مهم‌ترین معایب و مزایای رنو کپچر از زبان مالکان آن

0

مهم‌ترین معایب و مزایای رنو کپچر

مهم‌ترین معایب و مزایای رنو کپچر از زبان مالکان آن

شرکت ایران‌خودرو در تاریخ ۱۲ خرداد سال جاری فروش متفاوت‌ترین محصولش یعنی رنو کپچر را در ۳ کلاس با رنگ سقف سفید، مشکی و نارنجی و همچنین ۶ رنگ بدنه آغاز کرد. موعد تحویل ۴۵ روزه اعلام شده بود و قیمت ۱۰۵ میلیون‌تومانی خودرو به مناسبت اعیاد شعبانیه با تخفیف ویژه به ۹۸.۹ میلیون تومان رسیده بود. کپچر نخستین محصول با استراتژی قدرتمند تیم جدید فروش ایران‌خودرو بود که با قیمت رقابتی زیر ۱۰۰ میلیون‌تومان نگاه مشتریانی را به سمت ایران‌خودرو جلب کرد که به دنبال یک خودرو غیرچینی، شاسی بلند و اتوماتیک در محدوده ۱۰۰ میلیون‌تومان بودند. کپچر از نظر ابعاد در زمره کراس‌اوور‌های کوچک شهری قرار می‌گیرد و از قرار معلوم در برگ سبز این خودرو کلاس خودرو ‌هاچ‌بک ذکر شده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از عصرخودرو، عمده مشتریان کپچر با هدف فروش این خودرو در بازار آزاد و کسب سود بیشتر نسبت به خرید متفاوت‌ترین کراس‌اوور رنو در ایران اقدام کردند.بازار هم به آنها روی خوش نشان داد و در سری نخست تحویل قیمت خودرو تا حدود ۱۱۵ میلیون‌تومان نیز افزایش یافت و کپچر رکورد بازار سیاه خودرو ایران در فصل تابستان را شکست. خودرو‌های ثبت‌نامی در سری اول حدود ۶۰ روز بعد از ثبت‌نام در ماه مرداد به مشتریان تحویل داده شد و به دلیل دورنگ بودن بدنه و سقف خودرو و عدم تایید ناجا، شماره‌گذاری آنها با مشکلاتی مواجه شد. اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم‌، تیوولی‌، نزدیک‌ترین رقیب کپچر به گمرک رسیده و در بازار شب عید به دست مشتریانش می‌رسد.

پژو نیز قرار است در قرارداد جدید تا پایان سال۹۵‌، مدل ۲۰۰۸ را با تولید در ایران‌خودرو به بازار کشور عرضه کند. کپچر تا پایان امسال از تنهایی در خواهد آمد و تیوولی تکلیف کراس‌اوور کوچک رنو را در ایران مشخص می‌کند و تا پایان سال ۹۵ نیز ۲۰۰۸ بر اساس وعده‌های مدیرعامل ایران‌خودرو با قیمت ۷۸ میلیون‌تومان برای نمونه اتوماتیک، در صورت تحقق این قیمت، کپچر را به حاشیه خواهد راند. از طرف دیگر با عقد قرارداد بین ایران‌خودرو و پژو، رنو از ایران‌خودرو کاملا به سمت گروه سایپا و نگین‌خودرو کوچ خواهد کرد و احتمالا پای کپچر به خطوط تولید فعلا باز نخواهد شد. این مسئله بزرگ‌ترین نگرانی در تامین قطعات و ادامه پشتیبانی از کپچر را دامن می‌زند. در این شرایط و حدود ۶ ماه بعد از ورود نخستین کپچر به خیابان‌های ایران نیم‌نگاهی به مهم‌ترین تجربیات مالکان این خودرو خواهیم داشت تا با مزایا و معایب این خودرو بیشتر آشنا شوید. کپچر تنها در سایت رنو اسپانیا واقع در شهر وایادولید به تولید می‌رسد و کپچر‌های تحویلی ایران‌خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ هر چند مبادی ورودی این خودرو از ترکیه و هند بوده است.

