خروج پژو سیتروئن از ایران چه پیامدهایی برای مشتریان خواهد داشت؟

0

ساعاتی پیش تعلیق فعالیت پژو سیتروئن در بازار ایران در پی خروج آمریکا از برجام به شکل رسمی توسط رسانه های بین المللی اعلام شد، اما این ماجرا چه تاثیری بر صنعت و شرایط بازار خودرو کشورمان به دنبال خواهد داشت و آیا مشتریان ایرانی مانند دفعه قبل دچار ضرر و زیان ناشی از افت کیفیت خودروها می شوند یا خیر؟

با توجه به سابقه پژو و خالی کردن پشت ایران خودرو در سال ۹۱, شاید تعلیق فعالیت پژو سیتروئن اینبار به اندازه دفعه قبلی تاثیر گذار نباشد. به خصوص آنکه برخلاف امید های اولیه اکثر خودروهای پسا برجامی در نهایت محصولاتی با قیمت بیش از یکصد میلیون تومان از آب در آمدند که نقش چندانی در میان انتخاب های قشر متوسط و ضعیف جامعه بازی نمی کنند.

تعلیق فعالیت پژو سیتروئن

بنابراین در کوتاه مدت تاثیر توقف فعالیت ها ایکاپ و سایپا سیتروئن به عنوان شرکای ایرانی پژو سیتروئن در ایران، کاهش تیراژ یا توقف کامل خط تولید پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن C3، عدم عرضه پژو ۳۰۱، عدم عرضه نسل تازه پژو ۵۰۸ و افزایش قیمت این سه محصول در بازار آزاد به دلیل کاهش عرضه خواهد بود.

در میان مدت اما این کمبود قطعات است که می تواند گریبان مشتریان ایرانی را بگیرد، در واقع همین حالا هم خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ علیرغم مونتاژی بودن با کمبود قطعات یدکی مواجه است و مسلما در صورت قطع همکاری ایران خودرو  و پژو و عدم تبادل مالی دو شرکت، تامین قطعات یدکی با توجه به قیمت ارز و افزایش تعداد واسطه ها به معضلی برای خریداران مبدل خواهد شد.

از طرف دیگر بر خلاف تحریم قبلی که چینی ها وظیفه تامین قطعات یدکی را بر عهده گرفتند، اینبار به علت تیراژ پایین تولید و شمار کم این خودرو ها در ایران، عملا توجیه اقتصادی کافی برای ساخت قطعات در داخل یا تامین قطعات یدکی توسط صنعت گران چینی وجود ندارد و همین امر می تواند خودرو محبوبی چون پژو ۲۰۰۸ را به سرنوشتی مانند سرنوشت پژو ۴۰۷ مبدل کند. کاهش قیمت و خرید و فروش سخت خودروهای پسا برجامی در چنین شرایطی از پیامدهای احتمالی این وضعیت خواهد بود.

http://digiato.com/wp-content/uploads/2018/05/E5E5A7B6-BFC0-4311-8A1A-902195F19724.jpeg

در بلند مدت اما تاثیر تعلیق فعالیت پژو سیتروئن و عدم فعالیت خودروسازان بین المللی در بازار ایران برای مشتریان عادی محسوس تر خواهد بود. همانطور که در جریان هستید، ایران خودرو هم اکنون در قالب قراردادی ده جانبه در رویای دست یابی به تکنولوژی و دانش توسعه پلت فرم است، اما حالا با شرایط جدید احتمالا این قرارداد به کلی معلق خواهد شد. در پی توقف فعالیت پژو سیتروئن نیز با عدم به روز رسانی محصولات، فاصله صنعت خودروسازی کشورمان نسبت به شرکت های بین المللی که در آستانه انقلابی تمام برقی قرار گرفته اند افزایش خواهد یافت و اندک امید های فعلی برای جبران این فاصله عظیم نیز از میان می رود.

قیمت پژو 2008 قیمت سیتروئن C3 قرارداد پژو سیتروئن با ایران عواقب خروج آمریکا از برجام قیمت پژو 508 آمار فروش پژو سیتروئن در ایران شرکت پژو سیتروئن فرانسه اخبار مهم

بنابراین کاهش چشمگیر تنوع در بازار و دلسرد شدن مشتریان از خرید خودرو، کمترین عواقب چنین شرایطی در بلند مدت خواهد بود و از اثرات جدی تر آن نیز می توان به عدم به روز رسانی خودروهای از نظر مشخصات فنی و ایمنی اشاره کرد که زیان های کلان در زمینه های اقتصادی و تلفات ناشی از تصادفات را در پی خواهد داشت.

کور سوی امید

در نهایت اما این امید باقی است که خودروسازان فرانسوی به پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ خوشبین باشند و پس از پایان دوران این رئیس جمهور وحشت آفرین آمریکا، بار دیگر خطوط تولید خود در شرکت های ایرانی را فعال نمایند اما تا آن زمان باید منتظر ماند و دید که شرایط به چه نحوی پیش می رود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.