مروری بر سیر تحول تاریخچه پراید در ایران ، کره و آمریکا +عکس

0

در این نوشته مروری خواهیم داشت بر سیر تکامل و تاریخچه پراید در ۳ کشور ایران و کره جنوبی (با نام پراید) و در آمریکا (با نام فستیوا) به همراه مقایسه آخرین نسل ها و مدل‌ها و گالری  به همراه جدول مقایسه بین نسل های مختلف.

پراید در حال حاضر پرفروش ترین خودروی ایرانی است که توسط شرکت سایپا به مشتریان عرضه می گردد. اما فروش بالای این خودرو به دلیل کیفیت و توانایی‌های آن نبوده و تنها به دلیل کسب عنوان ارزان ترین اتومبیل ایران است. از دیگر القابی که این اتومبیل کوچک در ایران موفق به کسب آن شده می‌توان به مواردی مانند بدترین خودروی ایران، بی کیفیت ترین خودروی ایران و نا امن ترین خودروی ایران نیز نیز اشاره کرد. این خودرو در بین عموم جامعه به ارابه مرگ نیز مشهور شده است.

اما این خودرو در زمان تولید خود، از استانداردهای مناسب و قابل قبولی برای بازارهای جهان برخوردار بود. این خودرو اولین بار در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی در کمپانی فورد (Ford) آمریکا تولید شد و شرکت کیا موتورز (Kia Motors) کره جنوبی نیز با توجه به برنامه ریزی برای ارتقا سطح صنعت اتومبیل خود، با توجه به قیمت پایین و هماهنگی با تولیدات این کشور خط تولید و مونتاژ آن را تاسیس کرد. در ادامه با مرور تاریخچه پراید در این سه کشور، به بررسی سیر تحول و تکامل آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه پراید در آمریکا / شرکت فورد

خودرویی که ما به عنوان پراید می شناسیم، اولین بار در سال ۱۹۸۶ میلادی بنا بر سفارش شرکت فورد ایالات متحده توسط شرکت خودرو سازی مزدا (Mazda) که از زیرمجموعه‌های فورد به حساب می‌آمد و بر پایه پلتفرم DA مزدا و مشترک با مزدا ۱۲۱ ، طراحی شد.

تاریخچه شرکت فورد تاریخچه پراید قیمت پراید اولین پراید در ایران صنعت خودرو دلایل پیشرفت کره جنوبی مقایسه خودروسازی ایران با کره جنوبی خودروسازان آمریکا قیمت پراید در کره مجله خودرو قدیمی ترین پراید مشخصات پراید
فورد فستیوا ۱۹۸۷

این خودرو که فورد فستیوا (Festiva) نامگذاری شد، یک نمونه در کلاس بدنه خودروهای هاچ بک ۳ در بود و با موتورهای ۴ سیلندر ۱.۱ لیتری و ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری به بازارهای ژاپن، استرالیا و آسیای جنوب شرقی و ایالات متحده عرضه گردید. فورد فستیوا نسل اول در سال ۱۹۸۹ با یک فیس لیفت (تغییر محدود ظاهری برای بهبود نما بدون تغییر ساختار کلی) نیز مواجه شد.

تاریخچه شرکت فورد تاریخچه پراید قیمت پراید اولین پراید در ایران صنعت خودرو دلایل پیشرفت کره جنوبی مقایسه خودروسازی ایران با کره جنوبی خودروسازان آمریکا قیمت پراید در کره مجله خودرو قدیمی ترین پراید مشخصات پراید
مزدا ۱۲۱

امتیاز تولید و مونتاژ این خودرو در پی استراتژی ورود به بازار خودروهای استاندارد جهان، توسط کره جنوبی اخذ شده و توسط شرکت کیا موتورز و به نام پراید وارد بازار گردید.

نسل دوم

نسل دوم فورد فستیوا که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، حاصل همکاری شرکت کیا موتورز و فورد بود. نسل دوم فستیوا از لحاظ ابعاد بزرگ تر از نسل اول بود و با موتورهای ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری و ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری به فروش می رفت. فورد فستیوا تا سال ۲۰۰۰ در خط تولید قرار داشت و پس از آن تولید آن متوقف گردید و با با فورد فیستا (Fiesta) جایگزین شد.

فورد فیستا / نواده فستیوا

فیستا نیز یکی دیگر از خودروهای سایز کوچک شهری شرکت فورد بود که از سال ۱۹۷۶ در خط تولید این شرکت قرار داشت. این خودرو جایگزین فورد فستیوا که از خط تولید خارج شده بود، گردید.
تاریخچه پراید / فورد فیستا ST مدل ۲۰۱۹
این خودرو که تاکنون ۷ نسل مختلف را پشت سر گذاشته با تکیه بر عرضه مدل های کوچک و ارزانقیمت با قیمت پایه در حدود ۱۵.۵۰۰ دلار (معادل ۱۸۶ میلون تومان با ارز ۱۲.۰۰۰ تومانی فعلی) و هات هچ های قدرتمند ST با قیمت پایه ۲۳.۰۰۰ دلار (معادل ۲۸۰ میلیون تومان) مجهز به سیستم توربوشارژر در رده پرفروش ترین خودروهای کوچک بازار به حساب می آید.

