آشنایی با برترین پیشرانه های خودرو سال ۲۰۱۷ در جهان

0

آشنایی با برترین پیشرانه های خودرو سال ۲۰۱۷ در جهان

فهرست مطالب

فورد

خودرسازان با بررسی ماکت های خودرویی و فوکوس بر روی موتورهای برقی و توربوشارژری توانستند انتقال سوخت و میزان کارآمد بودن این سیستم ها را بررسی کنند و فهرست امسال نیز به وضوح به استراتژی برتر اشاره می کند.

سردبیران سایت WardsAuto در ماه نوامبر و اکتبر ۴۰ موتور را به عنوان نامزد این انتخاب در نظر گرفتند و این ها را در مسیرهای مختلف از جمله مسیر خانه تا محل کار، مسافرت، خرید و … آزموده اند. البته شرایط قرار گرفتن در این تست چندان مهندسی شده نبود، شرط مهم این بود که خودروهایی که در این آزمون هستند نباید قیمت بالاتر از ۶۲ هزار دلار داشته باشند.

نمره هایی که به این ۴۰ موتور داده شد بر اساس این موارد بوده اند: میزان اسب بخار، گشتاور، ویژگی های نسبی، میزان نویزهای موتور، استفاده از سوخت از نظر اقتصادی، بهره گیری از فن آوری های جدید.

اصل مورد توجه نیز سوال است: آیا موتور یا سیستم نیروی محرکه ی برقی موجب پرفروش شدن خودروی مورد نظر شده اند؟

BMW, Chevy, Chrysler, Ford:

BMW موتور ۶ سیلندری و ۳ لیتری که در رقابت سخت میان موتورهای توربوشارژر موفق بوده است. مدل M2 با ۳۶۵ اسب بخار در این لیست قرار گرفته است. همچنین موتور مدل N55 نیز در سال ۲۰۱۱ موفق شد جز برترین موتورها قرار گیرد.

سال گشذته BMW موتور توربو۶ B58 را که از خانواده ی موتورهای مدولار بود معرفی کرد، این موتور در لیست بهترین موتورهای سال ۲۰۱۶ قرار گرفت. امسال این مدل از ۳۲۰ به ۳۳۵ hp افزایش داشته است و مدل جدید آن M240i نامیده می شود.

این موتور دارای گشتاوری بسیار بالاتر از مدل M2 است. (۳۶۹ lb.-ft) و می تواند در ۴.۴ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد، فاصله گشتاور این مدل فقط اندازه ی دو صدم ثانیه با مدل B58 اختلاف دارد و از آن بیشتر است.

بازدهی BMW M240i

مصرف سوخت این خودرو کمتر از سایر موتورهای ۴ سیلندری می باشد  کارشناسان این موتور را سریع تر و بی تکان تر از موارد دیگر می‌دانند.

میزان مصرف مدل B58 طی ۱۲ روز تست ۹ لیتر به ازای ۱۰۰ کیلومتر (۲۶ mpg ) بوده است.

این موتور پلاگین-هیبریدی امسال با یازده نامزد نیروی محرکه‌ی الکتریکی رقابت داشته که از بین این ها انتخاب شده است.

با بسیاری از خودروهای برقی در رانندگی با سرعت ۸۵ کیلومتر، ماه‌ها می‌توان بدون پر کردن باک گاز رانندگی کرد. اما خوبی این مدل‌های powertrain این است که اگر شما بخواهید مسافت طولانی را با اتومبیل خود رانندگی کنید، این اجازه را به شما می‌دهد.

اگر نیروی گشتاور برابر با ۴۰۷Nm باشد، رانندگی با شورلت ولت بسیار مهیج خواهد بود، و با مصرف ۲.۲ لیتر سوخت به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر از نظر EPA بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود.

به تقلید از فرمول تمامی موتورهای برنده، Chrysler برای ایجاد حالت پلاگین هیبریدی به تمامی موتورهای Pacifica خود سیستم برق رسانی افزوده است.

جدا از هزاران وسیله نقلیه‌ی برقی که ما تست کرده ایم، موتور Pacifica هیبریدی با تجربه‌ی رانندگی بی وقفه و کارآمد بدون اشغال فضای داخلی با رانندگی و هندلینگ آسان  توجه کارشناسان را جلب کرده است.

کرایسلر پاسفیکا هیبرید هنگام روشن شدن

این خودرو دارای موتور دوقلوبرقی ۳.۶لیتری Atkinson-cycle V-6 می‌باشد که طیف برقی ۵۳ کیلومتر و طیف کلی آن ۹۱۱ کیلومتر است. همچنین میزان مصرف سوخت آن نیز ۷.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

خبر هیجان انگیز جدید برای طرفداران موتور Pacifica هیبریدی این است که سیستم هیبرید الکتریکی دارای بخش پلت فرم قابل انعطافی است که می‌تواند سیستم برقی خودرو را به برنامه های FCA چرخ‌های جلو نیز گسترش دهد.

