۵ نکته حیاتی برای یک رانندگی ایمن وبا کیفیت

0

متأسفانه سالیانه به دلیل آمار زیاد تعداد تصادفات و درنهایت آمار مرگ‌ و میر ناشی از آن، مخصوصاً در کشورهایی مانند ایران که بیشترین آمار تلفات جاده‌ای رادارند باید رانندگان محترم هم برای حفظ سلامتی خود و سرنشینانشان و هم سلامتی رانندگان دیگر نکاتی را که باعث یک رانندگی ایمن‌تر و باکیفیت‌تر می‌شود را یادآوری کنیم.


کسانی که در جاده‌ها احتمال تصادف و حادثه برایشان بیشتر است مانند دوچرخه‌سواران، موتورسواران و افراد پیاده در جاده‌ها جزء گروه‌هایی هستند که در کشور کانادا از هر ۴ مرگ‌ومیر یکی از آن‌ها جزء این گروه‌هاست. طبق آمار، در سال ۲۰۱۲ در کشور کانادا بیش از ۵۰۰ نفر در این حادثه‌ها دچار مرگ‌ومیر شدند. باوجود کاهش تعداد مرگ‌ومیر افراد سرنشین در خودروها طی سالیان گذشته، آمار تلفات در گروه‌های پرخطر اشاره‌شده در بالا همچنان آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

به دلیل اینکه دیدن افراد پیاده در جاده‌ها، دوچرخه‌سواران و موتورسواران مخصوصاً در هنگام شب برای رانندگان مشکل است، راننده‌ها باید بیش‌ازپیش مراقب باشند تا از یک حادثه‌ی احتمالی جلوگیری شود. شاید به دلیل راحتی سرنشینان در داخل خودرو، آن‌ها گاهی اوقات از افراد دیگر مانند گروه‌های دیگر در جاده غفلت کنند، اما این وظیفه همه است تا در مقابل بروز حوادث جاده‌ای خود و دیگران را مصون بداریم.

اما در ادامه ۵ نکته ایمنی که هرِ راننده‌ای با رعایت آن‌ها می‌تواند هم با اطمینان خاطر بیشتری رانندگی کرده و هم امنیت بیشتری را نیز برای دیگران به وجود آورد را اشاره می‌کنیم.

۱-تمرکز روی رانندگی

رانندگی با حواس‌پرتی، عامل شماره یک مرگ‌ومیر جاده‌ای است که به‌تنهایی ۲۵ درصد تلفات جاده‌ای را تا سال ۲۰۱۵ در انتاریو کانادا به خود اختصاص داده بود. رانندگان می‌توانند با صحبت نکردن موبایل هنگام رانندگی و خاموش کردن هشدارهای آن‌وقتی که پشت فرمان نشسته‌اند از پرت شدن حواسشان و حفظ تمرکز هنگام رانندگی استفاده کنند. مسلماً یک متن یا تماس هیچ‌گاه به قیمت سلامتی و جان انسان نمی‌ارزد.

۲-همیشه مانند یک عقاب هوشیار و تیزبین باشید

چشمانتان را بیشتر از گذشته بازکنید و مراقب اطرافتان باشید. باید همواره مراقب گروه‌های آسیب‌پذیری مانند عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران، افراد نابینا و یا کودکان و اشخاص آسیب‌پذیرتر باشید. هنگامی‌که در حال چرخیدن دور یک میدان هستید و یا حتی وقتی یکجا ایستاده‌اید و می‌خواهید درب خودروی‌تان را بازکنید نیز باید کاملاً مراقب باشید.

۳-خونسرد باشید و فروتنانه رفتار کنید

هرکسی ممکن است برایش حادثه‌ای مانند برخوردهای سطحی بین خودروها و یا پشت ترافیک ماندن هنگامی و خراب شدن خودرو اتفاق بیفتد. پس در این مواقع به‌جای عصبانیت یا بی‌صبری می‌بایست با خونسردی و صبر رفتار کرد.

۴-سرعتتان را کنترل کنید

چه شما با سرعت زیاد رانندگی کنید چه با سرعت کم، این قدرت رادارید که بر بقیه رانندگان و خودروهای دیگر در جاده تأثیرگذار باشید. با سرعت متناسب با جاده رانندگی کردن مسلماً یکی از بهترین ابزارها برای حفظ جان شما و دیگران است. طبق نتایج یک تحقیق، هنگامی‌که خودرویی با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت به یک عابر پیاده برخورد می‌کند، احتمال مرگ عابر ۲۵ درصد است. درحالی‌که اگر همین خودرو با سرعت ۶۰ کیلومتر به عابر برخورد کند، این احتمال مرگ به ۸۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

۵-فاصله خود را با وسایل دیگر مخصوصاً دوچرخه‌سواران و موتورسواران حفظ کنید

مسلماً زمان ترمز گیری با مسافت کمتر بین خودروی شما و وسیله‌ی دیگر بسیار کمتر از هنگامی است که فاصله خود را با آن به‌اندازه مناسب حفظ کرده‌اید. اگر شما در حال سبقت از یک موتورسوار یا یک دوچرخه‌سوار هستید، مطمئن شوید که فاصله حداقل یک متری خود را با آن حفظ کرده‌اید. حتی اگر امکان دارد خط خود را در جاده تغییر داده تا هرچه بیشتر فاصله‌ی خود را با آن حفظ کرده باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.