چگونه قطعات یدکی اورجینال بخریم ؟ مرحله ۳

0

وظایف باتـری

  • فراهم‌نمودن انرژی لازم برای استارت‌زدن خودرو
  • تامین انرژی مورد نیاز مجموعه‌های مختلف خودرو که نیازمند برق هستند
  • مناسب‌بودن ظرفیت و توان باتری با سیستم برقی خودرو، باعث کارکرد مطلوب سیستم‌های خودرو خواهد شد.

هنگامی‌که ظرفیت باتری پایین باشد، برای راه‌اندازی خودرو، مدت زمان استارت افزایش می‌یابد و گاهی این استارت‌های طولانی باید چندین بار متناوب و متوالی انجام شود تا موتور خودرو شروع به کارکند. استارت‌زدن‌های طولانی مدت و متوالی، باعث گرم‌شدن بیش از حد استارت و باتری شده و منجر به خرابی آنها می‌گردد.

به منظور عدم آسیب به تجهیزات الکترونیکی خودرو و عمر مفید و طولانی باتری‌های خودرو، قطعات استاندارد را  از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز تهیه نمایید.

ظرفیت باتری

ظرفیت باتری به مقدار الکتریسیته مورد نیاز برای تغذیه تجهیزات برقی خودرو بستگی دارد. در صورت نصب تجهیزات الکتریکی اضافه مطابق با  استاندارد شرکت خودروساز، ممکن است باتری با ظرفیت بیشتر از ظرفیت باتری اصلی مورد نیاز باشد. این موضوع در صورتی مجاز است که در دفترچه راهنمای مشتری خودرو، درج شده باشد.

توان باتـری

حاصل ضرب شدت جریان در ولتاژ توان نامیده می‌شود. هرچه راندمان (توان) باتری بیشتر باشد، عمل استارت موتور بهتر انجام می‌شود. راندمان دو باتری با  اندازه و ظرفیت یکسان، ممکن است متفاوت باشد.

شرکت ایساکو در راستای کسب حداکثر اطمینان از  مرغوبیت تمامی قطعات ارایه شده توسط این شرکت و از جمله باتری خودرو، مطابق با استانداردهای خودروساز اقدام به تست و ارزیابی کیفی قطعات خود می‌نماید و سازندگان باتری‌های ارائه شده، از میان معتبرترین برندهای تولید کننده این قطعه در ایران و سطح جهان انتخاب شده‌اند.

بازدید و نگهداری باتری

  • بررسی سطح الکترولیت باتری: سطح مایع الکترولیت باتری باید حداقل دو بار در سال (فقط در موارد باتری‌هایی که امکان بررسی سطح الکترولیت آنها وجود دارد) در ابتدای زمستان و تابستان کنترل شود. بهترین و مناسب‌ترین سطح الکترولیت، توسط یک شاخص بر روی جداره خارجی باتری مشخص شده است که حدوداً، ۱۵ میلیمتر بالاتر از سطح صفحات باتری است. درصورت نیاز فقط آب مقطر اضافه نمایید.

هیچ‌گاه نباید الکترولیت باتری شارژ شده را تخلیه نمود زیرا در این صورت صفحات منفی آن در مدت زمان کوتاهی با اکسیژن هوا ترکیب شده و اکسید می‌شوند، در این حالت صفحات مثبت نیز بلافاصله سولفاته شده و در نهایت باتری غیرقابل استفاده خواهد شد.

توجه: در صورتیکه سطح الکترولیت باتری پی درپی کاهش یافته و نیازمند افزایش می‌باشد، نشان‌دهنده ایراد در مدارات و اجزای الکتریکی است که باعث شارژ بیش از حد باتری می‌شود. در این حالت ضروری است که آلترناتور (دینام) و رگولاتور آن مورد بررسی قرار گیرد.

