آشنایی باHDR گرافیک Gran Turismo Sport

0

 آشنایی باHDR گرافیک Gran Turismo Sport

فهرست مطالب

کازونوری یامائوچی به تازگی مصاحبه‌ای در خصوص تاثیر HDR بر روی گرافیک Gran Turismo Sport و ویژگی‌های مثبت آن انجام داده است.

مهم نیست که پولی‌فونی دیجیتال (Polyphony Digital)، خالق سری گرن توریسمو تا چه حد در زمینه شبیه سازی خودرو‌های متنوع موفق بوده ولی این استودیو هیچگاه نتوانسته‌ رنگ‌ آن‌ها را به طبیعی‌ترین شکل ممکن به دلیل محدودیت‌های پیرامون تکنولوژی نشان دهد زیرا اکثر گیمران از تلویزیون‌هایی استفاده می‌کنند که تنها توانایی نشان دادن تصاویر با استاندارد RGB را دارد در حالی که این تکنولوژی نمی‌تواند تمام رنگ‌هایی که چشم انسان می‌تواند ببیند را نشان دهد. کازونوری یامائوچی، خالق سری محبوب و پرفروش گرن توریسمو اخیرا طی مصاحبه‌ای در این مورد گفت:

ده درصد خودرو‌هایی که از واقعیت شبیه سازی و در سری گرن‌ توریسمو استفاده شدند دارای رنگی خارج از محدوده RGB بودند که تلویزیون‌ها توان نشان دادن آن‌ها را نداشتند.

Gran Turismo Sport

اما این مسئله با Gran Turismo Sport که قرار است در سال آینده عرضه شود تغییر می‌کند زیرا High Dynamic Range (دامنه بالای پویایی) از آن تکنولوژی‌های پر سر و صدای تصویری است که در چند وقت اخیر با ورود به هر منبعی این نام را مشاهده کرده‌ایم و به هر حال پای HDR به صنعت بازی‌سازی و کنسول‌ها نیز وارد شده است. پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان اس و پلی‌استیشن ۴ پرو استفاده از این تکنولوژی را به محور تبلیغاتی خود تبدیل کرده‌اند. یامائوچی نیز اخیرا در طی یک پنل پیرامون تکنولوژی‌های به کار رفته در Gran Turismo Sport گفته است که با پشتیانی کنسول‌های نسل هشتمی سونی از این تکنولوژی تصویری آن‌ها می‌توانند محدوده بسیار بیشتری از رنگ‌ها را در مقایسه با گذشته به نمایش بگذارند.

پشتیبانی از HDR باعث می‌شود تا صفحات نمایش بتوانند طیف رنگی بیشتری را نشان دهند که ترکیب آن با تکنولوژی‌های دیگر می‌تواند به هر چه واقع گرایانه‌تر شدن گرافیک بازی‌ها کمک کند. این مورد به عکاسان، فیلم‌برداران و طراحان بازی این اختیار را می‌دهد تا تصاویر مرسوم را با نورپردازی بهبود یافته و از همه مهمتر رنگ‌های زنده و کاملا واقعی نشان دهند.

غروب آفتاب یک مثال ساده است برای این که بتوانیم هر چه بیشتر HDR را درک کنیم. در حالت استاندارد به طور معمول شاهد رنگ‌های کم با تضاد ضعیفی بین آن‌ها هستیم صفحات نمایش معمولی نمی‌توانند وجه تمایز نامحسوس بین رنگ و روشنایی را نشان دهند و در زمینه پردازش مجموعه رنگ‌های کوچک تصویر نیز کاملا ناتوان هستند. اما بحث HDR کاملا متفاوت است زیرا این تکنولوژی به خوبی می‌تواند تغییرات رنگ و روشنایی را نشان دهد و به صفحات نمایش امکان نشان دادن رنگ‌های بیشتر را می‌دهد. اما خلاصه کلام این است که Gran Turismo Sport با استفاده از این تکنولوژی زیباتر از آن چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنید.

Gran Turismo Sport

یادگیری و خلق یک تکنولوژی جدید

یامائوچی اشاره می‌کند که تیم پولی‌فونی دیجیتال از سه سال قبل یعنی زمانی که شروع به ساخت بازی کرده بودند قصد استفاده از HDR را در بازی خود داشته‌اند و برای این کار آن‌ها شروع به گرفتن تصاویری با همین تکنیک از دنیای واقعی و سپس شروع به خلق دوباره آن‌ها در موتور بازی‌سازی خود کردند. شاید این کار در آن سال چندان انقلابی نبود ولی پولی‌فونی دیجیتال رسما وارد قلعه ناشناخته‌ها شده بود.

