تونل های تهران را بهتر بشناسید + مشخصات، هزینه احداث و تصاویر
تونل نیایش ،تونل های ایران ،تونل رسالت ،طولانی ترین تونل تهران ،تونل امیرکبیر ،تونل آرش تهران ،تونل شهدای غزه ،احداث تونل
یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در کلان شهر تهران ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.
تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیا است که به واسطه جمعیت زیاد و قرار گرفتن آن به عنوان پایتخت در زمینه حمل و نقل دارای معضلات ترافیکی زیادی است.ترافیک شهری در این کلانشهر به عنوان بزرگترین مشکل بارها و بارها از سوی مسئولان شهری مطرح شده و راهکارهای متعددی برای حل آن مطرح شده است.
اما در این میان یکی از مهمترین راهکارهای کاهش حجم ترافیک و کوتاه کردن مسیرها در این شهر ساخت تونل های شهری در قالب پروژه های عظیمی است که با احداث آنها تا حد قابل قبولی از مشکلات ترافیکی را مرتفع کرده است.
در قاره آسیا بعد از کشورهای چین و ژاپن، ایران سومین کشوری است که اقدام به احداث تونلهای طویل جادهای کرده و در این زمینه جزو کشورهای پیشرو در این قاره به حساب میآید.
در حال حاضر تهران دارای ۴ تونل شهری است که یکی از این تونل ها در دست احداث است و مراحل پایانی را می گذراند.
تونل رسالت؛ هزینه ساخت:۶۰۰ میلیون تومان
تونل رسالت تونلی ۹۵۰ متری است که از میدان آفریقا شروع و به بزرگراه کردستان ختم میشود.با اجرای این پروژه بار ترافیکی بزرگراه شهید همت کاهش یافته است.این تونل شامل دوقسمت میباشد.
قسمت اول دارای دو تونل که طول آن تقریبا ۸۲۲ متر و از میدان آفریقا تا دره نظامی گنجوی میباشد و قسمت دوم دارای دو تونل بهم چسبیده که طول آن تقریبا برابر ۱۶۰ متر بوده که از دره نظامی گنجوی تا بعد از خیابان اسدآبادی امتداد می یابد.
ساخت این تونل در تاریخ ۱ اردیبهشت ۷۶ آغاز و ۲۴ تیر ۸۵ به پایان رسید.
تونل توحید هزینه ساخت: ۳۰۰۰ میلیارد ریال
تونل توحید از دو تونل کنار هم بطول ۲۱۳۶ متر تشکیل شده که هرکدام از تونلها شامل ۳ باند رفت و برگشت بوده و به عنوان نخستین تونل شمال به جنوب تهران، بزرگراه چمران را به بزرگراه نواب صفوی پیوند میدهد. ساخت این تونل در رکوردی بی سابقه طی ۳۰ ماه به پایان رسید و بزرگترین تونل شهری ساخته شده در ایران است.
ساخت این تونل در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ آغاز و ۱۲ بهمن ۸۸ به پایان رسید.
تونل نیایش ؛ هزینه ساخت: ۸۴۰ میلیارد تومان
تونل نیایش یکی از بزرگترین تونلهای شهری موجود در ایران است که در تهران ساخته شده و این تونل بزرگراه نیایش را به صورت رفت و برگشت به بزرگراه صدر اتصال میدهد. طول این تونل ۱۰۲۵۰ متر است و از ۶۲ جت فن برای تهویه هوای داخل آن استفاده شده است.
این تونل با ۲ تونل رفت و برگشت با طول تقریبی ۶/۷ کیلومتر در بزرگراه نیایش، از حدود ۷۰۰ متری غرب بزرگراه کردستان آغاز و تا حدود ۳۰۰ متری شرق بزرگراه مدرس، ادامه دارد.
تونل نیایش که عملیات اجرایی آن به شکل رسمی از ابتدای سال ۱۳۹۰ آغاز شد طی امسال بهرهبرداری رسید.
تونل امیر کبیر
پروژه ساخت تونل امیرکبیر یکی از پروژههای مهم شهر تهران است که از سال ۸۸ در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت تا سه راه امین حضور را به بزرگراه امام علی (ع) متصل کند؛ این پروژه که راه خود را از زیر پرترددترین معابر شرق تهران بازمیکند می تواند تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی در شرق تهران و محدوده بازار بگذارد.
این تونل در شرق بازار تهران و در حدفاصل سه راه امین حضور و بزرگراه امام علی قرار گرفته و در ادامه زیرگذر موجود در حال احداث است.
تونل امیرکبیر سومین تونل بزرگ شهری است که نقش بسزایی بر بار ترافیکی منطقه بازار خواهد داشت که مراحل پایانی را می گذراند و طی امسال به بهره برداری می رسد.
تونل شهدای غزه
امتداد بزرگراه حکیم تا تقاطع آزادراه آزادگان مسیری ۱۵ کیلومتری حدفاصل تقاطع آزادگان تا اتوبان تهران – کرج (تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی ۲) و جاده مخصوص تهران – کرج (تقاطع غیرهمسطح کاروانسرای سنگی ۱) است.
در این پروژه سه میلیون متر مکعب عملیات خاکی، ۸۶ هزار مترمکعب بتن ریزی، ۱۳۰ هزار تن آسفالت و سه هزار و ۶۲۰ متر دیوار حائل انجام شده است.
