تیر آخر شورولت؛ قوی‌ ترین کوروت تاریخ +تصاویر

0

این کوروت C7 که نسخه ZR1 است، اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی به نمایش در آمد و در این روزها فرصت مناسبی پیش آمد تا مجله‌های معتبر خودرویی بتوانند فرصت رانندگی و تست این خودرو را پیدا کنند.
هفتمین نسل شورولت کوروت در حالی به بازار آمد که می‌توان بر مدل ZR1 آن، برچسب قوی‌ترین کوروت تاریخ را چسباند. این هیولا با ۷۵۵ اسب‌بخار نیرو و پکیج آیرودینامیک بدنه به یک سوپر جی‌تی قدرتمند تبدیل شده و این در حالی است که طرفداران کوروت این روزها منتظر معرفی کوروت C8 موتور عقب هستند که زمزمه حضور آن در بازار شنیده می‌شود. این کوروت C7 که نسخه ZR1 است، اولین بار در نمایشگاه خودروی دبی به نمایش در آمد و در این روزها فرصت مناسبی پیش آمد تا مجله‌های معتبر خودرویی بتوانند فرصت رانندگی و تست این خودرو را پیدا کنند.

 مجله خودرو  معرفی خودرو  مشخصات شورولت کوروت  قیمت خودرو آمریکایی  دنیای خودرو

مهاجرت از LT4 به LT5

اجازه دهید اول از موتور این هیولا شروع کنیم؛ قلب تپنده‌ای که کوروت را به یک ZR1 واقعی تبدیل می‌کند و این یعنی به‌کارگیری پیشرانه با کد LT! استفاده از این کد پیشرانه در محصولات جنرال موتورز پیشینه طولانی دارد و نسخه LT4 آن پیش‌تر برای کوروت Z06، کامارو ZL1 و کادیلاک CTS به کار گرفته شد، اماZR1 جدید از پیشرانه LT5 جدید بهره می‌برد که با چیدمان V8 و سوپرشارژ قدرتی معادل ۷۵۵ اسب‌بخار را به چرخ‌های عقب وارد می‌کند و برای مقایسه بد نیست بدانید این میزان قدرت، دو برابر قدرت C4 ZR1 دهه ۹۰ است و ۱۱۷ اسب‌بخار نیروی بیش‌تری نسبت به C6 ZR1 دارد.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ
از ویژگی‌های این موتور ۶.۲ لیتری می‌توان به دریچه گاز با قطر ۹۶ میلی‌متر، پاشش سوخت مستقیم، میل بادامک ارتقا یافته و سیستم روغن‌رسانی جدید و سوپرشارژ برند Eaton اشاره کرد. این سوپرشارژ ۵۲ درصد بزرگ‌تر از LT4 است و تا سرعت ۱۳۰ کیلومتر فعال نخواهد بود، زیرا پروانه آن به ۱۳۰ اسب‌بخار نیرو جهت چرخش نیاز دارد و در محدوده دور موتور قرمز فشار آن به ۱۴ psi خواهد رسید. مجموعه اینترکولر این توربوشارژها که وظیفه خنک کنندگی هوا را دارند (هوای خنک اکسیژن بیش‌تری دارد) ظرفیت خنک‌کنندگی هوا در آن دو برابر توربوشارژهای موتور LT4 است.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

برای تامین هوای این نیروگاه عظیم، طراحان کوروت درِ موتوری موسوم به halo را طراحی کرده‌اند که ۴۱ درصد هوای بیش‌تری را نسبت به Z06 برای موتور تامین می‌کند و دو عدد فن بزرگ در طول آزمایش نشان دادند که این موتور با مشکل دما مواجه نخواهد شد.

پشت فرمان

کوروت مورد آزمایش از یک جعبه ۸ سرعته اتوماتیک که به صورت آپشن و با قیمت ۱۷۲۵ دلار ارائه می‌شود، استفاده می‌کند که به این خودروی اسپرت این امکان را می‌دهد که از برنامه مدیریت کشش PTM سود ببرد و برای این کار حالت «اسپرت۱» را انتخاب کرده و پا را بر پدال ترمز نگاه می‌داریم، هم‌زمان در حالی که گیربکس در دنده یک است، پدال گاز را فشار می‌دهیم تا دور موتور به حد بهینه یعنی دور ۱۴۰۰ برسد سپس پدال ترمز را رها می کنیم و کوروت با شتاب بالایی شروع به حرکت می‌کند در حالی که چرخ‌های عقب هرزگردی زیادی در دنده یک را تجربه می‌کنند.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

با این شیوه لانچ کنترل بهترین شتاب صفر تا ۱۰۰، ۳.۲ ثانیه ثبت شد و بهترین زمان برای مسافت ۴۰۰ متر ۱۱.۲ ثانیه بود. عملیات شتاب‌گیری بارها تکرار شد و در حالتی که سیستم‌های کمک راننده خاموش بود، زمان‌ها کمی بهبود یافت. در این کوروت گشتاور ۹۶۹ نیوتن‌متر به چرخ‌ها وارد می‌شود و لاستیک‌های میشلن بخوبی اطلاعات مسیر را منتقل می‌کنند همچنین بطور ناباورانه‌ای دریچه گاز رفتار خطی دارد و همه این ها باعث می‌شود تا راننده بتواند در هنگام شتاب گیری هرزگردی چرخ‌ها را بخوبی مدیریت کند. برای مقایسه بد نیست بدانید با دوج چلنجر هِلکَت که قدرت ۷۰۷ اسب‌بخاری دارد، راننده نمی‌تواند به خوبی قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل کند، اما در ZR1 داستان به تمامی متفاوت است!پس از تکرار آزمایش شتاب‌گیری با خاموش بودن سیستم ضد هرزگردی بهترین زمان ۳ ثانیه به دست آمد و زمان پیمایش مسافت ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه ثبت شد، البته این رکوردها با بنزین ۹۱ اکتان به ثبت رسید که اگر از بنزین با اکتان ۹۳ استفاده می شد قطعا ارقام بهتری بدست می آمد.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