  • باتری در محل نصب بایستی به‌گونه‌ای محکم شود تا تکان‌های شدیدی که به آن وارد می‌شود باعث ریزش صفحات آن نگردد.
  • قطب‌های مثبت و منفی باتری همیشه تمیز نگاه داشته شوند و برای جلوگیری از سولفاته‌شدن، به گریس مشخص شده در دفترچه راهنما آغشته شوند.
  • درهنگام تخلیه باتری و کاهش الکترولیت، هیچگاه استارت نزنید، زیرا باعث ریزش صفحات باتری خواهد شد.
  • از استارت‌زدن‌های بی‌مورد که باعث تخلیه سریع باتری می‌شود، به‌طور جدی خودداری نمایید، چرا که این عمل باعث کاهش عمر باتری خواهد شد.
  • کابل‌های معیوب را باید تعویض نمود. بست‌های نگهدارنده باتری را بدون اینکه فشار زیادی به بدنه باتری وارد کرده باشند، بازدید نمایید تا مطمئن شوید که باتری را محکم در جای خود نگهداشته‌اند.
  • استفاده از تجهیزات الکتریکی پرمصرف نظیر چراغ‌های جلو، رادیو و… در هنگام خاموش‌بودن موتور، باعث کاهش توان باتری و در نهایت، فرسودگی تدریجی باتری می‌شود.
  • عدم عملکرد صحیح شارژ باتری توسط آلترناتور (دینام)، سبب فرسودگی زودرس باتری می‌شود.

برق خـودرو

خودروهای جدید،  مجهز به سیستم‌های مختلفی جهت کنترل سیستم‌های سوخت‌رسانی موتور،گیربکس اتومانیک، سیستم ترمز ABS و سیستم‌های ایمنی نظیر کمربند ایمنی، کیسه هوا و سیستم‌های آسایش نظیرکولر اتوماتیک هستند. به منظور تامین انرژی برق مورد نیاز این سیستم‌ها می‌بایست از باتری‌هایی که دارای ظرفیت الکتریکی مناسب هستند، استفاده شود. از موارد مهم حفظ و نگهداری باطری اطمینان از محکم بسته‌شدن اتصالات و عاری بودن از هرگونه سولفاته است.

از آنجایی‌که خودروهای جدید دارای سیستم‌های الکترونیکی پیشرفته هستند، در موارد ضروری برای تعویض باطری ابتدا اتصال منفی جدا شده و سپس اتصال مثبت و برای نصب نیز می‌باید بر عکس عمل شود.

تـوجه کنید در هنگام روشن‌بودن موتور نباید اتصالات باطری را جدا نمود چون این امر سبب آسیب‌دیدن سیستم الکترونیکی موتور می‌گردد.

با توجه به بالابودن دمای هوا در ماه‌های گرم سال و افزایش سرعت تبخیر مایع الکترونیک درون باطری، بایستی سطح مایع الکترونیک به صورت ماهیانه و یا زودتر کنترل گردد.

ترمـوستات

به منظور عملکرد صحیح و افزایش راندمان موتور و نیز ایجاد گرمای مناسب توسط بخاری در فصول سرد، دمای آب موتور باید در حد معینی باشد.

توصیه کارشناسان جهت ایمنی شما و افزایش کارایی خودرو، استفاده از قطعات اصلی ایساکو در داخل بسته‌بندی‌های دارای هولوگرام و مراجعه به نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور است.

با توجه به شرایط مختلف رانندگی (رانندگی در شرایطی که موتور تحت بار می‌باشد مانند سربالایی و یا حرکت در سرپائینی) که باعث می‌گردد دمای آب موتور تغییر زیاد داشته باشد که این امر باعث ایجاد صدمه به موتور می‌گردد. این وسیله به طور خودکار گرمای موتور را در حد معینی حدود ۸۵ الی۹۰ درجه سانتیگراد نگاه می‌دارد.