کچپر چند آپشن دارد که در مشخصات اولیه آن ذکر شده بود اما در خودرو به گفته مالکان فعال نیست. سیستم قفل‌شدن در‌‌ها بعد از شروع حرکت‌، پاورویندوز برای شیشه‌های جلو‌، GPS و AFS (‌چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو با چرخش فرمان) مهم‌ترین این آپشن‌ها هستند که برخی از آنها مانند GPS رنو توسط نمایندگی فعال می‌شود اما نقشه ایران را ندارد. قفل‌شدن در‌‌ها نیز با هوشمندی خود مالکان و فشردن ۵ ثانیه‌ای کلید قفل بالای مانیتور قابلیت فعال‌شدن دارد اما عمده مالکان از آن بی‌اطلاع هستند. در این بین خبری از عملکرد پاور ویندوز و AFS هنوز اعلام نشده است و نمایندگی‌ها نیز کاری در این زمینه نمی‌کنند.

سیستم صوتی کپچر هیچ ورودی برای CD ندارد و تنها به ورودی‌های AUX و US در آن بسنده شده. نمایشگر خودرو نیز بر اساس تحقیقات برخی مالکان با نمونه‌های بازار‌های اروپا متفاوت است و با محصولات داچیا مشترک است اما با این حال کیفیت عملکرد لمسی آن و همچنین کیفیت تصاویر قابل قبول گزارش شده است.دید کلی خودرو در جلو مناسب است اما به دلیل طراحی کوچک شیشه عقب‌، برای دید بهتر نیاز به دوربینی دارید که زیر لوگوی رنو نصب شده است. به عقیده برخی مالکان، عدسی محدب این دوربین که تصویری عریض به شما می‌دهد، موجب بروز خطا در دید به خصوص در طرفین می‌شود. نرم‌افزار R-Link رنو روی کپچر‌هایی که در ایران عرضه شده‌اند، قرار ندارد.این نرم‌افزار اطلاعات مفیدی نظیر میزان تولید CO2 یا مصرف سوخت در حالت استفاده از کلید ECO(زیر ترمز‌دستی) را ارائه می‌دهد و کپچر‌های ایران به جای آن به نرم‌افزار
media nav مجهز شده‌اند که امکان آپدیت آن از طریق سایت رنو وجود دارد.

صندلی‌ها یک عیب بزرگ دارند و آن تنظیم دستی است و عیب دیگر آنکه به عقیده بسیاری حتی می‌تواند مزیت باشد‌، روکش پارچه‌ای است که بافت و کیفیت خوبی دارد و از عرق‌کردن در گرما و یا سرد‌شدن در فصل سرما در آن خبری نیست. همچنین اگر خاطره بدی از کیفیت صندلی‌های تندر۹۰ دارید، بد نیست بدانید صندلی‌های کپچر در جلو لبه‌دار و متفاوت از تندر۹۰ هستند و عمده مالکان از کیفیت نشیمن آن راضی هستند اما صندلی در ردیف عقب تخت است‌، پشتی آن نسبتا عمودی است و عرض نشیمن آن به بیش از ۲‌سرنشین بالغ امکان نشستن نمی‌دهد. فضای پا نیز با توجه به ابعاد کوچک خودرو همانند یک خودرو‌ هاچ‌بک و شاید کمی بهتر ارزیابی شده است. عمده مالکان بر سر این موضوع یکصدا هستند که خودرو حس و حال یک شاسی‌بلند واقعی را ندارد‌، صندلی‌ها در ارتفاع پایینی قرار گرفته‌اند و جایگاه سرنشینان در خودرو نسبتا مشابه تندر۹۰ است.