با پرداخت ۳۰۰۰ دلار بیش‌تر می‌توانید از بسته Track PerformanceZTK سود ببرید که در آن لاستیک‌های میشلن پایلوت سوپر اسپرت جایگزین لاستیک‌های سوپرکاپ خواهد شد، همچنین این بسته دارای سیستم تعلیق سخت‌تر و با اسپلیترهای روی سپر جلو و بال بلند عقب، نیروی رو پایین بیش‌تری تولید خواهد کرد. این بسته ۶۰ درصد نیروی رو به پایین بیش‌تری نسبت به Z06 تولید می‌کند و شورولت می‌گوید در بیشینه سرعت این کوروت میزان این نیرو به ۴۳۰ کیلوگرم خواهد رسید.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

افزون بر بال عقب بزرگ، امکان به کارگیری بال کوچک‌تر نیز وجود دارد که در این صورت بیشینه سرعت خودرو بهتر و چسبندگی آن کم‌تر خواهد شد. در تست‌های صورت گرفته از طرف شورولت، با رانندگی سریع در اتوبان خالی باک پر این خودرو در ۱۵ دقیقه خالی شد.در پیست کوچک که پیش‌تر موفق به تست کوروت‌های دیگر شدیم زمان ۲۲.۳ ثانیه در سال ۲۰۱۷ برای مدل گرند‌اسپرت رقم خورد و با کوروت ZR1 جدید انتظار بهبود زمان را داشتیم، اما زمان به دست آمده ۲۲.۷ ثانیه بود که دلیل آهسته‌تر بودن آن این است که نمی‌توان در این پیست کوچک از تمام قدرت موتور آن استفاده کرد.

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

چند هفته پیش در مسابقات جایزه بزرگ دیترویت کوروت فوق نقش خودروی ایمنی را داشت، در حالی که به پیست آمده بود و رهبری مسابقه را در دست گرفت دچار حادثه شد، اما راننده آن کوروت ZR1 را بسیار سریع با هندلینگ بالا و ترمزهای عالی توصیف کرده که مقداری دچار کم فرمانی نیز می‌شود و شاید همین امر موجب تصادف آن در مسابقات دیترویت شده است!چسبندگی خودرو در پیچ‌های متوسط عالی است و با کمک سیستم‌های دیجیتالی قدرت موتور در پیچ‌ها کنترل می‌شود تا این موضوع باعث شود ZR1 تحمل شتاب جانبی را تا ۱.۱۱ جی را داشته باشد.

رقابت با حرفه‌ای‌ها

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

پیست اتومبیلرانی «ویلو اسپرینگز» محل مناسبی بود تا راننده با تجربه یعنی Randy Pobst بتواند پشت فرمان ZR1 بنشیند و یک زمان سریع ثبت کند. رکوردار این پیست پورشه ۹۱۱ GT2 است که با زمان ۱:۲۱.۰۸ حکم‌رانی می‌کند و پس از آن این مک‌لارن ۷۲۰S قرار دارد. شورولت کوروت مورد آزمایش توانست با ثبت زمان ۱:۲۳.۷۰ به ششمین خودروی سریع این پیست تبدیل شود و این در حالی است که اگر بال کوچک بر آن نصب شود، زمان ثبت شده آن به ۱:۲۴.۸۵ خواهد رسید.با این حال می‌توان به قدرتمند بودن این خودرو پی برد، زیرا در این پیست به خوبی توانست با رقبای بزرگش مبارزه کند و وقتی از راننده در مورد مقایسه این خودرو با مدل Z06 سوال شد، او توضیح داد: «سواری بسیار سازگاری نسبت به Z06 به ویژه هنگام رانندگی تهاجمی دارد و ترمزها در حد خودروهای کلاس بالا قوی ظاهر می‌شوند.»

بازگشت به خیابان

تیر آخر شورولت ؛ تجربه رانندگی با قوی‌ترین کوروت تاریخ

پس از سواری با کوروت ZR1 در خیابان متوجه نگاه عابرین و جلب توجه آن‌ها شده‌ایم که از استایل و کیت خشن بدنه خودرو به وجد آمده بودند. اگر از بسته ZTK استفاده نشود، سواری خودرو به دلیل تعلیق نرم‌تر آ‌ن‌ را تبدیل به راحت‌ترین کوروت C7 خواهد کرد و در واقع بسته ZTK همانند بسته RS پورشه سفتی خاصی دارد.ZR1 جدید را می‌توان یک دست‌آورد بزرگ برای شورولت دانست که با قابلیت‌های فنی سطح بالا و قیمت مقرون به صرفه ۱۲۲ هزار دلاری می‌تواند به یک انتخاب وسوسه برانگیز تبدیل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.