نـکات مهم:

از باز نمودن ترموستات در تابستان جدا خودداری نمایید. در صورت عدم وجود ترموستات در مسیر سیستم خنک‌کننده موتور، در زمان تردد در جاده‌های کوهستانی و شیبدار، دمای موتور افزایش می‌یابد و در صورت ادامه حرکت در مسیر سرپایینی و جاده‌های مسطح، دمای موتور به سرعت کاهش می‌باید. این شرایط برای قطعات حساس موتور نظیر سرسیلندر و واشر سرسیلندر بسیار خطرناک و مضر است. در صورت تداوم رانندگی در این شرایط، بروز خسارت در این قطعات اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

در خودروهای جدید که مجهز به سیستم‌های سوخت‌رسانی پیشرفته انژکتوری هستند، ثابت‌بودن دمای موتور در حد معین، به منظور ایجاد احتراق صحیح سوخت درون موتور، جلوگیری از کاهش توان موتور،کنترل میزان مصرف سوخت و جلوگیری از افزایش آلایندگی گازهای خروجی اگزوز، ضروری است. لذا  استفاده از قطعات اصلی و استـاندارد و مورد تایید شرکت خودرو ساز جهت اجتناب از تعمیرات احتمالی و عواقب آن، توصیه می‌شود.

استپر موتـور

استپر موتور یکی از قطعات مهم در خودروهای مجهز به سیستم‌های سوخت رسانی انژکتوری می‌باشد. این قطعه بر روی محفظه دریچه گاز نصب شده و به صورت الکترونیکی توسط ECU (واحد کنترل الکترونیکی) کنترل می‌شود.

7-7

به منظور عملکرد صحیح موتور در شرایط مختلف کارکرد، سالم و تمیز بودن این قطعه بسیار مهم است.

وظایف استپر موتور عبارتند از:

ایجاد حالت ساسات در هنگام سرد بودن موتور

متعادل نمودن دور آرام موتور با کنترل مقدار هوای ورودی

در صورت استفاده از کولر که باعث کاهش دور آرام موتور می‌شود، افت دور موتور را تامین می‌کند

استـپر موتور (موتور پله‌ای)

در ماشین‌های جدید ECU از سنسورهایی که در جاهای مختلف نصب شده (مانند سنسور دور موتور و سنسور اکسیژن) اطلاعاتی راجع به شرایط کاری خودرو می‌گیرد و پس از تحلیل این داده‌ها و میزان باز و بسته بودن دریچه گاز به استپر موتور دستور می‌دهد. به همین دلیل استپر موتـور که یک قطعه الکتریکی مکانیکی می‌باشد به عنوان یکی از عملگرهای ECU می‌باشد.

در صورت استفاده از برندهای نامعتبر، استپر معمولا یا دستورات ECU را به‌درستی انجام نمی‌دهد و یا زودتر از موعد خراب شده و از کار می‌افتد، که باعث ایجاد نوسان دور موتور، خاموش‌شدن موتور در دور آرام هنگام استفاده از کولر یا فرمان هیدرولیک می‌گردد.

در صورت مشاهده مواردی نظیر: نوسان دور موتور در حالت دور آرام، روشن نماندن موتور در زمان استارت سرد (خاموش شدن موتور به محض رها نمودن پدال گاز) و خاموش‌شدن موتور در زمان فعال نمودن کولر در حالت دور آرام، امکان خرابی یا کثیفی استپر موتور وجود دارد.

با توجه به حساس بودن و اهمیت این قطعه در عملکرد موتورخودرو، استفاده از قطـعه استاندارد دارای هولوگرام و مراجعه به نمایندگی‌های مجاز در سراسر کشور توصیه می‌شود.

سیبک فرمان

سیستم فرمان خودرو و قطعات تشکیل‌دهنده آن، جزو مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی خودرو هستند. وظیفه سیبک در سیستم فرمان، ایجاد امکان گردش چرخ‌ها است. در صورت عملکرد ناقص و خرابی این قطعه، فرمان‌پذیری خودرو، سایش غیرمعقول تایرها، انحراف خودرو از مسیر مستقیم و… بروز خواهد کرد.

