چگونه مصرف سوخت بنزین را کاهش دهیم ؟

0

 چگونه بنزین خودرو را کاهش دهیم ؟

بیشتر شدن قیمت بنزین اکثر رانندگان به این فکر می‌افتند که چطور بنزین کمتری مصرف کنند. نکاتی را برای اینکه چطور در رانندگی بنزین کمتری مصرف کنیم را در این مقاله گرد هم آورده و از شما دعوت می‌کنیم تا آخر این مطلب با ما باشید

این روز ها نه تنها با افزایش قیمت خودرو,قیمت بنزین نیز افزایش یافته است و به یکی از دغدغه های خودرو سواران تبدیل شده است.افزایش نرخ قیمت بنزین به‌ عنوان مشکل‌سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو می‌باشد از این رو شرکت های خودرو سازی تمام تلاش خود را می‌کنند تا خودرویی تولید کنند تا بنزین کمتری مصرف کند.

در مواقعی که خودرو بیهوده روشن است و درجا کار می‌کند خودرو را خاموش کنید در مکان هایی مانند چراغ قرمز ها,ترافیک و … که خودرو روشن باشد ولی حرکت نکند بنزین بیهوده مصرف می‌شود و بهتر است اگر در ترافیک های سنگین یا پشت چراغ قرمز بیشتر از ۱ دقیقه بودید ماشین را خاموش کنید تا بنزین مصرف نشود.البته فقط در مواقعی که این کار خطر نداشته باشد و مدت خاموش بودن خودرو کمتر از ۱ دقیقه نباشد.

با توجه به این که هر چه آیرودینامیک خودروی شما بهتر باشد مصرف سوختتان کمتر خواهد بود, در تابستان, وقتی که در اتوبان یا سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت هستید برای خنک شدن هوای داخل کابین شیشه ها را به هیچ وجه پایین ندهید زیرا این کار باعث بدتر شدن آیرودینامیک خودرو شما می‌شود و مصرف سوختتان را بالا می‌برد البته در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر مشکلی ایجاد نمی‌کند و راه حل بهتر در این سرعت این است که کولر ماشین رو روشن کنید و به صورت متعادل از آن استفاده کنید

فیلتر هوای خودرو تاثیر بسزایی در مصرف خودرو دارد و استاندارد بودن آن می‌تواند تا درصد زیادی مصرف خودروی شمارا کاهش دهد.اگر فیلتر هوای خودروی شما کثیف باشد می‌تواند کارکرد موتور ماشینتان را مختل کند پس آن را حتما در زمان معین تعویض کنید

بنزین با کیفیت می‌تواند یکی از مهم ترین عوامل کاهش مصرف سوخت در خودرو باشد.همان طور که مطلع هستید بنزین سوپر دارای اکتان بالاتری می‌باشد.این نوع بنزین ضرر کمتری به موتور می‌رساند و از کیفیت بالاتری برخوردار است.استفاده از مکمل های افزایش دهنده اکتان هم می‌تواند موثر باشد.با افزایش اکتان بنزین می‌توانید مصرف بنزین خودروی خود را کاهش دهید اما به دلیل قیمت مکمل های استاندارد افزایش اکتان این کار توجیه اقتصادی ندارد.

همیشه سعی کنید حواستان به میزان باد لاستیک ها باشد و طبق گفته ی دفترچه ی راهنمای نگهداری ماشینتان آن را تنظیم کنید.تنظیم نبودن باد لاستیک ها می‌تواند تا ۵ درصد بر مصرف سوخت اثر منفی بگذارد.

از گاز نیتروژن برای باد لاستیک استفاده کنید.گاز نیتروژن علاوه بر کاهش مصرف سوخت باعث : افزایش فوق العاده عمر لاستیک( تا ۳۰ درصد).نرم شدن کمک فنرهای خودرو.عملکرد عالی ترمز خودرو در سرعت‏های بالا و … می‌شود.

