باورهای غلط در رانندگی/عدم تعویض به موقع روغن گیربکس

0

باورهای غلط در رانندگی ،درجا کارکردن ماشین ،تاثیر کولر بر مصرف بنزین ،میانگین افزایش مصرف سوخت هنگام استفاده از کولر در شهر چقدر است؟ ،تاثیر کولر بر مصرف سوخت خودرو ،تاثیر کولر بر موتور ماشین ،مصرف سوخت کولر ماشین ،مصرف سوخت پراید با کولر ،استفاده صحیح از کولر پراید

رانندگان باید بدانند که آگاه نبودن به برخی اشتباهات در رانندگی سبب خسارات سنگینی به خودرو آنها خواهد شد ، بنابراین در این مقاله به تعدادی از باورهای غلط تعدادی از رانندگان خواهیم پرداخت که یا بر اثر کم اطلاعی و یا بر حسب عادت انجام می شود .

۱- نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

۲- بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن : زمانی که می خواهید ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار دهید و سپس آن را بالا بکشید . دلیل این کار چیست ؟ این دکمه کار کلاچ ترمز دستی را انجام می دهد و کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می شود.

۳-عدم تعویض به موقع روغن گیربکس: افرادی هستندکه خودروشان ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده و وقتی هم از آنها سوال می شود واسکازین را تا به حال تعویض کردی می گویند مگر واسکازین هم نیاز به تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز مانند روغن های دیگر نیاز به تعویض دارد ، تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن گیربکس،سلامت گیربکس و…می شود ، کیلومتر تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس اتومبیل و شرایط کارکرد آن دارد .

۴- تعویض یکبار در میان فیلتر روغن: گاهی دیده شده که افراد فیلتر روغن را یک بار در میان تعویض می کنند و اکثرا همین افراد از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده می کنند.ابن کار باعث می شود فیلتر عمل تصفیه را به خوبی انجام ندهد و منجر به آسیب های جدی به موتور اتومبیل شود بی شک اگر هربار با تعویض روغن ، فیلتر عوض و فیلتر مناسب جایگزین آن شود متوجه خواهیم شد که چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری خواهد شد

۵-درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار نه تنها مفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور وارد می‌آورد درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش از حد منبع اگزوز می شود و این گرما به موتور منتقل می گردد که به نوبه خود برای موتور ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه ماشین درجا کارکند سپس چند کیلومتر از مسافت را تا گرم شدن مطلوب ماشین با سرعت پایین حرکت کند.

۶-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از کولر دراتوبان: تجربه نشان داده است که اگر یک اتومبیل در اتوبان کولرش روی درجه یک فن روشن باشد مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن ۴۰ درصد باز است کمتر است.

۷-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد آمدن فشار مضاعف روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. می شود.

۸-گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای نگه داشتن خودرو: این کار باعث آن می شود که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز استفاده می شود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار داده می شود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از اینکه خودرو به لرزش بیفتد کلاچ را بگیریم.

۹- با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و بالعکس: بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنند و در عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد خطرات جبرا ن نا پذیری می شوند.

۱۰-ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سر سیلندر نیز شده . بهترین کار این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن وجوشاندن بیشتر شود املاح آب کمتر خواهد شد. به این نکته توجه کنید که بعد از سرد شدن ، رسوبات در کف ظرف ، ته نشین خواهد شد لذا از ریختن ته آب به داخل رادیاتور خود داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار ، موجود که از روش اول قابل اطمینان تر است.

۱۱- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در منبع ، شلنگ ها ، نازل و پمپ آب آن می شود ، برای تامین این آب هم می‌توان از روشهای بالا استفاده کرد.

۱۲-سنگین کردن بیش از حد خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود ، حدالامکان باید خودرو خود را سبک کنیم .

۱۳-نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم: باربند را فقط باید زمانی بست که به آن احتیاج داریم زیرا وجود باربند باعث افزایش مصرف سوخت ، حداقل به میزان ۱۰ درصد می شود.

۱۴-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این اقدام بسیار خطرناک می باشد و به احتمال زیاد در یک تصادف کوچک اگر ایربگ باز شود حتما کودک ضربه شدید خواهد دید حتی احتمال خفگی وجود دارد بهتر است همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بنشیند.

۱۵-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه آلود استفاده از نور بالا دید را کمتر می کند در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشد و اگر خودرو مه شکن دارد باید آن را روشن کرد .

۱۶-تکیه پا به کلاچ: بسیار دیده شده رانندگانی که وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس کامل خلاصی را طی می کند و این کار باعث فشار آمدن به گیربکس می شود.

۱۷-جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از افراد فکر می کنند هرچه صندلی جلوتر باشد تسلط راننده بیشتر می شود و به اصطلاح دست فرمان خوب می شود ، باید بگوییم خیر اینطور نیست صندلی باید طوری باشد که راننده کاملا احساس راحتی بکند .

۱۸-گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد اما در خودرو های انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی که شما گاز می دهید وسپس سویچ را می بندید مقداری بنزین نسوخته باقی می ماند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت زدن می شود.

۱۹-خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین میشود و اصولا نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد مسیر سوخت میشود و باعث اختلال در کار پمپ بنزین؛فیلتر بنزین و نهایتا انژکتور می شود.

پای راست روی ترمز باشد و از روی آن جدا نشود. کلاج را تا آخر میگیریم  اتومبیل درون دنده ی یک، پاشنه  پای چپ باید چسبیده به کف اتومبیل باشد کلاج را آرام آرام بالا می آوریم تا جایی که احساس کنیم صدای موتور اتومبیل عوض شده و لرزشی در اتومبیل ما بوجود آمده کلاج را در نقطه لرزش ثابت نگه می داریم و اجازه نمی دهیم که بالاتر بیایید در اینجا کلاج ما در گیر شده است با خیالی راحت پا را از روی ترمز برداشته وبه آرامی گاز می دهیم.

کلاج به اندازه ۲ – ۳ میلیمتر بالاتر بیاید تا به نقطه ی حرکت اتومبیل برسد در نقطه ی حرکت چند ثانیه کلاج را نگه می داریم تا حرکت ما کامل شود بعد از اینکه حرکت کامل شد کلاج را رها کنیم  .
استفاده از نیم کلاج برای حرکت دادن اتومبیل در سر بالایی به صورت دنده عقب نیز به همین ترتیب می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.