اطلاعات فنی و تخصصی درباره روغن موتور /بهترین روغن موتور خودرو

0

اطلاعات فنی و تخصصی درباره روغن و سرویس های خودرو،بهترین روغن موتور ،کیقپفیت روغن موتور ،روغن موتور مناسب پراید ،روغن موتور مناسب پژو

صرفه جویی در مخارج ماشین با استفاده از روغن و فیلتـر روغن باکیفیت و مناسب و با تعویضِ به موقع روغن و فیلتـر موتور ماشین و موتورسیکلت :
عمر و دوام موتور به روغن و فیلتـر روغن بستگی داره چون دهها قطعه ی فلزی در گرمای زیاد روی هم حرکت میکنند و میغلتند و سایش دارند که اگر روغن بینشون نباشه خیلی سریع سائیده و داغون میشند مثل یاتاقانها و پیستونها و رینگهای پیستونها , دیواره سیلندرها و شاتونها و میل سوپاپ و غیره .روی بعضی از روغنها نوشته ده هزار کیلومتر یا پونزده هزار کیلومتر و غیره .
اصلاً به این ارقام و اعداد اعتماد نکنین .

راننده ی حرفه ای اصلا کاری نداره روی قوطی روغن چی نوشته.
بلکه اگر توی شهر هست , حداقل هفته ای یک بار و اگر خارج از شهر هست ۵۰۰ کیلومتر یک بار گِیج روغن رو میکشه و چربی و رنگ روغن و مقدارش رو چک میکنه و میدونه چه وقت باید عوض بشه

روی گِیجِ روغن دو تا خط یا سوراخ هست


دقت کنین بعضی از ماشینها خصوصا دنده اتوماتیکها دو تا گیج روغن داره که یکیش مال روغن موتور و دیگری مال روغن گیربکس هست

مقدار روغن هرگز نباید کمتر از خط پائینی باشه و نباید بیشتر خط بالائی هم باشه . البته مهندسین , کارتل رو طوری طراحی کرده اند که اگر یک لیتر هم روغن اضافی بریزین توی موتور مسئله ای پیش نمیاد چون به محض استارت زدن مقدار زیادی از روغن کشیده میشه توی پمپ روغن oil pump و سطح روغن در کارتل تا حد زیادی پائین میاد
اگر نیم سانت بالاتر از خط بالائی ( ماکسیمم ) بود زیاد مهم نیست

روغنی که مثل قیر سیاه شده دیگه باید حتماً  عوض بشه  پس باید چربیش رو هم با دستتون میتونین چک کنین و بدونین باهاش چند هزار کیلومتر راه رفتین .

کمی هم بوش کنین . اگر خیلی بوی روغن سوخته میده یعنی کم کم موتور داره میره به سمت فرسودگی و روغن سوزوندن اما تازه اول راهه . یعنی رینگهای پیستونها دیگه مثل روز اول کار نمیکنه و مقدار بیشتری از گرمای انفجار و فشار از کنار رینگها رد میشه و وارد اتاقک میل لنگ میشه
• اگر روغن ماشینتون مرغوب هست و زود به زود هم عوض میکنید و فیلـتر روغن هم با کیفیت هست , فیلـتر رو یک بار در میان عوض کنید یعنی یک بار روغن عوض کنید دفعه ی بعدش روغن و فیـلتر .
اما اگر میخواین هر ۱۰ هزار کیلومتر روغن عوض کنین بهتون پیشنهاد میدم که بعد از ۵۰۰۰km فیلـتر روغن رو عوض کنین و نیم لیتر هم روغن از جنس همون روغنی که توی موتور هست بهش اضافه کنین
این کار جون تازه ای به روغن میده و خیلی تاثیر داره در طول عمر با عزت موتور

روغنها ۲ مدل هست . synthetic و mineral
مینرال یعنی معدنی , یعنی از مُشتقّاتِ نفت خام هست
سینثتیک یعنی ترکیبی که در آزمایشگاه ساخته میشه . این روغنها با فرمولهای مختلف ساخته میشه که بعضیهاش حرارت زیاد رو راحت تحمل میکنه و به سادگی بخار نمیشه و نمیسوزه .
روغنهای مینرال/سینثتیک هم هست که نیمه ترکیبی هست یعنی مقداریش از نفت خام هست و مقداریش ساخته شده با مواد شیمیائی .

بر اساس استاندارد امریکا  ( API ) روغن موتور بنزینی با حرف S مشخص میشه و روغن دیزل با حرف C

کیفیتها هم با حروف مشخص میشه

بهترین روغن ماشین بنزینی SM هست که کاملاً ترکیبی هست یعنی از نفت خام درست نشده

در ایران این روغن برای ماشینهای مدل بالای گرانقیمت عرضه میشه که اگر تقلبی نباشه بهترین روغن ترکیبی SYNTHETIC هست  .

یک درجه کمترش SN هست
یک درجه کمترش SL هست
و قبلش SJ هست

روغن ترکیبی یا همون سینثتیک , راحت نمیسوزه , اسید زیاد تولید نمیکنه , موتور رو نمیخوره , چسبندگیش زیاده , چرب کنندگیش زیاده , بیشتر عمر میکنه و دیرتر فاسد میشه .

روی قوطی روغن عددهای دیگه ای هم هست

مثال

۰W-30
۰W-40

۵W-40
۵W-50
۱۰W-30
۱۰W-50
۲۰W-50
۲۰W-40

این عددها گرانروی روغن رو نشون میده
گران رَوی همونطور که از اسمش پیداست یعنی سنگینی در روان شدن یا جاری شدن (گران یعنی سنگین)
مثلاً عسل گرانرویش بسیار زیاده و سنگینه (غلیظ ) و به سختی جاری میشه اما آب راحت جاری میشه پس گرانرویش بسیار کمه (رقیق)

W  برای درجه کار روغن در سرما هست و اون عدد آخری برای گرما هست

مثال

۰W-50 API/SM
این روغن کاملاً ترکیبی هست با کیفیت بالا ( اس ام ) و برای کار موتورهای مدرن در مناطق بسیار سرد و یخبندان تا گرمای بسیار زیاد ۵۵ درجه درست شده (روغن ۴ فصل برای همه ی مناطق گرمسیر و سردسیر و معتدل ). این روغن بسیار گران هست و در ماشینهای مدرنِ گرانقیمت استفاده میشه و نایاب هم هست خصوصاً توی ایران.

بهتره برای تشخیص نوع روغن مناسب برای ماشینتون به کاتالوگ یا نمایندگی مراجعه کنین
در ایران بیشتر ماشینها SL هست
و بعضیهاش SJ هست مثل ماتیز .
اما بنزها و بی او و های مدرن بیشترشون SM هست
روغنهای با کیفیت کمتر از این سه هم هست اما برای ماشینهای گرانقیمت استفاده نمیشه و زود به زود هم باید عوض بشه یعنی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر تا موتور سالهای سال سالم بمونه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.