ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی از سال ۲۰۲۵

0

ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی از سال ۲۰۲۵

شهرداران شهرهای مکزیکوسیتی، پاریس، مادرید و آتن می‌گویند که از سال ۲۰۲۵ جلوی تردد وسایل نقلیه دیزلی را خواهند گرفت. این ممنوعیت، در راستای بهبود کیفیت هوا و کاهش میزان اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق ناشی از کارکرد موتورهای دیزلی مطرح شده است.

۱۶۵
آلودگی اکسیدهای نیتروژن به دنبال انتشار خبر تقلب فولکس‌واگن در آزمون‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، به سرخط خبرهای جهان راه یافت. فولکس‌واگن نرم‌افزاری را در این زمینه توسعه داده بود که به برخی از موتورهای دیزلی‌اش اجازه می‌داد که تا ۴۰ برابر آلودگی مجاز NOₓ را در هنگام رانندگی معمولی در جاده داشته باشند. اکسیدهای نیتروژن از عوامل اصلی تشکیل اوزون در نزدیکی سطح زمین هستند؛ ماده‌ای که باعث مشکلات تنفسی و همین‌طور، به عنوان زمینه‌ساز سرطان شناخته شده است.

Diesel-Filler
امّا پیشرانه‌های دیزلی از یک بابت دیگر نیز مورد موشکافی قرار گرفته‌اند و آن تولید ذرات دود معلق در هنگام احتراق است؛ ذراتی که نمی‌توان با فیلترها جلوی آنها را گرفت. این ذرات دوده، نه‌تنها موجب تولید آلودگی ظاهری در هوا می‌شوند، بلکه می‌توانند به درون ریه‌های انسان نفوذ کنند و در نتیجه، شرایط را برای بیماری‌های قلبی-عروقی فراهم سازند.
انتشار این خبر در مکزیکوسیتی، محل تجمع شهرداران و رهبران ۴۰ شهر بزرگ جهان صورت گرفته و یک اقدام محدود‌کننده دیگر برای موتورهای دیزلی به شمار می‌رود؛ چرا که آنها همین الان هم با مشکل «بدنامی و رسوایی» روبرو هستند. در حالی که تنها چهار شهر به طرح ممنوعیت دیزلی‌ها از سال ۲۰۲۵ پیوسته‌اند، امّا برخی از ناظران اعتقاد دارند که رفته‌رفته به این تعداد افزوده خواهد شد.

BMW TwinPower Turbo 3-Cylinder Diesel motor
شهر پاریس یکی از پیشگامان در زمینه خارج کردن دیزلی‌ها از شهر‌ها بوده و در حال حاضر نیز، از ورود وسایل نقلیه دیزلی که قبل از سال ۱۹۹۷ تولید شده‌اند، به این شهر جلوگیری می‌شود. این سخت‌گیری‌ها تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه پیدا می‌کند. در لندن وسایل نقلیه ریلی و اتوبوس، هشدارهای کیفیت هوا را نمایش می‌دهند و انتظارات برای جلوگیری از تردد وسایل نقلیه دیزلی و افزایش کیفیت هوا رو به افزایش است. همچنین مقامات چینی توسعه وسایل نقلیه الکتریکی را به دیزلی ترجیح می‌دهند. متس فاگرهاگ (Mats Fägerhag)، مدیر CEVT، مرجع توسعه وسایل نقلیه برای ولوو، جیلی و Lynk & Co، در این زمینه می‌گوید:

احساس می‌کنم که پیشرانه دیزلی در حال حاضر، شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کند. دورنمای زیادی برای عمر موتورهای دیزلی، قابل‌تصور نیست.

Paris
فولکس‌واگن که «دیزل‌گیت» را در کارنامه‌اش دارد، به سرعت در حال فاصله‌گرفتن از دیزلی‌هاست. هربرت دیس (Herbert Diess)، مدیرعامل این کمپانی  اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ تعداد یک میلیون وسیله نقلیه الکتریکی را به فروش برساند. دیگر خودروسازان اروپایی نیز یک مسیر مشابه را در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال، دیتر زتچه (Dieter Zetsche) قول معرفی ۱۰ مدل الکتریکی از دایملر را تا سال ۲۰۲۵ داده است. ضمن اینکه دایملر به گروهی متشکل از فولکس‌واگن، ب‌ام‌و و فورد پیوسته تا یک شبکه گسترده متشکل از ۴۰۰ ایستگاه شارژ سریع را در اروپا راه‌اندازی کند. ساخت و ساز این ایستگاه‌ها از سال آینده آغاز می‌شود و قرار است که تا سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد.

منبع: motortrend

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.