تاثیر کولر خودرو در کاهش تصادفات

0

استفاده اشتباه از سیستم تهویه خودرو، عدم سلامت رانندگی را در پی داشته و یکی از عوامل موثر در تصادفات در ماه های گرم سال است.
وجود کولر به حل مشکل گرما در ماه های گرم سال، حداقل در داخل ساختمان ها و خودروها پایان داده است و از این لحاظ ابزاری سودمند برای انسان ها به شمار می رود. حال اما استفاده ناصحیح از کولر خودرو می تواند خود پیامدهای جبران ناپذیر در رانندگی داشته باشد.

تفاوت دمای ۲۵ درجه ای با دمای ۳۵ درجه ای در داخل کابین خودرو، کاهش ۲۰ درصدی تاثیرات سوء را در پی دارد  و حال این در وضعیتی است که تاثیرات همین دمای ۳۵ درجه ای با وجود ۰.۵ درصد الکل در داخل خون انسان برابری می کند تا نشان از تحت تاثیر قرار داشتن هوشیاری ودقت راننده از میزان درجه هوا داشته باشد. بدین ترتیب تازه بودن هوا و میزان درجه دما برای رانندگی از اهمیت برخوردار است.

طراحی سیستم تهویه برای مدل های مختلف خودرو تقریبا مراحلی ۳ ساله را طی می کند و خودروسازان در طول این زمان عملکرد کانال ها و خروجی های سیستم تهویه را به صورت سه بعدی مورد بررسی و آنالیز قرار می دهند. یکی از این مراحل شبیه سازی جهت گردش هوا برای تحقق ایده آل ترین حالت آن است تا بهترین عملکرد  و صحیح ترین تاثیرات را بر سرنشینان و راننده داشته باشند. حال اما باز هم این خود رانندگان هستند که در استفاده از سیستم تهویه هوا خودروها دچار خطا می شوند.

در این گزارش به رایج ترین اشتباه ها و نکاتی که بازدهی بیشتر کولر را در پی دارند خواهیم پرداخت؛

در مواقع ورود  به خودرو کولر را در درجه آخر قرار ندهید
در ماه های گرم، دمای خودروی پارک شده در زیر نور خورشید تا ۶۰ درجه افزایش می یابد و کافی با چند اقدام ساده دما را ظرف نیم ساعت به ۲۵ درجه کاهش داد، اما این اقدامات شامل  شروع به کار سریع کولر آن هم بر روی درجه آخر نیست. نخستین پیشنهاد این است که درب یا شیشه های خودرو را برای چند دقیقه باز نگهدارید تا گرمای داخل به شیوه طبیعی کاهش یابد. سپس می توان داخل ماشین نشست و کولر را روی درجه متوسط روشن کرد.

تنظیم صحیح دریچه های کولر
شاید بارها بیش آمده که هوای خنک خروجی انتظار سرنشینان را برآورده نمی کند و تنها چاره افزایش درجه کولر به نظر می رسد. اما در واقع  اینطور نیست و کافی است دریچه های هوای خروجی را اندکی شخصی سازی کرد تا در عملکرد کولر در خنک سازی محیط داخل خودرو بهبود حاصل شود. بهترین حالت نیز قرار دادن منافذ دقیقا رو به روی صورت سرنشین و راننده نیست بلکه بهتر است منافذ در جهات بالا قرار گیرند تا گردش هوا به بهترین نحو صورت گیرد و هوای خنک به همه سرنشینان برسد.

سرویس کردن به موقع سیستم تهویه هوا
بسیاری از مشکلات کولر خودروها از عدم بررسی های دوره ای کولر و سرویس نکردن آن است. در صورتی که استانداردها از تعویض فیلتر گرده کولر پس از هر ۱۵ هزار کیلومتر سخن می گویند.

خودروکار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.