تاریخچه پراید در کره جنوبی

پس از تصمیم دولت کره جنوبی برای بهبود و تحول صنعت خودروسازی در این کشور، شرکت های خودروسازی دست به تولید مونتاژ اتومبیل های روز جهان در برندهای معتبر زدند. یکی از این خودروها فورد فستیوا بود که در سال ۱۹۸۷ میلادی در کشور کره با نام کیا پراید به فروش رسید.

تاریخچه شرکت فورد تاریخچه پراید قیمت پراید اولین پراید در ایران صنعت خودرو دلایل پیشرفت کره جنوبی مقایسه خودروسازی ایران با کره جنوبی خودروسازان آمریکا قیمت پراید در کره مجله خودرو قدیمی ترین پراید مشخصات پراید
کیا پراید نسل اول

این خودرو در ابتدا تنها در گونه هاچ بک ۳ در عرضه شده بود. اما در سال ۱۹۸۸ میلادی نسخه سدان ۴ در آن نیز با کد بتا (β) وارد بازار گردید. پراید با توجه به قیمت پایه پایین و امکانات و قابلیت های قابل قبول برای کلاس بدنه و مبلغ پرداختی و همچنین مصرف پایین سوخت، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفت.

تاریخچه شرکت فورد تاریخچه پراید قیمت پراید اولین پراید در ایران صنعت خودرو دلایل پیشرفت کره جنوبی مقایسه خودروسازی ایران با کره جنوبی خودروسازان آمریکا قیمت پراید در کره مجله خودرو قدیمی ترین پراید مشخصات پراید
کیا پراید بتا

این خودرو در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی (مصادف با اوایل دهه ۱۳۷۰ شمسی) با مونتاژ در شرکت سایپا وارد بازار ایران شد و با توجه به ظاهر جدید، مصرف کم، عملکرد مناسب و نبود رقیب جدی به یکی از محبوب ترین خودروهای نسل جوان در آن دوران تبدیل شد.

پراید که تا سال ۱۹۹۹ در خط تولید شرکت کیا قرار داشت، پس از تبدیل شدن این کشور به یکی از خودروسازان قدرتمند و معتبر جهان، با مدل ریو جایگزین شد.

کیا ریو / نواده پراید

پس از توقف تولید پراید در سال ۱۹۹۹، این شرکت مدل بزرگتر و مدرن تر کیا ریو را جایگزین آن نمود که نسخه هاچ بک آن در برخی کشورها با نام نیو پراید (New Pride) نیز شناخته می گردید.

kia rio 2019 قیمت kia rio 2019 مشخصات کیا ریو 2019 مجله خودرو خودروهای 2019 دنیای خودرو محصولات جدید کیا موتورز
تاریخچه پراید / کیا ریو هاچ بک

این خودرو که در مدل های هاچ بک ۳ در، هاچ بک ۵ در و سدان به عرضه شده، تاکنون ۴ نسل موفق را پشت سر گذاشته و در جمع بهترین خودروهای کوچک شهری ارزان قیمت قرار می گیرد. البته کیا ریو نیز مانند فورد فیستا توانایی استفاده از موتورهای قدرتمند را داشته و با عرضه با قیمت پایه ۱۵.۰۰۰ دلار تا ۲۳.۰۰۰ دلار، نمونه ای قابل قبول و توجه در مقیاس جهانی به شمار می آید.

تاریخچه پراید در ایران

با توجه به علاقه شدید شرکت های خودروسازی ایرانی، تاریخچه پراید در ایران بسیار طولانی تر از دیگر کشورها است. پراید که چند سال پس از خاتمه جنگ ایران و عراق و رفع بسیاری از تحریم‌ها و سیاست های آشتی جویانه سردمداران با کشورهای مدرن وارد ایران شد، توانست در کنار محصولاتی مانند پژو ۴۰۵ (محصول سال ۱۹۸۷ میلادی فرانسه ) در ایران خودرو و دوو سی‌یلو (محصول ۱۹۹۴ کره جنوبی) چهره شهرها را از لحاظ خودرو مدرن تر نماید.