بسیاری از افراد به جهان ناشناخته HDR قدم نگذاشته‌اند. سه سال قبل زمانی که ما شروع به ساخت Gran Turismo Sport کردیم تقریبا هیچ تصویر HDR ای در دنیا وجود نداشت.

Gran Turismo Sport

اما پولی‌فونی دیجیتال باز هم نیاز به راهی داشت تا بتواند جهان واقعی را با فرمت HDR در دنیای بازی دوباره خلق کند. بنابراین تیم شروع به پیدا کردن راهی برای انجام این کار کرد.

  با توجه به این که قصد ما ساخت بازی بود که با HDR کاملا سازگار باشد شروع به ساخت دوربینی کردیم که بتواند تصاویر را از دنیای واقعی با این فرمت بگیرد. نتیجه کار نیز دوربین عکاسی با صد برابر دامنه پویایی بیشتر نسبت به رقبای استاندارد دیجیتالی‌اش شد!

با دوربین جدید آن‌ها می‌توانستند تصاویر متفاوتی از خودروها در هر یک از شرایطی که مدنظر تیم بود تهیه کنند و با این روش پولی‌فونی دیجیتال می‌توانست نگاهی به جلوه‌های تصویری Gran Turismo Sport بیاندازد! از نگاهی دیگر نه تنها استودیو پولی‌فونی دیجیتال شروع به آغاز انقلابی در زمینه سری جدید صفحات نمایش تلویزیون‌ها کرد بلکه آن‌های بازی را در دست ساخت دارند که یکی از زیباترین گرافیک‌های ممکن در صنعت بازی‌سازی را دارد.

Gran Turismo Sport

در جریان این پنل یامائوچی تصاویری از خودرو‌های مک لارن (McLaren) در Gran Turismo Sport را نشان داد. ابتدا شاهد خودروها در طیف رنگ معمولی RGB و سپس همان تصاویر در قالب فرمت HDR هستیم.

در تصاویر RGB برخی از رنگ‌های خودروها حالتی نارنجی رنگ داشتند ولی با ورود به حالت HDR شاهد رنگ قرمز کاملا واقعی بودیم! همین مسئله در خصوص خودرو‌هایی با رنگ زرد نیز حاکم بود.

در Gran Turismo Sport گیمران برای اولین بار می‌توانند خودرو‌های برند مک لارن را با رنگ واقعی خود مشاهده کنند.

در حالت RGB پولی‌فونی دیجیتال چاره‌ای جز نشان دادن رنگ‌واقعی خودروها به همان شکل احمقانه گذشته را ندارد. کازونوری یامائوچی اشاره می‌کند که اکثر رنگ‌هایی که مک لارن در خودرو‌های خود استفاده می‌کند خارج از طیف رنگی استاندارد RGB هستند اما در Gran Turismo Sport گیمران برای اولین بار می‌توانند خودرو‌های این برند را با رنگ واقعی خود مشاهده کنند.

HDR زمانی قدرت واقعی خود را نشان می‌دهد که به حوزه نورپردازی وارد می‌شویم و بخش عمده‌ای از صحبت‌ها و نمایش‌های سازندگان نیز در خصوص همین مسئله است که Gran Turismo Sport چگونه ‌می‌تواند سیستم نورپردازی را در شرایط آب و هوایی متفاوت تغییر دهد. تصاویر نشان داده شده نه تنها زیبا هستند بلکه به خوبی نشان می‌دهند که بازی به چه شکل‌ ماهرانه‌ای می‌تواند تضاد بین نورپردازی در شرایط مختلف مانند غروب آفتاب را نشان دهد. یکی دیگر از نکات ریزی که تیم سازنده به آن اهمیت فراوانی داده تغییر سایه زنی‌ها و همچنین جهت نورپردازی با حرکت خودرو‌ها در پیست بوده است که ترکیب این موارد با High Dynamic Range به هر چه طبیعی‌تر شدن آن منجر می‌شود. در تلویزیون‌های عادی شدت روشنایی یک صفحه نمایش تنها تا ۱۰۰ نیت (واحد اندازه گیری برای میزان روشنایی صفحات نمایش) افزایش پیدا می‌کند از طرفی دیگر تلویزیون‌هایی که از HDR پشتیبانی می‌کنند می‌توانند میزان روشنایی تا ۱۰۰۰ نیت داشته باشند!