این قطعه مانند سایر اتصالات مکانیکی می‌بایست گریس‌کاری مناسبی داشته و به منظور جلوگیری از  اتلاف روانکارهای داخل قطعه، از گردگیر مناسب استفاده شود.درصورت مشاهده یا بروز ایرادات زیر در اسرع وقت نسبت به تعویض سیبک‌های فرمان و تنظیم مجدد زوایای فرمان اقدام نمایید:

لهیدگی یا ترک‌خوردگی پوسته سیبک فرمان ناشی از ضربات شدید در تصادفات یا عبور از مسیرهای ناهموار و پردست‌انداز

زنگ‌زدگی یا خوردگی شدید سیبک

پارگی گردگیر و نفوذ گردوغبار به داخل سیبک

لقی و سایش بیش از حد قطعات داخلی سیبک در اثر مرور زمان و کارکرد بالا

هرزشدن مهره و یا خرابی رزوه پیچ سیبک

علائـم خرابی سیبک فرمان

افزایش فرسودگی سایر قطعات سیستم فرمان

سایش بیش از حد تایرهای جلو

افت کیفیت فرمان‌پذیری خودرو (اصطلاحاً سفت‌شدن فرمان و یا لقی بیش از حد فرمان و انحراف خودرو)

عدم بازگشت اتوماتیک فرمان خودرو به وضعیت مستقیم پس از عبور از پیچ

توجـه:

همواره هر دو سیبک‌های فرمان چپ و راست را با هم تعویض نمایید

مهره سیبک فرمان یک بار مصرف بوده و استفاده مجدد از آنها مجاز نیست

سفت‌کردن بیش از حد مهره سیبک، باعث خرابی آن خواهد شد

جهت تعویض سیبک، تعمیر جلوبندی و تنظیم مجدد سیستم فرمان خودرو با بهره مندی از خدمات استاندارد به شبکه گسترده نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.دیسک ترمز

عملکرد صحیح سیستم ترمز در تمام شرایط رانندگی، در حفظ جان سرنشینان خودرو بسیار مهم و موثر است. سیستم ترمز از قطعات متعددی تشکیل شده که دیسک ترمز یکی از مهمترین این قطعات است. در صورت خرابی یا ایجاد هرگونه ایراد در این قطعه، عملکرد سیستم ترمز دچار اخلال شده و ممکن است منجر به بروز حوادث ناگواری شود

27

علایم خرابی دیسک ترمز و علل آن

لرزش زیاد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگیری در اثر تاب‌داشتن دیسک.

ایجاد صدای ناهنجارکه نشان‌دهنده خرابی سطح دیسک یا اتمام لنت ترمز است.

کاهش قدرت ترمزگیری و داغ‌شدن دیسک در اثر استفاده از لنت غیراستاندارد و نازک‌شدن ضخامت دیسک.

ترک‌خوردگی سطح تماس دیسک با لنت در اثر ساییدگی بیش از حد و کاهش ضخامت آن به دلیل استفاده از لنت‌های ترمز غیراستاندارد و با جنس سخت.

