باید مشخص شود چه کسانی از رانت خودرو بهره‌مند شدند

0

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درگفتگو با جام جم آنلاین؛

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت:مجلس شورای اسلامی قبل از نامه آقای رئیس جمهور به وزیر صنعت معدن و تجارت در رابطه با تخلف واردات خودروهای خارجی به مسئله ورود پیدا کرد.

 متخلفان واردکننده خودرو  اسامی شرکت های واردکننده خودرو  نماینده قزوین در مجلس  اخبار سیاسی  اخبار مهم

داوود محمدی نماینده قزوین با تاکید بر اینکه باید مشخص شود چه کسانی از رانت های ارائه شده بهره‌مند شدند و ایا این افراد از دستگاههای دولتی هستند و یا خارج از این دستگاه‌ به سر می‌برند یادآور شد که کمیسیون اصل ۹۰ قصد دارد با پیگیری های جدی در روند موجود، گزارشی را تهیه و به اطلاع مردم برساند.وی در گفتگو با جام جم آنلاین در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می خوانید.

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به عنوان بررسی کننده عملکرد دستگاههای کشور آیا ورودی به واردات خودرو کرده است؟

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به محض دریافت گزارش تخلف واردات خودروهای خارجی، از همان روزهای اول بیش از ۳ الی ۴ جلسه با مسئولین امر، دست اندرکاران از وزارت صنعت معدن تجارت، بانک مرکزی ،مرکز پژوهش های مجلس ،سازمان گمرکات و دیوان محاسبات تشکیل داد و ابعاد مختلف موضوع را بررسی و پیگیری قرار داد.

در این جلسات ایرادات و اشکلاتی که امروز از سوی دستگاهها در مورد بحث واردات خودرو مطرح می شود مورد بررسی قرار گرفت و از دستگاهها خواسته شد تا پاسخ های خود را در رابطه با سوالات مطرح شده اعلام کنند. بیشتر سوالات در مورد ثبت سفارشات و اینکه از طرف از چه کسانی ارائه شده و یا اینکه در قبال ارز ارائه شده ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی آیا واردات همان کالایی که ثبت سفارش شده به کشور صورت گرفته، بوده است.

دیگر سوالات این بود که چه کسانی با چه معیارهایی ارز دولتی دریافت کردند و لیست و اسامی کامل این اشخاص باید منتشر شود. بحث دیگر این بود که باید بدانیم چه کسانی برای واردات خودرو ارز دریافت کردند و این کالا به چه نرخی به مصرف‌کننده رسیده و آیا با ارز ۴۲۰۰ تومانی خودرو با همان قیمت به مصرف کننده رسیده یا با قیمت های بالاتری به بازار مصرف رسیده ، و یا اینکه اصلا وارداتی انجام شده یا خیر.

مقرر شد وزارت صنعت معدن و تجارت لیست کاملی از کسانی که امکان دریافت ارز را داشتند و از آن استفاده کردند به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شود.

همزمان با بررسی های مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز شاهد نامه رئیس جمهور به وزیر صنعت معدن و تجارت بودیم و قصد داریم با پیگیری های جدی در روند موجود ؛ گزارشی را در این بخش تهیه و به اطلاع مردم برسانیم .

وزیر صنعت معدن و تجارت در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرده متخلفان را به دستگاه قضایی معرفی خواهند کرد آیا گزارشی از این وزارتخانه به مجلس رسیده و آیا نتیجه بررسی های مجلس بصورت جدا گانه به قوه قضاییه ارسال خواهد شد؟

قطعا همه ابعاد موضوع در مورد نوساناتی که در نرخ ارز به وجود آمده تا اینکه چه کسانی از رانت های ارائه شده بهره‌مند شدند و ایا از دستگاههای دولتی هستند و یا خارج از دستگاه‌های دولتی به سر می‌برند باید مشخص شده و به محکمه و دستگاه قضایی معرفی شوند.

آیا بهتر نیست مثل وزارت ارتباطات هرچه سریعتردریافت کنندگان ارز های دولتی به اطلاع مردم برسند؟

این افراد قطعا به مردم معرفی خواهند شد ولی روند بررسی پرونده ها باید از سوی قوه قضاییه صورت گیرد و این قوه تاکید کرده که پرونده ها خارج از نوبت رسیدگی خواهد شد.لذا روند قضایی پرونده باید جامع و کامل باشد و کمیسیون اصل ۹۰ قطعا ابعاد بررسی های صورت گرفته را به اطلاع مردم خواهد رساند.
کمیسیون اصل ۹۰ اعلام نتایج بررسی خود را ضمن ابلاغ به قوه قضاییه در صحن علنی مجلس قرائت خواهد کرد و امیدواریم به زودی مبحث روشن شود .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.