اهمیت رنگ روغن موتور چیست ؟

0

اهمیت رنگ روغن موتور

 

اما در بیشتر روغن های تولیدی رنگ روغن ناشی از روغن پایه مصرفی و مواد افزودنی آن است و بسته به این که روغن پایه و مواد افزودنی چگونه و از کجا تامین شده باشد رنگ روغن ممکن است از زرد بسیار کمرنگ تا قهوه ای تیره تغییر کند.

برای روغن های معدنی به علت وجود اختلاف در روغن های پایه در رنگ و یا تیرگی آنها، تغییرات جزئی قابل مشاهده می باشد. بطور کلی رنگ روغن های معدنی با ناخالصی های ترکیبات گوگرد و آروماتیک در ارتباط می باشد. در روغن های پایه تیره تر، معمولا این ناخالصیها بیشتر رویت می شود. رنگ تیره، بیشتر در روغن های معدنی با ویسکوزیته بالاتر قابل مشاهده می باشد. بعضی ادتیوهای خاص همچون آنهایی که دارای گوگرد می باشند در رنگ روغن تاثیر گذار می باشند. برای مثال مواد پاک کننده
ای همچون کلسیم سولفانات ها رنگ روغن نهایی را بطور قابل ملاحظه ای تیره تر می کنند.

 در هر حال ذکر چند نکته در مورد رنگ روغن الزامی می باشد:

 ۱- روغن کارنکرده در هر صورت باید شفاف باشد. کدر بودن روغن نشانه چندان خوبی نیست. عدم انحلال مناسب مواد افزودنی، ورود مواد آلاینده خارجی خصوصا آب و ناسازگاری مواد افزودنی حاصل از اختلاط روغن ها، از دلایل کدر شدن روغن ها است.

۲-  اضافه کردن رنگ هایی نظیر سبز و زرد فسفری به روغن تاثیری در کیفیت آن نداشته و عموما برای جلب نظر مشتری انجام می شود.

۳- در مورد رنگ روغن های پایه باید گفت معمولا هرچه روغن پایه با کیفیت تر و مرغوب  باشد دارای رنگ روشن تری است. که البته باز یک حکم کلی نیست!

 روغن موتورهای مرغوب در اثر جذب براده های فلزات ناشی از سایش قطعات روی یکدیگر، دوده ناشی از احتراق، گرد و غبار و سایر آلاینده ها، تیره‌تر می شوند. اما تفاوت روغن کارکرده و کارنکرده در شفافیت آن‌هاست، به طوری که روغن مناسب و دارای افزودنی های ویژه، شفاف و کمی تیره است. اما روغن کارکرده علاوه بر تیره بودن، کدر هم می باشد و این کدر (سیاه) شدن رنگ روغن موتور حین کارکرد، نشانه افت کیفیت روغن نبوده، بلکه نشانه عملکرد صحیح روغن در موتور و مصرف تدریجی افزودنی های روغن موتور است و لذا سیاه شدن رنگ روغن موتور نشانه فرا رسیدن زمان تعویض آن
نبوده و تا کیلومتر پیمایش توصیه شده خودروساز و شرکت تولید کننده روغن موتور،  کارایی لازم را خواهد داشت. بنابراین چنانچه رنگ روغن پس از مدتی کارکرد تغییر نکند، نشانه عدم توانایی انتقال مواد زائد و رسوبات از لابه لای قطعات و در نتیجه نامناسب بودن آن است.

اما مات و یا شیری بودن رنگ روغن نشانه خوبی نیست و باعث نگرانی می شود که این امر می تواند به دلایل زیر باشد:

– ادتیوها

– آلودگی آب

– ناخالصی های جامد

– نقطه پایین ابری شدن (کریستالیزه شدن واکس)

– اختلاط تصادفی انواع روان کننده ها با یکدیگر هنگام مخلوط شدن ادتیوها و یا روغن های پایه با هم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.