چگونه از سیلاب به سلامت عبور کنید!؟

0

بارش بارانهای شدید به همراه برگهای افتاده بر روی زمین، میتواند سیلابهای ناگهانی ایجاد کند و ممکن است برای رانندگان دردسر ساز باشد. در راهنمای رانندگی ما، نحوه رانندگی از میان زمینهای سیلاب موضعی را بیابید.

۱ – مسیر دیگری انتخاب کنید
هرگز از میان آبی که عمیق است و جریان تندی دارد، عبور نکنید یا در صورت امکان از عبور از جاده های سیلابی اجتناب کنید. بهتر است ۱۰-۱۵ دقیقه به مسیرتان اضافه شود تا اینکه ریسک نابودی قطعات الکتریکی موتور ماشین را بجان بخرید. حتی ممکن است وسیله نقلیه بطور کامل خراب شود.

۲ – عمق آب را بسنجید

اگر شما یک جفت چکمه ضد آب دارید، میتوانید در آب راه بروید تا ببینید عمق آب چقدر است. ( یک چراغ قوه قوی برای بعد از تاریک شدن هوا در ماشین داشته باشید). یا اینکه میتوانید کنار جاده توقف کنید و اجازه دهید ابتدا سایر وسایل نقلیه عبور کنند. مگر اینکه ماشین شما ۴ چرخ متحرک باشد. حداکثر عمق که به طور استاندارد به شما پیشنهاد میشود، ۱۰cm است. ماشینهای جدید عموماً کیپ هستند و مانع عبور آب به داخل میشوند و میتوانند از آبی به عمق ۳۰cm عبور کنند.

۳ – اجازه دهید ماشینهای عبوری، رد شوند
صبر کنید تا وسایل نقلیه در حال عبور، قبل از اینکه وارد آب شوید، رد شوند خصوصاً اگر ماشینهای بزرگی باشند و یا سریع عبور کنند. چرا که آنها میتوانند ماشین شما را خیس کرده و باعث خرابی ماشین شوند.

۴ – در امتداد بالاترین نقطه جاده حرکت کنید
اغلب جاده ها در هر ۲ طرف، کم ارتفاع میشوند. بنابراین هدف، راندن در وسط جاده است. این دلیل دیگری است که شما باید صبر کنید تا ماشینهای عبوری از جاده بگذرند قبل از اینکه تلاش کنید تا از سیلاب رد شوید.

رانندگی در هوای بارانی مجله خودرو کارستان آموزش رانندگی آموزش عبور از سیل آموزش نکات ایمنی رانندگی در شرایط بیابانی

۵ – خیلی تند نروید
از میان سیلاب، به آرامی حرکت کنید. ۳ الی ۴ مایل در ساعت، سرعت مناسبی است. اگر تند بروید نه تنها موج ایجاد میکنید که دیگران را خیس میکند بلکه خطر اینکه تماس لاستیکها با جاده از بین برود نیز افزایش می یابد. اگر این اتفاق افتاد، ترمز نکنید فقط پایتان را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را مستقیم نگه دارید و صبر کنید تا تماس مجدد لاستیکها با سطح جاده ایجاد شود.

۶ – توقف نکنید

اگر چه شما باید به آرامی حرکت کنید اما این مهم است که نگذارید ماشین به هنگام عبور از آبهای عمیق، بایستد. زیرا این امر باعث میشود که آب وارد لوله اگزوز شده و آسیب زیادی وارد کند.همچنان دور موتور را بالا نگه دارید و اگر لازم بود کلاچ را کمی نگه دارید تا این کا را انجام دهد. البته این درخصوص ماشینهای گیربکس دستی است. اگر ماشین گیربکس اتوماتیک میرانید، پایین ترین دنده ممکن را انتخاب کنید و پای خود را روی پدال گاز نگه دارید.

۷ – ترمز ماشین را خشک کنید
وقتی از سیلاب خلاص شدید، در زمان کوتاهی، چند بار پدال ترمز را فشار دهید. اینکار را در یک مکان امن انجام دهید. بدینوسیله ترمزها را خشک کنید و مطمئن شوید که آنها بطور مؤثر پاسخ میدهند.

اگر در سیلاب گرفتار شدید، چکار کنید
اگر بدترین اتفاق افتاد و ماشین شما در آب عمیق گیر کرد، همانجا بمانید و برای کمک رسانی تماس بگیرید. از ماشین خارج نشوید و کاپوت را باز نکنید. چرا که اینکار میتواند آسیب را بدتر کند. سعی نکنید دوباره استارت بزنید و ماشین را روشن کنید چرا که اینکار باعث میشود آب وارد موتور شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.