چرا باید موقع رانندگی دستتان روی دنده نباشد؟

0

اغلب رانندگانی که با خودروهایی گیربکس دستی کار می‌کنند عادت دارند دست خود را بر روی دنده خودرو می‌گذارند. این کار به مدت طولانی انجام می‌شود و گاه در طی چند ساعت رانندگی ادامه دارد اما بد نیست بدانید که این کار به گیربکس خودرو آسیب زیادی وارد می‌کند.

 با نگاهی به درون گیربکس خودرو میله‌ای کنترلی را می‌بینید که به دوشاخه‌هایی متصل است. هر دوشاخه نیز بین دو دنده مشترک است و وظیفه درگیر شدن با چرخ‌دنده‌ای که در شفت گیربکس در حال چرخش است را بر عهده دارد. این تماس کوتاه موجب تعویض دنده خودرو می‌شود.

 دانستنی های فنی خودرو  آموزش نکات ایمنی  دلایل خراب شدن گیربکس  مجله خودرو کارستان  گیر کردن دسته دنده خودرو

میزان تماس دوشاخه‌ها با چرخ‌دنده در حال چرخش بسیار اندک است اما قرار گرفتن دست شما بر روی دسته دنده این مدت‌زمان را بیشتر می‌کند. قطعه سازان این دوشاخه‌ها از جنس فولاد سخت می‌سازند تا بر اثر فشار معمولی در حین تعویض دنده دچار شکستگی نشوند اما قرار دادن دست به مدت طولانی بر روی دنده خودرو موجب ساییدگی محل تماس دوشاخه‌ها می‌شود.

البته همیشه خسارت به سایش خلاصه نمی‌شود. ادامه این کار به مدت طولانی احتمال شکستگی دوشاخه‌های درون گیربکس را نیز افزایش داده و امکان حرکت دادن خودرو را از شما می‌گیرد. بنابراین از گذاشتن دست راست خود بر روی دسته دنده اجتناب کنید.

حتی در دوره‌های آموزشی که پیش از اخذ گواهینامه طی می‌کنید نیز دائماً به شما گوشزد می‌شود که فرمان خودرو را با دو دست بگیرید. این کار به‌طور غیرمستقیم به این موضوع نیز اشاره دارد چراکه اگر به آن عادت کنید بسیاری از کارهای نادرست مانند همین قرار دادن دست بر روی دنده را مرتکب نمی‌شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.