۵ نکته اساسی که قبل از خرید لاستیک باید بدانیم!

0

راهنمای خرید لاستیک پراید ،علائم روی لاستیک خودرو ،تاریخ انقضا لاستیک بارز ،لاستیک فاق کوتاه ،تشخیص لاستیک اصل ،مشخصات لاستیک بارز ،کد سایش لاستیک چیست ،لاستیک فاق بلند ،۵نکته مهمی که پیش از خرید لاستیک باید بدانیم!

۱- اندازه لا ستیک

بسیاری از مواقع زمانی که برای خرید لاستیک به فروشگاه مراجعه می کنید ، فروشنده اعداد و حروفی را برای خودروی شما در مورد لاستیک بیان می کند که دانستن آنها خالی از لطف نیست و ممکن است این اعداد وحروف را روی لاستیک قدیمی خود دیده باشید .

برای مثال اعداد و حروف روی لاستیک پراید به صورت ۱۶۵/۶۵R13 می باشد که این اعداد و حروف به شرح زیر می باشند :

۱۶۵ : پهنای لاستیک بر حسب میلی متر

۶۵ : نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن بر حسب درصد

R : رادیال

۱۳ : قطر رینگ بر حسب اینچ

۲- تاریخ تولید لاستیک

لاستیک های  خودرو نیز همانند بسیاری از کالاهای دیگر، تاریخ تولید و مصرف دارند . تاریخ انقضای لاستیک ۵ سال پس از تاریخ تولید آنهاست که به صورت عددی ۴ رقمی بر روی لاستیک درج می شود .

پیدا کردن تاریخ تولید لاستیک ، کاری بسیار ساده است . با دقت بر روی نوشته های لاستیک عددی ۴ رقمی خواهید یافت که هفته و سال میلادی تولید آنرا مشخص می سازد که ۲ رقم سمت راست سال تولید میلادی و ۲ رقم سمت چپ هفته تولید می باشد . در واقع تا ۵ سال پس از این تاریخ لاستیک قابل استفاده است .

۳- شاخص بار

میزان باریست که می توانیم بر روی لاستیک ها وارد کنیم و به آن شاخص بار لاستیک می گویند . بسیاری از مواقع بدون توجه به فشاری که بار اضافی داخل خودرو به لاستیک ها وارد می کند رانندگان اقدام به حمل بار توسط خودرو می کنند که با عبور از حد مجاز بار ، امکان ترکیدن لاستیک افزایش پیدا میکند و می تواند عاملی در وقوع تصادف باشد .

عدد شاخص بار نماینده حداکثر وزنی است که هر لاستیک می تواند تحمل کند ، هنگامی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و آن بین ۰ تا ۲۷۹  متغیر می باشد . برای خودرو های سواری عدد شاخص وزن بین ۷۱ تا ۱۱۰ است . بطور مثال شاخص بار یا وزن برای خودرو پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلو گرم برای هر لاستیک می باشد .

جدول شاخص بار تایر

۴-  شاخص  سرعت

 شاخص سرعت هر لاستیک ، حداکثر سرعتی است که لاستیک می تواند در شرایط اعمال حداکثر بار تحمل کند . شاخص سرعت مجاز با یکی از حروف A  تا Z نشان داده می شود . به طور مثال تایری که دارای شاخص سرعت H  می باشد در شرایط بار حداکثر قابلیت تحمل سرعت تا ۲۱۰ کیلومتر در ساعت را در جاده استاندارد دارد .

جدول شاخص سرعت تایر

۵- حداکثر فشار باد

مطلب مهم دیگری که باید آنرا مد نظر قرار داد میزان فشار باد مجاز لاستیک خودرو است بطوریکه اگر قصد سفر دارید فشار باد لاستیک ها را نسبت به فشار توصیه شده در شرایط عادی به مقدار کمی کاهش دهید چرا که به هنگام رانندگی طولانی مدت در جاده ها ، لاستیک ها گرم شده ، حرارت درون آنها بالا رفته و فشار باد درون تایرها افزایش می یابد .

حداکثر باد مجاز برای بعضی لاستیک ها ۳۲psi و برای برخی ۴۴psi  و برای بعضی دیگر از انواع لاستیک ها تا ۵۰psi در نظر گرفته می شود . به یاد داشته باشید که باد لاستیک ها با توجه به تغییر فصول نیز باید تغییر کند . لذا در زمستان باد لاستیکها را کمی افزایش میدهیم و در تابستان از باد لاستیکها می کاهیم .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.