تست و تجربه رانندگی با پژو ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک

0

پژو ۲۰۶ از آن دسته خودروهای ماندگار کشورمان است که حتی با نزدیک شدن به آستانه ۲۰ سالگی حضورش در بازار ایران و عرضه ۲۰۷ و ۲۰۸ به عنوان دو نسل بعد از این خودرو در بازار جهانی، هنوز هم در بین خریداران ایرانی محبوب و مرسوم است که البته بخشی از این محبوبیت و پایداری در بازار، به محدودیتها و روند پیشرفت نسبتا کُند صنعت خودروی کشورمان بازمیگردد.

هرچند که قرار بود به لطف برجام، واپسین نسل این خانواده یعنی ۲۰۸ بر روی خط تولید شرکت ایکاپ (جوینت ونچر ایران خودرو و پژوی فرانسه) قرار بگیرد، با توجه به پیشآمدهای اخیر، این مهم حاصل نشد و بدین ترتیب ۲۰۷i صندوقدار جدیدترین محصول خانواده پژو بر روی خط تولید ایران خودرو است.

در واقع چیزی که در بازار ایران تحت عنوان ۲۰۷ با همان ۲۰۷i میشناسیم، یک فیس لیفت نه چندان پر و پیمان بر روی ۲۰۶ است که در اواخر دهه پیشین میلادی طراحی شد و تنها در برخی بازارهای جهانی، آن هم تحت عنوان «پژو ۲۰۶ پلاس» عرضه شد. ۲۰۷i از سال ۱۳۸۹ به بازار کشور عرضه شد و حال پس از گذشت ۸ سال از آن برهه، نسخه صندوقدار این خودرو را در خیابانها داریم. آن هم در شرایطی که حال بازار، اصلا خوب نیست!

داستان صندوق داران!

۲۰۶ تقریبا همزمان با بازار جهانی (تقریبا با دو سه سال اختلاف) در سال ۱۳۸۰ بر روی خط تولید ایران خودرو قرار گرفت و برخلاف ۲۰۵ که خودروی نسبتا مهجوری بود، با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران رو به رو شد. ظاهر جذاب این خودرو، آن هم در شرایطی که خیابانها پر بودند از پیکانها، پرایدها و تعداد اندکی ۴۰۵، برگ برنده ایران خودرو برای به دست اوردن دل خریداران جوان بود. ضمن این که وجود ۶ تیپ متفاوت قابل سفارش برای این خودرو، گستره قیمتی خوبی را پیش روی شما قرار میداد تا با توجه به جیب و انتظاراتتان از تیپ۱ کاملا ساده بدون هیدرولیک (که البته تنها یک سال تولید شد) تا تیپ۶ با امکانات بسیار خوب و گیربکس اتوماتیک انتخاب کنید. اما با گذشت ۶ سال از عرضه ۲۰۶ در بازار ایران، شرکت ایران خودرو با همکاری پژوی فرانسه از نسخه جدید این محصول تحت عنوان پژو ۲۰۶ آریان رونمایی کرد. این خودرو که همان ۲۰۶ با اندکی دُمِ اضافه محسوب میشد، پاسخ ایران خودرو به خریدارانی بود که در کنار قابلیتهای خوب ۲۰۶، صندوق بار بهتری را میخواستند. در نهایت این نسخه با نام ۲۰۶ SD وارد بازار شد که بعضا این پسوند را مخفف کلمه Sedan یا حتی «صندوق دار» به حالت فینگلیش میدانند! ایران نخستین کشوری بود که ۲۰۶ صندوقدار را در بازارش داشت و با گذشت اندک زمانی، این نسخه به ترکیه، الجزایر و روسیه نیز صادر شد. لازم به ذکر است که پس از ایران، تولید نسخه صندوق دار ۲۰۶ و ۲۰۷ با پسوند Passion در کشورهای دیگر هم شروع شد.

