تعداد کارکنان بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان چند نفر می باشند؟

0

آمار و ارقام عجیبی از تعداد نیروی کار فعال در صنعت خودروی کشور منتشر شده است. با این وجود بخش ترسناک ماجرا مربوط به نیروهای مازاد این صنعت است که عملاً بهره‌وری را به چالش می‌کشد. این در حالی است که فرمول تعداد افراد شاغل در شرکت‌های بزرگ خودروسازی حکایت از فرمول دیگری دارد.

بزرگترین خودروسازان جهان تعداد پرسنل ایران خودرو تعداد پرسنل سایپا تعداد کارکنان سایپا تعداد کارکنان فولکس واگن تعداد کارکنان تویوتا تعداد کارگران هیوندا دانستنی های جالب خودرو اخبار صنعت خودرو
سال ۹۵ وقتی هنوز بحث خروج آمریکا از برجام و هم‌چنین آغاز دور جدید تحریم‌ها مانند امروز گریبان صنعت خودرو را نگرفته بود، گزارش جالبی از نیروهای فعال در این حوزه منتشر شد. آن زمان گفته می‌شد حدود ۱۵ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور در حال تردد است و نزدیک به ۸۸۵ هزار نفر در بخش تولید و خدمات صنعت خودرو ایران مشغول به کار بودند. ۱۲۲ هزار نفر از این تعداد در شرکت‌های خودروساز مشغول کار بودند که نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر از این تعداد در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کردند و ماهانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان دریافت حقوق و مزایا داشتند.
آمار تولید خودرو نشان می‌داد که روزانه بیش از ۵ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید می‌رسد که نشان می‌دهد هر نفر شاغل در صنعت خودرو کشور، ماهانه ۱.۳ خودرو به تولید می‌رساند. البته ۲۶۵ هزار نفر هم‌اکنون در واحدهای قطعه‌سازی فعالیت دارند که بیشتر آنان حقوق و مزایای خود را از بخش خصوصی دریافت می‌کنند. آمارها آن است که در بخش صنعت قطعه‌سازی و خودرو درمجموع ۳۹۰ هزار نفر، در بخش تأمین مواد اولیه خودرو، ۳۸۰ هزار نفر و در بخش نمایندگی خودروسازان و خدمات پس از فروش حدود ۸۵ هزار نفر مشغول کارند که این تعداد درنهایت مؤید آن است کل اشتغال ایجادشده از سوی صنعت خودرو ایران، ۸۵۵ هزار نفر است.

امان از نیروهای مازاد
بر اساس اعلام انجمن خودروسازان ایران، کارخانه‌های خودروسازی کشور در سال ۸۹ با نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر کارگر، اقدام به تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو کرده‌اند، اما در حال حاضر با توجه به استخدام‌های بی‌رویه در دولت قبل با ۱۲۲ هزار پرسنل، تولیدی کمتر از یک میلیون دستگاه در سال دارد. فقط ایران‌خودرو ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان حقوق و مزایا به کارکنان خود پرداخت می‌کند که با توجه به کاهش تولید خودرو در این شرکت و نبود منابع مالی مناسب، در صورت تعدیل نیرو، ایران‌خودرو قادر خواهد بود تا محصولات را با بهره‌وری بیشتری به تولید برساند.
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید خودروسازی سایپا حدود ۱۱ هزار و ایران‌خودرو ۱۳ هزار نیروی مازاد دارند. از سوی دیگر در سایپا حدود ۱۱۸۰ نفر و در ایران‌خودرو ۱۵۴۰ نفر عضو هیات‌مدیره شرکت‌های جانبی هستند. با این حساب این دو شرکت سالانه حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان حقوق به نیروهای مازاد پرداخت می‌کنند. بد نیست بدانید زیان انباشته ایران‌خودرو حدود ۸ هزار میلیارد و این زیان برای سایپا حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

 بزرگترین خودروسازان جهان تعداد پرسنل ایران خودرو تعداد پرسنل سایپا تعداد کارکنان سایپا تعداد کارکنان فولکس واگن تعداد کارکنان تویوتا تعداد کارگران هیوندا دانستنی های جالب خودرو اخبار صنعت خودرو