عملکرد فنی پیشرانه ۱.۲ لیتری توربو کپچر از سوی همه مالکان کاملا مثبت و خوب ارزیابی شده است. عملکرد خودرو در شیب تا‌کنون مشکل خاصی نداشته است و اظهارات متفاوتی در مورد مصرف سوخت به گوش می‌رسد. نسبت تراکم پیشرانه کپچر ۹.۸ به یک است و این موضوع موجب می‌شود تصور کنید حتی بنزین معمولی هم برای این خودرو مناسب است اما با ورود توربو به مدار این نسبت تغییر زیادی می‌کند و بنزین بی‌کیفیت با خودسوزی می‌تواند موجب اختلال در عملکرد پیشرانه یا ناک شود و به مرور این پیشرانه توربو را راهی مرکز خدمات پس از فروش ایران‌خودرو کند که معلوم نیست آیا خدمات خوبی به مشکلات فنی این خودرو نیز ارائه می‌شود یا خیر. گیربکس ۶ سرعته دو‌کلاچه عملکرد خوبی دارد و تاخیری در تعویض دنده‌ها گزارش نشده است اما عدم ورود توربو در دور‌های پایین موجب شتاب‌گیری نسبتا کند این خودرو می‌شود اما به گفته مالکان از سرعت ۶۰ به بعد‌، عملکرد کپچر به خصوص در شیب حتی از خودرو‌های کره‌ای ۱۷۷ اسب بخاری هم بهتر بوده است. موتور ۱.۲ لیتری توربو این خودرو در ظاهر با نمونه‌های اروپایی یکسان است اما ۱۵‌نیوتن‌متر گشتاور کمتری تولید می‌کند و به جای استاندارد یورو۶ نمونه‌های اروپایی ایران‌خودرو استاندارد آن را یورو۵ اعلام کرده است.

گیربکس در حالت Eco روی دور موتور ۲۵۰۰ تعویض دنده‌ها را انجام می‌دهد اما در حالت معمولی در حالت تخت‌گاز حتی تا ردلاین نیز امکان افزایش دور‌موتور برای تعویض در حالت دستی وجود دارد. همچنین تا‌کنون گزارشی مبنی بر مشکل در سیستم موتور ‌یا توربو این خودرو گزارش نشده است.

‌نمایندگی‌ها استفاده از مکمل را برای کپچر ممنوع اعلام کرده‌اند لذا عمده مالکان بیشتر از بنزین سوپر استفاده می‌کنند و بعضا اکتان نیز به سوخت افزوده‌اند.

مصرف اعلامی ایران‌خودرو برای کپچر در سیکل ترکیبی ۵.۹ لیتر است و کپچر در شرایط ایده‌آل در شهر باید ۶.۶ لیتر و در جاده ۴.۷ لیتر سوخت مصرف کند اما گفته‌های مالکان در کارکرد‌های مختلف عددی بین ۵.۷ تا حدود ۹ لیتر است که قضاوت در مورد مصرف سوخت این خودرو را کمی سخت می‌کند.

از جمله دیگر معایبی که مالکان کپچر به آن اشاره دارند، می‌توان به استفاده از چراغ‌های ‌هالوژنی در جلو که به گفته مالکان نوردهی مناسبی ندارد‌، نبود سانروف به عنوان یکی از آپشن‌های خودرو‌، خشکی و تکان به خصوص در قسمت عقب و برای سرنشینان عقب خودرو‌، کیفیت نه‌چندان قابل قبول داشبورد و تریم داخلی‌، کیفیت پایین سیستم صوتی و ابعاد کوچک رینگ و لاستیک (‌۱۶/۲۰۵ در حالی که قرار بود این خودرو با تایر ۲۱۵ و رینگ ۱۷ اینچ به بازار ایران عرضه شود) اشاره کرد.