شرکت ایـساکو به دلیل اهمیت موضوع و در راستای کسب حداکثر اطمینان مشتریان از مرغوبیت تمامی قطعات ارایه شده در بسته‌بندی این شرکت، مطابق با استانداردهای خودروساز اقدام به تست و ارزیابی کیفی قطعات خود می‌نماید و سازندگان این دسته از قطعات، از میان معتبرترین برندهای تولیدکننده این قطعه در ایران و سطح جهان انتخاب شده‌اند.شاید برایتان اتفاق افتاده باشد زمانی‌که ترمز می‌گیرید، خودروی شما دچار لرزش‌های شدید شود. این حالت که ممکن است همراه با صدای زوزه است عمدتاً به دلیل خرابی دیسک ترمز و تاب داشتن دیسک چرخ بوده که بیشتر برای چرخ‌های جلوی خودرو اتفاق می‌افتد. این ایراد مواقعی رخ می‌دهد که راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می‌کند و این گرم‌شدن تا حد سرخ‌شدن دیسک ادامه می‌یابد. در این حالت درصورت سردشدن سریع دیسک ترمز این قطعه تاب برداشته و ترمزکارایی خود را از دست می‌دهد و علاوه بر سر و صدای زیاد، لرزش شدیدی در حین ترمز گرفتن به وجود می‌آید.به این نـکات توجه کنید:

از ترمزگیری‌های شدید به مدت طولانی خودداری و در صورت امکان با استفاده از دنده معکوس و کاهش دور موتور، از نیروی ترمزی موتور برای کاهش سرعت خودرو استفاده نمایید.

در صورت داغ‌بودن سطح دیسک ترمز از شستشوی خودرو، خودداری نمایید.

به هنگام رانندگی در شرایط بارانی و آب گرفتگی معابر، از رانندگی با سرعت زیاد اجتناب کنید. زیرا در صورت خیس‌شدن بیش از حد دیسک و لنت ترمز، ترمزگیری با مشکل مواجه خواهد شد.

      • در صورت ساییده‌شدن بیش از حد دیسک و کاهش ضخامت آن، در اسرع وقت نسبت به تعویض آن، اقدام نمایید.

ضدیخ ، ضدجوش ، ضدزنگاکثر سیستم‌های خنک‌کننده خودروها دارای یک سیال هستند که با گردش در اطراف موتور، بخش اعظم گرمای ایجاد شده را جذب و به بیرون منتقل می‌سازند. این سیال، مخلوطی از آب و ماده ضدیخ با فرمول شیمیایی خاص است که علاوه بر پایین‌آوردن دمای انجماد سیال، موجب افزایش نقطه جوش و نیز جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. لذا برخی از سازندگان، محصول خود را «ضدیخ، ضدجوش، ضدزنگ» می‌نامند.

خواص مایع سیستم خنک‌کننده موتور

این مایع باید قادر به پایین‌آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در فصل زمستان باشد.

از نظر شیمیایی و کارکرد در دمای پایین، پایداری کامل داشته باشد (تجزیه و ته‌نشین نشود).

از نقطه جوش بالایی برخوردار بوده و در دماهای بالا، تجزیه نشود.

برروی قطعات موتور، لوله‌های ارتباطی، شیلنگ‌های رادیاتور و سایر قطعات اثر نامطلوب نداشته باشد.

از خاصیت انتقال حرارت مناسب برخوردار و دارای کمترین اثرات سمی باشد.

آتش‌زا نبوده و ضریب انبساط پایین داشته باشد.

بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات سیستم خنک‌کننده داشته و بر روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

نکاتی‌که درهنگام استفاده از مایع خنک‌کننده موتور باید به آن توجه داشت

عمر مفید مایع خنک‌کننده بستگی به نوع ضد یخ دارد. زمان مناسب تعویض مطابق اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای مشتری خودرو، توصیه می‌شود.

رنگ ضدیخ با کیفیت آن مرتبط نیست و سازندگان برای مشخص‌کردن محصـولات خود از رنگ‌های گوناگونی استفاده می‌نمایند.

هم‌رنگ‌بودن ضدیخ‌ها دلیلی بر کیفیت یکسان آنها نیست، بنابراین از مخلوط‌کردن آنها باید اجتناب کرد.

در مورد نسبت صحیح رقیق‌سازی نیز باید به دستورالعمل سازندگان توجه کرد.

