اولین تجربه سواری با بوگاتی شیرون

0

اولین تجربه سواری با بوگاتی شیرون

فهرست مطالب

تلاش برای توصیف چگونگی سریع بودن بوگاتی شیرون کار آسانی نیست. به هر حال این خودرویی ۱۴۷۹ اسب بخاری با گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متری است که می‌تواند در کمتر از ۲.۵ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و در عرض کمتر از ۱۳.۶ ثانیه نیز مرز سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را درنوردد. واژه‌ی “سریع” به تنهایی برای توصیف این هیولا کافی نیست.

260616goodwood_lord_march_braves_the_monster_bugatti
نشستن در صندلی سرنشین نیز کمکی به اصل ماجرا نمی‌کند اما شیرون یکی از برجسته‌ترین هایپرکارهای دنیا بوده و زمانی که بوگاتی موقعیت رانندگی با آن را به شما می‌دهد، نمی‌توانید آن را رد کنید.

goodwood_Bugatti Chiron
احساس شتاب گیری این هیولا متفاوت است. این یک خودرویی است که مغز شما را تکان می‌دهد و شکمتان نیز شانسی نخواهد داشت. نیرویی که خودرو خارج می‌کند، حتی در مکانی به شدت محدود همانند فستیوال گوود وود، کاملاً عجیب‌وغریب است.
البته باید اذعان کنم که من از تمام قابلیت‌های این خودرو استفاده نکردم.

goodwood_Bugatti Chiron 01
شیرون همانند خلف خود یعنی ویرون دارای پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر ۸ لیتری توربو است و از سیستم چهارچرخ محرک استفاده می‌کند. به منظور کمک به این خودرو برای تولید قدرت بیشتر نسبت به ویرون، هر چهار توربوی این خودرو بزرگ‌تر شده‌اند. بنابراین شیرون از تاخیر توربو رنج نمی‌برد و در دور پیشرانه‌ی زیر ۳۷۰۰ تنها دو توربو در مدار هستند و دوتای دیگری به منظور تأمین حداکثر گشتاور در دورهای بالاتر انجام‌وظیفه می‌کنند.

Bugatti Chiron 01
انحناهای بزرگی که از طریق مرکز کابین باعث تشکیل قوس‌ها شده‌اند نمایی منحصربه‌فرد به شیرون بخشیده‌اند و فضای زیادی داخل خودرو به چشم می‌خورد.

Bugatti-Chiron-Goodwood-3
نکته‌ی مهم این‌که هر چیزی را که لمس می‌کنید از چرم یا فلز ساخته شده است. کل داشبورد و سقف از چرم پوشیده شده و همه‌ی دکمه‌ها و سوئیچ‌ها و ورودی‌های تهویه به زیبایی از آلومینیوم پولیش خورده ساخته شده‌اند.

maxresdefault
تنها چیزی که من باب میل نیافتم به ورودی‌های خاکستری روی درب‌ها مربوط می‌شد که نمایی شبیه پلاستیک داشتند اما مطلع شدم که در واقع از تیتانیوم هستند.

چشمگیرترین جنبه‌ی کابین شیرون نبود صفحه‌ی مربوط به سیستم ناوبری است. شیرون بجای سود بردن از صفحه نمایش‌های بزرگ خودروهای لوکس تنها از چهار دکمه‌ی چرخان ساده در کنسول مرکزی استفاده کرده است و با نبود صفحه‌ی سنگین و مستطیل شکل، کابینی مجلل‌تر خلق کرده است.

bugatti-chiron-at-the-2016-goodwood-festival-of-speed_100557309_l
کل فلسفه‌ی طراحی شیرون خلق خودرویی بوده که نهایت اشرافیت را داشته و همچنین توانایی کنار آمدن با قدرت عظیم ۱۴۷۹ اسب بخاری را نیز داشته باشد و از طرف دیگر به اندازه‌ی کافی آئرودینامیک باشد تا بتواند حداقل به سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. شیرون مفهومی شبیه بوگاتی‌های قدیمی دارد و اگرچه که بیشتر شبیه طرحی تکاملی نسبت به ویرون است اما بسیاری از ویژگی‌های سنتی بوگاتی را در خود جای داده است. خط مرکزی خودرو از نمونه‌ی تایپ ۵۷ آتلانتیک گرفته شده و خط بزرگ C شکل شیرون نیز شبیه شکل درب آتلانتیک است.

bugatti-chiron-at-goodwood-festival-of-speed-2016
کل بدنه از فیبر کربن ساخته شده و شاسی مونوکوک و قالب پیشرانه نیز از همین جنس هستند. البته این فیبر کربن از نوع معمولی نیست. هر عنصر متفاوت خودرو از پانل‌های ساندویچی و شانه تخم‌مرغی آلومینیومی و رزینی ساخته شده که بین لایه‌های فیبر کربن قرارگرفته‌اند. این ساختار پیچیده بوده و هزینه‌ی ساخت آن نیز بالاست اما نسبت به فیبر کربن خالی، سبک‌تر و مقاوم‌تر است.

bugatti-chiron-at-the-2016-goodwood-festival-of-speed
این نوشته‌ی کوتاه بر این دلالت می‌کند که شیرون جانشینی عالی برای ویرون است. این خودرو به‌طور دیوانه‌واری سریع بوده و از نظر فنی خودرویی پیشرفته است که در پکیجی قابل‌استفاده، لوکس و نفیس گردآوری شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.