نگاهی به آمارهای جهانی

بررسی نیروهای شاغل در بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا، نکات جالبی را گوشزد می‌کند. اغلب تصور بر این است که موفقیت یک برند تابعی از پیشرفت فناوری، مهندسی و طراحی است. درحالی‌که استراتژی‌های مدیریت در این میان فراموش شده‌اند. بهره‌وری شاید در صنایع خودروسازی پدیده‌ای به‌مثابه شوخی باشد ولی با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که در شرکت‌های بزرگ دنیا رمز اصلی پیروزی است.
شرکت‌های مطرح خودروسازی گزارش‌های مربوط به آمار مالی خود را حسب نیاز هیات‌مدیره، سهام‌داران و البته مشتریان خود منتشر می‌کنند. بنابراین طبیعی است که اطلاعات مربوط به نیروی کار آن‌ها به‌روز نباشد. برای بررسی آمارهای زیر نکته مهمی باید در نظر گرفت. آن هم اینکه اعداد و ارقام مربوط به نیروی کار مربوط به افرادی می‌شود که به‌صورت مستقیم با شرکت مادر در ارتباط هستند. به‌عبارتی‌دیگر درآمد و حقوق‌شان را از شرکت مادر می‌گیرند. خواه این افراد در کشور مبدأ مشغول به کار باشند و خواه در نمایندگی‌ها و یا کارخانه‌های کشورهای دیگر. با این اوصاف نباید نیروهای وابسته به شرکت‌های خصوصی را وارد این محاسبات کرد که در این‌صورت اعداد فوق سر به فلک می‌زنند.

تویوتا

  • رتبه در بین خودروسازان: ۱
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۸: ۳۶۹.۱۲۴ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۸: ۱۰.۴۱۸.۱۴۴ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۸: ۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار

فولکس‌واگن

  • رتبه در بین خودروسازان: ۲
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۶۴۲.۲۹۲ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۱۰.۱۲۶.۲۸۱ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۲۷۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار

هیوندای/کیا

  • رتبه در بین خودروسازان: ۳
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۶: ۲۶۲.۴۶۳ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۶: ۷.۸۸۹.۵۳۸ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۶: ۲۱۷.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ دلار

جنرال موتورز

  • رتبه در بین خودروسازان: ۴
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۱۸۰.۰۰۰ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۹.۶۰۰.۰۰۰ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۴۵.۵۸۸.۰۰۰.۰۰۰ دلار

فورد

  • رتبه در بین خودروسازان: ۵
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۲۰۲.۰۰۰ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۶.۴۲۹.۴۸۵ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۵۶.۷۷۶.۰۰۰.۰۰۰ دلار

نیسان

  • رتبه در بین خودروسازان: ۶
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۵: ۱۴۲.۹۲۵ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۵: ۵.۵۵۶.۲۴۱ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۵: ۱۰۴.۸۵۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار

هوندا

  • رتبه در بین خودروسازان: ۷
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۶: ۲۰۸.۳۹۹ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۶: ۴.۹۹۹.۲۶۶ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۶: ۱۳۴.۵۲۵.۰۰۰.۰۰۰ دلار

فیات کرایلسر

  • رتبه در بین خودروسازان: ۸
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۲۳۵.۹۱۵ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۴.۹۹۹.۲۶۶ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۱۳۳.۲۱۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار

رنو

  • رتبه در بین خودروسازان: ۹
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۱۸۱.۳۴۴ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۳.۳۷۳.۳۷۸ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۶۶.۹۷۱.۰۰۰.۰۰۰ دلار

گروه PSA

  • رتبه در بین خودروسازان: ۱۰
  • تعداد نیروهای شاغل در سال ۲۰۱۷: ۱۸۱.۱۰۷ نفر
  • تعداد تولید خودرو در سال ۲۰۱۷: ۳.۶۳۰.۰۰۰ دستگاه
  • درآمد در سال ۲۰۱۷: ۷۴.۳۱۰.۰۰۰ دلار
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.