کپچر هم‌اکنون در بازار ۱۱۰ میلیون‌تومان خرید و فروش می‌شود در حالی که قیمت مدل شرکتی آن هنوز ۱۰۵ میلیون‌تومان است و بدون تغییر مانده.  تعداد زیادی از کپچر‌های ثبت‌نامی در سری‌های جدید از سوی ایران‌خودرو هنوز هم به مشتریان تحویل داده نشده و شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که خودرو‌های جایگزینی نظیر سوزوکی گرند‌ویتارا کلاس ۸ به عنوان جایگزین از سوی نمایندگی‌های ایران‌خودرو به مشتریان ثبت‌نامی کپچر پیشنهاد داده می‌شود.

شاسی بلند جمع و جور شهری رنو به نام کپچر بسیار زیبا و فریبنده است. ظاهر پرغرور و جدی این خودرو با اختلاف رنگ بدنه با سقف خودرو بر زیبایی کپچر افزوده است. طیف وسیعی از امکانات برای این خودرو به صورت استاندارد تعریف شده است تا راحتی بیشتری برای سرنشینان خود فراهم کند و حس لوکس بودن و لذت رانندگی را منتقل نماید. این خودرو جاداری یک خودروی شاسی بلند و چابکی یک خودروی کوچک سواری را در هم آمیخته و بعنوان یک خودروی با طراحی متفاوت، سبک زندگی نوینی را به شما خواهد بخشید.

renault-captur-hypnotic-limited-edition-announced-in-france_7
ابتدا به بیان محاسن این خودرو(رنو کپچر) می پردازیم:

۱)طراحی بیرون(ظاهری) رنو کپچر :

خطوط جانبی برجسته با بدنه ۲ رنگ یک هماهنگی کامل را برای بیننده به ارمغان آورده است و شما هیچ وقت از ظاهر خودرو خود دلسرد نمی شوید، ظاهر این شاسی بلند انقدر قشنگ هست که نگاه‌ها را به سمت شما معطوف می کند. رنو کپچر به عنوان یک خودرو زیبا و فریبنده قابل تحسین است و خیابان‌های ایرانمان را نیز زیبا خواهد کرد.

renault-captur-2015-5
۲)طراحی درونی(داخلی)رنو کپچر :

وقتی به سراغ رنو سواران جهان برویم و از آنان از طراحی داخلی رنو سوال کنیم اغلب دوستداران این خودروساز، سبک طراحی داخلی خودرو های این گروه صنعتی را خاص و انحصاری می‌دانند بر همین استناد هم به کابین(طراحی داخلی) رنو کپچر به عنوان یک طرح تکراری نگاه نمی‌کنند، نکته قابل ذکر این است که کابین رنو کپچر با طراحی ظاهری این محصول هم سو است و از رنگبندی هم جهت بهره برده است طراحی کلید و ابزار های داخلی هم از جهت زیبایی و دسترسی قابل قبول است.

renault-captur-new-20130611_0005
۳)ایمن بودن رنو کپچر:

حسن بعدی این محصول ایمنی مناسب و خوب این شاسی بلند است و نمره قبولی در تست تصادفات مهر تایید بر گفته ماست، هرچند نمونه فول این خودرو از شش کیسه هوا بهره می برد اما نمونه عرضه شده در ایران دارای چهار کیسه هوا می باشد، رنو کپچر فرانسوی موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است. وجود سیستم‌های هوشمند مانند: سیستم ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمزEBD، سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی ESP، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HSA ، سیستم ترمز کمکی در موارد اضطراریEBA، به شما در انجام یک رانندگی ایمن کمک به سزایی خواهد کرد.

رنو کپچر
۴)مصرف سوخت :

با توجه به افزایش قیمت بنزین در کشور مطمئنا همه ما ایرانیان خواهان خرید خودرویی هستیم که مصرف سوخت پایین دارد و کپچر از آن جمله است، که با دارا بودن این حسن که در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۴.۷ لیتر سوخت مصرف می‌کند در صدر بهترین ها در ایران است.

ways-to-save-petrol
ایران خودرو به عنوان ارائه دهنده این محصول محاسن این خودرو را در یک نگاه در سایت خود اینگونه ذکر کرده است:

۱) طراحی اسپرت بیرونی
۲) برند اروپایی
۳) برخورداری از موتور قدرتمند با تکنولوژی توربوشارژ
۴) برخورداری از گیربکس دو کلاچه

saipasearch1395-2-19-23-47-26

حال به توضیحاتی درباره موارد بالا (که توسط سایت ایران خودرو گفته شده) می پردازیم:

درباره ی مورد اول توضیحات لازم را بیان کردیم، حال به توضیحاتی درباره سازنده اروپایی این خودرو می پردازیم:

رنو یک شرکت فرانسوی است که، در سال ۱۸۹۹ به وسیله لوئی رنو صنعتگر فرانسوی و دو برادرش یعنی مارسل و فرناند با سرمایه اندک بنا نهاده شد. اولین خودرو رنو تیپ ای لقب گرفت و در سال ۱۸۹۸ ساخته شد، (یعنی یک سال قبل از تاسیس رسمی رنو)
دفتر مرکزی رنو در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد. و در زمینه های مختلف فعالیت دارد که عبارتند از: طراحی، ساخت و توزیع کلاس‌های مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی..
شرکت رنو در سال میلادی۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن(آلمان) و پژو سیتروئن(فرانسه) به‌عنوان سومین خودروساز در اروپا شناخته شد. هم اکنون رتبه جهانی رنو در بین خودروسازان جهان نهم می باشد.

renault_logo_detail
شرکت رنو مالک بیشتر سهام شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز، شرکت رومانیایی داچیا و شرکت ایرانی رنو پارس می‌باشد. این شرکت هم‌چنین با در اختیار داشتن ۴۳٫۴٪ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان رابطه تنگاتنگی هم با این شرکت دارد به طوری که کارلوس غصن در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره رنو، که عملأ سکان رهبری این شرکت فرانسوی را در دست دارد در نیسان هم مناصب مهم و کلیدی را در اختیار دارد و این خود گواهی بر حرف ماست، هم چنین لازم به ذکر است که دولت فرانسه بزرگترین سهام دار این خودروساز می باشد.

captur_renault_engine

خوب حالا نوبت به بررسی موتور رنو که قابلیت توربو شارژ هم دارد می پردازیم:

موتور مدل H۵FT یکی از مدرن ترین موتورھای رنو می باشد که دارای ۴ سیلندر و ١۶ سوپاپ است و با در اختیار داشتن توربو شارژ توانسته با حجم موتور ١٢٠٠ سی سی توان ١٢٠ اسب بخار را به وجود آورد. توربوشارژ این خودرو در محدوده دور موتور ۲۰۰۰ دور در دقیقه وارد مدار شده و حداکثر خروجی توان موتور از این دور قابل دسترسی است. لازم به ذکر است که دور موتور ۲۰۰۰ معمولاً از دنده ١ به بعد در دسترس قرار می گیرد و این بدین معنی است که حداکثر توان موتور را به محض خروج از دنده یک و در دنده دو خواھیم داشت و در نتیجه خودرو بسیار سریع شتاب می گیرد.

بد نیست که بدانید :

۹۰% قدرت موتور در دنده یک و دور موتور ۱۵۰۰ قابل دسترسی است، بنابراین در شتاب گیری و حرکت اولیه خودرو بسیار سریع عمل خواھد کرد. و این امر به علت استفاده از تکنولوژی VVT در موتور رنو کپچر است.
در طراحی موتور این خودرو رنو از اصول طراحی موتور خودروھای فرمول یک خود بھره برده است و از آلومینیوم برای ساخت آن بهره برده شده و ھمانطور که می بینید رنو ھمه ساله در بین خودروھای مسابقات بین المللی فرمول یک جزو برترین ھا بوده است.

edc-technology-jpg-ximg-l_full_m-smart

حال نوبت به بررسی گیربکس دو کلاچه است:

گیربکس رنو کپچر که یکی از مدرن ترین گیربکس های اتوماتیک دو کلاجه در جهان است از مدل EDC است این گیربکس از نوع ۶ سرعته است و دنده ھای زوج بر روی یک کلاچ و دنده ھای فرد بر روی کلاچ دیگر قرار دارد. این باعث می شود که تعویض دنده بدون تاخیر و وقفه انجام شود.

