معرفی پیشرفته‌ ترین فناوری‌ های ایمنی خودرو در جهان

0
در این گزارش به ۷ فناوری برتر ایمنی خودرو در میان تمامی شرکت‌های جهان خوایم پرداخت.

 خودرو یکی از وسایلی است که حداقل ۸۰ درصد از خانواده‌ها در کره زمین، یک مدل از آن را در پارکینگ خانه خود دارند. وسایل نقلیه شخصی، به خصوص خودرو‌ها آنقدر خرید و فروش می‌شوند که نه تنها صنعت خودروسازی، بلکه داشتن بنگاه معاملات خودرو نیز یکی از پرسودترین و شاید پرکارترین مشاغل در دنیا محسوب می‌شود.

علم و فناوری مهم ترین اخبار تکنولوژی افزایش ایمنی خودرو ایمن ترین خودروهای جهان مجله خودرو مقالات خودرو سیستم کنترل پایداری سیستم ایمنی EBD چیست ترمز اضطراری

اما این وسیله جذاب که زندگی بشر را متحول کرده، گاهی تابوت مرگ مالکان خود می‌شود. رانندگی بی‌دقت، مشکلات ساختاری جاده‌ها و امنیت پایین خودرو، سه اصل مهم در بروز تصادفات هستند، تصادفاتی که در بیشتر موارد کشته و مصدوم از خود به جای می‌گذارد و خانواده‌هایی را داغ‌دار می‌کند. واقعیت آن است که اگر رانندگان بی‌دقت، حتی در مجهزترین خودرو‌های جهان نیز بنشینند، ممکن است جان خود و دیگران را به خطر بیندازند، در واقع در وهله اول، این رانندگی مطمئن و با احتیاط است که می‌تواند از بروز تصادفات خیابانی و جاده‌ای جلوگیری کند، اما عواملی دیگر مانند کیفیت جاده، تابلو‌های هشدار دهنده و امنیت خودرو نیز، هم در جلوگیری تصادفات و هم در کاهش صدمات و آمار مرگ و میر این گونه حوادث، نقش بسزایی دارند. از این رو شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان حداکثر تلاش خود را برای افزایش امنیت خودرو‌های تولیدی خود به کار می‌گیرند و به این ترتیب به دنبال جذب مشتریان فراوان هستند.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

فولکس‌واگن یه عنوان یکی از پیشگامان فناوری‌های امنیت خودرو، به همین واسطه فروش فوق‌العاده‌ای دارد و سال‌ها است به عنوان برترین شرکت خودروسازی در جهان شناخته می‌شود. به همین جهت قصد داریم به برترین ویژگی‌های امنیتی وسایل نقلیه بپردازیم، ویژگی‌هایی که برخی از آن‌ها جدید و برخی چندین سال است که برروی خودرو‌های مختلف نصب می‌شوند تا با کمک به راننده، از بروز حواث مختلف جلوگیری کنند، مجله فوربس، ۷ ویژگی امنیتی برتر خودرو‌های امروزی را شناسایی و معرفی کرده که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید:

