نمایشگاه قورباغه ای از جنس ماشین در تهران

0

خبرگزاري صدا و سيما/ بيش از ۵۰ فولکس قورباقه اي به همراه صاحبانشان امروز در تهران تجمع کردند تا بگويند هنوز زنده هستند.

اين خودرو که در دنيا با لقب سوسکي شناخته شده است در کشور ما با پسوند قورباغه اي شهرت يافته خودرويي با ظاهر نوستالژيک براي نسل‌هاي گذشته که بر خلاف بيشتر هم دوره‌هايش، هنوز هم گاهي چشممان به وجودش روشن مي‌شود و راز ماندگاري را در دوره اجناس چيني معنا مي‌کند.

واجيک حق ورديان دبير و نائب رئيس هئيت موتورسواري و اتوموبيلراني شميرانات مي گويد: قدمت فولکس هاي قورباغه اي در ايران به سال هاي ۱۹۶۰ تا ۷۰ ميلادي برمي گردد خودروهايي که امروز اينجا تجمع کرده اند براي صاحبانش از جان عزيز تر هستند .

در تجمع امروز فولکس هاي قورباغه اي خودرويي وجود داشت که قدمت ان به سال ۱۹۶۸ برمي گردد خودرويي عتيقه که بيش از ۲۵۰ ميليون تومان ارزش گذاري شده است .

تاريخچه فولکس بيتل به پيش از جنگ جهاني دوم برمي‌گردد؛ هنگامي که فرديناند پورشه، بنيانگذار کارخانه اتومبيل‌سازي پورشه، در اين انديشه بود که خودرويي را به توليد انبوه برساند که براي قشر متوسط آلمان هم قابل خريد باشد. بدين ترتيب تلاش‌هايي آغاز شد که ماحصل‌ آنها، طراحي خودرويي قوسي شکل بود که موتور متحرکش در عقب بدنه جا مي‌گرفت و «پورشه تيپ ۱۲» نام گرفت.

اما مدتي از اين اقدام نگذشته بود که آدولف هيتلر به مقام پيشوايي آلمان رسيد و دستور داد ساخت خودرويي که بتواند با سرعت ۶۰ و حتي حداکثر ۱۰۰ کيلومتر بر ساعت حرکت کند و توانايي جابجاي اعضاي يک خانواده پنج نفره را داشته باشد و افزون بر آن، بهايي کمتر از يک موتور سيکلت، يعني نزديک هزار مارک داشته باشد را صادر کرد .

سرانجام در سال ۱۹۳۶ نخستين مدل از فولکس قورباغه اي ساخته شد و توليد انبوه ان از سال ۱۹۳۸ درست يک هفته پيش از اغاز جنگ جهاني دوم شروع شد و به اين ترتيب فولکس کار خود را با جنگ اغاز کرد.

در تجمع امروز فولکس هاي قورباغه اي تهران برخي همراه با خودروهاي خود پير شده بودند ، صاحب يکي از اين فولکس ها روحاني سالخورده اي بود که ظاهرا با خودروي خود پير شده بود.

صاحب اين خودرو مي گفت: حاضر به بازسازي خوروي خود نيست و بيشتر تمايل دارد با همين شکل ظاهري انرا حفظ کند ،چراکه اين خورو خاطراتش را زنده نگاه مي دارد.

مالک اين خودرو که درسال ۱۳۷۱ ان را خريداري کرده است قصد فروش فولکس قورباغه اي خود را ندارد اما درصورت اصرار براي خريد قيمت ان ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان است.

صاحب يکي ديگر از فولکس ها رنگ مشکي خودروي خود و ثبت اين رنگ در سند ان را ويژگي اين فولکس مدل ۱۹۷۱ عنوان کرده و مي گويد: اين خودرو الان ۵۰ ميليون تومان ارزش گذاري شده است اما نمي فروشم.

صاحب فولکس قرمز رنگ قورباقه اي با دنده اتومات هم در اين گردهمايي مي گفت : با گذشت بيش از ۳۰ سال از عمر اين خودرو هنوز ديسک و صفحه اون تعويض نشده است .

اينجا بود که نا خودآگاه ياد خودروي ۲۰۶ اس دي اتومات خودم افتادم واينکه با گذشت ۵ سال از عمرش تاکنون بارها به دليل صداي ناهنجار گيربکس اون به تعميرگاه رفته اما هيچ مکانيکي نتوانسته علت اين صدا را شناسايي و برطرف کند حتي يک بار هم گيربکس ان با هزينه اي هنگفت تعمير شده است .

شايد حرکت اين فولکس هاي قورباغه اي در مسير تهران تا نظراباد آنطور که صاحبان اين خوروها عنوان کردند يک گردش تفريحي دريک روز تعطيل باشد که هر از چند گاهي انرا تکرار مي کنند اما اگر مسير اين گردش تفريحي به گونه اي طراحي شود از مقابل غول هاي خودروسازي اطراف تهران عبور کند، شايد مديران صنعت خودرو سازي کشور را به بررسي مجدد راز ماندگاري اين قبيل خودروها وادار کند رازي که در سه ويژگي کيفيت، خدمات پس از فروش و قيمت نهفته است.

منبع: خبرگزاري صدا و سيمافيلم/ تجمع فولکس هاي قورباغه اي در پايتخت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.