تست و تجربه رانندگی با پژو 207 صندوقدار اتوماتیک

وجنات فرزند جدید ایران خودرو

۲۰۷آی فیس لیفت موفقی بود! همانطور که گفته بودیم چیزی که در بازار ایران تحت عنوان ۲۰۷i شناخته میشود در واقع یک فیس لیفت مینور از ۲۰۶ است که در بازار جهانی تحت عنوان ۲۰۶+ جایگزین نسخه قدیمی شد. اما از آنجا که در بازار ایران همیشه با اتفاقات عجیب و غریب رو به رو هستیم، هر دو نسخه پیش و پس از فیس لیفت این خودرو با اختلاف قیمت نسبتا زیادی در کنار هم تولید و عرضه میشوند. ۲۰۷i در بخش جلو هرچند که با خط مشی طراحی آن دورا پژو همسو شده است و شباهت فراوانی به ۲۰۷ واقعی دارد، اما باز هم وقتی که یک ۲۰۷ را در کنار ۲۰۷i قرار دهیم، تفاوتها آشکارند. اما وقتی که قسمتهای بغل و عقب این دو خودرو را مقایسه کنید خواهید دی که ۲۰۷i هیچ شباهتی به ۲۰۷ واقعی نداشته و از این دو نما یک ۲۰۶ با تغییرات جزئی خواهید داشت که در مورد نسخه صندوقدار مورد بحث، نیز اوضاع به همین گونه است.

لازم است که اشاره کنیم پژو ۲۰۷i مدتی وقفه را در خط تولید ایران خودرو تجربه کرد و پس از شروع مجدد تولید، ظاهر خودرو (در بخش هایی مثل گرافیک چراغ ها، آیینه ها و…) دستخوش تغییراتی با هدف مدرنتر شدن طراحی آن شد و نسخه صندوق دار نیز بر پایه همین فیس لیفت شکل گرفته است. ۲۰۷i صندوقدار در بخش جلو طراحی کاملا مشابهی با نسخه هاچ بک دارد، اما عمده تغییرات در نمای جانبی و پشتی خودرو شکل گرفتهاند. اضافه شدن صندوق بار و به طور کلی تغییر کلاس خودرو از «هاچ بک» به «ناچ بک»، ۳۱ سانتیمتر طول بیشتر را برای این خودرو به همراه داشته و به غیر از این، حجم صندوق بار نیز از ۲۴۵ به ۳۲۵ لیتر افزایش پیدا کرده که باز هم عدد چندان چشمگیری نیست. همچنین ایران خودرو  برای جذابتر کردن نمای پشتی از یک اسپویلر کوتاه بهره جسته که خط قوس صندوق بار را پر کند. ضمن این که طراحی سپر عقب هم تغییر یافته است.

تست و تجربه رانندگی با پژو 207 صندوقدار اتوماتیک

فضای داخلی و ادواتی که به کارتان می آیند

همچون نمای خارجی، فضای داخل ۲۰۷i هم به نوعی ترکیبی از دکوراسیون داخلی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ اصلی محسوب میشود که البته این ترکیب در نسخه جدید ایران خودرو نسبت به نمونه های مدل پائینی اندکی تغییر یافته است. اما چیزی که به محض قرار گرفتن داخل کابین این خودرو به چشم میخورد، فضای محدود داخلی است که اگر قامت بلندی دارید و بخواهید در ردیف جلو راحت باشید، سرنشینان عقب عملا جای خاصی برای قرار دادن پاهای خود نخواهند داشت! اما نکته مثبت این که ۲۰۷i چه در نسخه هاچبک و چه نسخه SD، نسبت به دیگر محصولات ایران خودرو مثل خانواده ۴۰۵، سمند یا حتی دنا کیفیت بهتری دارد. هرچند که سر و صدا افتادن پنل های داخلی و مستهلک شدن قطعاتی مثل دستگیره های دربها، غربیلک، دسته دنده و… نیز موضوعی غیر قابل انکار برای این خودرو است.