اگر غلظت ضدیخ بیش از مقدار توصیه شده باشد، امکان خرابی واترپمپ و افزایش خوردگی وجود دارد. همچنین اگر غلظت ضدیخ کمتر از حد توصیه شده باشد، موجب افزایش نقطه انجماد و یخ‌زدن آن در مجاری سیستم رادیاتور می‌شود.

کیفیت آب استفاده شده در رقیق‌سازی ضدیخ، مهم است و حتی‌المقدور باید از آب با املاح کم استفاده کرد.

ضدیخ‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند. مشاهده کف می‌تواند به‌علت واردشدن هوا به سیستم خنک‌کننده موتور باشد. در این صورت باید رادیاتور را کاملاً تخلیه کرده و تمامی لوله‌های رابط، واشرها، بست‌ها و ترموستات را بررسی و نسبت به تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.

پیش از افزودن ضدیخ در سیستم خنک‌کننده باید از سلامت و کارایی قسمت‌های مختلف سیستم خنک‌کاری مانند ترموستات، پمپ آب، شیلنگ‌ها و درب رادیاتور مطمئن شد. با بازکردن بست اتصال خروجی از ترموستات و شیلنگ لاستیکی باید تمام مسیر گردش ضدیخ، با آب یا محلول‌های ویژه تمیز شود و بدنه بیرونی رادیاتور نیز به وسیله برس پلاستیکی نرم و با محلول آب و صابون شست‌وشو داده تا عبور هوا از میان پره‌های رادیاتور بهتر انجام شود.

با توجه به اینکه این محلول‌ها درجه جوش مایع خنک‌کننده موتور را نیز بالا می‌برند، لذا از تخلیه و جایگزینی با آب معمولی در فصول گرم سال، جداً خودداری نمایید.

با توجه به آسیب‌پذیربودن موتورخودرو نسبت به سرما، پیشنهاد می‌گردد از مایع خنک‌کننده با کیفیت که در فروشگاه‌های مجاز ایـساکو عرضه می‌شود، استفاده نمایید.

کمک فنر

هر خودرویی باید در مقابل تغییر مسیر حرکت در پیچ‌های جاده، انعطاف‌پذیر بوده و توانایی مواجه با آنها را داشته باشد.کمک فنرها علاوه بر دفع ضربات و جلوگیری از انحراف خودرو، توانایی‌های دیگری نظیر، تنظیم زوایای چرخ‌ها در حالت صحیح، ثابت نگه‌داشتن ارتفاع خودرو در حد معین و استاندارد، حفظ سطح تماس تایرها با سطح جاده را نیز دارا هستند. دفع ضربات این کار با تبدیل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سیستم تعلیق و تبدیل آن به انرژی گرمایی (حرارتی) در کمک فنر انجام می‌گردد.زمانی که باور کردید کمک فنرها در ۲۰٫۰۰۰ کیلومتر پیمایش خودرو حداقل یک میلیون بار حرکت عمودی دارند متوجه اهمیت عملکرد صحیح کمک فنرهای خودرو می‌شوید. این عملکرد ایمنی، راحتی و اطمینان در رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد.رانندگان خودرو به طور کلی اطلاعات کمی درباره کمک فنر و نقش مهم آن در ایمنی خودرو دارند. آنچه که باید بدانیم نقش کمک فنر به عنوان جزیی از سیستم تعلیق می‌باشد که به صورت اتصال قابل ارتجاع (الاستیک) بین چرخ و اتاق خودرو قرار دارد. کمک فنر از بدنه خودرو در برابر تکان‌ها و شوک‌های حاصل از حرکت خودرو در سطوح ناهموار جاده‌ها محافظت می‌کند.