شرکت خودروسازی Ford چهار powertrain یا موتور اتومبیل جدید را برای رقابت امسال نامزد کرده بود:

موتور twin-turbo V-6 سه لیتری در مدل خودروی Lincoln Continental

موتور EcoBoost V-6 ، حجم ۳.۵ لیتری، در خودروی Ford F-150

موتور Fusion Energi PHEV توربوشارژر ۲.۳ لیتری در مدل Focus RS

همچنین ۵.۲L V-8 در مدل Shelby GT350 که سال گذشته جز موتورهای برگزیده بوده و همچنان نیز پتانسیل برنده شدن را دارد.

Graphics betray sense of urgency for Ford Focus RS

همه ی این مدل ها همواره در حال بررسی هستند، مدل آماده، پرکشش و پرهیجان Focus RS بیشتر مورد توجه است، مزیت این مدل پیشرانه ی ۳۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ lb.-ft. (475 Nm) است که به هر چهار چرخ اتومبیل مدل turbo-4 با حجم ۲.۳ لیتر چندسال قبل با ارائه اولین اپلیکشن خود در Mustang تغییر بزرگی کرد و باعث شد مدل Focus RS از حالت سکون وارد حالت lightspeed  شود. موتور تمام آلومینیومی و توزیح مناسب نیرو در موتور باعث شده که مدل RS تبدیل به خودروی شهری و روزانه شود.

هوندا، هیوندای، اینفینیتی و مزدا

موتور Honda Accord Hybrid یک مورد تک و تنها در لیست ۲۰۱۷ است و تنها مدل هیبرید قدیمی در میان سه مدل هیبرید در این لیست می باشد. اما دلیل برجستگی رانشگر (دستگاهی که نیروى چرخشی موتور را به چرخ ها انتقال می دهد) این خودرو توانایی آن برای ایجاد حالت هیبرید غیرمعمول گازی- برقی با سیستم دوگانه است، وجود یک جفت موتور ۲  لیتری و ۴ سیلندری Atkinson در کنار هم موجب ایجاد پیشرانه ی ۲۱۲ اسب بخار شده است.

موتور تعاملی باعث ایجاد گشتاور ۲۳۲ lb.-ft. (315 Nm)  شده و به همین دلیل رانندگی با این خودرو آسان و هیجان انگیز است. همچنین موتور کوچکتر به عنوان ژنراتور عمل می کند، الکتریسیه را وارد موتورتعاملی کرده و باعث شارژ شدن پکیج باتری یون-لیتیومی خودرو می شود. همچنین مصرف انرژی این اتومبیل هیبریدی از سمت کارشناسان WardsAuto 5 لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است. این مدل در میان مدل های هیبریدی از نظر عملکرد و مصرف بهینه ی سوخت بهترین نمونه است.

هرسال ما امیدواریم که یک موتور کوچک با سوخت بنزین در لیست خودروهای نه چندان گران ببینیم که علاوه بر کمک به پاکیزگی محیط، عملکرد و صرفه ی اقتصادی بالایی داشته باشد. از برنده های ردیف آخر امسال نیز می توان موتور ۱.۴ لیتری هیوندای Elantra Eco و موتور Kappa 4 سیلندری را مثال زد.

مدل Elantra Eco با قیمت ۲۱۶۱۰ دلار، شبه هیبریدی بوده و طبق تست های صورت گرفته مصرف سوخت آن ۵.۸ لیتر به ازای مسافت ۱۰۰ کیلومتری می باشد.

قیمت قراردادی مورد دیگری است که به محبوبیت این موتور افزوده است، یک سیستم انتقالی ۷ دنده ای با سرعت خارق العاده. همچنین موتور کاپای ۱.۴ لیتری فناوری های جدیدی را به کار برده است مثل یک اگزوز چندگانه که با دو ترموستات ادغام شده است که کانال های block :بین بدنه ى موتور که سیلندرها در آن قرار می گیرند (block engine هم می گویند) و head را کنترل و مدیریت می کند.

شرکت خودروسازی اینفینیتی موتور جدیدی ارائه داده که خیلی خوب است، ما مطمئنیم که به زودی این موتور را در برندهای لوکس نیسان خواهیم دید. پیشرانه ی چشم گیر ۴۰۰ اسب بخار در موتور ۳ لیتری turbo V-6 مدل Q50 با مدل آلمانی مشابه خود شانه به شانه رقابت می کند و جز بهترین های موتور جهان قرار گرفته است.

لایه ی درونی شفاف سیلندرهای این موتور، مدت زمان فعال شدن حالت برقی، اگزوز ادغام شده ی چندکاره و خیلی ویژگی های دیگر باعث می شود که ما فکر کنیم این موتور از خانواده ی موتورهای محبوب “VR” می باشد. مدل ورزشی Q50 با قیمت بالاتر از ۵۰ هزار دلار عرضه می شود و یکی از موارد برجسته ی درونی آن همین عضو خانواده ی VR با کارایی بالا و پیشرانه ی ۳۰۰ اسب بخار است.

قرار دادن یک موتور ۴ سیلندری در یک CUV با  ۷ سرنشین برای ژورنالیست های اتومبیل چیز هیجان انگیزی نیست، اما مزدا با موتور ۲.۵ لیتری Skyactiv خود شگفتی آفریده است.