روی غربیلک سه شاخه خوش دست این خودرو که با چرم مصنوعی پوشیده شده است، دکمه های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل را دارید که به لطف بهره گیری از چراغ (برخلاف خودروهای گران قیمتی مثل رنو کپچر که فاقد چراغ پشت دکمه هاست، جای دکمه ها در شب نیز قابل تشخیص است. پشت فرمان صفحه آمپر را با سه دایره و یک مانیتور تک رنگ داریم که این مانیتور باز بودن هر یک از دربها به تفکیک، وضعیت دنده، کارکرد خودرو و… را نمایش میدهد. روکش صندلی ها پارچه ای و تنظیمات آن با استفاده از اهرم های دستی صورت میگیرد و در این خودرو علاوه بر دو تکه شدن صندلیهای ردیف عقب به همراه قابلیت تاشو، پایه های ISOFIX هم برای اتصال صندلی کودک تعبیه شده است. سیستم صوتی مجهز به نمایشگر رنگی لمسی با قابلیت اتصال به بلوتوث، مسیریابی با استفاده از رهیاب ماهواره ای، پخش از روی رادیو، DVD، USB و AUX و…، تهویه مطبوع با کنترلرهای دیجیتالی و قابلیت تنظیم دمای اتوماتیک کابین، شیشه های برقی هر چهار درب، تنظیم برقی آیینه های جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم روشنایی بدرقه (در صورت نیاز با ترک خودرو چراغ ها تا چند ثانیه روشن میمانند تا نور مسیر شما تا خانه تامین شود) و… از جمله دیگر امکانات رفاهی ارائه شده برای این خودرو هستند.

j0c3iwfqm0qj1haigzq.jpg

کوتاه در بخش فنی

همانطور که انتظار میرود ۲۰۷i صندوقدار از قوای فنی و سیستم انتقال قدرتی مشابه نسخه هاچبک بهره میبرد اما چیدمان فنی این خودرو یک تفاوت اساسی با دیگر محصولات خانوده ۲۰۶ دارد. این که ایران خودرو برای نخستین بار در این محصول از سیستم قدرت کمکی فرمان الکترونیکی به جای هیدرولیکی استفاده کرده که این موضوع موجب خارج شدن بار پمپ هیدرولیک از روی موتور و در نتیجه بهبود نسبی قدرت خروجی خواهد شد. به غیر از این، موتور Tu5 و گیربکس AL4 قرار گرفته بر روی ۲۰۷i صندوقدار اتوماتیک تفاوتی با چیزی که بر روی ۲۰۷i و ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ استفاده میشود ندارد. ضمنا ایران خودرو برای این محصول از ترمز ABS به همراه دیسک در هر چهار چرخ (خنک شونده در جلو و ساده در عقب) و سیستم های ABS، EBD و EBA بهره گرفته است.

y3zm7wig17rtyc0zxah.jpg

حس و حال رانندگی

نکته جالب پس از قرار گرفتن در پشت فرمان خودرو و استارت زدن پیشرانه این است که به محض فشردن پدال ترمز برای تعویض موقعیت لیور دنده، صدای «تیلیک» مانند واضحی از پشت لیور به گوش میرسد که مربوط به آزاد شدن ضامن لیور است و این صدا نباید به این شدت به گوش برسد! اما نکته مثبت این که تمام وضعیتهای گیربکس بدون کمترین ضربه و حرکت اضافه تعویض میشوند و پس از قرار دادن لیور در وضعیت D هیچ تکانی حس نمیشود. نکته مثبت بعدی، فرمان این خودرو است که به لطف بهرهگیری از سیستم برقی به جای هیدرولیک عملکرد بسیار نرمی دارد و این خاصیت در شهرهای بزرگ و پرترافیکی مثل تهران بسیار کاربردی خواهد بود. البته لازم به ذکر است که فرمان این خودرو قابلیت تطبیق با سرعت را دارد و در سرعت های بالا سفت تر خواهد شد تا راننده با مشکل عدم پایداری دست و پنجه نرم نکند.

