سهم فولاد در افزایش قیمت خودرو چیست؟

0

بخش اعظمی از خودروهای تولیدی روز در دنیا از فولاد تشکیل شده‌اند؛ امروزه برآوردها نشان می‌دهد در یک خودرو صندوق‌دار معمولی حدود یک تن و یک خودرو شاسی بلند به‌طور میانگین هزار و ۴۰۰ کیلوگرم فولاد به‌کار رفته است.

شرکت جنرال موتورز اخبار صنعت خودرو مشکلات صنعت خودرو عملکرد اقتصادی دولت روحانی پشت پرده خودروسازان اخبار خودرو حمایت دولت از قطعه سازان خودرو مشکلات اقتصاد ایران ورشکستگی کمپانی جنرال موتورز اعلام ورشکستگی سایپا ورشکستگی قطعه سازان

کارشناسان فنی و مهندسی در حوزه خودروسازی معتقدند عنصر فولاد که از آن در ساخت شاسی و شبکه زیرین خودرو، اسکلت کلی، ستون درها، سقف، بدنه خودرو، اگزوز و بسیاری دیگر از بخش‌های یک خودرو استفاده می‌شود، علاوه بر آن‌که موجب ارتقای ایمنی و امنیت خودروها می‌شود، زمینه اثرگذاری در قیمت‌ها را نیز فراهم می‌کند.
در نیمه دوم سال گذشته قیمت فولاد به گونه‌ای بسیار شدید در کشور افزایش یافت؛ در همان زمان، کارشناسان اعلام کردند واسطه گری دلالان، افزایش قیمت جهانی فولاد، کاهش تولید فولاد در کشور چین به‌عنوان مهم‌ترین تولیدکننده این فلز در جهان، افزایش قیمت مواد اولیه ذوب‌آهن، افزلیش نرخ ارز و کاهش واردات ورق خودرو از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت فولاد بوده‌اند. اما این اتفاق در حالی رقم خورد که خودروسازان داخلی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشتریان فولاد موجود در کشور در کنار صنایع ساخت‌وساز مسکن، به‌دلیل سازوکارهای موجود در فرایند قیمت‌گذاری، موفق به افزایش قیمت خودرو نشدند و محصولاتی را که با قیمت فولاد شش ماهه نخست سال قیمت‌گذاری کرده بودند، تا پایان سال با همان قیمت‌ها به فروش رساندند.
از ابتدای امسال که افزایش نرخ ارز و به تبع آن رشد بهای مواد اولیه مورد نیاز در صنعت خودرو به‌ویژه فولاد، زمینه زیان‌دهی خودروسازان داخلی و تلاش آن‌ها برای افزایش قیمت محصولات‌شان را فراهم کرده، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون این موضوع در جریان است و از آن‌جایی که مشتریان صنعت خودرو، مشتریان حقیقی هستند و تولیدات این شرکت‌ها به‌شدت زیر ذره‌بین مردم قرار دارد، دستمایه انتقادهای فراوانی شده‌اند.
احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در این‌باره می‌گوید: مسئولان و صاحب‌منصبان حوزه فولاد، باید از رونق تولید در صنعت خودروسازی حمایت کنند زیرا این امر به سود آن‌ها است و موجب توسعه صنعت فولاد می‌شود.
وی می‌افزاید: در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد، محصول خود را با سود مناسبی به ما می‌فروشند که در کنار آن، افزایش نرخ ارز هم موجب شده خودروسازان، این محصول را به قیمت بالایی دریافت کنند.
نعمت‌بخش معتقد است: باتوجه به آن‌که فولاد به صورت عمده به کارخانه‌جات و صنایع فروخته می‌شود، متأسفانه مردم از افزایش قیمت آن اطلاع چندانی ندارند و باوجود آن‌که در نیمه دوم سال گذشته، خودروسازان، فولاد مصرفی خود را با افزایش قیمت چشمگیری خریداری کردند، مردم در جریان این امر نبودند، اما به‌محض آن‌که خودرو با افزایش قیمت روبه‌رو شود، مشتریان تصور می‌کنند خودروسازان برای سود خود قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.
نعمت‌بخش با تأیید این مطلب که افزایش نرخ ارز در یک ماه گذشته، به‌شدت قیمت فولاد را افزایش داده است، افزود: فولاد در حال حاضر در بورس عرضه می‌شود و به‌همین دلیل قیمت‌گذاری آن به صورت آزاد صورت می‌گیرد در حالی که قیمت خودروهای اقتصادی و پرتیراژ ایران که سهم مهمی در حیات کارخانه‌های خودروسازی دارند، توسط شورای رقابت و به‌شکل دستوری صورت می‌گیرد.
به گفته وی مقایسه افزایش قیمت دوساله مواد اولیه تولید خودرو، نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد و حقوق و دستمزد کارگران منتهی به اسفندماه ۹۶ براساس جدول زیر، با افزایش قیمت حداکثری پنج درصدی در قیمت خودرو در دو سال اخیر به خودروهای پرتیراژ زیر ۴۵ میلیون تومان توسط شورای رقابت، نشان از ظلمی است که شورای رقابت به صنعت خودروسازی و سهامداران آن وارد می کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران در ادامه گفت: خود فعالان بازار فولاد در ماه‌های پایانی سال گذشته اعلام کردند که باتوجه به رشد ساخت‌وساز و رونق بازار مسکن و همچنین افزایش قیمت خودرو، نرخ فولاد در سال ۹۷ بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت که این امر در حال حاضر رخ داده است.
نعمت‌بخش با انتقاد از برخی اظهارنظرها در زمینه قیمت خودرو توسط مسئولان حوزه فولاد کشور تأکید کرد: اگر خودروسازی زیان‌ده باشد و نتواند اهداف خود را محقق کند، مهم‌ترین ضرر و آسیب را در این بخش قطعه‌سازان و تولیدکنندگان مواد اولیه از جمله صنعت فولاد خواهند دید، با این‌حال انتقادهای اخیر مسئولان این صنعت درباره خودروسازی شگفت‌انگیز است.

پیشتر دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اظهارنظری، با انتقاد از موضع خودروسازان درباره افزایش قیمت فولاد و نقش آن در رشد قیمت خودرو اعلام کرده بود زمانی که قیمت فولاد در کشور نصف شد، چرا خودروسازان قیمت‌های خود را کاهش ندادند؟
این درحالی است که رسول خلیفه‌سلطان اشاره نکرده که دقیقاً چه‌زمانی قیمت فولاد در کشور به نصف رسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.