تا خانه همراهی کن و نامه‌ ای متفاوتی از این قبیل شناخته می ‌شود مترادف آپشن Follow  me home  در کاتالوگ‌ های خارجی است . چراغ بدرقه خودرو یکی از امکاناتی است که سعی بر افزایش ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان خودرو دارد .

چراغ خودرو یکی از امکانات موجود در خودروهای مدل بالا است که سعی برافزایش ایمنی و امنیت راننده و سرنشینان دارد . برای استفاده از سیستم چراغ بدرقه خودرو کافی است پس از خاموش کردن چراغ ‌ها و موتور خودرو یک بار به وسیله دسته راهنمای داخل فرمان نور بالا بزنید در این حالت چراغ ‌های شما برای مدت زمانی حدود 30 ثانیه روشن خواهند ماند تا شما فرصت داشته باشید پس از بستن درب‌ های خودرو خود را به درب خانه رسانده و وارد خانه شوید . اگر کمی سریع عمل کنید قطعاً در این مدت زمان 30 ثانیه ‌ای می ‌توانید وارد خانه شده و از فضای روشن و نورانی  ایجاد شده توسط سیستم چراغ بدرقه خودرو استفاده نمایید . پس از 30 ثانیه به طور اتوماتیک چراغ‌ های خودرو خاموش خواهند شد .

در طول شب و به خصوص ساعت پایانی شب که با کم شدن تردد در خیابان ‌ها و کوچه‌ ها رو به رو هستید سیستم چراغ بدرقه خودرو به کمک شما خواهد آمد . با استفاده از این سیستم می‌ توانید ضمن دیدن خطرات احتمالی مانند چاله‌ ها و لبه ‌های جدول از آسیب ‌دیدگی خود جلوگیری نمایید ؛ و ضمناً با ایجاد محیطی روشن ‌تر از سوء قصدهای احتمالی در امان بمانید . این آپشن کاربردی می ‌تواند حتی در پارکینگ منزل شما به کار بیاید تا شما پس از خروج از خودرو خود را به درب آسانسور یا ورودی راه پله برسانید .

نکته جالب توجه در طراحی آپشن چراغ بدرقه خودرو این است که علاوه بر روشن کردن محیط برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی ، حس بدرقه شما توسط خودرو را در ذهن ایجاد می ‌کند . این حس باعث ایجاد پیوند ذهنی و عاطفی بین شما و خودروی شخصی‌ تان خواهد شد . همراهی این پیوند ذهنی با مسائل دیگری همچون کیفیت خودرو ،  خدمات مناسب و مسائلی از این دست می ‌تواند شما را نسبت به شرکت سازنده خودرو وفادار نماید . با ایجاد حس وفاداری به احتمال زیاد در خرید های آتی به خودروهای این شرکت خودرو سازی به عنوان یک گزینه مناسب خواهید نگریست .

چراغ بدرقه خودرو چگونه کار می‌ کند ؟

 چراغ بدرقه پراید
 چراغ بدرقه خودرو چیست
 چراغ بدرقه دنا
 چراغ بدرقه هایما
 چراغ بدرقه پژو پارس
 آپشن های 206 تیب 2
 آپشن خودرو چیست

همان ‌گونه که در بالا نیز گفته شد ، چراغ بدرقه پس از پیاده شدن شما از خودرو و زدن نور بالا با استفاده از دسته راهنمای خودرو برای مدت زمان 30 ثانیه روشن مانده و سپس خاموش می ‌شود . در این لحظه کامپیوتر  bsi خودرو شما برای مدت زمان 30 ثانیه دستور روشن بودن چراغ‌ های خودرو را صادر کرده و چراغ‌ ها را روشن نگه می‌ دارد .

کامپیوتر bsi درواقع مغز و پردازنده اصلی در سیستم مولتی پلکس خودرو است . در واقع هر یک از سیستم‌ های الکترونیکی در خودرو های جدید از طریق شبکه ‌های مختلف به همان مغز اصلی سیستم خودرو یا کامپیوتر bsi متصل می‌ شود . در این اتصال ذخیره و محاسبه‌ ی اطلاعات مورد نیاز برای عملکرد بهینه هر یک از قسمت ‌ها و قطعات خودرو توسط این کامپیوتر انجام می‌ شود و عملا مدیریت سیستم ‌های مختلف خودرو انجام می‌ پذیرد .