۱)حجم موتور بد(کم) رنو کپچر :

حجم موتور برای ما ایرانی ها خیلی مهم و حیاتی و حتی برخی مهم ترین عامل انتخاب خودرو را حجم موتور خوب می دانند.علت اینکه ما حجم موتور رنو کپچر را مورد انتقاد قرار دادیم این است که این خودرو از یک موتور ۱.۲ لیتری توربو شارژر بهره می‌برد و خوب این اصلا مناسب نیست.

2015-honda-hrv-v-renault-captur-comparison-60
۲)کم ارتفاع بودن کابین رنو کپچر :

وقتی شما از خارج به کپچر نگاه می‌کنید، آن را یک خودرو شاسی بلند تشخیص خواهید داد ولی زمانی که وارد کابین شوید نوع طراحی صندلی‌ها و ارتفاع کم آنها به شما اجازه نمی‌دهند که این حس را داشته باشید که سوار یک شاسی بلند هستید. لازم به ذکر است که سوار شدن در رنو کپچر مثل سوار شدن در تندر نود هست و هیچ تفاوتی ندارد.

2i3evp7hdb
۳)نبود صندلی برقی و سانروف در رنو کپچر :

در این رده قیمت معمولا این آیتم وجود دارد اما در رنو کپچر ارائه شده از ایران خودرو شاهد این دو تجهیزات نیستیم.

renault-captur-hypnotic-11
۴) استفاده از کابین جنس پلاستیک در رنو کپچر :

در حالی که همه از این موضوع در خودروهای چینی رنج می برند، باید بگوییم که اگر به سراغ کپچر بروند باز با همان صحنه آشنا، روبرو خواهند شد. چرا که سرتاسر فضای داخلی کپچر از پلاستیک سخت و ارزان قیمت پوشیده شده است که حس ناخوشایندی را برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

۵) کابین لغزنده :

به گفته بسیاری از کارشناسان و مالکان، کپچر تکان‌های ناشی از ناهمواری‌های جاده را به خوبی دفع نمی‌کند وسرنشینان به‌خصوص افرادی که در عقب نشسته‌اند، این تکان‌ها را به خوبی حس خواهند کرد. این نکته یک عیب بزرگ برای این خودرو محسوب می‌شود.

175381_414
۶) فعال نبودن برخی آیتم ها در رنو کپچر :

به گفته مالکان کپچر برخی از آپشن‌های ذکر شده در کاتالوگ این خودرو فعال نیستند. سیستم قفل‌شدن در‌‌ب‌ها بعد از شروع حرکت‌، پاور ویندوز برای شیشه‌های جلو‌، GPS و AFS (‌چراغ‌های تطبیق‌پذیر جلو با چرخش فرمان) مهم‌ترین این آپشن‌ها هستند که برخی از آنها مانند GPS رنو توسط نمایندگی فعال می‌شود اما نقشه ایران را ندارد.

5278487_601

در آخر هم باید درباره وضعیت این شاسی بلند در ابران گفت که :

در سری نخست تحویل، قیمت خودرو تا حدود ۱۱۵ میلیون‌تومان نیز افزایش یافت. خودرو‌های ثبت‌نامی در سری اول حدود ۶۰ روز بعد از ثبت‌نام در ماه مرداد به مشتریان تحویل داده شد و به دلیل دورنگ بودن بدنه و سقف خودرو و عدم تایید ناجا، شماره‌گذاری آنها با مشکلاتی مواجه شد. اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم‌، تیوولی‌، نزدیک‌ترین رقیب کپچر به گمرک رسیده و در بازار شب عید به دست مشتریانش می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.