تاریخچه پراید در ایران با ورود مدل هاچ بک با نام نسیم و مدل سدان با نام صبا در گروه خودرو سازی سایپا آغاز شد. تنها رقیب جدی این خودرو رنو ۵ (محصول سال ۱۹۷۲ فرانسه) بود که توسط  شرکت پارس خودرو تولید می شد. خط تولید این خودرو در سال ۱۹۹۷/۱۳۷۶ توسط سایپا خریداری شد و با تغییرهای جزئی و فیس لیفت نسبت به مدل اصلی و با نامهای مختلف (سپند و پی کی) راهی بازار گردید.

تمامی محصولات بعدی تحت نام پراید از لحاظ ساختار کلی مشابه با این ۲ نمونه بوده و با نزدیک به ربع قرن تولید بدون تغییر کلی و تنها اعمال چند فیس لیفت، پس از پیکان شرکت تالبوت (انگلستان) که مابین سال های ۱۳۴۶ خورشیدی تا ۱۳۸۴ خورشیدی تولید می‌شد، دومین خودروی پرسابقه ایران لقب گرفته است.

مشخصات پراید 111 قیمت پراید 111 حجم صندوق عقب پراید 111 مشخصات پراید هاچبک 111 حجم صندوق عقب پراید هاچ بک معایب پراید 111 praid 111 carstan
سایپا ۱۱۱

از مدلهای مختلفی که با استفاده از پلتفرم اصلی پراید ساخته شدند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سایپا ۱۱۱ (نسخه هاچ بک ۱۳۲)
  • سایپا ۱۳۱ (تغییر نام یافته صبا)
  • سایپا ۱۳۲ (نسخه سدان ۱۱۱)
  • سایپا ۱۴۱ (نسخه لیفت بک صبا)
  • سایپا ۱۵۱ (نسخه وانت صبا)

نسل های مختلف پراید در ایران

شرکت سایپا که از حمایت های ویژه بالاترین رده های حکومتی ایران برخوردار است، عملا هیچ تلاشی جهت بهبود محصولات خود از جمله پراید نکرده و این خودرو را که با قدرت لقب بدترین، نا امن ترین و بی کیفیت ترین محصول ایرانی را به دوش می کشد، با تکیه بر بهانه هایی مانند خروج آمریکا از برجام و نبود قطعات با بالاترین قیمت ممکن در اختیار مردم قرار می دهد.

تیبا ۲

البته در اواسط دهه ۱۳۸۰ قرار بود که تاریخچه پراید با ورود نمونه فیس لیفت شده نسل اول کیا ریو به ایران پایان یابد که با توجه به مشکلات سیاسی، این همکاری در سال ۱۳۸۸ خاتمه یافت و بار دیگر پراید در چرخه خودروهای ایرانی باقی ماند.

پراید در طول حضور خود در ایران و به دلیل قیمت پایین، علیرغم تمامی مشکلات موجود محبوب ترین خودروی ایرانی بوده و این شرکت با استفاده از آن مدل های دیگری مانند تیبا، تیبا ۲ و کوییک را تولید نموده است.

سایپا کوییک / نواده پراید در ایرانآخرین محصول شرکت سایپا که به نوعی نواده پراید به حساب می آید، مدل کوییک است. کوییک سایپا که بنا بر گفته این شرکت، یک خودروی مدرن(!)، لوکس (!) و قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی(؟) است، را می توان به گونه‌ای، آخرین نسخه از سیر تحولات پراید در ایران دانست که در سال ۱۳۹۶ معرفی و در سال ۱۳۹۷ به بازار عرضه شد.

مقایسه تیبا 2 با سایپا کوییک تیبا 2 بهتره یا کوییک سایپا کوییک بخریم یا تیبا 2 معایب و مزایای تیبا معایب و مزایای سایپا کوییک مقایسه سایپا کوییک مقایسه تیبا 2 مشاوره خرید خودرو قیمت تیبا 2 مشخصات تیبا هاچ بک قیمت سایپا کوییک مشخصات سایپا کوییک tiba saipa saipa quick

کوییک که از لحاظ ساختار شباهت های بسیاری با مدل های مختلف تیبا (که خود آن نیز بر اساس پراید اولیه ساخته شده) از لحاظ امکانات نمونه تکمیل شده تری بوده و با استفاده از تجهیزاتی مانند صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، سیستم ارتباط گوشی های تلفن همراه به سیستم صوتی با استفاده از فناوری بلوتوث و … از لحاظ ظاهر، نمونه‌ای نسبتا مدرن و همگام با استانداردهای روز جهان به حساب می آید.

اما از لحاظ ایمنی به دلیل عدم انتشار نتایج کسب شده (البته اگر چنین تست هایی برای آن انجام شده باشد) توسط سازمان های معتبر بررسی ایمنی، این خودرو نیز توانایی قرار گرفتن در رده پراید (با توجه به سابقه سایپا) را خواهد داشت.