چراغ بدرقه خودرو بر روی ماشین من هست ؟

آپشن چراغ بدرقه خودرو آپشن چندان پیچیده‌ ای نیست که انتظار داشته باشیم فقط بر روی خودرو های لوکس و فوق مدرن وجود داشته باشد . در بسیاری از خودرو ها سیستم چراغ بدرقه خودرو وجود دارد ولی ممکن است بنا به منطقه توزیع خودرو و کشور های مختلف این آپشن توسط کارخانه در سیستم کامپیوتری خودرو غیر فعال شده باشد که برای استفاده از آن کافی است به یکی از تعمیرگاه‌ های مجاز سری بزنید و از آن ها بخواهید که توسط دستگاه دیاگ و اتصال آن به سیستم کامپیوتر مرکزی خودرو این آپشن را برای شما فعال کنند . پس از آن شما می ‌توانید از سیستم چراغ بدرقه خودروی خود در مکان‌ های تاریک استفاده نمایید .

در برخی از خودرو های موجود در بازار ایران مانند پژو 206 ، مزدا 3 ، نیسان تیانا و خودرو هایی سطح بالا تر و لوکس ‌تر آپشن چراغ بدرقه به عنوان یک امکان اضافه معمولی وجود دارد .

همان طور که می دانید بسیاری از آپشن‌ها و امکانات مختلف بر روی خودروها وجود داشته و امکان استفاده از آن ها فقط با فعال ‌سازی آن ها در دسترس شما قرار خواهد گرفت . برای پیدا کردن این آپشن‌ ها به دفترچه کاربری که بر روی خودرو به شما تحویل داده‌ شده است بسنده نکنید . چرا که به احتمال زیاد اگر شرکت خودرو ساز این آپشن را برای شما فعال نکرده ، در دفترچه تحویلی به شما نیز از آن سخنی به میان نیامده است .

پس بهتر است برای کشف این‌ گونه موارد سری به سایت شرکت ‌های خودروساز بزنید و با تغییر کشور مورد نظر موارد مختلف را بررسی کنید . ممکن است نکات زیادی پیدا کنید که از استفاده آن ها بسیار خرسند شوید .

سیستم مالتی پلکس یا BSI چیست ؟

مالتی پلکس در حقیقت سامانه الکترونیکی است که در آن خودرو سازان تصمیم به حذف دسته سیم‌ های زیر داشبورد گرفتند ، با استفاده از این سیستم راننده دستوری را صادر و اطلاعات از طریق چند رشته سیم به سیستم BSI ارسال می‌ شوند ، پس از دریافت اطلاعات در این بخش فرمان مناسب برای اجرا صادر می‌ شود . به عبارت ساده ‌تر BSI مرکز کنترل داخلی است که امکان ارتباط و مدیریت کلیه واحد های الکترونیکی در بخش‌ های مختلف را برقرار می‌ کند .

سیستم مالتی پلکس برای اولین بار در سال 1980 میلادی ابداع شد و در ایران برای اولین بار به روی خودرو 206 نصب و اجرا شد که امروزه خودرو هایی مثل پژو 207 ، سمند و دنا نیز به این لیست اضافه شدند . در حقیقت سیستم چراغ بدرقه خودرو تنها به روی خودروهایی نصب می‌ شود که از آپشن سیستم مالتی پلکس برخوردار باشند . اگر خودرو شما نیز از سیستم BSI برخوردار بوده ، اما تاکنون نتوانسته ‌اید از قابلیت چراغ همراهی استفاده کنید ، به مراکز مجاز خدمات پس از فروش مراجعه کرده تا بتوانید از تمامی قابلیت ‌های خودرویتان بهره‌ مند شوید .

مزایای استفاده از سیستم مالتی پلکس :

سیستم مالتی پلکس دارای مزایای فراوانی می باشد که اصلی ترین آن ها کاهش پیچیدگی و آسان تر شدن تعمیرات برق خودرو می باشد . همچنین باید گفت که این سیستم به دلیل هوشمند بودن ، باعث می شود که فرآیند عیب یابی خودرو بسیار ساده تر از قبل دنبال شود و در برخی از مدل های خودرو ، این سیستم به عنوان یک عیب یابی مستقل نیز ، عمل می کند  .

