از مهرماه شاهد شرایط جدید برای واردکنندگان خودرو خواهیم بود

0

احتمال باز‌شدن ثبت سفارش هم‌زمان با دستورالعمل جدید واردات /از مهرماه شاهد شرایط جدید برای واردکنندگان خودرو خواهیم بود

بسیاری از کارشناسان معتقدند باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همزمان خواهد شد با ارائه دستورالعمل جدید واردات که این روزها حرف و حدیث‌های زیادی را برانگیخته است.
اوضاع وارداتی‌ها هنوز تغییر نکرده است. سایت ثبت سفارش خودرو بسته شده و حالا در آستانه فصل پاییز همچنان بازار وارداتی‌ها با رکود مواجه است.از دیگر سو، هنوز وزیر جدید اقدامی برای باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی انجام نداده است اما واردکنندگان خودرو به تفکر وزیر جدید و نگاهش به بخش خصوصی امیدوارند و معتقدند به‌زودی اتفاق‌های خوبی رخ خواهد داد.البته بخش دیگری از کارشناسان این حوزه معتقدند باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی همزمان خواهد شد با ارائه دستورالعمل جدید واردات که این روزها حرف و حدیث‌های زیادی را برانگیخته است.

حدود ۱۴ هزار دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف مانده‌اند

پیش‌بینی‌ها بر آن است که سایت ثبت سفارش از ابتدای مهرماه با شرایط جدیدی به روی واردکنندگان خودرو گشوده شود که بسیاری از کارشناسان بر این باورند واردات خودرو به شرط تولید خواهد بود و در پاییز، بازار خودرو دستخوش تغییرات بسیاری خواهد شد.

برای تشریح بیشتر این موضوع و تغییراتی که احتمالا در آینده رخ خواهد داد با برخی کارشناسان به گفت‌‌وگو نشسته‌ایم.

حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم

قانون کاهش تعرفه واردات عملی نشد

درباره وضعیت ورود خودروهای وارداتی به کشور چه نظری دارید؟
میزان استاندارد ورود خودرو به کشور باید افزایش یابد تا شاهد ورود خودروهای خارجی با ضریب کیفی پایین در صنعت خودرو نباشیم. برای ارتقای سطح کیفیت خودروهای خارجی وارداتی در کشور، باید میزان استاندارد ورود خودرو افزایش یابد. اگر قرار است خودروهای خارجی از مسیر واردات به کشور ‌بیاید، نباید اجازه داد خودرو با درجه کیفیت پایین وارد کشور شود، زیرا باید تنها خودرویی در مسیر واردات به کشور قرار بگیرد که از نظر کیفیت شرایط ایده‌آلی داشته باشد.

شما بارها به زمان‌بندی کاهش تعرفه واردات خودرو اشاره کردید. طبق قانون قرار بود هر ۵ سال به‌تدریج تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، اما نه‌تنها به این قانون عمل نشد بلکه به‌طور کلی جلوی واردات خودرو هم گرفته شده است. در این زمینه چه نظری دارید؟
یکی از بالاترین نرخ‌های تعرفه واردات خودرو متعلق به ایران است و من بارها اعلام کردم که طبق زمان‌بندی باید این تعرفه کاهش یابد. ما سال‌هاست که از جیب مردم با اعمال تعرفه بالا از صنعت خودرو حمایت کردیم و این موضوع باید پایانی داشته باشد.

برای واردات خودرو به کشور، فرد باید معیاری همچون نمایندگی را داشته باشد بنابراین با این شرایط بدیهی است که واردات خودرو محدود می‌شود و از طرف دیگر نیز نمی‌توان بدون ضوابط به هرکسی اجازه ورود خودرو را اعطا کرد، زیرا یکی از شرایط ورود خودرو ارائه خدمات پس از فروش است.

واقعیت این است که ورود خودروهای باکیفیت موجب ایجاد رقابت در خودروسازی می‌شود ولی ما این گزینه را عملا حذف کرده‌ایم. دلیلش چیست؟
اگر بازار خودرو در کشور رقابتی شود، به‌طور حتم آپشن‌های خودرو نیز با کیفیت مطلوب‌تر، تنوع بهینه و نرخ مناسب تعیین می‌شوند. واقعیت این است که خودرو فاقد بازار رقابت واقعی بوده و ارتقای سطح خودروهای وارداتی با افزایش سطح استاندارد ورودی امکان‌پذیر است.

واردات خودرو ضوابطی دارد که فرد با رعایت آن می‌تواند خودرو را به کشور وارد کند بنابراین واردات خودرو نباید معطوف به شرکت و افراد خاص باشد.

