راهنمای خرید تندر۹۰ کارکرده؛ مشخصات فنی، آپشنها، قیمت
در روزگاران گذشته قرار بود رنو لوگان یا همان رنو ال ۹۰ جانشین یار خسته و قدیمی جادههای ایران، پیکان باشد. ال ۹۰ آمده بود تا همه چیز را برای پیکان سواران تا حدی مدرن و بهروز نماید و ایشان را از سر و صدای قارقار مانند پیشرانه پیکان رهایی بخشد.
اما چنین نشد و همانطور که اطلاع دارید در ابتدای عرضه با توجه به آنکه بازار هنوز به این خودروی نه چندان زیبا اعتماد کافی نداشت، برای ال ۹۰ قیمتی پایینتر نسبت به برخی محصولات ایران خودرو همچون پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در نظر گرفته شده بود.
به تدریج تندر ۹۰ توانست قابلیتهای فنی بالای خود را به رخ محصولات دیگر ایرانخودرو و سایپا بکشد و مورد استقبال قرار گیرد. فروش ال ۹۰ در تیپهای مختلف از E0 گرفته تا E2، در بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان ادامه داشت تا اینکه اولین جرقه افزایش قیمت آن به دلیل ارزبری بالا در اوایل دهه ۹۰ شمسی زده شد.
این مورد موجب شد تا همزمان با افزایش نرخ ارز در آن دوران، بهای ال ۹۰ نیز بیشتر از سایر خودروها افزایش یابد و جایگاه آن را در ردیفهای بالای جدول گران قیمتترین محصولات ایران خودرو و سایپا استحکام بخشد. از آن زمان تاکنون نیز دیگر خبری از کاهش قیمت ال۹۰ نیست و انواع مختلف آن در بازار با توجه به شروع مجدد نوسانات ارزی (شهریور ۹۷) قیمتهای نسبتا بالایی را طلب میکنند.
طراحی ظاهری تندر۹۰
فهرست مطالب
هم اکنون در جادههای کشورمان مدل های مختلفی از خانواده ال ۹۰ (تندر ۹۰) در حال تردد هستند. طراحی ظاهری جعبه مانند آنها و فقدان خطوط منحنی بر روی بدنه نشان از فوق اقتصادی بودن این محصول دارد که البته در کشور ما و با توجه به قدرت خرید عمده اقشار جامعه چندان هم اقتصادی به نظر نمیرسد.چراغهای جلوی تندر ۹۰ با آن حالت زاویهدار خود، اگر چه طرحی متناسب با طراحی کلی بدنه دارند اما کمی کوچک به نظر میرسند. جلو پنجره ذوزنقهفرم، سپر دورنگ (مشکی-همرنگ بدنه) و چراغهای گرد مهشکن، از جمله نکات قابل مشاهده در چهره ال ۹۰ محسوب میشوند.
طراحی داخلی و کابین تندر۹۰
ابعاد(mm) | |
---|---|
طول | ۴۲۴۷ |
عرض(بدون در نظر گرفتن آیینه ها) | ۱۷۴۰ |
ارتفاع | ۱۵۳۴ |
حداقل فاصله از زمین | ۱۲۰ |
وزن | |
وزن خالص | ۱۱۰۰ |
مصرف سوخت(lit) | |
سیکل ترکیبی(lit/۱۰۰km) | ۶.۸۲ |
ظرفیت باک(lit) | ۵۰ |
تجهیزات و امکانات تندر۹۰ E2
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS ) و سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز ۴ کاناله (EBD) ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای | |
کیسه هوای ایمنی | راننده و سرنشین جلو | |
فرمان | هیدرولیک | |
سیستم تهویه | تنظیم دستی | |
سیستم صوتی | رادیو پخش CD خوان با AUX و MP3و USB- بلندگو درب های جلو | |
چراغها | چراغ های مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان جلو، تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، چراغ داخل صندوق عقب و چراغ خطر سوم و چراغ داخل داشبورد | |
آینهها | تنظیم برقی آینههای جانبی همرنگ بدنه گرمکن دار | |
شیشه ها | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب و گرمکن شیشه عقب | |