برای احداث این پروژه ۱۷۱ هزار متر مربع معارضات ملکی تملک شده و پنج کیلومتر شبکه آب و گاز و ۲۱۰ اصله تیر برق معارضات تأسیساتی رفع شده است.
هزینه تقریبی اجرای این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است.
بزرگراه شهید حکیم در امتداد غربی بزرگراه رسالت یکی از مهم ترین شریان های شرقی- غربی پایتخت به شمار می رود.
پروژه تونل شهدای غزه در تراز زیرسطحی بوستان جنگلی چیتگر
تونل شهدای غزه نیز برای ادامه بزرگراه شهید حکیم در حدفاصل تقاطع بزرگراه آزادگان تا سه راه کاروانسراسنگی و به منظور حفظ محیط زیست و درختان منطقه چیتگر و دریاچه شهدای خلیج فارس طراحی و احداث شده است.
این تونل که به صورت یک تونل دوقلو طراحی و اجرا شده، امکان توسعه بزرگراه شهید حکیم بدون قطع حتی یک اصله درخت را فراهم کرده است.
این پروژه با احتساب تونل، رمپ های ورودی و خروجی و تونل های ارتباطی، معبری سه هزار و ۲۵۶ متری است که ۲ هزار و ۱۶۲ متر آن تونل، یکهزار و ۱۲ متر آن رمپ و ۸۲ متر آن نیز تونل های ارتباطی است.
تونل شهدای غزه همانند تونل های نیایش و امیرکبیر به صورت آب بند کامل و هوشمند احداث شده و دارای چهار دسترسی اضطراری است.
عرض دهانه حفاری هر یک از تونل های شمالی و جنوبی ۱۸ متر و ارتفاع آنها حدود ۱۳ متر است.
سطح مقطع تونل شهدای غزه مانند تونل نیایش حدود ۱۸۶ مترمربع بوده و با استفاده از روش اتریشی (NATM) ساخته شده است.
هر یک از شاخه های شمالی و جنوبی تونل شهدای غزه دارای سه خط اصلی و یک خط اضطراری است؛ خط اضطراری ۲.۵ متر عرض دارد تا توقف اضطراری وسایل نقلیه، اختلالی در جریان کلی ترافیک ایجاد نکند.
سایر مسیرهای ترافیکی با عرض ۳.۵ متر احداث شده اند تا عرض قسمت سواره رو هر یک از تونل ها به حدود ۱۳.۵ متر برسد. در واقع عرض سواره رو تونل شهدای غزه معادل تونل نیایش بوده اما به دلیل افزایش عرض خط اضطراری عرض آن از تونل های رسالت و توحید بیشتر است.
برای احداث این پروژه ۷۲۰ هزار مترمربع عملیات خاکی، ۱۷ هزار تن عملیات فلزی، ۱۰۰ هزار مترمربع قالب بندی، ۷۵ هزار مترمربع عایق بندی، ۱۹۰ هزار مترمربع بتن ریزی و بتن پاشی انجام شده است.
همچنین یکهزار و ۲۶۷ چراغ تونلی برای روشناسی هوشمند، ۳۴ دستگاه جت فن به منظور تهویه هوشمند، هفت دستگاه پمپ، ۵۵ جعبه آتش نشانی و ۱۴۲ خاموش کننده دستی برای اطفای حریق، ۲ سیستم اعلام حریق نقطه ای و ۲ سیستم مجهز ه فناوری فیبر نوری LHD در این تونل نصب شده است.
تونل آرش
پروژه تونل و زیرگذر آرش به بلوار اسفندیار و بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی به طول حدود ۱.۴ کیلومتر از پروژههای موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) است و یک معبر با عملکرد چندگانه به شمار میرود.
پروژه تونل آرش به بلوار اسفندیار یک تونل دو طبقه محسوب میشود و به منظور توسعه و تکمیل شبکه معابر حمل و نقلی در منطقه ۳ تهران احداث شده است.
این پروژه با عبور از زیر شریانهای اصلی بزرگراه مدرس، خیابان آفریقا، خیابان ولیعصر(عج)، بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی و خیابانهای آرش و اسفندیار امکان دسترسی از شرق بزرگراه مدرس به منتهیالیه شرقی بزرگراه آیتالله هاشمی رفسنجانی را فراهم میکند.
از ویژگیهای خاص این پروژه، تعدد مقاطع در ۵ تیپ و ۱ مقطع تونل ۲ طبقه است که برای اولین بار در سطح شهر تهران با روباره ۳ متری، ارتفاع ۱۳، عرض ۱۲ متر و به طول ۵۴ متر با عبور از زیر بزرگراه مدرس احداث شده است.
روباره بسیار کم در برخی قسمتها، تعدد و تنوع معارضان سطحی و زیرسطحی، برخورد با دو رشته قنات فعال در محدوده خیابان اسفندیار و احیای مسیر قناتهای مذکور و هدایت آب به پایین دست، عبور تونل از زیر لوله آب ۶۰۰ و۱۲۰۰ میلیمتری و گالری ولنجک فعلی در تقاطع خیابان ولیعصر(عج)، این پروژه را به یک پروژه پرخطر و سخت تبدیل کرده بود.
پروژه احداث «تونل ارتباطی خیابان آرش به بلوار اسفندیار و بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی» به عنوان یکی از ۴ پروژه برگزیده در بخش پروژههای فناورانه به رقابتهای جهانی پروژه برتر تونلسازی سال ۲۰۱۸ راه یافت.