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم کروز کنترل انطباقیکروز کنترل انطباقی یا مدیریت پیمایش سازگار، یکی از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین ویژگی‌های امنیتی در خودرو‌های امروزی است که حدودا از ۱۰ سال پیش، در خودرو‌های مختلف به صورت استاندارد نصب می‌شود. در این ویژگی، سیستم خودرو، یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات جاده‌ای، یعنی عدم رعایت فاصله مطمئنه با وسیله نقلیه جلویی را مدیریت می‌کند. در کنترل کروز انطباقی، حسگر‌هایی مجهز به رادار یا لیزر در جلوپنجره خودرو نصب می‌شوند، این حسگر‌ها فاصله خودرو با وسیله نقلیه جلو را محاسبه می‌کنند و در صورت نزدیک شدن به وسیله نقلیه جلویی، سرعت خودرو را کاهش و فاصله را تنظیم می‌کنند، در انواع پیشرفته مدیریت پیمایش سازگار، با تشخیص هوای بارانی و برفی، میزان فاصله تنظیم شده با وسیله نقلیه جلویی افزایش پیدا می‌کند. همچنین در هنگام ترافیک سنگین نیز فاصله تنظیم شده بین خودرو‌ها کاهش پیدا می‌کند. در مدل‌های جدید کروز کنترل انطباقی در هنگام تصادف که فاصله بین دو خودرو طی لحظه‌ای کاهش می‌یابد، کنترل کروز احتمال تصادف را پیش‌بینی کرده و کمربند ایمنی را مستحکم‌تر می‌کند.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم ترمز اضطراری خودکار (AEB)ترمز اضطراری خودکار ویژگی است که هر روزه طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، بر اساس اطلاعات منتشره از سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا، با وجود ویژگی AEB، میزان تصادفات برخورد با خودرو جلویی، به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این سیستم با تشخیص احتمال برخورد خودرو (از جلو) با وسایل نقلیه یا عابر پیاده، در ابتدا زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد و در صورت عدم واکنش سریع راننده، به صورت خودکار ترمز کرده و خودرو را متوقف می‌کند. با این وجود، میزان تصادفات رانندگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. البته برخی از شرکت‌ها سیستم AEB بسیار حساسی دارند و این موضوع موجب شده تا در مواقع غیرضروری نیز خودرو ناگهان متوقف شود. حساسیت و نحوه تشخیص وسیله نقلیه یا عابر پیاده در ترمز اضطراری خودکار به شرکت سازنده آن بستگی دارد.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم هشدار انحراف از مسیر / انحراف از خطوطهشدار انحراف از خطوط و از مسیر در واقع دو سیستم متفاوت هستند، اما کارایی شبیه به یکدیگر دارند، هر دو سیستم کمک می‌کنند تا به صورت ناخواسته از مسیر رانندگی منحرف نشویم. سیستم هشدار انحراف از خطوط در هنگامی که راننده در خیابان بین خطوط حرکت می‌کند با صدای بوق هشدار، به او اخطار می‌دهد، رانندگی بین خطوط یکی از اصلی‌ترین دلایل تصادفات در خیابان‌های شهری است که البته یکی از موارد اصلی ایجاد ترافیک نیز محسوب می‌شود. از طرفی سیستم هشدار انحراف از مسیر بیشتر در جاده‌ها کاربرد دارد و در هنگامی که راننده به سمت بیرون جاده در حال حرکت است به او هشدار می‌دهد، هر دو سیستم در مواقع خواب‌آلودگی راننده نیز می‌توانند او را از انحراف از مسیر خود، هشدار دهند.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم تشخیص نقطه کوراین سیستم توسط شرکت‌های مختلف با کمی تغییر جزئی در خودرو‌ها نصب می‌شود، اما به طور کلی عملکردی یکسان دارد، هدف از وجود این سیستم، هشدار وجود وسایل نقلیه در نقاط کور اطراف خودرو است. حتما به یاد دارید که زمان آموزش رانندگی، مربی چقدر به استفاده صحیح از آینه خودرو و آینه‌های کناری تاکید داشت، واقعیت آن است که در هنگام رانندگی بسیاری از رانندگان توجهی به نقاط کور اطراف خود ندارند و به این ترتیب با تغییر مسیر، با دیگر وسایل نقلیه برخورد می‌کنند. این سیستم با وجود حسگر‌هایی در عقب خودرو، در هنگام تغییر مسیر، اگر وسیله نقلیه‌ای در نقطه کور راننده باشد به او هشدار می‌دهد، این هشدار به وسیله صدای بوق، روشن شدن چراغ هشدار بر روی آینه کناری یا حتی لرزش (ویبره) فرمان صورت می‌گیرد. در برخی مدل‌ها حتی در هنگام رانندگی مستقیم نیز با نزدیک شدن هر وسیله نقلیه از کنار‌ها، چراغ هشدار روشن و خاموش می‌شود.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم دوربین دید پشتاین سیستم نیز از معروف‌ترین فناوری‌های امنیتی خودرو است که در بیش از ۹۰ درصد وسایل نقلیه در جهان نصب شده و قابل استفاده است، دوربین پشت در هنگام حرکت دنده عقب روشن شده و از نمایشگر کنسول مرکزی، دید کامل و واضحی از فضای عقب خودرو به راننده می‌دهد، یکی از اصلی‌ترین دلایل تولید این سیستم، حفاظت از حیوانات یا کودکانی است که شاید در دید راننده نباشند و با حرکت به عقب، خودرو با آن‌ها برخورد کند، این مورد مخصوصا در مدل‌های شاسی‌بلند که ارتفاع زیادی دارند شایع است، اما با این سیستم، راننده به وضوح می‌تواند نمای ۱۸۰ درجه پشت خودرو را ببیند و از برخورد خودرو با موانع کوچک یا کودکان و حیوانات، جلوگیری کند.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم خروج ایمنسیستم خروج ایمن همراه با هیوندای سانتافه جدید رونمایی شد، این ویژگی جدید هنوز متداول نشده، اما استقبال گسترده خریداران سانتافه از آن، دیگر شرکت‌ها را به ساخت چنین سیستمی ترغیب کرده است. سیستم خروج ایمن مربوط به خروج مسافران از خودرو است، در بسیاری از موارد مسافران بدون توجه به وسایل نقلیه در حال حرکت درب خودرو را باز کرده و به این ترتیب خودرو در حال حرکت، موتور یا حتی دوچرخه با درب باز شده برخورد می‌کنند. این اتفاق به خصوص در معابر شهری که بعضا موتور سواران سعی می‌کنند از هر مسیری عبور کنند، زیاد اتفاق میفتد. اما این سیستم که برروی سیستم تشخیص نقاط کور متصل است، در هنگام توقف خودرو، اگر وسیله نقلیه‌ای از پشت خودرو در حال نزدیک شدن باشد، اجازه باز کردن درب را نمی‌دهد، در واقع در چنین مواقعی درب خودرو باز نمی‌شود. پس از عبور وسیله نقلیه قفل درب آزاد شده و مسافران می‌توانند پیاده شوند. این ویژگی به خصوص برای خانواده‌هایی که بچه‌های کوچک دارند بسیار مفید است، در بیشتر این مدل تصادفات، به محض توقف خودرو، کودک بدون توجه به وسایل نقلیه پشت خودرو، با عجله درب را باز کرده و به بیرون می‌رود و به این ترتیب حتی جان کودک نیز در خطر خواهد بود.

معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ایمنی خودرو در جهان

سیستم تشخیص چهره رانندهاین سیستم نیز در برخی از خودرو‌های جدید مانند سابارو فورستر به کار گرفته شده به احتمال فراوان در آینده بسیار متداول خواهد شد. در این سیستم دوربینی بر روی جلو داشبورد قرار خواهد گرفت که در هنگام رانندگی، وضعیت چهره راننده را آنالیز می‌کند، در این بین اگر راننده احساس خواب‌آلودگی داشته باشد و چشمانش بسته شود، یا به هر دلیلی از هوش برود، با ایجاد هشدار، او را بیدار کرده و در صورت ادامه این وضع به دیگر مسافران هشدار می‌دهد. هشدار راننده با ایجاد صدای بوق یا لرزش فرمان صورت می‌گیرد، اگر راننده توجهی نکرد، این هشدار‌ها شدیدتر شده تا دیگر مسافران خودرو از وضعیت خواب‌آلودگی یا بی‌هوشی راننده خبردار شوند. در برخی سیستم‌های جدید به دنبال آن هستند تا در هنگام ادامه این وضعیت، سرعت خودرو کم شده و به آرامی متوقف شود. یعنی در صورتی که راننده بی‌هوش شده باشد و پس از هشدار وضعیت او ثابت بماند و مسافری نیز در خودرو نباشد، سرعت خودرو در همان مسیری که هست به آرامی کاهش پیدا کرده تا از تصادف خودرو نیز جلوگیری شود، در این هنگام با روشن شدن چراغ‌های هشدار عقب خودرو، به دیگر رانندگان، توقف خودرو اخطار داده می‌شود. این وضعیت ادامه پیدا می‌کند تا خودرو سرانجام متوقف شده و شخصی به کمک راننده برسد.

منبع:خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.