مهم ترین مزایای سیستم مالتی پلکس شامل موارد زیر می باشد  :

1- کاهش حجم سیم کشی خودرو

2- کاهش میزان اتصالات

3- آسان تر شدن بحث عیب یابی و نگهداری خودرو

4- کاهش قیمت تمام شده

5- قابلیت کاهش مصرف انرژی

6- بهبود کیفیت عملکردی

7- کاهش زمان طراحی و مونتاژ خودرو

8- کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

مالتی پلکس در واقع به معنای چند جزئی بودن می باشد و در خودرو ها به این معنی است که اجزای مختلف خودرو به صورت جدا از هم کار می کنند و در نهایت به دیگر متصل خواهند شد . در حقیقت یک خودرو که از این سیستم بهره می برند ، تمامی اجزای آن به طور مستقل کار خواهند کرد و در نهایت یک هدف مشترک را که همان روشن شدن و به حرکت در آمدن خودرو فعال شدن امکانات رفاهی آن می باشد  .

استفاده از مالتی پلکس در خودرو باعث می شود که حجم سیم کشی و تعداد اتصالات به کار رفته در سیم کشی و برق خودرو به شدت کاهش یافته و از این رو ، عیب یابی و تعمیر خودرو بسیار ساده تر می شود  .

برای مثال می توان برای روشن کردن چراغ ها ، نیاز به یک سیم جداگانه ، استفاد از راهنما یک جفت سیم ، استفاده از بوق ، برف پاک کن و بقیه موارد نیز هر کدام یک جفت سیم می باشد . همین عامل سبب می شود که به تنهایی از قسمت داشبورد و زیر فرمان خودرو ، صد ها سیم گذر می کند که باعث به وجود آمدن حجم عظیمی از سیم های متعددی می شد که باعث پیچیده تر شدن عیب یابی و نگهداری خودرو نیز گردید  .

اما در نسل جدید خودرو ها ، حجم سیم ها در خودرو ها کمتر شده و مثل ماشین های دیگر سیم های زیاد نمی باشد و تعدادی سیم می باشد  .

آپشن چراغ همراهی خودرو بر روی چه ماشین هایی در ایران وجود دارد ؟

آپشن چراغ همراهی خودرو آپشن چندان پیچیده ‌ای نیست که انتظار داشته باشیم فقط بر روی خودروهای لوکس و فوق مدرن وجود داشته باشد . در بسیاری از خودروها سیستم چراغ بدرقه خودرو وجود دارد ولی ممکن است بنا به منطقه توزیع خودرو و کشورهای مختلف این آپشن توسط کارخانه در سیستم کامپیوتری خودرو غیر فعال شده باشد .

اما در خودروهای موجود در بازار ایران مانند جک  J4 ، مزدا 3 ، نیسان تیانا و خودروهایی سطح بالاتر و لوکس‌ تر ، آپشن چراغ بدرقه به عنوان یک آپشن وجود دارد  .

چنانچه خواهان استفاده از این آپشن‌های الکترونیکی در خودروی خود هستید ، نیاز به ایجاد تغییر در تنظیمات BSI دارید که این کار توسط دستگاه عیب‌یاب یا همان دیاگ امکان پذیر است . به این ترتیب می ‌توانید با اطلاع یافتن از وجود چنین امکاناتی در خودروی خود و با مراجعه به نمایندگی مرتبط با شرکت تولید‌کننده یا تعمیرگاه‌ های مجهز به این دستگاه تغییرات مورد نظر خود را از طریق تغییر تنظیمات اعمال کنید ، این تغییر تنظیمات چیزی شبیه تنظیمات موبایل است ؛ اما تنها تفاوت آن با موبایل این است که برای ایجاد این تنظیمات وجود یک دستگاه دیاگ ضروری است  .

این در حالی است که مراجعه به تعمیرگاه ‌های مجهز به دستگاه دیاگ نیز می ‌تواند برای فعال کردن این تنظیمات مفید باشد ، اما ممکن است تمام افرادی که در این تعمیرگاه ‌ها حضور دارند به دلیل آگاهی نداشتن از این آپشن‌ ها نتوانند خدمات مناسب را به شما ارائه دهند  .

اما مراجعه به نمایندگی برای انجام این تنظیمات از این جهت که نیروهای این نمایندگی ‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده ‌اند قابل ‌اطمینان ‌تر است ؛ اما تنها یک مشکل وجود دارد ، ممکن است افرادی که در این نمایندگی‌ها مشغول به کار هستند به دلیل ناراضی بودن از درآمد خود ، با آوردن بهانه‌ هایی نظیر نداشتن وقت یا شلوغ بودن برنامه کاری تنظیمات مورد نظر را برای شما انجام ندهند ؛ اما به هر حال از آنجایی که انجام این کار در دسته کارهای خدماتی قرار می ‌گیرد با پرداخت هزینه انجام این کار، می ‌توانید از این خدمات بهره‌ مند شوید  .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.