تزئینات | تریم خاکستری، زه های جانبی مشکی | |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر, قفل مرکزی با ریموت رادیویی, کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع, کمر بندهای ایمنی عقب سه نقطه ای و بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو | |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی | |
صندلی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع, پشت سری جلو و عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع | |
سایر تجهیزات | نمایشگر اطلاعات سفر(مسافت و مصرف سوخت)، ریموت کنترل سوییچ، جای لیوانی صندلی جلو، بلندگوی طاقچه عقب، جای نقشه برای صندلی جلو ، آفتابگیر سمت شاگرد با آیینه |
پیشرانه و مشخصات فنی تندر۹۰
گیربکس | |
---|---|
نوع گیربکس | دستی ۵سرعته-کلاچ هیدرولیکی |
موتور | |
نوع موتور | K۴MA۶- خطی |
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ | ۴سیلندر- ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور cc | ۱۵۹۸ |
حداکثر قدرت | ۱۰۵hp@5750rpm |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
فرمان | |
نوع فرمان | هیدرولیک |
سیستم تعلیق | |
سیستم تعلیق جلو | مستقل مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | تیر پیچشی با مقطع Hو فنر مارپیچ |
ترمز | |
جلو | دیسکی |
عقب | کاسه ای |
تجربه رانندگی با تندر ۹۰
رانندگی با تندر ۹۰ در قیاس با برخی محصولات مشابه داخلی، سبکی و شتاب بیشتری را به سرنشینان القا مینماید. ریشه این مهم را نیز میتوان در وزن نسبتا کمتر (۱۱۰۰ کیلوگرم) تندر۹۰، قدرت مناسب پیشرانه و عملکرد مطلوب جعبه دنده دستی پنج سرعته خودرو دانست.
خودروی مورد آزمایش از نوع E2، در حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته و از نظر شرایط نگهداری در وضعیت تقریبا مطلوبی قرار داشته است. کلیه سرویسهای دورهای پس از طی حدود هر ۸ هزار کیلومتر به طور مرتب انجام شده است.
شتاب اولیه صفر تا صد خودرو با توجه به اینکه همچنان از دیسک و صفحه فابریک بهره میبرد، همچنان در حد مطلوب قرار داشته و حدود ۱۳ ثانیه به طول میانجامد.
عمل تعویض دندهها به نرمی توسط گیربکس انجام میشود و پدال کلاچ نیز کاملا نرم و روان عمل میکند. سطح نرمی کلاچ به حدی است که شاید در قیاس با انواع ۴۰۵، پژو پارس، سمند و … بیش از حد تلقی گردد اما پس از مدتی به آن عادت خواهید نمود. میزان سفتی غربیلک فرمان نیز در حد متعادل قرار دارد.
مجموعه ادوات داشبورد در حین عبور از ناهمواریها سر و صداهایی از خود انتشار میدهند که اگرچه کمی زیاد است اما کاملا قابل تحمل خواهد بود.
شتاب ثانویه خودرو نیز وضعیت نسبتا مطلوبی داشته و در حین سبقتگیری یا عبور از مسیرهای مرتفع، تقریبا رضایت بخش است. از سوی دیگر هنگام عبور از پیچها و مسیرهای منحنی شکل، حرکت گهوارهای (بادیرول) در بدنه احساس میشود و پایداری آن در سر پیچها نیز چندان مطلوب نخواهد بود.
قیمت مدلهای دست دوم تندر ۹۰ در بازار
تندر۹۰ اتومات مدل ۹۲، بدون رنگ با تخفیف بیمه نیز در حدود ۶۷ میلیون تومان آگهی شده است. همچنین انواع مدلهای ۹۲ پارس تندر از قیمیتی در حدود ۶۰ میلیون تومان برخوردار هستند.
مزایا و معایب
نکات مثبت
- کیفیت مناسب قطعات فنی در طول زمان در قیاس با محصولات همرده داخلی
- کیفیت رنگ مناسب در طول زمان
- شتاب و قوای محرکه مناسب
- صندوق عقب جادار
نکات منفی
- طراحی ظاهری و داخلی نازیبا
- گرانی قطعات در قیاس با محصولات همرده داخلی