نوع لاستیک خودرو هم بر مصرف سوخت خودرو اثرگذار است. به جای لاستیک با عاج طرح دار می‌توانید لاستیک های رادیال را جای گزین کنید تا در مصرف سوخت صرفه جویی ایجاد کنید.همچنین استفاده از رینگ‌های سبک وزن می‌تواند در مصرف خودرو مفید باشد.عملکرد لاستیک های پهن هم همانند لاستیک با عاج طرح دار می‌باشد و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود و توصیه سایت خرید و فروش خودرو جوکار برای کمتر مصرف کردن بنزین این است که از لاستیک با سایز فابریک استفاده کنید

لوازم غیرضروری را با خود حمل نکنید.به ازای هر ۴۵ کیلوگرم کاهش وزن، مصرف سوخت خودروی شما تا ۲ درصد کاهش می‌یابد. پس همیشه تا جایی که امکان دارد خودرویتان را سبک کنید.

تحت هیچ شرایطی باک بنزین خودرو را کامل پر نکنید.همیشه سعی کنید بخش کوچکی از آن را خالی نگه دارید.این نکته هم به کاهش وزن ارتباط دارد هم به اینکه از بخار شدن بنزین جلوگیری می‌کند.پیشنهاد می‌کنیم که حتما از سلامت در باک و قفل آن اطمینان حاصل نمایید

نحوه رانندگی راننده نیز ارتباط زیادی با مصرف سوخت دارد.رانندگی با سرعت بالا یک عامل مهم در مصرف بنزین خودرو می‌باشد.بر اساس بررسی های انجام شده بین بهترین نحوه رانندگی و بدترین نحوه رانندگی ۳۰ درصد تفاوت بر سر مصرف سوخت وجود دارد. نکته دیگری که باید به آن توجه نمود تعویض دنده در دور موتور مناسب است.بهترین دور موتور برای تعویض دنده به صورتی که خودرو کمترین مصرف سوخت را داشته باشد دور موتور ۳ هزار دور در دقیقه می‌باشد. تنظیم موتور، شست‌وشوی انژکتور، تعویض روغن، استفاده از روغن باکیفیت، تعویض به‌ موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین از موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند.

برای اینکه کمتر به پمپ بنزین ها مراجعه کنید به ترافیک و ساعات اوج ترافیک دقت کنید و همیشه مسیرتان را از خیابان خلوت تر و دور از ترافیک انتخاب کنید و از شروع حرکت با هیجان و شتاب گیری بالا پرهیز کنید تا شاهد تاثیر زیادی در مصرف سوخت خودرو باشید.

اگر خودروی شما مجهز به سیستم کروز کنترل می‌باشد از آن استفاده کنید. استفاده از کروز کنترل باعث می شود خودروی شما با سرعت ثابت (بدون شتاب گیری یا افت سرعت) حرکت کند و این تنظیم بودن سرعت به معنی کمتر شدن فعالیت موتور خودرو می‌شود و مطمئناً این فعالیت کمتر باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.بهترین سرعت برای مصرف بهینه بنزین سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد و پیشنهاد می‌شود کروز کنترل را روی این سرعت تنظیم کنید.

و در آخر دقت کنید که:

هیچ وقت قبل از خاموش کردن خودرو گاز ندهید. این کار هم موجب هدر رفتن بنزین می شود و هم باعث فرسوده شدن سیلندرها.

موقع رانندگی اجازه دهید چشمتان بیش از پایتان حرکت کند. از دور مراقب چراغ قرمزها و سایر موانع باشید تا لازم نباشد ترمز را یکباره فشار دهید.

اگر فیلتر هوا کثیف باشد و با سرعت ۸۰ کیلو متر در ساعت حرکت کنید، با مصرف هر لیتر بنزین تقریباً نیم کیلومتر کمتر جلو می‌روید. مثلاً خودروی شما اگر با مصرف هر لیتر بنزین معادل ۱۵ کیلو متر جلو می‌رود، وقتی فیلتر هوا کثیف باشد همین مقدار بنزین مصرف می کند ولی معادل ۱۴.۵ کیلو متر جلو می‌رود.

اگزوز را دست‌کاری نکنید. خودروها دارای اگزوز با سایز مشخص از طرف کارخانه هستند. استفاده از اگزوز غیراستاندارد که بزرگ تر و یا کوچک تر از سایز استاندارد باشد باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. یک تفکر اشتباه در مورد اندازه اگزوز وجود دارد ،برخی فکر می کنند اگزوز بزرگ تر راندمان بیشتری ایجاد می‌کند در حالی که در عمل این گونه نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.