اما موضوعی که در مورد ۲۰۷ اتوماتیک و به طور کلی تمامی گیربکس های AL4 (به خصوص در سری های جدید و نمونه قرار گرفته بر روی این محصول) اذیت کننده به نظر میرسد، ضربه های شدید گیربکس در هنگام شیفت کردن دنده ها است که این موضوع در هنگامی که تخته گاز برانید بیشتر خودنمایی میکند. در واقع اگر با دور آرام و به دور از تنش رانندگی کنید، تقه گیربکس در حدی است که تنها تعویض دنده را متوجه شوید اما زمانی که در حالت D تخت گاز میکنید و دور موتور تا حدود ۵۰۰۰ دور بر دقیقه بالا می آید و بعد دنده شیفت میشود، این ضربه بسیار غیر منتظره است! حال اگر دنده را در حالت تیپ ترونیک دستی قرار داده و دور موتور را تا حوالی ۶۰۰۰ دور بر دقیقه بالا ببرید، این مسئله باز هم شدیدتر میشود. موضوع بعدی این که شتابگیری و کشش خودرو در دنده ۱ راضی کننده ولی ضرایب نسبتا بلند دنده های سبکتر این گیربکس ۴ سرعته، کشش خوبی را به شما ارائه نمیکنند به طوری که حتی در برخی سربالایی های شهری هم برای پرنفس راندن خودرو باید به دنده ۱ معکوس دهید! ضمن این که برخلاف تصور اولیه که برداشته شدن بار پمپ هیدرولیک تاثیر مثبتی در کشش خودرو دارد، ۷۰ کیلوگرم اختلاف وزن ۲۰۷ صندوقدار نسبت به نسخه هاچبک، شتاب ضعیف تری را برای این خودرو فراهم میکند.

اما ترمز قدرتمندی که ایران خودرو برای این محصول در نظر گرفته، خیال شما را از بابت متوقف کردن به موقع اتومبیل راحت میکند و همچنین هرچند که ارتفاع خودرو از سطح زمین اندکی بلند و نامتعارف است، اما هندلینگ و پایداری ۲۰۷i صندوقدار نیز همچون دیگر اعضای خانواده ۲۰۶، خوب و قابل قبول است. اما در کنار تمام این موارد، از بحث ارگونومی ممکن است اندکی به مشکل بر بخورید. برای مثال نمایشگر تصویری قرار گرفته بر روی کنسول میانی، آنقدر از دسترس راننده دور است که برای کار کردن با آن باید به جلو متمایل شوید که این موضوع در هنگام رانندگی علیالخصوص در جاده اندکی دردسرساز است. همچنین دکمه باز کردن قفل مرکزی (با توجه به این که رودریها فاقد ضامن قفل هستند و در صورتی که خودرو قفل شده و باتری خالی گردد، نمیتوانید از داخل قفل را باز کنید!) در جای نامتناسب (پشت ترمز دستی) قرار دارد که این موضوع هم اندکی آزار دهنده است.

مشخصات پژو 207 مشخصات پژو 207حذف شرط: مشخصات پژو 207 جدید اتوماتیک مشخصات پژو 207 جدید اتوماتیکحذف شرط: قیمت پژو 207 قیمت پژو 207حذف شرط: قیمت پژو 207 اتوماتیک قیمت پژو 207 اتوماتیکحذف شرط: تجربه رانندگی پژو 207 تجربه رانندگی پژو 207حذف شرط: مزایا و معایب پژو 207 مزایا و معایب پژو 207حذف شرط: محصولات جدید ایران خودرو محصولات جدید ایران خودرو

عجیب اما واقعی!

قیمت قطعی پژو ۲۰۷آی صندوقدار اتوماتیک برای تکمیل وجه ثبت نام کنندگان ۱۰۴ میلیون تومان اعلام شده و این شرکت برای افرادی که سری اول ثبت نام به عمل آورده اند، مبلغ تخفیف ۱۵ میلیون تومانی را در نظر گرفته است.

منبع:عصرخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.