وظیفه کمک فنر

عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها اغلب با هم اشتباه می‌شوند. کمک فنرها حرکت بالا و پایین رفتن سیستم تعلیق و بدنه را برای ایجاد یک حرکت یکنواخت تنظیم می‌کنند. وظیفه اصلی کمک فنر کنترل حرکات فنر و سیستم تعلیق است به طوری که در کمک فنر پیستونی که به انتهای میله پیستون نصب شده است  با بالا و پایین رفتن چرخ در سیلندر حرکت کرده و با عبور دادن روغن از یک طرف پیستون به طرف دیگر آن از طریق مسیرهای تعبیه شده، سرعت حرکت فنر و سیستم تعلیق را کند کرده و نیروی مقاومی در مقابل این حرکت ایجاد می‌کند. مقدار این نیرو به سرعت حرکت پیستون، اندازه و تعداد سوراخ‌های آن بستگی دارد.

اهداف عمده به‌کارگیری کمک فنر در خودرو

کمک فنرها براساس یک روش و قاعده مشخص برای مستهلک‌نمودن ارتعاشات طراحی شده‌اند که این طراحی همزمان با طراحی خودرو انجام می‌پذیرد. به‌طورکلی دو دلیل اصلی جهت به‌کارگیری کمک فنرها در وسایل نقلیه موتوری مطرح است؛ اول ایمنی حرکت که در این حالت تماس چرخ با سطح جاده تامین می‌شود و دوم راحتی حرکت که در این حالت ارتعاشات بدنه خودرو به حداقل کاهش می‌یابد.کمک فنرها مصرف‌کننده انرژی بوده و انرژی جنبشی را تبدیل به انرژی حرارتی می‌کنند. انرژی اضافی تولید شده در اثر حرکت تایر و فنرها بر روی سطح زمین توسط کمک فنر جذب و باعث محدودشدن ارتعاش چرخ‌ها می‌شود. هم‌چنین از انتقال ارتعاشات مخرب به بدنه خودرو جلوگیری کرده و راحتی سرنشینان را تأمین می‌کنند.

کمک فنرها در ۳ وضعیت زیر مؤثرند

ترمزگیری: در صورتی که کمک فنرها ضعیف باشند فاصله توقف خودرو در اثر ترمزگیری بیشتر می‌شود. این فاصله حتی زمانی که ترمزگیری در جاده‌های ناهموار باشد افزایش می‌یابد.پیچ‌های جاده: در صورتی که کمک فنرها در شرایط نامطلوبی قرار داشته باشند در هنگام حرکت در پیچ‌ها، خودرو بیش از حد به زمین نزدیک شده در این حالت سیستم تعلیق کاملا تحت فشار قرار می‌گیرد. هم چنین قدرت فرمان‌پذیری خودرو کاهش می‌یابد.سایش تایرها: در صورتی که کمک فنرها در شرایط استاندارد قرار نداشته باشند تایرها تحت فشار بیش از حد قرار می‌گیرند. در این حالت آج تایرها به مرور از بین رفته و سایش آنها بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر کمک فنرها می‌توانند با تنظیم سطح تماس بین تایر و سطح جاده شرایط رانندگی بهتری را فراهم نمایند.تاثیر عملکرد کمک فنرها بر سایش تایرها و کنترل خودرویکی از بخش‌هایی که رانندگی با خودرو را لذت‌بخش می‌نماید عملکرد صحیح کمک‌فنرهاست.سایش غیرعادی تایرها و خرابی کمک فنرها بر رفتار و عملکرد خودرو هنگام رانندگی تأثیر به‌سزایی دارد.خرابی کمک فنرها باعث بروز مشکلات زیر می‌شود:

عدم کنترل مناسب خودرو در پیچ‌های تند جاده که منجر به انحراف خودرو از مسیر می‌شود.

لرزش جلوبندی در جاده‌هایی که سطوح ناهموار دارند. این لرزش در غربیلک فرمان نیز احساس شده و در هنگام عبور از ناهمواری‌ها، صداهای بلند و غیرعادی نیز شنیده می‌شود.

شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد.

جهش چرخ‌ها از روی ناهمواری‌ها باعث لغزش و سرخوردن مستمر خودرو می‌شود.