این خودرو در حال حاضر با قیمتی مابین ۶۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان در مدلهای دنده‌ای و اتوماتیک به فروش رسیده و با توجه به قرار گرفتن ریال در صدر جدول بی ارزش ترین پول های جهان و میانگین درآمده کمتر از ۲ میلیون تومان خانواده های ایرانی، عملا از دسترس بسیاری خارج خواهد بود.

مقایسه صنعت خودرو در ایران و کره جنوبی

اولین شرکت خودروسازی ایرانی ایران خودرو فعلی بود که در سال ۱۳۴۱ خورشیدی یا ۱۹۶۲ میلادی توسط برادران خیامی تاسیس و در سال ۱۹۶۷ میلادی اولین خودروی خود با نام پیکان را تحت برند ایران ناسیونال روانه بازار کرد. پس از چند سال شرکت های سیتروئن، رنو، فورد و بسیاری دیگر از کشورهای نیز با توجه به رشد صنعتی و افزایش طبقه متوسط در ایران، دست با تولید اتومبیل در ایران زده و این مساله تا جایی پیش رفت که اتومبیل فوق لوکسی مانند کادیلاک سویل (معادل فعلی کادیلاک CTS فعلی) نیز در فهرست خودروهای تولید ایران قرار گرفت.

پس از جنگ نیز ساخت خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ (پرفروش ترین خودروی اروپا در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳)، سیتروئن زانتیا (Xantia)، دوو سی‌یلو و ماتیز، پژو ۴۰۵ و فولکس واگن گل (VW Gol) صنعت خودروی ایران را نزدیک با سایر کشورهای آسیایی اما در حدو مونتاژ نگاه داشت.

اما صنعت خودروسازی کره که اولین بار در سالهای انتهایی دهه ۱۹۶۰ میلادی/انتهای دهه ۱۳۴۰ شمسی به طور جدی آغاز به کار کرد، به دلیل بهره گیری از تکنولوژی های روز و مدرن و تنها پس از نزدیک به ۲ دهه، با برندهایی مانند کیا، هیوندای (Hyundai) و به تازگی جنسیس (Genesis) به ششمین تولیدکننده بزرگ و معتبر صنعت خودروسازی جهان تبدیل شده است.

سخن آخر

مرور تاریخچه پراید در ایران و کره جنوبی و آمریکا تنها به این نکته اشاره داشته که با توجه به سیاست های غلط طی یک دهه گذشته و زمانی که خودروسازان کره ای با تولید نمونه هایی مانند هیوندای آزرا ۲۰۱۹ و اپتیما ۲۰۱۹ و کیا استینگر در رده بهترین تولیدکنندگان اتومبیل جهان قرار گرفته اند، صنعت خودرو در ایران در حد مونتاژ خودروهای از رده خارج دهه های گذشته جهان باقی مانده است. مقایسه بین نسل های جدید این خودرو در ایران ، کره جنوبی و آمریکا گواهی بر این مدعاست…

مقایسه نسل های مختلف پراید در ایران و جهان

سایپا ۱۱۱ سایپا کوییک پلاس فورد فیستا هاچ بک کیا ریو هاچ بک
طول ۳۶۷۳ میلی‌متر ۳۹۸۹ میلی‌متر ۴۰۶۶ میلی‌متر ۴۰۶۵ میلی‌متر
عرض ۱۶۰۵ میلی‌متر ۱۶۸۸ میلی‌متر ۱۷۲۲ میلی‌متر ۱۷۲۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر ۱۵۲۴ میلی‌متر ۱۴۵۳ میلی‌متر ۱۴۵۰ میلی‌متر
فاصله دو محور ۲۳۴۵ میلی‌متر ۲۴۱۲ میلی‌متر ۲۴۵۰ میلی‌متر ۲۵۸۰ میلی‌متر
حجم موتور ۱.۳ لیتری ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر ۱.۰ لیتر
تعداد سیلندر ۴ خطی ۴ خطی ۴ خطی توربو ۳ خطی توربو
تعداد سوپاپ ۸ ۸ ۱۶ ۱۲
گیربکس ۵ دستی اتوماتیک CVT ۶ دستی ۵ دستی
قدرت (اسب بخار) ۷۱ ۸۷ ۱۹۷ ۱۲۰
گشتاور (نیوتون متر) ۱۰۸ ۱۲۸ ۲۷۴ ۱۷۲
حداکثر سرعت ۱۵۰ ۱۵۰ ۲۰۹ ۱۸۹
شتاب اولیه ۱۵ ثانیه ۱۴ ثانیه ۶.۵ ثانیه ۹.۳ ثانیه
مصرف سوخت  ۷ لیتر ۷.۲ لیتر ۸.۴ لیتر ۵.۴ لیتر
قیمت در بازارهای جهانی ۲۳.۰۰۰ دلار ۱۹.۵۰۰ دلار
قیمت در ایران ۵۰ میلیون تومان ۹۶ میلیون تومان

منبع:تکراتو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.