مصرف سوخت مستقیم و یک طراحی پرابتکار در بخش سرسیلندر موجب تصفیه ی خودکار اگزوز گاز شده و با کارایی بیشتر به موتور کمک می کند که گشتاوری بیشتر از مدل های ۶ سیلندری داشته باشد.

مزدا خود از مدت ها پیش فلسفه یا برند “زوم- زوم” را معرفی کرده است. همچنین نام تجاری موتور اسکای اکتیو نیز از سال های گذشته بر سر زبان ها افتاده است اما به تازگی از فناوری القای اجباری در آن استفاده شده است.

خودروسازان صنعتی را به نام توربوشارژر Dynamic Pressure ابداع کرده اند، این توربوشارژر توسط یک سوپاپ پروانه ای شکل موجود در اگزوز در سرعت های پایین موتور فشار بیشتری ایجاد می کند و از فرسودگی آن می کاهد.

مزدا دو سطح خروجی را برای موتور خود معرفی کرده است. ویژگی های این موتور حجم ۲.۵ لیتر، ۴ سیلندری با پیشرانه ی ۲۲۷ اسب بخار می باشد، همچنین برای ایجاد حالت پرشی در رانندگی سوخت ۹۳-RON با قابلیت ایجاد ۲۵۰ اسب بخار در آن وجود دارد.

مرسدس بنز و ولوو

امکان انتخاب مود اسپورت، مرسدس C300 را جذابتر نیز کرده است

میان چندین مورد موتور کم حجم توربورشارژر ۴ سیلندری که امسال در لیست نامزدها بودند، موتور ۲ لیتری Mercedes-Benz C300 از همه شگفت انگیز تر به نظر می رسد. پیشرانه ی این موتور ۲۴۱ اسب بخار بوده و گشتاور آن برابر ۳۷۰ نیوتن متر است و در دور موتوری ۱۳۰۰RPM  می باشد. همچنین با مصرف سوخت ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر این توربوشارژر ۲ لیتری بنز از نظر کمپین EPA نیز برنده است.

این موتور برای نخستین بار در اوایل ۲۰۱۶ به صورت E-Class توجه ما را جلب کرد و ما از شنیدن اینکه کاملا چیز جدیدی نیست سورپرایز شدیم. گفته شد که این موتور نسخه ی بهبویافته موتور مدل  M270 است که نام آن CLA بوده و با حجم ۲ لیتر و ۴ سیلندر دارای پیشرانه ی ۲۰۸ اسب بخار می باشد. از جمله مواردی که در آن آپگرید شده است شامل بهینه سازی valve timing (مدت زمان تنظیم جریان سوپاپ ها) ، کاهش جریان پمپ کردن و تغییر سرسیلندرها به حالت آلومینیومی انعطاف پذیر می باشد.

در زمان نه چندان دوری طراحی موتور جدید برای پیشرانه ی ۱۰۰ اسب بخار موضوع شگفت انگیزی به نظر می رسید اما امروزه بسیاری از خودروسازان توانسته اند معیارهای پیشرانه و گشتاور را به کلی بهبود بخشند، ولی همه ی آن ها مثل ولوو در این زمینه موفق نبوده اند. موتور جدید V60 Polestar  با حجم ۲ لیتر  که هم از القای توربوشارژر استفاده می کند هم از سوپرشارژر،پیشرانه ی این موتور ۳۶۲ اسب بخار می باشد که پیش از این در هیچ موتوری دیده نشده است.

البته یک مدل کمی نزدیک به این پیشرانه سال گذشته در XC90 دیدم که موتور ۷ دنده ای با حجم ۲ لیتر و اسب بخار ۳۱۶ در لیست برنده ها قرار گرفته بود.

در V60 Polestar توربوشارژر بزرگ تری به کار گرفته شده است، همچنین میله های اتصالی جدید، میل سوپاپ های جدید و سیستم جذب هوای بزرگ تر و پمپ سوخت با ظرفیت بیشتر نیز از دیگر ویژگی های آن است. این ویژگی ها احتمالا باعث می شود موتور در عرض ۴.۵ ثانیه به ۶۰ mph برسد.

نمایش آرم Polestar هنگام استارت ولوو V60

خودروسازان برنده در این رقابت در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۷، در مراسم WardsAuto دیترویت واقع در آمریکای شمالی (onored Jan. 11 WardsAuto ceremony in Detroit during the)  جوایز خود را دریافت می کنند.

احتمالا در رقابت سال ۲۰۱۸ موتورهایی مثل Audi A3 e-Tron Sportback، Chevrolet Bolt، Honda CR-V 1.5L turbo-4، هیوندای پلاگین-هیبریدی، Jaguar Land Rover دولیتری بنزینی توربو۴، Mazda CX-5 موتور ۲.۲ لیتری دیزل ۴ سیلندری و Volkswagen e-Golf در لیست برنده ها قرار بگیرند. همچنین امیدواریم که موتور مربوط به خودروهای برقی در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.