ایمنی کدام خودرو ایرانی بیشتر است؟
توجه به وضعیت ایمنی خودرو مثل انتخاب یک دندانپزشک مناسب است؛ شاید در روز اول وجودش آنچنان ضروری به نظر نرسد ولی حتی یک ایربگ اضافه میتواند نقش سوپرمن را هنگام تصادفات برای شما ایفا کند
مسلما برایتان پیش آمده که هنگام خرید خودرو طیف وسیعی از سوالات گوناگون در ذهنتان رژه برود و شما را با تردیدهای زیادی روبهرو کند. تردیدهایی که اغلب ریشهای اصولی و کارشناسانه نداشته و از طرف اطرافیان با سلیقههای مختلف به شما تحمیل میشوند. با اینحال آنچه که در تمامی اظهار نظرها مشترک است توجه به وضعیت ایمنی خودروست. تا جایی که حتی خیلیها خرید یک خودروی کارکرده با ایمنی بالاتر را به یک مدل صفر که از استانداردهای ایمنی لازم دور است، ترجیح میدهند.
متاسفانه در ایران هم هیچموسسه اختصاصی برای رتبهبندی و امتیازدهی به وضعیت ایمنی خودروها وجود ندارد و از سوی دیگر آمارهای منتشر شده هم آنچنان موثق نیستند و نمیتوان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد. با این حال دو راه پیش پای خریداران قرار میگیرد؛ یکی اعتماد به تجربیات شخصی سایر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات کسب شده از سوی خودروها در موسسات معتبر تست ایمنی.
یکی از قابلاتکاترین شرکتهایی هم که در این زمینه فعالیت میکند euroncap نام دارد که نتایج تمامیتحقیقات و تستهای خود را با امتیازات کسب شده در سایتهای مربوطه به اشتراک میگذارد. بد نیست بدانید اکثر خودروهای در حال تردد در کشور ( به غیر از چند مدل خاص)، در اروپا یا آمریکا تست تصادف شدهاند و از این نظر میتوان نتایج به دست آمده را به عنوان کارشناسی معتبر هنگام خرید خودرو در نظر گرفت. ما هم اینبار تعدادی از پرفروشترین خودروهای داخلی را از لحاظ ایمنی برای شما لیست کردهایم تا حداقل بدانید هر روز جان خود را به دست چه خودرویی میسپارید.
پراید
ضمن اینکه جلوبندی آن هم به شکل استانداردی جمع نمیشود که متاسفانه بسیاری از قطعات کاپوت مانند موتور وارد کابین میشوند. البته سایپا اعلام کرده در نسل جدید پراید یعنی سری ایکس ۱۰۰ اکثر مشکلات حل شده و داخل درها، کف خودرو و جلوی کابین با استفاده از گاردهایی و اضافه کردن ورقههای جدید فلزی تقویت شدهاند ولی مسلما برای اینکه پراید حداقل از لحاظ ایمنی بتواند به سطح متوسطی برسد، سالهای زیاد و وعدههای گوناگونی نیاز است!
امتیاز ایمنی: ۲ از ۵
زانتیا
امتیاز ایمنی: ۲ از ۵
رنو مگان
کیسههای هوا هم در تصادفات شدید محافظت از سرنشینان را برعهده دارند. در کل میتوان گفت در هر زمینهای که زانتیا امتیاز نگرفته، مگان سربلند شده است. درون کابین این خودرو تا حد زیادی آرامش را حس خواهید کرد.
امتیاز ایمنی: ۴ از ۵
سمند
ضمن اینکه سالم ماندن ستونها و خرد شدن شیشه جلو باعث شده سمند از سوی شرکت مایر استانداردهای لازم را کسب کرده که از این حیث برتری جزئی را نسبت به پژو ۴۰۵ نشان میدهد. همچنین این سدان با ارتقای استانداردهای جهانی، موفق به گذراندن تستهای اجباری استاندارد ایمنی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) هم شده ولی اگر در موسسه یوروآن کپ این تستها انجام میگرفت، میتوانستیم سه ستاره را برای این خودروی ملی متصور باشیم.
امتیاز ایمنی: ۳ از ۵
پژو ۲۰۶
البته تمامی این موارد به این معنا نیست که این هاچبک از هر تصادفی جان سالم به در میبرد؛ کنارههای ۲۰۶ به خوبی بخش جلویی عمل نمیکنند و اکثر تصادفاتی که منجر به واژگونی یا خسارات زیاد بوده از این نواحی به آن تحمیل شدهاند.
امتیاز ایمنی: ۳ از ۵
MVM110
امتیاز ایمنی: ۱ از ۵
تندر ۹۰
امتیاز ایمنی: ۳ از ۵
پژو پارس
شاید فکر کنید به خاطر تشابهات ساختاری و شاسی بین پژو پارس با سمند، این خودرو هم میتواند تا حد زیادی فشار ناشی از تصادفات را دفع کند که باید گفت اینطور نیست! در واقع پژو پارس نقص مهمیدارد که در اکثر تصادفات سنگین منجر به صدمات جانی به سرنشینان جلو میشود؛ جایی که احتمال وارد شدن میل فرمان و پدالها به داخل اتاق بسیار بالاست. البته قسمتهای زیرین این خودرو مثل شاسی و کلاف بدنه مقاومت بسیار خوبی از خود نشان میدهند ولی بخشهای بالایی بدنه چندان استحکام بالایی نداشته و در صورت واژگونی، به نوعی کابین آن مچاله میشود. با این حال اگر قصد خرید این مدل پژو را دارید، روی نمونههای ELX آن فکر کنید.
امتیاز ایمنی: ۳ از ۵