نتیجه اینکه:تشخیص مستهلک‌شدن کمک فنرها برای بسیاری از تعمیرکاران غیر قابل لمس و مشکل است. پس بهتر است دقت کنید عمر مفید کمک فنرهای خودرو به اتمام نرسیده باشد. وجود مشکل در حفظ تعادل خودرو و انحراف در پیچ‌ها می‌تواند بر اثر خرابی کمک فنرها باشد.همیشه کمک فنرها را به صورت جفت تعویض نموده و از تعویض تکی آنها خودداری نمایید. در صورتی که از کمک فنر، روغن نشت کند، بلافاصله باید نسبت به تعویض آنها اقدام کرد.چرا که اگر کمک فنرها بیش از حد فرسوده شوند:

در هنگام ترمزگیری مسافت توقف افزایش می‌یابد.

در هنگام پیچیدن سرعت کاهش می‌یابد.

عمر تایرها نیز کاهش خواهد یافت.

عیب‌یابی کمک فنر

بیشتر رانندگان به کمک فنرها – که یکی از اساسی‌ترین قسمت ایمنی خودرو است-  اهمیت چندانی نمی‌دهند. لذا به منظور ایمنی بیشتر اطلاعات ذیل می‌تواند درخصوص شناخت وتشخیص خرابی‌های کمک فنر، مفید باشد.اگر کمک فنر نشتی دارد حتماً باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

بالا و پایین رفتن خودرو به خصوص اگر جاده ناهموار باشد و یا اصطلاحاً شیرجه رفتن خودرو در حین ترمزهای شدید، ممکن است به دلیل خرابی کمک فنرها باشد.

اگر در سر پیچ، خودرو بیش از حد بپیچد به نحوی که راننده برای کنترل آن دچار مشکل شود، این شرایط ممکن از ناشی از خرابی کمک فنر باشد.

اگر در حین حرکت خودرو، چرخ‌ها روی جاده با شدت زیادی بالا و پایین بروند، ممکن است از فرسودگی فنرها و کمک‌ها باشد.

اگر خودرو بر روی جاده حالت بی‌ثباتی پیدا کند و منحرف شود، ممکن است از فرسودگی کمک فنرها باشد. این امر ایمنی اتومبیل را به شدت تهدید می‌کند.

اگر قطعات و لوازم مربوط به نصب کمک فنر ترک‌خوردگی و یا تغییر شکل داشته باشند، در زمان شتاب‌گرفتن، ترمزکردن و یا عبور از ناهمواری‌های سطح جاده، باعث ایجاد صدای غیرعادی می‌شوند. بنابراین هرچه زودتر باید نسبت به تعویض بوش‌ها اقدام شود. در غیر این صورت ایمنی خودرو به شدت کاهش پیدا می‌کند.

حمل بار اضافی و بیش از حد استاندارد، عامل مهمی در ضعیف‌شدن کمک فنرها است؛ به خصوص زمانی که خودرو در ناهمواری‌های جاده قرار می‌گیرد.

تایرهایی که از یک سمت (لبه‌های داخل یا خارج) اصطلاحاً ساییده شده باشند، نشانگر عیب در سیستم تعلیق به خصوص درکمک فنرها است که پس از انجام آزمایشات لازم و حصول اطمینان از خرابی کمک فنرها، نسبت به تعویض آنها اقدام نمایید.

شرکت ایساکو  به‌دلیل اهمیت موضوع و در راستای کسب حداکثر اطمینان مشتریان از مرغوبیت تمامی قطعات ارایه شده در بسته‌بندی این شرکت، مطابق با   استانداردهای خودروساز اقدام به تست و ارزیابی کیفی قطعات خود می‌نماید و سازندگان این دسته از قطعات، از میان معتبرترین برندهای تولیدکننده این قطعه در ایران و سطح جهان انتخاب شده‌اند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.