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس دهم

انتقال دولت دلیل طولانی شدن بسته بودن ثبتارش

با توجه به اینکه همچنان سایت ثبت سفارش خودرو بسته است، دلیل این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اینگونه تصمیم‌گیری‌هاست که به امر ثبات تصمیم‌گیری‌ در فضای آرام و معقول برای محاسبه به‌منظور پرداختن به امر صادرات و واردات لطمه می‌زند. در این مساله باید دو مطلب در نظر گرفته شود؛ یکی محوریت قرار دادن قانون در تصمیمات گرفته‌شده و مراعات مصالح کشور در چنین شرایطی با نگاه به چارچوب‌های اقتصاد مقاومتی است.

زمانی‌که قانون در کشور وضع می‌شود نمی‌توان با یک دستور از آن جلوگیری کرد مگر اینکه هیات دولت تشکیل دهند و دلایل را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

یک وزیر نمی‌تواند مانع اجرای قانون شود و حال که وزیر تغییر کرده است، باید دید رویه به چه شکل پیش خواهد رفت. در واقع کسی نمی‌تواند مانع واردات خودرو شود مگر خودروهایی که منشا تولید آمریکایی دارند.

بارها اعلام شده سایت ثبتارش به‌طور موقت بسته شده، اما این روند ماه‌هاست که ادامه دارد. دلیل باز نشدن این سایت چیست؟
بسته شدن سایت ثبت سفارش حتی به‌صورت موقت نیز خلاف قانون است و دلیلی برای این مساله وجود ندارد؛ زمانی‌که قانون در کشور وضع می‌شود نمی‌توان با یک دستور از آن جلوگیری کرد مگر اینکه هیات دولت تشکیل و دلایل را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنند، یک وزیر نمی‌تواند مانع اجرای قانون شود.

ممکن است طولانی شدن انسداد سایت ثبت سفارش و توقف خودروهای وارداتی در گمرک به‌واسطه دوره انتقال دولت باشد، اما از نظر اصولی این کار خلاف قانون است و کسی نمی‌تواند مانع واردات قانونی خودرو شود.

محمود نادی، کارشناس واردات و بازار خودرو

دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی

بسته شدن سایت ثبتارش چه تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی گذاشته شده است؟
با بسته شدن سایت ثبتارش عملا قیمت خودروهای وارداتی بالا رفته است. چون در حال حاضر دو موضوع در بحث قیمت خودروهای وارداتی تاثیر گذاشته، اول بحث افزایش نرخ دلار و یورو بوده و بحث دیگر نیز بستن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی که هر دو این موارد روی افزایش قیمت این خودروها تاثیر داشته‌اند.

علاوه بر این موارد، حدود ۱۴ هزار دستگاه خودرو هم در گمرکات بلاتکلیف مانده‌اند. تمام این موضوعات دست به دست یکدیگر داده و موجب افزایش نرخ خودروهای وارداتی شده‌اند.

تاثیر بلندمدت این موضوع را بر بازار چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا همچنان سایت ثبت سفارش بسته خواهد ماند؟
قطعا این تعویق به دلیل پروسه عبور از دولت قدیم به جدید بوده است، به هرحال وزیر اقتصاد و صنعت عوض شده‌اند. دیدگاه‌های هر دو وزیر فعلی در جهت نرمال کردن سیستم واردات است.

ولی با توجه به این‌که کمتر از ۱۰روز از تایید صلاحیت این دو وزیر می‌گذرد تا مدیرکل‌های مربوطه و مدیران را مشخص کنند و بخشنامه‌های لازم صادر و اجرایی شود، اندکی زمان می‌برد.

چرا همیشه در بحث صنعت خودرو، بخش مربوط به واردات قربانی سیاست‌های ناگهانی می‌شود؟
چون در بخش واردات پای یک سود آسان و راحت در میان است و پروسه خاصی ندارد. ولی در بحث تولید باید بسیاری موارد دست به دست همدیگر دهند تا محصولی تولید شود. در بحث واردات خرید، انتقال و فروش وجود دارد و پروژه ساده‌ای است.

در حال حاضر اگر حقیقت قضیه را بخواهم بگویم این است که روال و درصد خرید و فروش بسیار پایین آمده و شاید بتوان گفت در حدود یک‌شصتم شده است.

این موضوع حتی در مورد محصولات تولید داخل هم صادق است. مردم از خودروهای داخلی استقبال زیادی نمی‌کنند. به طور مثال خودروسازها برای یک خودروی پسابرجامی حدود ۵هزار دستگاه ثبت‌نام می‌کنند، پس خودروساز نباید مطمئن باشد وضع بازار خوب است، بازار را به‌طور کلی باید روی تمام خودروها در نظر بگیرد بعد وضعیت را بگوید خوب است.

چون بازار شامل فقط یکی‌، دو مورد خودروی پسابرجامی نمی‌شود. بسیاری از مردم ما عادت کرده‌اند چیزی را که به چشم می‌بینند، باور کنند. یک دستگاه از خودروهای جدید را برای تست به ما دادند ولی واقعیت این است به نسبت قیمتش اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد یعنی در واقع فقط داشتن یک برند کافی نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.