Gran Turismo Sport

 طبق اعلام سازندگان Gran Turismo Sport به صورت کامل از صفحات نمایشی که میزان روشنایی تا ۱۰۰۰ نیت را دارند پشتیبانی می‌کند. با معرفی پلی‌استیشن ۴ پرو و قدرت بیشتر آن نسبت به نسخه استاندارد این امکان را در دسترس سازندگان داده تا ویژگی‌های گرافیکی بازی را به مراتب بهتر از گذشته کنند. همچنین ترکیب مسائل متفاوت تکنیکی با HDR تصاویر خیره کننده‌ای را ایجاد می‌کند که تنها این کنسول میان نسلی توانایی پردازش آن را دارد. کازونوری یامائوچی در این خصوص می‌گوید:

در حال حاضر پلی‌استیشن پرو تنها کنسولی است که می‌تواند از رزولوشن ۴K، فریم ریت ۶۰ و تکنولوژی HDR پشتیبانی کند.

او صحبت‌هایش را این گونه ادامه می‌دهد:

این موارد در حال حاضر تنها بر روی این کنسول بازی در دسترس هستند و سالن‌های سینما یا رسانه‌های دیگر راه طولانی را برای رسیدن به این استاندارد در پیش دارند.

یامائوچی: سه سال قبل زمانی که ما شروع به ساخت Gran Turismo Sport کردیم تقریبا هیچ تصویر HDR ای در دنیا وجود نداشت.

اگر شما پلی‌‌استیشن ۴ پرو ندارید باز هم می‌توانید از برخی ویژگی‌های گرافیکی Gran Turismo Sport لذت ببرید. HDR نیاز به تلویزیونی دارد که بتواند از آن پشتیبانی کند و سونی نیز این تکنولوژی را به تمام نسخه‌های موجود از پلی‌استیشن ۴ اضافه کرده است پس نگرانی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند لذتی مشابه را از بازی ببرند.

پولی‌فونی دیجیتال دمویی از بازی را در حال اجرا بر روی دو تلویزیون یکی با صفحه نمایش استاندارد RGB و دیگری HDR نشان داد و تفاوت رنگ‌ها کاملا در این دو نسخه مشهود بود. البته سازندگان تاکید کرده‌اند که نسخه معمولی قرار نیست کیفیت پایینی داشته باشد و قطعا تجربه آن هم از حیث بصری کاملا راضی‌کننده خواهد بود.

اما تمامی این مسائل در خصوص تکنیک‌های گرافیکی تنها یک وسیله هستند برای رسیدن تیم سازنده به هدفشان و آن هم چیزی نیست جز «دوباره خلق کردن لذت واقعی رانندگی»

Gran Turismo Sport

در طول بیست سال گذشته ما همیشه یک هدف اصلی برای رسیدن داشته‌ایم و آن هم چیزی نیست جز نشان دادن حس واقعی نشستن بر پشت فرمان خودرو‌های لوکس و زیبا. این مسئله‌ای بوده که از زمان ساخت اولین قسمت در سری گرن توریسمو تاکنون تغییری نکرده است.

کازونوری یامائوچی صحبت‌های خود را به شکل زیبایی پایان رساند:

در طول سالیان اخیر فیزیک‌ رانندگی در کنار صداگذاری بهبود فراوانی داشته و از طرفی نورپردازی‌ها نیز بسیار خیره کننده‌تر از قبل شده است ولی من فکر می‌کنم که تیم ما هنوز با آن نقطه‌ای که بتواند نشان دهد رانندگی کردن با یک خودرو چه لذت فراوانی دارد نرسیده است اما شما در Gran Turismo Sport هر چه بیشتر به این حس نزدیک خواهید شد.

پولی‌فونی دیجیتال اهداف بلندپروازانه‌ای دارد که از صحبت‌های یامائوچی کاملا مشخص است و ما امیدوار هستیم که آن‌ها بتواند هر چه بیشتر از گذشته به هدف خود نزدیک شوند. در طول چند سال اخیر پلی‌استیشن ۴ شاهد قسمت جدید یکی از بزرگترین انحصاری‌های خود نبوده و امیدوارم Gran Turismo Sport بتواند عطش چند ساله ما برای تجربه یک شبیه ساز واقعی رانندگی با چاشنی معروف گرن توریسمو را برطرف کند.

  • Gran Turismo SportGran Turismo Sport
  • Gran Turismo SportGran Turismo Sport
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.