تست فنی و تجهیزاتی دنا پلاس، خودروی ایرانی بخریم یا نه؟

0

از حدود ۱۰ سال گذشته ایران خودرو تصمیم گرفت که خودروی سمند را دستخوش به ‏روز رسانی ‏های متعددی نماید، بنابراین ضمن تغییر نسل این اتومبیل، دنا متولد شد، خودرویی که طی سال‏ های اخیر باتوجه به ارتقا کیفی و فنی آن مورد توجه خریداران قرار گرفته است و هم ‏اکنون مدل جدید دنا با آپشن های بیشتر و طراحی بدنه و کابین به‏روز‏تر با نام «دنا پلاس» در دسترس مصرف‏ کنندگان بوده و در ادامه تکامل این روند، مدل توربوشارژردار آن هم مدتی است جزو گزینه های خرید مشتریان ایرانی محسوب می‏شود. ضمن اینکه بزودی با اضافه شدن گیربکس اتوماتیک ساخت کمپانی پانچ بلژیک روی این اتومبیل، اعضای خانواده دنا افزایش خواهند یافت.

 نقد و بررسی دنا مزایا و معایب دنا پلاس امکانات دنا پلاس نمای داخلی دنا پلاس مشخصات فنی دنا پلاس بررسی خودرو تجربه رانندگی با دنا مجله ماشین مجله خودرو
ظاهر دنا پلاس نسبت به نمونه معمولی تغییراتی داشته و جلو پنجره بزرگ ‏تر و چراغ ‏های جلو تغییر شکل یافته است که با سامانه روشنایی روز به همراه خطوط بدنه جدید جلب توجه می ‏کنند.
آینه های جانبی قابلیت جمع‏ شوندگی به صورت برقی داشته و اضافه ‏کردن سانروف و انتقال آنتن به انتهای سقف نمای بهتری به اتومبیل داده و در بخش انتهایی گرافیک چراغ ‏های عقب هم متفاوت است. کیفیت مونتاژ نسبتاً مطلوب بوده، اما در برخی موارد مانند درز و فاصله بین چراغ‏ ها و سپر دقت لازم به ‏کار نرفته است.
مالک با اضافه کردن مواردی مانند اگزوز دوبل، رینگ ‏هایی با طرح مرسدس‏ های AMG Plus، دودی کردن شیشه‏ های خودرو و کاهش ارتفاع سامانه تعلیق تا حدود زیادی سعی کرده که به صورت نسبی جذابیت ‏های بیشتری را به بدنه اضافه کند. مضاف بر اینکه لاستیک ‏های پهن ‏تر هم علاوه بر ایجاد حسی زیبا، به طور حتم در فرمان ‏پذیری و تعادل این مدل نقش مهمی دارند.
داخل کابین از کیفیت درخور توجهی سود برده و اگر طرح چوب کیفیت بهتری داشته و یا از مواد دیگری در تزئینات داخلی به جای آن استفاده می ‏شد، نظر خریدار را بیشتر جلب می ‏کرد. ضمن اینکه بخش مرکزی غربیلک فرمان هم می ‏توانست از ظرافت و طرح بهتری برخوردار باشد.
اما دیگر قسمت ‏ها و دسترسی به ادوات تا حدود زیادی قابل قبول بوده و فضاسازی هم در کابین به خوبی انجام شده و وجود سانروف حس متفاوتی را القا می ‏کند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، ۳ سرنشین در خودرو نشسته‏ اند، صدای پیشرانه حداقل در زمان استارت از اجداد بزرگ، یعنی سمند و سورن کمتر است، کشش خودرو در دنده یک نسبت به قبل بهتر شده و روند شتاب گیری خطی و پایداری وسیله در سرعت‏ های بالا قابل توجه است، اما وزن زیاد وسیله در حرکت کاملاً احساس می ‏شود. کیفیت سواری با وجود کاهش ارتفاع و استفاده از رینگ و لاستیک بزرگ ‏تر، نرم و مناسب است. مضاف براینکه اگر بخواهیم یک امتیاز مثبت به دنا پلاس اعطا کنیم، همانا به خاطر ترمزهای آن خواهد بود.
به پیچ و خم‏های جاده لواسان می‏ رویم. کیفیت مانورپذیری وسیله در سطح نسبتاً مطلوبی بوده و مجموعه کلاچ هم تقریباً نرم و روان است.
دید رو به جلو و عقب خوب است، البته ستون ‏های جلو تا ‏حدودی دید به کنار را محدود کرده ‏اند، اما این مورد آزار ‏دهنده نبوده و پس از مدتی به این سبک عادت خواهید کرد.
صندلی ‏ها از گودی مناسب اما عرض نسبتاً کمی برخوردارند، با این وجود، میزان حمایت آنها مطلوب و پذیرفتنی است. سرنشینان جلو و عقب از فضای خوبی برخوردارند که در هر صورت نقطه قوت وسیله برای خانواده‏ های پرجمعیت محسوب می ‏شود. دسترسی به صندوق بار از داخل کابین یکی از مزیت‏های مناسب خودرو است.
دنا پلاس از سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی مناسبی سود می ‏برد که همین مورد می ‏تواند تاحدود زیادی باعث شود تا این خودرو برای کسانیکه در این بازه قیمتی به دنبال مشخصات فنی مطلوب و سطح تجهیزاتی مناسب می‏ گردند، انتخاب قابل قبولی به حساب آید. البته این موضوع را فراموش نکنیم که برخی از مصرف‏ کنندگان به زیبایی بدنه، تزئینات داخلی و آپشن اهمیت داده و کسانی هم هستند که قوای فنی و عملکرد خودرو برایشان مهمتر از وجود سانروف و سایر تجهیزات است.
بنابراین، یکی از رقیبان مستقیم دنا پلاس، تندر ۹۰ خواهد بود که آن هم امروزه با یک + در میدان حضور دارد. البته نباید از برلیانس H۳۳۰، بسترن B۳۰ و دنای معمولی غافل شد.
دنا پلاس با برخورداری از ظاهری نسبتاً زیبا، فضای داخلی مناسب و جادار، سطح تجهیزاتی و ایمنی قابل توجه و ترمزهای قوی می‏تواند مورد توجه خانواده‏ها و حتی جوانانی قرار گیرد که هنوز هم سمند را دوست دارند. از مالک خودرو آقای علیرضا‏میری به جهت صرف وقت در تهیه این گزارش تشکر می‏کنیم.

منبع:مجله ماشین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.