خودروهای سقف کروکی (کانورتیبل) چیست ؟+عکس

0

سقف خودرو

سقف کروک به خودرو هایی تعلق می گیرد که سقف آن قابلیت باز و بسته شدن دارد. سقف های کروک از جنس های مختلف فلزی، پارچه ای و یا شیشه ای (پانوراما) برای مدل های مختلف ساخته شده اند. در قدیم به طور دستی باز و بسته می شدند اما امروزه به صورت برقی این عمل انجام می شود. (کروک به انگلیسی: Convertible)

 ماشین های سقف کروک سقف کروک چیست Convertible خودرو کروک چیست قیمت بیتل کروک مازراتی کروک دکمه کروک بی ام و کجاست مرسدس بنز کروک مشخصات خودرو کروک ماشین های کروک موجود در ایران ماشین کروکی کانورتیبل چیست قیمت ماشین های کروک قیمت فورد موستانگ معرفی خودرو

سقف کروکی چیست؟

هوای خنک بهاری و گرم تابستان برای سرنشینان خودروهای کروک یا کانورتیبل بسیار لذت بخش است. خودروهایی که به خاطر جمع شدن سقف‌ جلب توجه زیادی دارند. در تقسیم بندی خودروها کلاس کانورتیبل یا کروکی یک از پرطرفدارترین‌ها شناخته می‌شود. شما می‌توانید در عرض چند ثانیه سقف بالای سرت خود را جمع کنید و از هوای بیرون لذت ببرید. اکثر خودروهای کانورتیبل به نوعی زیرمجموعه خودروهای اسپرت دو در و کوپه می‌باشند که مجهز به سقف جمع شونده شده اند. البته برخی از خودروسازان نیز در کلاس‌های مختلف خودروهای کروکی ساخته‌اند. همانند نیسان که چند سال پیش از مورانو کانورتیبل خود رونمایی کرد. خودرویی که چندان با استقبال عمومی روبرو نشد. خودروهای کروکی به خاطر عملکردشان و نوع سیستم برقی که دارند کمی سنگین‌تر از خودروهای سقف ثابت هستند. خودروهای قدیمی کروک اکثرا سقف آنها به صورت دستی جمع می‌شد. البته تعداد محدودی نیز به صورت برقی بسته می‌شدند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سقف این دسته از خودروها به صورت برقی بسته می‌شوند. در این خودروها بخشی از فضای صندوق بار نیز بخاطر قرار گیری سقف اشغال می‌شود.

جنس سقف خودروهای کروک یا کانورتیبل از نوع فلز و یا پارچه هستند. البته این پارچه از نوعی برزنت تشکیل شده که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب و باد دارد. سقف‌های فلزی خودروهای کانورتیبل نیز اکثرا به صورت دو یا سه تکه طراحی می‌شوند. زمانی که سقف فلزی را می‌خواهید جمع کنید تکه‌ها سقف به صورت لایه‌ای برروی هم سوار می‌شوند و پشت صندلی‌ها در فضای مخصوص قرار می‌گیرند. البته در خودروهای رودستر یا اسپایدر نظیر لامبورگینی یا بوگاتی فضایی برای سقف فلزی درنظر گرفته نشده و راننده مجبور است سقف را در پارکینگ منزل خود بگذارد.

بالابودن وزن خودروهای کروک نیز باعث شده تا شتاب صفرتاصد آنها نسبت به نسخه‌های کوپه بیشتر باشد. یکی از نکات ضعف که در خودروهای کروک می‌توان اشاره کرد با مرور زمان و افزایش کارکرد خودرو و نحوه نگهداری آن مشاهده شده که صدای بیشتری از درز‌های سقف و محل‌‌های اتصال آن شنیده می‌شود. این موضوع در خودروهایی دارای ضامن سقف هستند نیز بیشتر دیده شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.